Gå til innhold

Samsung Galaxy Note 4 og Note Edge - Diskusjon


Slai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

egentlig er ikke nødvendigvis AMOLED noe stort pluss.

 

over tid kan ofte display som bruker AMOLED-teknologi utvikle visse

forvrengninger i farge, samt produsere statisk bildestøy.

 

noen telefoner, derav note 4 og note edge, er også utsatt i enkelte tilfeller.

 

noen telefoner med AMOLED kommer også en sjelden gang med visse ujevnheter fra

fabrikk / butikk.

 

et stort pluss er sortnivå og fargedynamikk. men det har sin pris.

sånn sett er LCD IPS et bedre valg.. spesielt om du verdsetter nærmest perfekt hvitbalanse.

der snubler AMOLED litt i egne bein.

 

ang. batteritid: iphone 6+ har overlegen batteritid over iphone 6, note 4 og note edge.

dette kan googles om noen skulle tvile.

 

ang. at man går lei av edge displayet: nei. det er en ren nyttefunksjon. i begynnelsen

er det vel litt uvant, men jo mer du bruker telefonen, jo mer oppdager du funksjonaliteten i å ha

en ekstra og uavhengig skjermflate som nærmest fungerer som en startmeny.

 

er du først blitt godt kjent med en note edge vil du mest sannsynlig oppleve andre telefoner som

noe tunge i bruk, retrospektivt altså.

 

edit: også verdt å merke seg ved kameraene til iphone 6 kontra note 4 / edge:

 

enig i tidligere uttalelser, men en ting det også er verdt å merke seg er at HDR-funksjonen på note 4 / edge er milevis bedre enn hva man finner på iphone 6.

har selv foretatt en sammenligning. på iphone 6 merker du knapt at funksjonen gjør noe

overhodet, men det er godt synlig at ting fungerer godt i dette hjørnet hos note 4 / edge.

 

utover dette er jeg også en stor tilhenger av den åpne og oversiktelige søkeren på
note 4 / edge. iphone sin søker opplever jeg som trang og sammenklemt med unødvendig croppet plass.

og om jeg ikke tar helt feil tar iphone 6 bilder i 4:3 ratio, mens note 4 / edge knipser bilder
i 16:9 på høyeste oppløsning. også en liten detalj for mange, men for meg

hadde dette mye å si. :)

Endret av niqen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

et stort pluss er sortnivå og fargedynamikk. men det har sin pris.

sånn sett er LCD IPS et bedre valg.. spesielt om du verdsetter nærmest perfekt hvitbalanse.

der snubler AMOLED litt i egne bein.

 

Tja, hvitbalansen på note 4 sin skjerm er bedre enn 6/6+ i følge displaymate. Samt fargegjengivelse.

Og lysstyrke.

 

Men amoled har vel en tendens til å ha mer variasjon fra enhet til enhet enn andre, kanskje. Bare noe jeg har hørt sagt, dog.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ok, snakker ut ifra egen erfaring og det jeg har hørt via andre som har krysset over fra apple til samsung o.l.

ja, ingen AMOLED-display oppfører seg helt likt, og det er mer tydelig enn på LCD IPS.

nå har jeg kun evnen av å sammenligne mine erfaringer mellom iphone og samsung sine telefoner,

men det er vel et reelt nok grunnlag da det i brunn og grunn er snakk om LCD IPS / AMOLED :)

 

selv føler jeg AMOLED kvasser fargene litt vel spisse, altså litt oversaturerte. men til sammenligning

så er de fargene vi finner på LCD IPS svakere enn normalen, i de fleste tilfeller.

 

kommer nok mye på smak og behag her. :wee:

Lenke til kommentar

Nå er vell det meste som har blitt diskutert nylig smak og behag?

 

Snart på tide å endre tittelen til iPhone 6 / 6+ vs note 4 / edge på tråden.

det kan sikkert ordnes.

 

slai:

 

ja sant det. selv bruker jeg til vanlig tilpasset modus. den føler jeg toner ting ned litt,

blir liksom ikke så ille da. ser jeg film eller lignende kan det hender jeg bytter av og til,

men ellers står den som regel på stedet hvil (på tilpasset altså).

 

heldigvis har vi i det minste muligheten til å tilpasse skjermen litt. noen foretrekker litt

duse farger, mens andre vil ha de sterke og tydelige.

 

tipper vi får se grei kvalitet på det som kommer dette året også. mener å huske at jeg leste

en artikkel om S6 som hevdet at oppløsningen kommer til å forbli den samme, stemmer dette?

 

ser jo forsåvidt ikke noen grunn til å ha høyere oppløsning enn QHD heller.. ikke er det særlig lett å se forskjell lenger når det kommer til så høy pikseltetthet, og ikke er det særlig strømbesparende å gå noe høyere heller. :wee:

Endret av niqen
Lenke til kommentar

Nei jeg vet ikke noe om s6. Jeg blir ikke å vurdere en s6 neste kjøp selv. Det blir enten note 5 eller en mindre og mer simpel mobil a la z3compact/930.

 

Kjører Basic mode selv på note 4. Uvant i starten, men er veldig fornøyd med fargene og hvitheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hehe - Freddjoh blir ikke fornøyd med noen mobil - ever .

Galaxy S6 blir intet unntak - det setter jeg en hundrings på.

Er litt der selv. Klarer alltid å finne noe jeg ikke liker, så bytter litt for ofte. Det begynner å bli bra nå da, det blir jo skarpere og skarpere konkurranse.

Det har du nok rett i. Jeg er veldig krevende når det gjelder telefoner. Klarer som regel å finne ett eller annet jeg ikke er fornøyd med. Men nå har jeg Note 4 og iPhone 6. Har ikke så mye å utsette på dem, annet at de koster en formue!

Du er heldig som kan ta deg råd til det beste av begge verdener, da!

Vurderer iPhone 6,syntes note 3 er litt stor..

 

Hva er fordelene/ulempene med iPhone i forhold til samsungen?

Regner med du mener Note 4?

 

Fordeler med iPhone:

Bedre kamera til situasjons- og actionbilder. Note-en sine blir fort ufokuserte om du skal ta bilder av ting i bevegelse

Mer strømlinjeformet design i apps/os (viss det har noe å si for deg)

Bedre lyd (via 3.5mm jack)

IPS LCD-skjerm

 

Fordeler med Note:

Større skjerm

"Mer ekte" multitasking

Noe bedre bilder om det er faste/stillestående objekter

S Pen

Amoled-skjerm

 

Angående ytelse og batteritid, tror jeg de er ganske like. Det er kanskje en liten forskjell her og der, men jevnt over tror jeg du vil merke lite forskjell. Skjermene er vel mest opp til hver enkelt hva man foretrekker.

 

Jeg synes Nevermore summerte det ganske bra opp. iPhone 6 er i tillegg litt lettere å få i lomma, mens Note 4 er en del bedre til å få ting gjort på skjermen pga den større skjermen. iPhone 6 sit batteri overrasket meg veldig positivt. Får lett to dager med mitt bruk uten å lade. Note 4 er nok litt bedre på batteri og den har veldig gode strømsparingsfunksjoner.

 

Jeg har veldig mye positivt å si om begge, så det er telefoner man blir fornøyd med uansett.

Jeg har i dag note3,men noe 3 og 4 har El mye av det samme..

 

Z3 compact har jeg vurdert, men liker ikke menyene og hvordan telefonen er satt opp..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

iPhone 6 holder seg klart best i pris. Jeg kjøper og selger mye på f.eks Finn, og en iPhone selges på et blunk, mens jeg brukte ganske lang tid på å få en god pris for min 100% strøkne Note 3. Fikk til slutt 2.600 kr for den, men følte egentlig at den var verdt mer. Til sammenligning fikk jeg 2.400 kr for iPhone 5, som var både eldre og billigere enn Note 3.

 

Note 3 og 4 er meget gode telefoner begge to, men iPhone 6 vil holde seg best i pris.

Lenke til kommentar

The rollout of Android 5.0 Lollipop for the Samsung Galaxy Note 4 smartphone is delayed, and it seems that the Gear VR, the virtual reality headset that is the product of the collboration between Samsung and Oculus, is the one to blame.

 

Tweaking needs to be made on the kernel of the Galaxy Note 4 to make sure that it will run smoothly with the Gear VR headset after the device's upgrade to Android 5.0 Lollipop. As Oculus continues to make the adjustments, Samsung has no choice but to wait until the tweaks are finished.

 

 

Får ikke linket kilde linken, fordi note 4 er retard og nekter å lime inn Internett linker jeg nettopp har kopiert (Chrome leser), så klart bare på diskusjon.no

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Har fått Gear VR nå og greia er fantastisk. 360-videoene er dessverre forholdsvis dårlig kvalitet på, men 360 pictures eller Oculus Cinema er helt vilt. Finnes dessverre litt lite innhold til den foreløpig og jeg tror jeg har pløyd gjennom det meste av videoer og bilder som finnes på Gear VR-store, men tilsynelatende skal det komme en del mer innhold nå i nær fremtid. Syntes også det er litt knot med at enkelte apps osv kun fås tak i dersom man er i USA, så man må starte Gear VR mens man har f.eks Hola aktivt for å få tak i Milk VR.

Kan dog defintivt se for meg at jeg kan begynne å se film/kino på denne greia her. Cinema er gjennomført fantastisk. Og kvaliteten er så godt som upåklagelig. Damn.

Lenke til kommentar

Det er per nå ingen som har noen pålitelige kilder som kan forklare hvorfor 5.0 oppdateringen ikke har blitt rullet ut enda (til Note 4). Eneste håpet mitt er at kanskje noen som jobber hos Telenor/Netcom osv kan fortelle om de har fått tilsendt oppdateringen fra Samsung enda.

Lenke til kommentar

Har fått Gear VR nå og greia er fantastisk. 360-videoene er dessverre forholdsvis dårlig kvalitet på, men 360 pictures eller Oculus Cinema er helt vilt. Finnes dessverre litt lite innhold til den foreløpig og jeg tror jeg har pløyd gjennom det meste av videoer og bilder som finnes på Gear VR-store, men tilsynelatende skal det komme en del mer innhold nå i nær fremtid. Syntes også det er litt knot med at enkelte apps osv kun fås tak i dersom man er i USA, så man må starte Gear VR mens man har f.eks Hola aktivt for å få tak i Milk VR.

 

Kan dog defintivt se for meg at jeg kan begynne å se film/kino på denne greia her. Cinema er gjennomført fantastisk. Og kvaliteten er så godt som upåklagelig. Damn.

Er Cinema i 3D, altså filmen du ser på?

 

Ser ikke helt foran meg hvordan Gear VR kan være fantastisk når type cardboard å andre billige varianter er totallt dritt, selv når filmene er i full HD på 15 GB, kvaliteten ser bra ut helt til man tar på "brillene" så er plutselig alt kornete og ala SD 700 mb kvalitet.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...