Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan batteriet lades mens det står tilkoblet bilen?


Windoge

Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn var batteriet på min Mazda 6 så dødt i dag at bilen ikke ville starte. Litt snodig, ettersom jeg kjøpte nytt batteri i vinter.

 

Uansett, går det greit å lade batteriet med en 12v ladestasjon slik det står i bilen? Har allerede koblet det til slik det stod i bilen, og det virker så langt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan du forklare dette vær så snill?

Overhode ikke, utover at det er Ctek's klare anbefaling at man ved lading enten tar ut batteriet av bilen for å lade det eller setter negativ til chassis/motorblokk.

 

 

Jeg har hørt det før, men jeg klarer ikke å se noen logisk grunn til dette.

 

Alt er koblet til chassis på bilen, inkl minuspolen - så hvorfor skal det være så fyfy å koble noe til polen istedenfor chassis? Ser du logikkbristen?

Lenke til kommentar

Hvor lenge bør batteriet lades på 12v? Kan det være lurt å vente til den har ladet seg nok til at bilen starter, så heller ta den på langtur?

Ladetid kommer an på batterikapasitet og mengden ampere laderen pumper inn i batteriet. Det beste er om du lar den lade 100%. Men må du ut på farta så ville jeg ventet til minimum 50% opplading. Husk at det kreves vesentlig mye mer batteri å starte en kald bil sammenlignet med en varm.

Lenke til kommentar

 

Hvor lenge bør batteriet lades på 12v? Kan det være lurt å vente til den har ladet seg nok til at bilen starter, så heller ta den på langtur?

Ladetid kommer an på batterikapasitet og mengden ampere laderen pumper inn i batteriet. Det beste er om du lar den lade 100%. Men må du ut på farta så ville jeg ventet til minimum 50% opplading. Husk at det kreves vesentlig mye mer batteri å starte en kald bil sammenlignet med en varm.

 

 

Jeg kjøpte som sagt nytt batteri til bilen i vinter. Er litt bekymret for at dynamoen er gåen, men kan det tenkes at batteriet er flatt fordi vi driver med mye "småkjøring"? Det vil si 1-2 km mellom hver gang vi starter bilen.

Lenke til kommentar

 

så hvorfor skal det være så fyfy å koble noe til polen istedenfor chassis?

Det kan ha noe med mulig gassutvikling fra batteriet under lading.

 

 

I så fall ville det stått at man skal koble seg til chassis langt borte fra polen og samtidig holde panseret åpent for lufting.

 

Jeg antar du sikter til faren for gnistdannelse ved frakobling etter lengre tids lading. Uansett absolutt noe å være obs.

Lenke til kommentar

Ved til- og frakoblinger kan det dannes gnister. Disse gnistene vil man ha så langt unna batteriet som mulig! Det gjelder både ved lading, startkabler og når en kobler på annet utstyr på batteriet.

 

Det siste man kobler til og det første man kobler fra skal kobles til/fra lengst unna batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved til- og frakoblinger kan det dannes gnister. Disse gnistene vil man ha så langt unna batteriet som mulig! Det gjelder både ved lading, startkabler og når en kobler på annet utstyr på batteriet.

 

Det siste man kobler til og det første man kobler fra skal kobles til/fra lengst unna batteriet.

 

Kan man ikke like gjerne bare dra ut strømmen før på -og avmontering?

Lenke til kommentar

Er det enkelt å finne ut om batteriet tar lading av dynamoen?

Ja. Mål spenninga på batteriet med motoren i gang.

Er den 13,5 - 14,5V så lades batteriet.

Er den 12,8 - 13,5V så lades det, men alt for dårlig.

Er den under 12,8 så lades det ikke.

Er den over 14,5V så er det fare for overlading. Noen biler med intelligent styring av ladinga kan ha over 14,5V uten at det er noe galt.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det enkelt å finne ut om batteriet tar lading av dynamoen?

Ja. Mål spenninga på batteriet med motoren i gang.

Er den 13,5 - 14,5V så lades batteriet.

Er den 12,8 - 13,5V så lades det, men alt for dårlig.

Er den under 12,8 så lades det ikke.

Er den over 14,5V så er det fare for overlading. Noen biler med intelligent styring av ladinga kan ha over 14,5V uten at det er noe galt.

 

 

Thanks.

 

Sparer meg ihvertfall de pengene på diagnose.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...