Gå til innhold

REFLEKSJON: 50A vs 50L


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig, sylskarpe bilder er ikke alt! Hadde 50A en uke, leverte det tilbake med angreretten og fikk meg et Nikon 58 1.4 isteden. Angrer ikke et sekund, det er helt fantastisk, også på største blender. På langt nær så skarpt som 50A, man får noe helt annet, som gir den ekstra gode følelsen i bildet!

 

Er det dette objektivet du mener?

 

"The saddest part about this 58mm f/1.4 is that it's expensive, but I don't see it offering anything luxurious for the price. It's barrel and filter threads are all plastic, and its performance is 99% the same as the Nikon 50mm f/1.4 G (2008-) that costs only one-quarter as much. The only reason I can see for the thinking photographer to pay four times as much for this 58mm lens is because it's the only AF Nikon lens made in Japan; the other AF Nikkors are all made in China today. This consumer (plastic filter thread) 58mm lens has nothing in common with the faster professional Nikon 58mm f/1.2 NOCT or original Nikon 58mm f/1.4 F.

It's amusing seeing how this new 58mm is put in an oversize plastic barrel to imitate the look of the Canon 50mm f/1.2 L at an even higher price. I have to laugh; this Nikon is only an f/1.4 lens so it doesn't have much glass so its plastic barrel is mostly plastic and air, not glass as with the real f/1.2 and f/1.0 lenses. This Nikon 58mm needs some lead weights inside for a luxury feel, it's so light weight that any perceived magic goes away as soon as you hold it."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Canon Fanboy. Ikke ett av bildene krever værettetting. Nok et meningsløst innlegg hos akam.

Jeg vet ikke om du er ironisk eller ikke, men mitt favorittobjektiv er Sigma 35mm f/1.4. Bruker knapt annet. Så jeg er nok heller fan av Sigmas nye Art-serie.

 

Problemet er ikke fanboy men de få som hater spesifikke merker og må til enhver til utbasunere det uansett setting :)

 

Men kan være enig at til tider er det enkelte som virkelig vil "selge" sitt merke til enhver pris.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Canon Fanboy. Ikke ett av bildene krever værettetting. Nok et meningsløst innlegg hos akam.

Jeg vet ikke om du er ironisk eller ikke, men mitt favorittobjektiv er Sigma 35mm f/1.4. Bruker knapt annet. Så jeg er nok heller fan av Sigmas nye Art-serie.

 

Problemet er ikke fanboy men de få som hater spesifikke merker og må til enhver til utbasunere det uansett setting :)

 

Men kan være enig at til tider er det enkelte som virkelig vil "selge" sitt merke til enhver pris.

 

 

Merkelige folk. I hvert fall med mindre de jobber for Canon, Nikon, Sony, Sigma, etc., og at det derfor virkelig er deres merke. :)

 

Jeg for min del vil ha gode objektiver til en rimelig penge. Produsenten kan hete hva han vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har 2 spørsmål hva dere syns:

 

1. For de som allerede har det beste fra Canon så er det nok mindre interessant å bytte ?

2. For de som vurderer å oppgradere til 50mm eller bytte ut en småkjip rimeligere 50mm så er vel dette ett ekstremt aktuelt objektiv ? Igjen med mindre man kun tar bilder i dårlig vær...

Lenke til kommentar

 

 

Helt enig, sylskarpe bilder er ikke alt! Hadde 50A en uke, leverte det tilbake med angreretten og fikk meg et Nikon 58 1.4 isteden. Angrer ikke et sekund, det er helt fantastisk, også på største blender. På langt nær så skarpt som 50A, man får noe helt annet, som gir den ekstra gode følelsen i bildet!

Er det dette objektivet du mener?

 

"The saddest part about this 58mm f/1.4 is that it's expensive, but I don't see it offering anything luxurious for the price. It's barrel and filter threads are all plastic, and its performance is 99% the same as the Nikon 50mm f/1.4 G (2008-) that costs only one-quarter as much. The only reason I can see for the thinking photographer to pay four times as much for this 58mm lens is because it's the only AF Nikon lens made in Japan; the other AF Nikkors are all made in China today. This consumer (plastic filter thread) 58mm lens has nothing in common with the faster professional Nikon 58mm f/1.2 NOCT or original Nikon 58mm f/1.4 F.

It's amusing seeing how this new 58mm is put in an oversize plastic barrel to imitate the look of the Canon 50mm f/1.2 L at an even higher price. I have to laugh; this Nikon is only an f/1.4 lens so it doesn't have much glass so its plastic barrel is mostly plastic and air, not glass as with the real f/1.2 and f/1.0 lenses. This Nikon 58mm needs some lead weights inside for a luxury feel, it's so light weight that any perceived magic goes away as soon as you hold it."

Det stemmer! Anmeldelsene på nett er delt, akkurat som mye annet. Ser man på labtester slik som hos DXO, blir det ikke spesielt bra. Objektivet passer veldig godt i denne diskusjonstråden her.

Uansett, jeg er ekstremt fornøyd og det sitter stort sett på hele tiden. Det er det viktigste for meg. Her er et par andre meninger om det:

 

Fra dpreview.com (84 %)

The AF-S Nikkor 58mm f/1.4G is an intriguing lens. Look at its performance in MTF tests and it appears to be nothing special; indeed it doesn't obviously do any better than its much cheaper 50mm stablemate. But there's a lot more to lenses and photography than just MTF tests, and when you go out and shoot with it, the 58mm produces images which are on the whole extremely attractive. At which point you have to ask - what else do you really want from a lens?

 

Fra cameralabs.com

The Nikon 58/1.4G is a worthy member of Nikon's f1.4 lens line-up. It's a step-up in performance compared to the Nikon AF-S 50/1.4G in almost every aspect: sharpness, contrast, coma, light fall-off and bokeh. You can produce shots with an impressive image quality even at a wide open aperture of f1.4. So a "Recommended" rating is clearly in order.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Helt enig, sylskarpe bilder er ikke alt! Hadde 50A en uke, leverte det tilbake med angreretten og fikk meg et Nikon 58 1.4 isteden. Angrer ikke et sekund, det er helt fantastisk, også på største blender. På langt nær så skarpt som 50A, man får noe helt annet, som gir den ekstra gode følelsen i bildet!

Er det dette objektivet du mener?

 

"The saddest part about this 58mm f/1.4 is that it's expensive, but I don't see it offering anything luxurious for the price. It's barrel and filter threads are all plastic, and its performance is 99% the same as the Nikon 50mm f/1.4 G (2008-) that costs only one-quarter as much. The only reason I can see for the thinking photographer to pay four times as much for this 58mm lens is because it's the only AF Nikon lens made in Japan; the other AF Nikkors are all made in China today. This consumer (plastic filter thread) 58mm lens has nothing in common with the faster professional Nikon 58mm f/1.2 NOCT or original Nikon 58mm f/1.4 F.

It's amusing seeing how this new 58mm is put in an oversize plastic barrel to imitate the look of the Canon 50mm f/1.2 L at an even higher price. I have to laugh; this Nikon is only an f/1.4 lens so it doesn't have much glass so its plastic barrel is mostly plastic and air, not glass as with the real f/1.2 and f/1.0 lenses. This Nikon 58mm needs some lead weights inside for a luxury feel, it's so light weight that any perceived magic goes away as soon as you hold it."

Det stemmer! Anmeldelsene på nett er delt, akkurat som mye annet. Ser man på labtester slik som hos DXO, blir det ikke spesielt bra. Objektivet passer veldig godt i denne diskusjonstråden her.

Uansett, jeg er ekstremt fornøyd og det sitter stort sett på hele tiden. Det er det viktigste for meg. Her er et par andre meninger om det:

 

Fra dpreview.com (84 %)

The AF-S Nikkor 58mm f/1.4G is an intriguing lens. Look at its performance in MTF tests and it appears to be nothing special; indeed it doesn't obviously do any better than its much cheaper 50mm stablemate. But there's a lot more to lenses and photography than just MTF tests, and when you go out and shoot with it, the 58mm produces images which are on the whole extremely attractive. At which point you have to ask - what else do you really want from a lens?

 

Fra cameralabs.com

The Nikon 58/1.4G is a worthy member of Nikon's f1.4 lens line-up. It's a step-up in performance compared to the Nikon AF-S 50/1.4G in almost every aspect: sharpness, contrast, coma, light fall-off and bokeh. You can produce shots with an impressive image quality even at a wide open aperture of f1.4. So a "Recommended" rating is clearly in order.

...og her er noen eksempler med 58 1.4 (NB! er ingen proff):

 

/Users/helgesuha/Desktop/Kaptein B&W.jpg

post-310139-0-44614000-1409466902_thumb.jpg

post-310139-0-00617700-1409466937_thumb.jpg

post-310139-0-12599200-1409467856_thumb.jpg

Endret av helgesuha
Lenke til kommentar

Har 2 spørsmål hva dere syns:

 

1. For de som allerede har det beste fra Canon så er det nok mindre interessant å bytte ?

2. For de som vurderer å oppgradere til 50mm eller bytte ut en småkjip rimeligere 50mm så er vel dette ett ekstremt aktuelt objektiv ? Igjen med mindre man kun tar bilder i dårlig vær...

 

Jeg har den gamle til Sigma og skal ikke oppgradere, men det er fordi jeg føler at brennvidden faller litt mellom to stoler. Dessuten er femtimillimeteren jeg allerede har veldig god, tross en ikke helt perfekt autofokus. Den har uansett stått i fare for å støve ned etter at jeg kjøpte 35mm.

 

For egen del synes jeg 7000 er dyrt for en femtimillimeter, og det hjelper ikke at den er vesentlig billigere enn Canons f/1.2 når den også er vesentlig dyrere enn Canons f/1.4 (for ikke å snakke om f/1.8).

 

Sannsynligvis hadde jeg tenkt annerledes hvis brennvidden var en jeg brukte mye, og i så fall hadde valget om å kjøpe Sigma vært enkelt.

Lenke til kommentar

Hva et det anmelderen skriver som får dere til å tro at merketilhørigheten betyr noe? Mulig jeg leste litt fort, men etter hva jeg fikk med meg var hans største ankepunkt mot Sigmaen manglende værtetting.

 

Nå er heller ikke Canon EF 50/1,2L USM heller værtettet uten at det blir montert et eller annet filter på objektivet, og det gjelder faktisk ganske mange av Canon L objektivene.

 

Se mer info i vedlagte bilde, dette er hentet fra Fred Miranda sin nettside,

 

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1030847post-360398-0-55285400-1409488285_thumb.png

Lenke til kommentar

 

 

 

Canon Fanboy. Ikke ett av bildene krever værettetting. Nok et meningsløst innlegg hos akam.

Jeg vet ikke om du er ironisk eller ikke, men mitt favorittobjektiv er Sigma 35mm f/1.4. Bruker knapt annet. Så jeg er nok heller fan av Sigmas nye Art-serie.

 

Problemet er ikke fanboy men de få som hater spesifikke merker og må til enhver til utbasunere det uansett setting :)

 

Men kan være enig at til tider er det enkelte som virkelig vil "selge" sitt merke til enhver pris.

 

 

Merkelige folk. I hvert fall med mindre de jobber for Canon, Nikon, Sony, Sigma, etc., og at det derfor virkelig er deres merke. :)

 

Jeg for min del vil ha gode objektiver til en rimelig penge. Produsenten kan hete hva han vil.

 

 

Ikke uenig med deg i dette, men det kommer jo også an på hvilke egenskaper en er ute etter i et objektiv også.

 

Canon 50/1,2L USM har absolutt ikke sine beste egenskaper i skarphet på største blenderåpning, men det den har av mangler der, tar den igjen i sine kvaliteter på farge, kontrast og ikke minst kvaliteten på bokeh. Liker mye bedre de naturlige flotte fargene som Canon objektivet gir her, det ligger faktisk ikke så langt etter Canon 85/1,2L USM ll på disse egenskapene, men er på langt nær like skarpt på åpen blender som 85/1,2 er.

 

Men igjen, det hele kommer jo an på hvilke egenskaper og kvaliteter den som benytter det er ute etter. Så hva som passer best til hvem er det ikke lett og avgjøre, det er ikke bestandig hverken tester, omtaler eller brukererfaringer kan avgjøre heller etter min mening. For der kommer det absolutt mest an på hvor nøytral den som skriver klarer å være, og hva som betyr mest for den som skal kjøpe et eller annet type utstyr uavhengig av hvilke produkter det er.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Fin "synsete" test av linsene. Om du vil ha mer harde tall, anbefaler jeg photozone.de. Ser ut som Art-objektivet har mye deiligere bokeh enn 50L pga Canon-objektivet har så djekelsk mye mekanisk vignettering og "sær forming" av bokeh'en. I hvert fall ser det ut slik i dagens objektiv. Vi får se hva Canon svarer med.

 

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/876-sigma50f14art?start=1

 

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/472-canon_50_12_5d?start=1

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjipe amatør bilder... uff, klarer ikke å motivere meg til å lese teksten selv om jeg er litt spent på hva som står der... Men nei, bildene er alt for kjipe.

My thoughts excactly!

 

Men til artikkelforfatterens forsvar kan det jo være at har tok bilder fra papirkurven til denne artikkelen, så han ikke ikke måtte bruke mesterverkene sine i en simpel objektiv-test.

Det ser iallefall slik ut...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...