Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan batteriet lades mens det står tilkoblet bilen?


Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lade uten å koble fra - ja, selvfølgelig, det er jo det Dynamoen også gjør, så kjør på.

 

Koble til poler eller via chassis/motorblokk - mer eller mindre det samme. I teorien lurt å bruke chassis til startkabler, siden du får litt mer motstand mellom batteriene du kobler sammen, og unngår kjempestrømmer ved tilkobling.

Gass og gnister - vel i friluft skal det godt gjøres å lage noen smell, har aldri brydd meg, og aldri fått det til heller. Om du kobler på før du skrur på laderen, og skrur av laderen før du kobler av holder det lenge.

 

Småkjøring 1-2 Km kan være et problem på noen biler, om de har litt lav ladespenning. Da er det ofte mulig å bytte til en laderegulator med litt høyere spenning.

 

Ladetid på blybatteri - Tommelfingerregel fra steinalderen sier lad med ca 10% av batteriets kapasitet i 12 timer.

(Om du har 5Ah batteri, lad med 5A i 12 timer)

I praksis er det ikke så nøye - bilbatterier tåler en del mer enn 10%, og mindre duger også, men tar mer tid.

 

Om du måler ladespenning, og den er grei, har du enten et dårlig batteri, eller noe som trekker strøm når bilen står.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjøpte som sagt nytt batteri til bilen i vinter. Er litt bekymret for at dynamoen er gåen, men kan det tenkes at batteriet er flatt fordi vi driver med mye "småkjøring"? Det vil si 1-2 km mellom hver gang vi starter bilen.

 

 

Ja, det brukes en del ved start og når bilen brukes, overstiger dette ladingen, vil batteriet sakte tappes.

 

Men normalt er dette problemet verst vinterstid.

Lenke til kommentar

Start med å måle ladespenning.

Om den er ok, kan du begynne å lete etter strømtyven din.

Da må du koble inn et amperemeter i serie med batteriet, og nappe ut en sikring om gangen til du finner synderen.

Edit - til du får en anelse om hvor feilen ligger...

Endret av avo
Lenke til kommentar

Mener jeg har funnet feil i bakluke låsen på Mazda 6 som drar strøm.

 

Ellers så er det en Japse og du vil aldri klare å knekke noe elektronikk ved å koble laderen feil. Sett det på batteriet og plugg i strømmen!

 

Japser har også god ladespenning fra Dynamo. Det er ikkenoe VAG med 13,2v ladespenning. Pleier å ligger tett oppunder 14,5 volt på Japser, men noen har smart charge, altså du må måle ladespenning mens du kjører bilen med egnet utstyr.

 

Som regel trenger du bare sjokke batteriet i 10min så du får start på bilen. Start den opp og la det gå på tomgang i 10 minutter og du vil aldri ha problemer med dette igjen. Hvis det ikke er noe som står å trekker strøm da eller dette nye batteriet er ødelagt. Klassisk er bagasjeroms belysning som ikke skrur seg av. Denne bryteren sitter i låsen på Mazda6.

 

Elelrs så var 10volt ladespenning ikke akkurat mye. Jeg tror du har sett feil og den sto på 10 Ampere.

Lenke til kommentar

Mener jeg har funnet feil i bakluke låsen på Mazda 6 som drar strøm.

 

Ellers så er det en Japse og du vil aldri klare å knekke noe elektronikk ved å koble laderen feil. Sett det på batteriet og plugg i strømmen!

 

Japser har også god ladespenning fra Dynamo. Det er ikkenoe VAG med 13,2v ladespenning. Pleier å ligger tett oppunder 14,5 volt på Japser, men noen har smart charge, altså du må måle ladespenning mens du kjører bilen med egnet utstyr.

 

Som regel trenger du bare sjokke batteriet i 10min så du får start på bilen. Start den opp og la det gå på tomgang i 10 minutter og du vil aldri ha problemer med dette igjen. Hvis det ikke er noe som står å trekker strøm da eller dette nye batteriet er ødelagt. Klassisk er bagasjeroms belysning som ikke skrur seg av. Denne bryteren sitter i låsen på Mazda6.

 

Elelrs så var 10volt ladespenning ikke akkurat mye. Jeg tror du har sett feil og den sto på 10 Ampere.

Stemmer, 10 Ampere. Så feil. Har forøvrig skrudd av bagasjelyset nå, så får se om den tapper strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...