Gå til innhold

Kinoene reagerer: Norsk film kommer på nett før kino


Anbefalte innlegg

:green: Nå må kinoene skjerpe seg. Skaff dere bredbånd og avtaler slik at dere kan få tak i filmene raskere enn som i gamledager. På tide å fornye seg !

 

Folk fornyer seg, "distribusjon" fornyer seg - kinderoverraskelse (næh, to ting på en gang, det går jo ikke!?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Streaming er i dag min primære måte å konsumere tv og film på. Og om veien blir noen år kortere fra en film blir laget, til den havner på Netflix (eller TV2-sumo), så er det absolutt i publikums interesse.

 

Det er bare et sunnhetstegn at distributøren roter litt opp i det etablerte systemet, at kino skal ha filmen først.

 

Og kan folk vennligst slutte å kjøpe fysiske plater med film på?!? Det er den virkelig trenerende faktoren for at film havner på en strømmetjeneste innen rimelig tid.

Lenke til kommentar

Fantastisk flott nyhet, veldig korrekt retning å gå i.

Hvor kan man trykke LIKE

Takk til HW som informerte meg, ellers hadde jeg gått glipp av denne filmen.

Over til diskusjonen om hvorvidt kino skal ha førstepri på å sende premierer av filmer. Nei, generelt sett er det etter min mening feil på et grunnlegende nivå at noen skal ha monopol/eksklusivitet på et produkt. Dette har KUN dårlige konsekvenser. Hvis dette er nøkkelen til noens eksistens, så er de nødt til å forandre seg for å følge med og overleve. Takk til de som har solgt rettighetene til TV2 og Takk til TV2 som valgte å kjøpe de :)

Lenke til kommentar

Fantastisk flott nyhet, veldig korrekt retning å gå i.

Hvor kan man trykke LIKE

Takk til HW som informerte meg, ellers hadde jeg gått glipp av denne filmen.

Over til diskusjonen om hvorvidt kino skal ha førstepri på å sende premierer av filmer. Nei, generelt sett er det etter min mening feil på et grunnlegende nivå at noen skal ha monopol/eksklusivitet på et produkt. Dette har KUN dårlige konsekvenser. Hvis dette er nøkkelen til noens eksistens, så er de nødt til å forandre seg for å følge med og overleve. Takk til de som har solgt rettighetene til TV2 og Takk til TV2 som valgte å kjøpe de :)

Helt enig i det du sier.

Om kinoen skal ha førsterett så må de kjøpe seg førsterett og ikke bare gå utifra at de skal få filmene levert i fanget.

Kino er som sagt en fin ting, men de bør oppdatere seg.

Lenke til kommentar

Vet gdot at jeg og dama kommer til å se mye mer film fra sofaen hjemme i såfall. Jævlig irriterende å dra på kino.. Bestille biletter, komme seg ned til helvette kalt "Trondheim sentrum", stå i kø for popcorn, betale ekstra for sofa som er meh-h.

 

Mye bedre da å bare slenge seg ned i sofaen å slå på film der og da. Popcorn kan vi poppe hjemme, og største bonus; HUNDAN KAN FÅ SHÅ FILM!

Lenke til kommentar

Og kan folk vennligst slutte å kjøpe fysiske plater med film på?!? Det er den virkelig trenerende faktoren for at film havner på en strømmetjeneste innen rimelig tid.

Beklager, men så lenge lyd / Bilde kvaliteten til streaminga fra nett er så dårleg som den er, så kjeme nok eg til å gjere som i vanleg. Nemleg å kjøpe film på blu-ray, rippe inn i mitt digitale bibliotek, og deretter streame det til 'kinosalen' her i heimen. Og kjøp av filmen digitalt på nett er like håplaust.

Ja, eg er ein av dei som framleis kjøper musikk på CD / LP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TV2 har dessverre feiget ut:

 

"TV 2 Sumo stanser den planlagte førpremieren på Morten Ramms debut som filmregissør, «Jakten på Berlusconi». Sumo skulle etter planen lagt ut filmen klokken 22.00 fredag kveld.

Etter at kinosjefer over hele landet truer med boikott av den norske kinofilmen har TV 2-ledelsen bestemt seg for å droppe førpremieren, er meldingen fra TV 2."

http://www.dn.no/etterBors/2014/09/05/1222/Film/kinoene-truet-med-morten-rammboikott

Lenke til kommentar

TV2 har dessverre feiget ut:

 

"TV 2 Sumo stanser den planlagte førpremieren på Morten Ramms debut som filmregissør, «Jakten på Berlusconi». Sumo skulle etter planen lagt ut filmen klokken 22.00 fredag kveld.

Etter at kinosjefer over hele landet truer med boikott av den norske kinofilmen har TV 2-ledelsen bestemt seg for å droppe førpremieren, er meldingen fra TV 2."

http://www.dn.no/etterBors/2014/09/05/1222/Film/kinoene-truet-med-morten-rammboikott

 

Forbanna pyser.

Streike er visstnok det eneste folk er gode for fortiden.

Lenke til kommentar

Jeg og sikkert veldig mange med meg som er småbarn/storbarnsforeldre og/eller lever i travle hverdager har vanskeligheter med å finne tid til Kinonbesøk, og ikke minst til de fastsatte tidene filmer går. Jeg vil tro jeg selv får tid og mulighet til å se kun et par filmer i året på en fysisk kino. Selv når Kinoen ikke er lenger unna hjemmet enn 30min.

 

Hadde kinofilmer også vært tilgjengelig via VOD så hadde det blitt sett og betalt for vesentlig mer "kinofilm" i vår husholdning. For min del kunne det gjerne vært kinoen som fikk inntekten på samme måte som om man gikk fysisk på den valgte kinoen. Kan også gjerne være litt dyrere i startfasen og premiumpris den første uken etc.

At kinobransjen viser total mangel og evne til å fornye seg i et sterkt voksende og digitalisert samt nettbaserte samfunn er bare trist og det er bare et spørsmål om hvor lenge man skal beskytte kinobransjen i skalaen "vernet bedrift". Forhåpentligvis tar de til vettet og klarer å se at det å tilby VOD vil være fremtiden. Filmer jeg ikke får sett som jeg gjerne kunne tenkt meg se per år (dusinvis+) går i glemmeboken så fort de falmer på kinoplakaten og blir deretter aldri betalt "premium" for å se eller oftest aldri sett i det hele tatt.

 

Kinogjengerne vil være trofaste på tross av VOD, men dere kunne risikert å få mer klingende mynt i kassen ved å også tilby VOD. Spotify er det beste som har skjedd musikk og VOD er det beste som vil skje filmkulturen når hvem som helst kan se en hvilken som helst film fra en hvilken som helst filmskaper når som helst.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

 

Streike er visstnok det eneste folk er gode for fortiden.

Neida. De klager sin nød i kommentarfeltene også.

 

Folk skal gjerne få klage i kommentarfeltene for min del, sålengst de har en gyldig grunn for klagen.

Men kinoen har derimot ingen gyldig grunn, det er ikke gitt at de skal ha filmen først, de som betaler mest kommer fremst i køen og slik er det bare.

Lenke til kommentar

Ingen som husker URO.2006.VGTV.WMV-TehGeek?

Sender man førpremiere til en liten kundemasse på webtv er man naiv

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/08/21/474455.html

At hele "flere hundre fildelere" (aka tittere, ikke distributører) har sett filmen før kinopremieren er ikke lik at inntektene på filmen daler på bakgrunn av dette om den har livets rett.

 

De som vil se film på kino, går på kino. De som ikke får tid/kan/vil gå på kino, går ikke på kino. Ergo kan de bare vinne kunder ved å også tilby VOD rundt premieredato (holder med noen dager til 1 uke etter premiere når filmen fortsatt har PR-verdi).

 

 

VGTV viste filmen til 500 seere på nettet i går. I dag er den piratkopiert av flere hundre.

 

Så de viste den til gratis til 500 seere hvor de kunne tatt premium betalt for premiere-VOD. Og færre enn antallet de viste den gratis til til så piratkopien i premiererunden?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...