Gå til innhold

Hjelp til kjøp av lydkort


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig et Qpad QH-1339 headsett, og ser nå etter et lydkort i prisklassen 1000-1500 kr. Jeg har null peiling på lydkort, så vil gjerne ha anbefalinger. Har tenkt til å bruke det primært til gaming og musikk.

 

Jeg har sett på Xonar Essence STX, Pheobus og D2X som aktuelle, men har som sagt ingen anelse om hva man ser etter i et lydkort. Kom gjerne med andre forslag også.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D2X har en nyere surround prosessor enn STX,D2X er like god som STX dersom du bruker headphone tilkoblingen.

STX er bedre dersom du skal koble til en forsterker og høyttalere.

Alle disse 3 kortene er bra til gaming med tanke på virtuel surround dersom du skal bruke det.

 

Selv har jeg alltid hatt dedikerte lydkort,grunnet de fleste innebyggede lydkort på hovedkort ikke er noe bra på virtuel surround som jeg bruker på mine Sennheiser PC 350,jeg har D2X selv.

 

Dersom du aldri skal benytte deg av virtuel surround kan du gå for en ekstern DAC som nevnt.

 

Edit: Phoebos er vel valget dersom du skal game mye,mange gode instillingsmuligheter for virtuel surround.

Endret av Stian V.H
Lenke til kommentar

Synes personlig av surround headset er en gimmick.

Se Virtualbarbershop på youtube. TIl og med med ørepropper får du følelsen av hvor personen befinner seg.

 

Qpad headsettet fortjener noe bedre enn et PCI lydkort uansett. Så spar pengene til du synes du kan ta deg råd til en skikkelig DAC, ingen vits å kaste bort pengene på et intern lydkort som egentlig ikke gjør noen forskjell.

Lenke til kommentar

dersom du har hdmi utgang på skjermkortet så kan du kjøpe en forsterker med hdmi inngang til 1500 kroner. Jeg kjører lyden på denne måten og bruker den også som lyd/bildeswitch mellom flere pc'er til en skjerm. men kan bli ett problem med tilkobling av mikrofon.

Ellers så har jeg to asus xonar kort som jeg synes er veldig bra men har faset de ut til den løsningen jeg bruker nå da jeg kjører mikrofonen inn via usb (web kamera)

 

D2X i pci-e varianten må man koble strøm på via en 4 pins mini molex (samme som floppy strøm) som et veldig bøyelig å man må være forsiktig med at de ikke bøyer seg

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

DAC er nok veien å gå. Dette kan være et billig og godt alternativ. De sender fra Norge. http://www.lydogbilde.no/test/henry-audio-usb-dac-128

 

De har dog ikke hodetlfutgang, men har du en forsterker fra før med hodetelefonutgang du kan koble til, går det vel fint.

 

Edit: Jeg tenkte vel mest her på bruk til musikk og god stereolyd, og selvsagt ikke flerkanals lyd for gaming/film.

Endret av Xorak
Lenke til kommentar

DAC er nok veien å gå. Dette kan være et billig og godt alternativ. De sender fra Norge. http://www.lydogbilde.no/test/henry-audio-usb-dac-128

 

De har dog ikke hodetlfutgang, men har du en forsterker fra før med hodetelefonutgang du kan koble til, går det vel fint.

 

Edit: Jeg tenkte vel mest her på bruk til musikk og god stereolyd, og selvsagt ikke flerkanals lyd for gaming/film.

 

Hei, trenger jeg forsterker hvis jeg har denne og en Sennheiser HD 598? Hva vil du anbefale i så fall? Gjerne noe billig :)

Endret av alexwb
Lenke til kommentar

fant et bilde, er det en slik du mener?

Men du trenger kanskje L+R? Usikker på hvordan dette blir å splitte via en slik adapter.

Mente RCA hann til 6.3mm hunn, men sedsberg mener at forsterker er nødvendig, noe jeg også trodde i utgangspunktet :)

 

Henry Audioen har ikke innebygd effektforsterker som jeg kan se. Det vil da bli veldig laber lyd hvis du kjører hodetelefoner rett på den.

 

Lydkort, både integrerte og dedikerte, har som regel innebygd effektforsterker og kan dermed drive hodetelefoner direkte.

 

Er det noen forsterkere du vil anbefale? Gjerne billig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...