Gå til innhold

Er det mulig at Viggo Kristiansen ble uskyldig dømt?


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Melonskall said:

Det kan vel ikke stemme. Han ble ikke idømt fengsel, men forvaring. Han ville uansett risikert 5 nye år til evig tid og hvis han dømmes igjen ser jeg ikke hvordan retten ikke har mulighet til å gi samme dom og i samma slengen dømme ham til 5 nye år.

Nå ble advokatbevillingen min ødelagt i klesvasken, så jeg må bare basere meg på hva andre har sagt, men det går visst ikke slik forvaringsordningen er per i dag. En forvaring kan visstnok bare forlenges så lenge vedkommende sitter i forvaring, men de kan ikke slippe en person ut fra forvaring for så å ombestemme seg og si at, nei, du må forvares noen runder til.

Men denne saken er helt unik, gud vet hvordan man kan vri lovteksten og skape en presedens på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WiiBoy skrev (6 timer siden):

1. Dersom VK er skyldig, så er det soleklart at det har lønt seg for han å stå på sitt om han nå får omgjort dommen. Får erstatning i 10+ millioner klassen, og har en stor tilhengerskare som ser på han som det største offeret i hele saken.

2. VK har jo gjort overgrep før. Han var også "utenfor" normalen på mange punkter. Han var opptatt av krig, makt++

3.JHA vil ikke få mer straff. Det er "ingen" som vil endre syn på han om han drepte begge eller bare den ene, de absolutt aller fleste ser på han som en som har forgrepet seg på og drept barn. Det å tilstå at ikke VK var med, og dermed fullt og helt ta ansvar, vil heller løfte anseelsen hans enn å svekke den. Altså ingenting å tape.

1. Irrelevant, hva VK mener. Er han uskyldig er det pga det ikke finnes grunnlag for dommen, IKKE fordi VK har benektet dette i 20 (eller 100år)

2. Har ingen relevans til saken. Om så så var tilfelle så er det 1000vis av personer i byen som burde fengsles.

3. Det ER en reell mulighet at JHA vil få mere straff om det viser seg at han har løyet. I tillegg kan han få mere straff om det viser seg at VK blir frikjent og det taes ut ny tiltale på JHA. Altså, mye, SVÆRT mye å tape. 

Lenke til kommentar
Melonskall skrev (24 minutter siden):

Det kan vel ikke stemme. Han ble ikke idømt fengsel, men forvaring. Han ville uansett risikert 5 nye år til evig tid og hvis han dømmes igjen ser jeg ikke hvordan retten ikke har mulighet til å gi samme dom og i samma slengen dømme ham til 5 nye år.

Han ble dømt til fengselstraff, den går ut i september og skal han dømmes til forvaring må det skje 3mnd før.

Altså, mens han enda er på "frifot".

Hvordan skal du argumentere for forvaring for en person som du samtidig mener er ikke er til risiko for samfunnet. Kort fortalt, det kan du ikke. Ergo, er dommen til VK, inkludert forvaring ferdig sonet før en eventuell ny tiltale kommer opp (i allefall ny dom).

 

Lenke til kommentar

Jeg hadde to forskjellige poeng. Dette er en diskusjon, ikke en domstol. Det er ingenting galt med å se en sak fra to sider.

Edit: "I 2002 ble Kristiansen dømt til 21 års forvaring med 10 års minstetid og Andersen til 19 års fengsel" https://no.wikipedia.org/wiki/Baneheia-saken

"Han soner siden 2002 en forvaringsdom med en tidsramme på 21 år som er lovens strengeste straff." https://no.wikipedia.org/wiki/Viggo_Kristiansen

https://snl.no/forvaring

Endret av Melonskall
Lenke til kommentar
Melonskall skrev (13 minutter siden):

Nei, jeg bare påpekte at jeg hadde to forskjellige poeng så du skulle forstå at jeg ikke blander to ting som var det jeg følte du hintet til. En liten oppklaring rett og slett. Er ikke det greit da?

Veldig greit. Bare det at jeg har en følelse at jeg har falt av vogna, men veit ikkje hvor og når. 

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Ribo said:

3. Det ER en reell mulighet at JHA vil få mere straff om det viser seg at han har løyet. I tillegg kan han få mere straff om det viser seg at VK blir frikjent og det taes ut ny tiltale på JHA. Altså, mye, SVÆRT mye å tape. 

Nei, det finnes kun teoretiske muligheter til det.

Enhver forsvarsadvokat med minimum av evner ville enkelt fått med påtalemyndighetene på en avtale hvor den allerede sonede straffen er nok mot at samfunnet får et endelig punktum i saken og VK får en fullstendig frifinnelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (5 minutter siden):

Nei, det finnes kun teoretiske muligheter til det.

Enhver forsvarsadvokat med minimum av evner ville enkelt fått med påtalemyndighetene på en avtale hvor den allerede sonede straffen er nok mot at samfunnet får et endelig punktum i saken og VK får en fullstendig frifinnelse.

Sonet ferdig en dom ingen har fått ???

DET er god advokat det.. 

Du forstår vel at det ikke er snakk om å bygge på dommen han allerde har sonet. Dette er forhold han tidligere er ustraffet for..

 

Btw. Er at Elden er uenig med deg. Han har vel vært ansett som en habil advokat.  

Endret av Ribo
Lenke til kommentar
Lene Stohl PhD skrev (2 timer siden):

Her er en ganske grundig kilde ..


Bloggen til Viggos forsvar fremstår sikkert grundig, men du vil aldri finne noe der som går i Kristiansens disfavør, i beste fall er det ting de ikke kan fornekte som så fremstilles i et "Fri Viggo"-lys, dette er jo selve Fri Viggo-bloggen.
 

Lene Stohl PhD skrev (2 timer siden):

De første målingene ble gjort et knapt år etter ugjerningene (mens rettssaken var i gang, apropos elendig politiarbeid), men ingen vesentlige endringer var gjort på nettverket, så det er ingen grunn til å tro at dette hadde innvirkning.


Bjørn Amundsen var ute å målte 14. mai 2001, nesten nøyaktig ett år senere.
Amundsen, som er dekningssjef i Telenor, har ingen teknisk kompetanse, han kjører vanligvis land og strand rundt for å se om han får dekning på mobilen sin.

Målingen ble gjort ved at han vasset rundt i Baneheia å ringte med sin egen telefon, av ukjent modell, og hvor man så hentet ut data om hvilke basestasjoner han var koblet til.

Det var dog gjort vesentlige endringer i nettet rundt Baneheia, nye basestasjoner var satt opp osv. men Amundsen vitnet i retten om at de ikke kunne finne loggførte endringer på basestasjonen Eg A.

Det bør være innlysende at endringer på de andre stasjonene i området kan påvirke dekningsforholdene til også Eg A.
 

Lene Stohl PhD skrev (2 timer siden):

Klimatiske og vegetasjonsmessige forhold ville vært ganske likt, da de første målingene ble gjort en drøy uke tidligere på året enn da ugjerningene fant sted. Ikke at det har noe å si, det er ganske konsensus blant de fagkyndige om at atmosfæriske/klimatiske forhold kun har noe å si på kringkasting over lange avstander. Mobiltelefoni er ganske kortdistanse. Det er kun politi og påtalemyndigheter som snakker om vær og atmosfære i denne sammenhengen.


Alle som eier mobiltelefon vet at dette ikke stemmer, regn, skyer, vannspeil og annet kan påvirke dekning når man er i yttersoner.
De sakkyndige, i det miste fra Teleplan hvor det faktisk var en teleingeniør som hadde sett på dette, Inge Schøyen, tok også forbehold om dette i retten.

Dekningssjefen i Telenor hevdet de ikke hadde sett nærmere på slike ting eller cellegrenser osv.
Telenor hadde kun testet med denne "vasse rundt i området"-metoden.
Noe senere var de ute med utstyr som visst nok kunne låses til en basestasjon, men fikk ikke noe særlig gode resultat av det heller, og hevdet de ikke oppnådde dekning på åstedet osv.

Pussig nok fikk de heller ikke kontakt med andre basestasjoner i området, kun den ene basestasjonen i Kristiansand som ligger omtrent lengst unna Baneheia.
  

Lene Stohl PhD skrev (2 timer siden):

Det ble brukt avansert utstyr som kunne "tvinges" til å holde seg på en basestasjon, men ikke noe utstyr kunne tvinges til å kommunisere over EG_A (basestasjonen ved Viggos hjem, som all trafikk gikk over i drapstidsrommet) på åstedet eller i nærheten av åstedet. Selv ikke da de basestasjonene (og det var flere) som hadde dekning på området ble fysisk skrudd av, klarte de å formidle noe data over EG_A.


Det ble aldri fysisk skrudd av noe som helst, Amundsen hevdet i rettet at han trodde at selv om de hadde slått av alle basestasjoner i området, ville de ikke fått kontakt med Eg A. De slo de dog aldri av, det var en hypotetisk uttalelse.

Så kan man diskutere hva "i nærheten" egentlig er.
Telenor hadde primærdekning, altså det området hvor en telefon alltid ville koble seg til Eg A bare 300 meter fra åstedet.
Telenor sjekket aldri noe mer, hverken cellegrenser eller noe annet. 
De benyttet heller aldri særlig "avansert" utstyr, annet enn en måler med kanaldisplay.
Hadde de gjort det, og anvendt en GSM-analysator, så ville de kunne sett dekningen fra Eg A på åstedet, selv om den var for svak til at en telefon ville koblet seg til, og kunne gjort sannsynlighetsberegninger og den slags, mappet ut dekning i omkringliggende område osv. ikke bare komme med svada om at dekningssjefen hadde tatt noen telefoner i Baneheia, og at de dermed hadde "målt".

Teleplan sine beregninger viste at det ville vært dekning 150 meter fra åstedet, men de slet med å få målt dette i Baneheia, nettopp fordi nettet var endret og nye basestasjoner gjorde at de ikke klarte å måle mot Eg A skikkelig, altså endringer i nettet vanskeliggjorde målingene, selv om Telenor hevdet det ikke var endringer i nettet.

Telenor var ute to eller tre ganger etter Teleplan, og hadde da angivelig ingen problemer med å måle dekning på åstedet, merkelig nok, når Teleplan hevdet det ikke var mulig på grunn av nye basestasjoner som forstyrret signalet?

I retten sa også Schøyen av man ved spesielle forhold nok kunne utvide dekningsområdet med 150 meter i alle retninger, hvorpå lagmannen spurte "... da er vi nærmest på åstedet" og Schøyen svarte et rungende "ja".

At dette mobilbeviset er et sikkert utelukkelsesbevis er ikke korrekt, det er så mye usikker rundt dette, både teknisk, og også i forhold til Kristiansens mulige bevegelser som kan ha gjort at hans trafikk gikk over Eg A osv. at det er forståelig at retten i sin tid så nærmest helt vekk fra det.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Lene Stohl PhD said:

Mest påfallende for min del, og noe jeg bet meg merke i allerede for tjue år siden, var at da politiet presenterte Viggo med det politiet selv trodde var skråsikkert DNA-bevis mot ham, da så han dem rett i øynene og sa at "nei, det har dere ikke"... og han hadde rett i det. Det krever sin løgner å skulle nekte for å ha vært bortpå noen jenter når politiet forteller deg at de har funnet DNAet ditt i jentene.

VK har ADHD.
Jeg vet ikke hvilke erfaringer du har med ADHD, men et kjennetegn er at de kan "juge"/"fortelle feil"/"overdrive" om de mest absurde ting og binde seg fullt og helt til den historien uansett.
Jeg har vært i situasjoner med barn der man kan være uenige om fargen på en bil, og selv når de ser bilen så kommer historien om at den er "malt om"/"lyset"/ etc. 
Det betyr ikke at VK juger, eller at alle med ADHD agerer på denne måten.

Lenke til kommentar
Sitat

Statsadvokaten om Baneheia-etterforskningen: − Gode forhåpninger om konkrete svar

Troen på at det kan komme konkrete svar på hva som skjedde i Baneheia i mai 2000, er styrket hos påtalemyndigheten.

– Vi har gode forhåpninger om at det vil komme konkrete svar ut av den pågående etterforskningen, og vi har større tro på det nå enn vi hadde helt i starten.

Det sier statsadvokat Andreas Schei til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rgoxel/statsadvokaten-om-baneheia-etterforskningen-gode-forhaapninger-om-konkrete-svar

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært i situasjoner med barn der man kan være uenige om fargen på en bil, og selv når de ser bilen så kommer historien om at den er "malt om"/"lyset"/ etc. 

Det er helt vanlig at vitner ikke er enige på bil type, model eller farge. Det har ingenting med adhd. Vitner er vært lite troverdig. Bare i denne saken forteller vitner om feil dag, feil tid og feil plass. Men de blir ikke fremstilt som løgnere, hvorfor ?

Det er ingen ting med saken som fremstiller vk som noen lyst løgner. Jha derimot.. 

Lenke til kommentar
Ribo skrev (1 minutt siden):

Det er ingen ting med saken som fremstiller vk som noen lyst løgner. Jha derimot.. 


Utover at politiets etterforskere som har avhørt Kristiansen i sikkert nærmere hundre timer mener han ikke er troverdig, og lyver, mye på grunn av uriktige forklaringer om hvor han var og når han var der osv. som Kristiansens forsvar i ettertid har "spunnet" til at han husker så dårlig, selv om det i avhørene går frem at han har særdeles god hukommelse, noe venner og familie vitnet om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (Akkurat nå):

min kilde sier det motsatte;

google.com

Ps. Kom med kilden

Herregud, du veit da hvordan man går til NRK.no

Sitat

Derimot kan det tas ut tiltale mot han for ett drap til, og i så fall kan han få inntil 2 års tilleggsstraff opp mot lovens maksimum på 21 år. Men det forutsetter at retten ikke bare er i tvil om Viggo Kristiansens straffskyld, men at de anser det sikkert at Andersen er skyldig, sier Elden.

https://www.nrk.no/norge/baneheia-saken_-mener-andersen-kan-fa-en-strengere-straff-hvis-kristiansen-frikjennes-1.15519760

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Ribo said:

Ja HERREGUD. Det omhandler da på ingen måte at JHA innrømmer å ha vært alene. 

Det du kom med var dermed bullshit.

Dersom JHA ønsker å tilstå, og fremmer dette via sin advokat, så vil påtalemyndighetene strekke seg svært langt for å gi samfunnet og VK et endelig og avgjørende punktum i denne saken. De vil da overhode ikke være ute etter å gi han ytterligere straff i denne situasjonen. Er du i tvil, så ring Elden og spør.

 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (7 timer siden):

3.JHA vil ikke få mer straff. Det er "ingen" som vil endre syn på han om han drepte begge eller bare den ene, de absolutt aller fleste ser på han som en som har forgrepet seg på og drept barn. Det å tilstå at ikke VK var med, og dermed fullt og helt ta ansvar, vil heller løfte anseelsen hans enn å svekke den. Altså ingenting å tape.

 

Ribo skrev (1 time siden):

3. Det ER en reell mulighet at JHA vil få mere straff om det viser seg at han har løyet. I tillegg kan han få mere straff om det viser seg at VK blir frikjent og det taes ut ny tiltale på JHA. Altså, mye, SVÆRT mye å tape. 

 

WiiBoy skrev (39 minutter siden):

Nei, det finnes kun teoretiske muligheter til det.

Enhver forsvarsadvokat med minimum av evner ville enkelt fått med påtalemyndighetene på en avtale hvor den allerede sonede straffen er nok mot at samfunnet får et endelig punktum i saken og VK får en fullstendig frifinnelse.

 

Det viker som du har store problemer med å vite hva du selv mener.

Men uansett hva det er så ER det mye å tape. Ingen plasser tidligere har du sagt at det er snakk om en forhandleravtale med påtalemyndighetene ved en tilståelse. Du mener tydeligvis at dette ikke medfører noen risiko, men deg om det. ? 

Vel, ved en tilståelse om at JHA var alene beviser det også at han løy i retten om VK sin rolle, og det ER straffbart.  Så selv om han lykkes i forhandlingene, så risikerer han kanskje enda strengere straff pga løgnen han i samme slengen innrømte. Ironisk ikke sant ?

Skal du prøve igjen med at det for JHA er ingenting å tape ?

Fallhøyden begynner å bli stor nå, mageplasket tilsvarende...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...