Gå til innhold

p-vakt og bilder


inlife

Anbefalte innlegg

Parkerte bilen på en privatrettslig parkering, med bilen påskrudd og med fruen i bilen, gikk jeg for å lete etter butikken før jeg hentet henne i pøsregnet.

 

Men jeg ble i mellomtiden fotfulgt av en p-vakt som tok bilder av meg mens jeg gikk utenfor butikken og tilbake til bilen. Og mens jeg skrudde av bilen tok han flere bilder og skrev ut p-bot.

Hvordan er lovgivningen? Er det tillatt å forfølge noen, ta bilder og spekulere i at jeg ikke skal i butikken?

 

Jeg tok dessuten dette opp med han, men han lo av meg og sa bot skal jeg få... Deretter spurte jeg om hans id eller navn, så ble han aggressiv og gikk bort mot meg.

Fruen ble så opprørt av hans handlinger at vi valgte å reise fra der.

Endret av inlife
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Parkerte bilen på en privatrettslig parkering, med bilen påskrudd og med fruen i bilen, gikk jeg for å lete etter butikken før jeg hentet henne i pøsregnet.

 

Men jeg ble i mellomtiden fotfulgt av en p-vakt som tok bilder av meg mens jeg gikk utenfor butikken og tilbake til bilen. Og mens jeg skrudde av bilen tok han flere bilder og skrev ut p-bot.

Hvordan er lovgivningen? Er det tillatt å forfølge noen, ta bilder og spekulere i at jeg ikke skal i butikken?

 

Jeg tok dessuten dette opp med han, men han lo av meg og sa bot skal jeg få... Deretter spurte jeg om hans id eller navn, så ble han aggressiv og gikk bort mot meg.

Fruen ble så opprørt av hans handlinger at vi valgte å reise fra der.

 

Tilhører parkeringen butikken?

I såfall ringer du dem og sier fra. Kan ikke tenke meg at det er greit for butikkeier om parkeringsvaktene trakasserer potensielle kunder.

 

Ellers, så berømmer jeg deg for å ikke ha slått idioten helseløs. Er ikke sikkert jeg hadde klart å styrt meg.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativet som mange parkeringsselskap baserer seg på er at dei krever kvittering frå eit kjøp i den aktuelle butikken på rett tidspunkt. Om du ikkje kjøper noke så er du eigentlig ikkje kunde og skal derfor betale for parkeringa.

 

Men det er sjølvsagt avhengig av kva som står på parkeringsbestemmelsane (skal være skilta). Er det fri parkering for alle så skal du sjølvsagt ikkje ha bot. Er det gratis parkering for kunder og du kan bevise at du var kunde så skal du heller ikkje ha bot. Men om du parkerte utan å betale og utan å oppfylle vilkåra for gratisparkering så får du bot.

 

Du kan sjølvsagt anmelde parkeringsvakta for å ha forstyrra ditt privatlivs fred ved skremmende eller plagsom opptreden. Men bilda som er tatt kan fortsatt brukast som bevis for at du skal ha ei parkeringsbot.

Lenke til kommentar

Skiltingen var bare "reservert BUTIKKNAVN". mao så var det ikke krav om å kjøpe noe.

Da jeg sa til p-vakten at det er butikken jeg skal besøke, og kom tilbake for å slå av motor og hente fruen, så lo han bare av meg og sa at det ikke er sant... det som skjedde videre har jeg skrevet over.

 

Og ja, butikkens skilting og parkering var på ene siden, men selve butikken var på baksiden, inni et torg. Ikke noe man kunne se fra bilen, og spesielt ikke blant alle bygninger rundt, i og utenfor torget.

Lenke til kommentar

Du må uansett betale parkeringsboten. Deretter er det en del alternativer du har for å klage. Evt om du får snakket med daglig leder for butikken og få dem til å få den slettet.

- Klage på boten. Ta bilde av skilt og forklar situasjonen. tror de har egen klagenemd for slike saker

- Sett deg ned sammen med kona og skriv ned hele hendelsesforløpet i detalj mens det ennå er ferskt i minne. Få med alle detaljer dere kan, gjerne hvorfor dere skulle dit og hva dere skulle handle. Handlet dere det dere skulle ha en annen plass senere? I såfall få med dette også, da det viser at dere hadde intensjon om å handle, ikke bare parkere.

- Kontakt butikken og klag til dem, gjerne møt opp personlig hos daglig leder, og vær litt sjokkert, og skremt (men ikke uhøflig og sinna) Få dem til å ville hjelpe deg. Om de er forståelsesfull så kommer selskapet til å få et kraftig slag på pungen. At potensielle kunder trakaseres slik at de drar hjem med traumatisert kone fremfor å handle kan overhode ikke være god karma.

- Om butikken er del av en kjede så kan du kontakte dem sentralt, og/eller skrive en sinna post på facebooksiden demmes om trakaseringen. Dårlig PR

- Kontakt media om alt annet går i dass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg ble i mellomtiden fotfulgt av en p-vakt som tok bilder av meg mens jeg gikk utenfor butikken og tilbake til bilen. Og mens jeg skrudde av bilen tok han flere bilder og skrev ut p-bot.

Hvordan er lovgivningen? Er det tillatt å forfølge noen, ta bilder og spekulere i at jeg ikke skal i butikken?

 

 

Vel, hvis vedkommende tar bilder av deg så har vel du lov til å respondere og ta bilder av vedkommende. Neste gang så drar du opp mobilen og knipser noen blnikskudd, deretter poster du bildene på dette forum.

Lenke til kommentar

Vel, hvis vedkommende tar bilder av deg så har vel du lov til å respondere og ta bilder av vedkommende. Neste gang så drar du opp mobilen og knipser noen blnikskudd, deretter poster du bildene på dette forum.

Fotografering av ukjente uten samtykke, enten det er parkeringssynder, parkeringsvakt, vekter eller politibetjent, eller ingen av delene, er fullt lovlig, publisering (f.eks. på diskusjon.no...) uten samtykke er derimot ikke det (så lenge det er personen som er hovedmotivet og ikke bare er del av en folkemengde).

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...