Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Drikke alkohol offentlig vs alkohol i hånden


MrL

Anbefalte innlegg

Det står i alkoholloven at

§ 8-9.Serverings- og drikkeforbud

Det er forbudt å drikke eller servere alkohol med mindre det foreligger bevilling til dette, og selv om dette skjer uten vederlag:

1. i lokaler med tilleggelser hvor det drives serveringsvirksomhet, 2. i lokaler som vanligvis er alment tilgjengelig for offentligheten, 3. i forsamlingslokaler eller andre felleslokaler, 4. på annet sted der offentlige møter, fester, utstillinger eller andre tilstelninger finner sted, 5. på gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass, 6. på skip, fly, tog, buss eller annet innenriks transportmiddel for almenheten.

På steder som nevnt i første ledd, må heller ikke eier eller annen ansvarlig oppbevare, servere eller tillate servering eller drikking av alkohol.

Med andre ord at det ikke er lov å drikke alkohol.

Det står også at

§ 10-3.Tilintetgjøring av alkoholholdig drikk m.v.

Dersom vilkårene for inndragning etter straffeloven er oppfylt, kan påtalemyndigheten beslutte at ulovlig tilvirket brennevin og gjærende eller gjæret udestillert væske, tilintetgjøres. Det samme gjelder annen alkoholholdig drikk når den er skjenket i glass eller finnes i åpnet beholder.

Kan dette tolkes til at Politiet kan ikke gi deg bøter med mindre de oppserverer at du drikker alkohol, mens hvis du går med åpen øl i hånda uten at de oppserverer at du drikker, kan de ikke annet enn be deg kaste den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er sannsynlighet at du nyter alkoholen og/eller dem har observert at du nyter den ber deg dem tømme den ut. Det har nok også skjedd at dem har bedd folk tømme ut en åpnet ølboks selv uten at dem selv har sett dem drikke den. Men hvorfor i alledager skulle noen gå med en åpnet øl uten å drikke den?

 

Dersom du går med en halvfull flaske med sprit ville jeg nok sett det som mer urimelig å bedd deg tømme den ut enn en åpnet øl.

Lenke til kommentar

Dersom det er sannsynlighet at du nyter alkoholen og/eller dem har observert at du nyter den ber deg dem tømme den ut. Det har nok også skjedd at dem har bedd folk tømme ut en åpnet ølboks selv uten at dem selv har sett dem drikke den. Men hvorfor i alledager skulle noen gå med en åpnet øl uten å drikke den?

 

Dersom du går med en halvfull flaske med sprit ville jeg nok sett det som mer urimelig å bedd deg tømme den ut enn en åpnet øl.

 

Om jeg skulle gått med en halvfull spritflaske uten å drikke den og politiet så ber meg om å helle den ut. - Er jeg nødt til å følge det de sier?

Lenke til kommentar

Alkoholloven er beroret mye på skjønn, den er dårlig laget og full i smutthull. Jeg har jo berget en skjenkebevillning eller to på å rett og slett spørre om henvisning til mer konkret regelverk, uten å ha fått det. Så i dette tilfellet vil nok du også kunne ha kommet unna med akkurat det.

 

JEg tror ikke politiet hadde bedd deg om å helle ut en flaske sprit helt utav det blå, dersom det ikke var spesielt god grunn til det. Det ville vært urimlig.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Du kommer nok et langt stykke med å opptre høflig i et slikt konkret scenario. "Jeg er på vei til en fest, og dette er alt jeg har å drikke. Polet er stengt, og hvis jeg heller ut denne nå kan jeg vel så gjerne snu og gå hjem. Jeg skal uansett spare denne til jeg er fremme på festen. Dere har ikke tilfeldigvis en pose jeg kan bære den i resten av veien?"

 

Et protip for å unngå å bli bustet på gaten er uansett å alltid ha drikken sin i en pose. Jeg tviler på at politiet har myndighet til å kreve å få se innholdet i posen din så lenge du går og bærer på den og de ikke har skjellig grunn til mistanke om noe som helst, dessuten signaliserer det ganske klart at dersom det faktisk er alkoholholdig drikke du har i posen så drikker du den i det minste ikke ute på gaten.

Lenke til kommentar

Det vil også ha litt betydning om du er full når du går og bærer på alkoholen eller ikkje.

Er du alkoholpåvirka og går med ei åpna og halvfull ølboks i handa så er sannsynlegheita forholdsvis stor for at du enten har, eller kjem til å drikke av den i løpet av gåturen.

 

Jo meir vanskelig tilgjengelig du gjer alkoholen under transporten, jo betre sjangs har du til å sannsynleggjere at du ikkje hadde tenkt å drikke av den. Bærer du flaskene i ein pose eller helst ein sekk så er det lettare å hevde at du ikkje skal drikke alkoholen på offentlig sted, enn dersom du går med flaska i handa.

Litt off topic, men eg meiner å huske ei litt liknande sak der ein uteliggar blei tatt med kniv på offentlig stad. Saka kom opp for retten med det resultat at uteliggaren fikk tilbake kniven. I den saka blei det lagt til grunn at det var ein samekniv med sentimental verdi (arvegods) og at kniven var innepakka i tøy og lagt i ein ryggsekk og dermed var gjort så utilgjengelig som mulig all den tid uteliggaren ikkje hadde noken heim der slike ting kunne oppbevarast trygt.

 

 

 

Men når det gjeld dette med å slå ut alkoholen.

Politiet har hjemmel til å gi deg pålegg, blant anna "for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser". Dette pålegget plikter du å følge.

Ofte så går slike pålegg ut på at du ikkje får oppholde deg i sentrum meir, men det kan også være i form av å slå ut alkoholen.

 

Og strengt tatt så ser eg ingenting som tilseier at politiet ikkje kan gi pålegg om at du skal helle ut heile spritflaska som stikker ut av posen, sjølv om flaska ikkje er åpna. Det er i utgangspunktet nok at politiet frykter at du kan bli eit ordensproblem dersom du seinare drikker spriten.

Men dette er ein svært streng tolkning, eg vil tru at det skal heilt spesielle ting til før du får beskjed om å helle ut noke som ikkje er åpna.

 

Men i teorien kan ein nok tenke seg at du får pålegg om å slå ut den halve spritflaska, dersom du nekter så blir spriten konfiskert (og slått ut) og du får ei bot for å ikkje etterfølge pålegg frå politiet.

Lenke til kommentar

Du kommer nok et langt stykke med å opptre høflig i et slikt konkret scenario.

Poenget med denne tråden var å finne ut hva politiet har lov til å gjøre, ikke hva som mest sannsynlig skjer :)

 

Enkelt og greit er jo spørsmålet: Kan politiet med loven på sin side gi deg bot ved å se deg gå med en åpen øl/spritflaske på gaten, selv om de ikke har sett at du drikker av den?

 

Hva jeg også har hørt er at "domspraksis tilsier at du har startet på prosessen "drikke alkohol" i det øyeblikket korken er så åpen at det er mulig å drikke av beholder". Kan dette stemme?

 

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...