Gå til innhold

Er det mulig at Viggo Kristiansen ble uskyldig dømt?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM
38 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg vet ikke hvordan de gjør dette, men om man finner mannlig DNA i småjentenes Vagina så er det bevis på sæd. Så jeg er uenig med danskens sluttsats om sæd og mannlige celler. Kontaminering i vagina, eller incest er liksom ikke sannsynlig...

Jeg har ikke nok innsyn, og jeg tror etterforskere i hvite drakter er nøye med bevis.. i Lab tar jeg det som en selvfølge.

Det er umulig å vite hvordan dekning var på den dagen. Bare her jeg bor i Sverige er dekning varierende. På grensen er dette veldig rart; har svensk dekning langt inn i Norge og får velkomstmelding fra land selvom jeg er hjemme i Sverige hele uken.

igjen jeg, og ikke dere heller har nok innsyn i saken.

At ikke du evner å sette deg inn i saken er ikke ensbetydende med at andre ikke greier det, ei heller forstår jeg hvorfor du kommer drassende med referanser til incest. Hele poenget her er jo at man ikke med sikkerhet kan konkludere hvorvidt det er et reelt funn eller artefakt, og dine personlige oppfatninger om risikoen for kontaminering fremstår særdeles dårlig begrunnet. De var ikke mer nøye enn at de måtte ty til en gammel presenning for å sikre åstedet og jentene før regnet kom. Igjen, det ene resultatet indikerte altså spor etter 4 menn....Det er heller ikke nevneverdig komplisert å sette seg inn i uenighetene rundt DNA-resultatene i Birgitte Tengs saken, for å få et lite innblikk i problematikken.

Innledningen din var komisk nok, men du presterer jo imponerende nok å toppe det med dine personlige opplevelser rundt mobildekning i Sverige. Supert, men det endrer ikke dekningsområdet til en basestasjon...

Hvis dette er nivået du har tenkt til å fortsette på, så mistenker jeg at det er mer givende å diskutere treghetsnavigering med en vilkårlig rusmisbruker.

 

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (3 timer siden):

Nå er det faktisk bare 2 dager igjen til han får nytt avslag. Hva blir neste steg for ham da?

https://www.vl.no/nyheter/2021/02/01/avgjorelse-om-ny-runde-i-baneheia-saken-kommer-om-tre-uker/

Han kan leve i 50 år til, så det blir vel bare å fortsette å kjempe, antar jeg.

Nå får vi jo håpe det finnes noen redelige mennesker blant de som er satt til å forvalte rettsstatens «sikkerhetsventil», det er alt nye medlemmer denne gangen og mye tyder på at minst et av dem ikke synes denne dommen var korrekt, siden de altså ikke har greid å enes om noe avslag på de 3,5 årene som har gått siden siste begjæring ble sendt inn. Men vi får nå se hva de lander på, og ikke minst hvordan dette begrunnes.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (42 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan de gjør dette, men om man finner mannlig DNA i småjentenes Vagina så er det bevis på sæd. Så jeg er uenig med danskens sluttsats om sæd og mannlige celler. Kontaminering i vagina, eller incest er liksom ikke sannsynlig...

Jeg har ikke nok innsyn, og jeg tror etterforskere i hvite drakter er nøye med bevis.. i Lab tar jeg det som en selvfølge.

 

Igjen: hva er da dine teorier om den tredje og den fjerde gjerningsmannen, om du utelukker kontaminasjon?

Lenke til kommentar
ThomasM skrev (3 timer siden):

De fleste er nok spent på hvordan avslaget begrunnes, spesielt siden kommisjonen innhentet ny sakkyndig rapport om det mest sentrale beviset (tolkningen av DNA beviset). 

I praksis er nok alt håp om en gjenåpning slukket når avslaget kommer på torsdag. 

Uten å spekulere i utfallet eller si din pessimisme er ubegrunnet, så tyder jo det meste på at noen ikke var komfortabel med å avvise saken da den angivelig var ferdig utredet for et drøyt år siden. Og den eller de som krevde "nøytral" sakkyndig på DNA, fikk jo da medhold hos Torp Petersen, og det kan jo ha fått andre også til å tenke seg litt om. At den eller de som var skeptiske nå etter dette skal snu og stemme mot gjenopptakelse, ville vært rart, uten at jeg kan vite noe om hva som foregår. 

Utfordringen for kommisjonen blir da ev. å ta hensyn til argumentene et ev. mindretall kommer med. Det blir mye vanskeligere å kverulere seg ut av enn om det hadde vært hele beslutningsgruppen som hadde vært innstilt på å prøve å vri seg unna. Det kan også bli så vanskelig at man ikke ender opp med å avslå, siden man merker seg oppmerksomheten rundt saken og stemningen som følge av TV-serie og annet. Hallgren sine uttalelser er åpenbart endret etter i fjor sommer, uten at man trenger legge for mye i tolkningen. Men nå blir dette vel bare gjentakelser av ting vi alt har diskutert et annet sted (med mindre jeg er helt på bærtur), så vi får nå bare vente og se.

For øvrig, ved en dissens vil man vise at det mer beror på hvem som sitter i kommisjonen og at ikke selve saken er klar, så det vil kunne være et steg på veien. Hva senere generasjon kommisjon vil gjøre kan vi ikke vite, de får garantert saken opp igjen om den ikke gjenåpnes nå, og i mellomtiden kan man se lovendringer som gjør at kriteriene for gjenopptakelse, eller annet kommisjonen må forholde seg til, endres. 

F.eks. undrer jeg meg over hvorfor man i domstolene har et klart flertall av ikke-jurister, mens kommisjonen har et krav om jurist-flertall, i tillegg til at simpelt flertall er nok for å avvise en begjæring, som ikke rimer med krav om 5 mot 2 i lagmannsretten, for eksempel, men det er vel større sannsynlighet for at man vil se på slikt ved en gjenopptakelse i denne saken fremfor om det ikke skjer (nå).

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (3 timer siden):

Det stemmer nok. Teknologien fantes og var i bruk også på den tiden, men om dette var noe etterforskningen tenkte på og trekke frem tviler jeg på i all den tid det aldri har vært nevnt. Men teknologien finnes og fantes også da. Det er litt uoffisielt, men slik posisjonering registreres og lagres for en stund selv om teleselskapene ikke har hjemmel for det. Noe som høyst trolig var grunnen til at dette ikke var del av etterforskningen.

Ja, dette vet jeg jo intet om, men det er i hvert fall temmelig klart at dette ikke var noe man hadde tilgjengelig til å kunne bruke i denne saken. Så tok det også et helt år før Telenor faktisk ble koblet på for å sjekke disse tingene, som kan være relevant dersom det du nevner kun lagres i relativt kort tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
42 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg vet ikke hvordan de gjør dette, men om man finner mannlig DNA i småjentenes Vagina så er det bevis på sæd. Så jeg er uenig med danskens sluttsats om sæd og mannlige celler. Kontaminering i vagina, eller incest er liksom ikke sannsynlig...

Jeg har ikke nok innsyn, og jeg tror etterforskere i hvite drakter er nøye med bevis.. i Lab tar jeg det som en selvfølge.

Det er umulig å vite hvordan dekning var på den dagen. Bare her jeg bor i Sverige er dekning varierende. På grensen er dette veldig rart; har svensk dekning langt inn i Norge og får velkomstmelding fra land selvom jeg er hjemme i Sverige hele uken.

igjen jeg, og ikke dere heller har nok innsyn i saken.

Spørs om de draktene var så hvite da DNAet ble samlet og analysert første gang:

"– Ikke bare på laboratoriet, men også på et åsted brukes det nå fullt beskyttende utstyr. Det vil si maske, hette, engangsdresser, trekk over sko og hansker. Da denne saken ble undersøkt var ikke dette vanlig praksis noe sted, sier Pope."
https://www.tv2.no/a/11043907/

Hvorfor nekter du å godta resultatene av undersøkelsene som ble gjort av Telenor og Teleplan?  Hverken Telenor eller Teleplan kunne få kontakt med Eg-A fra åstedet, og de er ikke uenige om resultatet eller sannsynligheten for kontakt der. Å sammenligne med et vilkårlig sted i Norge, Sverige, eller ute på sjøen blir meningsløst, så lenge du ikke har fått Telenor til å kartlegge dekningsområdene der, og mobilen din beviselig har gjort noe lignende som du mener mobilen til VK skal ha gjort i Baneheia.

Teleplan holdt en liten mulighet for kontakt åpen, da de ikke gjorde undersøkelsene samme dag som VK brukte mobilen. Å si at det derfor er usikkerhet om hvorvidt det går an å sende 4 meldinger på rad og foreta en samtale via Eg-A fra åstedet, er det samme som å si at det er usikkerhet om hvorvidt det var isbjørner der akkurat da, fordi man ikke var der.

 

"Inge Schøyen var seniorkonsulent for Teleplan og sakkyndig vitne i Agder lagmannsrett i rettssaken mot Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen.
–Hvis min rapport og vitnemål i retten har blitt tillagt vekt for å dømme Kristiansen, så er jeg redd for at rettens aktører kan ha misforstått, sier Inge Schøyen til Dagbladet."
https://www.dagbladet.no/nyheter/baneheia-domt-krever-gjenopptagelse-sar-tvil-om-mobilbevis/60301184

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (10 minutter siden):

Spørs om de draktene var så hvite da DNAet ble samlet og analysert første gang:

"– Ikke bare på laboratoriet, men også på et åsted brukes det nå fullt beskyttende utstyr. Det vil si maske, hette, engangsdresser, trekk over sko og hansker. Da denne saken ble undersøkt var ikke dette vanlig praksis noe sted, sier Pope."
https://www.tv2.no/a/11043907/

Hvorfor nekter du å godta resultatene av undersøkelsene som ble gjort av Telenor og Teleplan?  Hverken Telenor eller Teleplan kunne få kontakt med Eg-A fra åstedet, og de er ikke uenige om resultatet eller sannsynligheten for kontakt der. Å sammenligne med et vilkårlig sted i Norge, Sverige, eller ute på sjøen blir meningsløst, så lenge du ikke har fått Telenor til å kartlegge dekningsområdene der, og mobilen din beviselig har gjort noe lignende som du mener mobilen til VK skal ha gjort i Baneheia.

Teleplan holdt en liten mulighet for kontakt åpen, da de ikke gjorde undersøkelsene samme dag som VK brukte mobilen. Å si at det derfor er usikkerhet om hvorvidt det går an å sende 4 meldinger på rad og foreta en samtale via Eg-A fra åstedet, er det samme som å si at det er usikkerhet om hvorvidt det var isbjørner der akkurat da, fordi man ikke var der.

 

"Inge Schøyen var seniorkonsulent for Teleplan og sakkyndig vitne i Agder lagmannsrett i rettssaken mot Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen.
–Hvis min rapport og vitnemål i retten har blitt tillagt vekt for å dømme Kristiansen, så er jeg redd for at rettens aktører kan ha misforstått, sier Inge Schøyen til Dagbladet."
https://www.dagbladet.no/nyheter/baneheia-domt-krever-gjenopptagelse-sar-tvil-om-mobilbevis/60301184

Jeg vil ikke dra Isbjørn ned i Kristiansand, jeg vil holde det til å bare være mindre sannsynlig.... Men ikke umulig.

Mobilekning på den tiden på sjøen var under hver kritikk..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Leiferen skrev (30 minutter siden):

Igjen: hva er da dine teorier om den tredje og den fjerde gjerningsmannen, om du utelukker kontaminasjon?

Jeg har ikke innsyn i saken.

Alt avhenger av hvor prøvene er tatt.

I vagina mener jeg med mine begrensede kunnskaper at kontiminasjon er lite trolig.

Noe helt annet er det om man snakker om hender, negler, hår...

Dette vet de som har innsyn i saken. Når en danske sier sin mening, så vet ikke vi noe mer om data.

På den tiden brukte Kripos drakter jo, jeg vet ikke hvem som ble kalt inn. Lokalpoliti er nok ikke like forsiktige.. 

Men vi har ikke innsyn. En Danske tror vel vi nordmenn er barbariske villmenn som ikke kan hygiene i en lab engang...

Lenke til kommentar
ThomasM skrev (1 time siden):

At ikke du evner å sette deg inn i saken er ikke ensbetydende med at andre ikke greier det, ei heller forstår jeg hvorfor du kommer drassende med referanser til incest. Hele poenget her er jo at man ikke med sikkerhet kan konkludere hvorvidt det er et reelt funn eller artefakt, og dine personlige oppfatninger om risikoen for kontaminering fremstår særdeles dårlig begrunnet. De var ikke mer nøye enn at de måtte ty til en gammel presenning for å sikre åstedet og jentene før regnet kom. Igjen, det ene resultatet indikerte altså spor etter 4 menn....Det er heller ikke nevneverdig komplisert å sette seg inn i uenighetene rundt DNA-resultatene i Birgitte Tengs saken, for å få et lite innblikk i problematikken.

Innledningen din var komisk nok, men du presterer jo imponerende nok å toppe det med dine personlige opplevelser rundt mobildekning i Sverige. Supert, men det endrer ikke dekningsområdet til en basestasjon...

Hvis dette er nivået du har tenkt til å fortsette på, så mistenker jeg at det er mer givende å diskutere treghetsnavigering med en vilkårlig rusmisbruker.

 

Igjen saftige Personangrep. Det du kaller nivå er jo at du bryter Diskusjon.no regler og atferd som en annen kriminell....

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (38 minutter siden):

Jeg har ikke innsyn i saken.

Alt avhenger av hvor prøvene er tatt.

I vagina mener jeg med mine begrensede kunnskaper at kontiminasjon er lite trolig.

Noe helt annet er det om man snakker om hender, negler, hår...

Dette vet de som har innsyn i saken. Når en danske sier sin mening, så vet ikke vi noe mer om data.

På den tiden brukte Kripos drakter jo, jeg vet ikke hvem som ble kalt inn. Lokalpoliti er nok ikke like forsiktige.. 

Men vi har ikke innsyn. En Danske tror vel vi nordmenn er barbariske villmenn som ikke kan hygiene i en lab engang...

Sporene er fra vattpinner som er stukket i det som virket å være sædrester på intime steder, slik jeg forstår det. Om kontaminasjon er lite trolig må man legge til grunn minst fire gjerningsmenn i saken. Det er ikke slik at man har tatt ut ekstrakter fra andre steder enn der man håpet å finne spor etter noen som hadde begått udåden.

Dersom det hadde vært slik at prøvene som gir utslag for fire menn hadde vært tatt helt andre steder, hadde nok påtalemyndighetene brukt det for alt det var verdt.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar
Leiferen skrev (13 minutter siden):

Sporene er fra vattpinner som er stukket i det som virket å være sædrester på intime steder, slik jeg forstår det. Om kontaminasjon er lite trolig må man legge til grunn minst fire gjerningsmenn i saken. Det er ikke slik at man har tatt ut ekstrakter fra andre steder enn der man håpet å finne spor etter noen som hadde begått udåden.

Dersom det hadde vært slik at prøvene som gir utslag for fire menn hadde vært tatt helt andre steder, hadde nok påtalemyndighetene brukt det for alt det var verdt.

Igjen vi har ikke nok innsyn. Påtalemyndigheten brukte jo DNA fra sæd som en påskudd..

Vi vet jo ingenting om hvor prøvene er tatt.

Negler er viktig fordi barn klorer, da finner de DNA fra hud, og de fant kjønnshår fra JHA.

Det er jo eksempler på reelle bevis.. Danskens meninger er selvfølgelig greit å ha med..

Om vi ikke vet HVOR prøvene er tatt, så kan vi ikke ta stilling til dansken, og om han ikke heller vet det så raser hele forsvaret.. 

Man kan fint mene at saken bør gjenopptas for å få en skikkelig solid dom, dra inn JHA og VK igjen, se på mobil informasjon. Avhøre familien. Se om det er bevis på at det må ha vært 2 og ikke 4..

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (10 minutter siden):

Igjen vi har ikke nok innsyn. Påtalemyndigheten brukte jo DNA fra sæd som en påskudd..

Vi vet jo ingenting om hvor prøvene er tatt.

Negler er viktig fordi barn klorer, og de fant kjønnshår fra JHA.

Det er jo reelle bevis.. Danskens meninger er selvfølgelig greit å ha med..

Man kan fint mene at saken bør gjenopptas for å få en skikkelig solid dom, dra inn JHA og VK igjen, se på mobil formasjon. Se om det er bevis på at det må ha vært 2 og ikke 4..

Igjen: Det er ikke påvist at det er noe DNA som stammer fra sæd. Men prøvene som er analysert er tatt fra intime steder og ikke under negler eller annet, hvor det ikke er urimelig å anta at ev. fulle DNA-profiler kan stamme fra sædceller. Men små fragmenter er det mer usikkerhet omkring. Man har altså JHAs tilnærmede fulle profil (15 av 17 områder matchet, eller noe sånt), og enkelt-alleler fra minst fire menn, hvor man kun  brukte prøven som indikerte et allel ikke forenelig med JHA i retten, som "bevis" for at det var to gjerningsmenn i saken. Og droppet å fortelle om analysen som indikerte 4 menn, og ved nye analyser dukket det opp tegn på 4 menn også i en annen analyse.

Det er ingen bevis for at det må ha vært 2, ingen for at det må ha vært 4, ingen bevis overhodet som peker mot andre enn JHA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
5 hours ago, Gouldfan said:

Jeg har ikke innsyn i saken.

Alt avhenger av hvor prøvene er tatt.

I vagina mener jeg med mine begrensede kunnskaper at kontiminasjon er lite trolig.

Noe helt annet er det om man snakker om hender, negler, hår...

Dette vet de som har innsyn i saken. Når en danske sier sin mening, så vet ikke vi noe mer om data.

På den tiden brukte Kripos drakter jo, jeg vet ikke hvem som ble kalt inn. Lokalpoliti er nok ikke like forsiktige.. 

Men vi har ikke innsyn. En Danske tror vel vi nordmenn er barbariske villmenn som ikke kan hygiene i en lab engang...

Det kan ha vært kontaminasjon i laboratoriet! I Spania! Hvor vanskelig er det å lese det jeg linker til? Vet du mer om forholdsreglene de tok den gangen enn Susan Pope fra Principal Forensic Services i Storbritannia?

5 hours ago, Gouldfan said:

"– Ikke bare på laboratoriet, men også på et åsted brukes det nå fullt beskyttende utstyr. Det vil si maske, hette, engangsdresser, trekk over sko og hansker. Da denne saken ble undersøkt var ikke dette vanlig praksis noe sted, sier Pope."
https://www.tv2.no/a/11043907/

 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
5 hours ago, Budeia said:

Nå en bor i et land der politiet mener at de med alvorlig psykiatrisk diagnose bør låses inne for alltid (det har de sagt rett ut), burde da iallfall de som har innrømmet å være pedofile utsettes for samme behandling. Plukkes opp av politiet, tas med til legevakten for å få en henvisning, presses ned mot benker eller gulv (trolig i forsøk på å kverke vedkommende), og videre til psykiatrisk. 

Ok. Så du ser intet problem med at man bures inne for noe man ikke har gjort. Got it.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Igjen vi har ikke nok innsyn. Påtalemyndigheten brukte jo DNA fra sæd som en påskudd..

Vi vet jo ingenting om hvor prøvene er tatt.

Negler er viktig fordi barn klorer, da finner de DNA fra hud, og de fant kjønnshår fra JHA.

Det er jo eksempler på reelle bevis.. Danskens meninger er selvfølgelig greit å ha med..

Om vi ikke vet HVOR prøvene er tatt, så kan vi ikke ta stilling til dansken, og om han ikke heller vet det så raser hele forsvaret.. 

Man kan fint mene at saken bør gjenopptas for å få en skikkelig solid dom, dra inn JHA og VK igjen, se på mobil informasjon. Avhøre familien. Se om det er bevis på at det må ha vært 2 og ikke 4..

...eller 1.

Eller er det noe du ikke engang vil tenke på selv når du gjentar i nær på hver post at vi ikke vet nok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (3 minutter siden):

...eller 1.

Eller er det noe du ikke engang vil tenke på selv når du gjentar i nær på hver post at vi ikke vet nok?

Vi vet ikke nok nei, bare ting vi har fått innsyn i fra forsvarets side.

Er mer interessant hva aktoratet og JH har å si for å få det hele bildet.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Gouldfan said:

Vi vet ikke nok nei, bare ting vi har fått innsyn i fra forsvarets side.

Er mer interessant hva aktoratet og JH har å si for å få det hele bildet.

Fra forsvarets side? Ok... Kanskje, dersom du kun har informasjon om dette fra dokumentaren (slik jeg har forstått det fra de som har sett den). Men det blir vel litt tynt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For eksempel, og jeg vet ikke om dette nevnes i dokumentaren, men under rettssaken ble eksperter avhørt som vitner og fikk spørsmå om de kunne garantere at det var helt umulig at en telefon kunne koble seg på den masten fra åstedet. Dette er et lurespørsmål som legfolk sjelden forstår. En tekniker vil aldri si noe slikt er umulig. Vedkommende supplerte sågar med at dersom det kjørte en bil forbi i helt perfekt øyeblikk og posisjon slik at radiobølger reflekterte via bilen mellom mobilen og masten kunne man kanskje oppnå kontakt. Men en bil som passerer varer i, om jeg skal være snill, kun få sekunder. Langt ifra nok til at man kunne sende flere meldinger og ringe.
Men det var altså nok til at man avskrev hele mobilbeviset.

Samt alle de andre mastene måtte være ute av funksjon (så ikke umulig altså), men det er for detaljer å regne når man allerede har bestemt seg for utfallet.

EDIT: La meg også legge til at på den tiden jobbet jeg mot både Telenor i Norge og Telia i Sverige for deres basestasjoner, samt var konsulent for leverandører av komponenter til mobiltelefoner og satt av disse grunner på ganske god informasjon om hva man kunne gjøre med teknologien da.
Og på grunn av dette husker jeg godt min frustrasjon over å følge dette sirkuset i media.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...