Gå til innhold

[Løst] Leiebil, parkeringsbot i Sverige. Slippe unna.


Me04

Anbefalte innlegg

Heisann! :-)

 

Har søkt i forumet og funnet noen tråder om dette, men de er noen år gamle så lagde like godt en ny. Håper noen kan gi et godt svar :-)

 

Fikk nylig en parkeringsbot i Sverige på leiebilen fra Norge.

Bilen er nå levert tilbake og jeg sitter her med boten i hånda.

Skal jeg betale den?

 

Det står:

 

Bestridanden handlaggs av:

Polismyndigheten i Skåne

Polisområde Malmø

Parkering

 

Jeg ser for meg at hvis jeg ikke betaler denne boten, vil de som står over her purre til Hertz her i Norge som videre vil finne ut at jeg hadde bilen da boten ble skrevet og dermed sende meg purringen?

Kan dette stemme? Noen som har erfaring?

 

Setter stor pris på svar :-)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! :-)

 

Har søkt i forumet og funnet noen tråder om dette, men de er noen år gamle så lagde like godt en ny. Håper noen kan gi et godt svar :-)

 

Fikk nylig en parkeringsbot i Sverige på leiebilen fra Norge.

Bilen er nå levert tilbake og jeg sitter her med boten i hånda.

Skal jeg betale den?

 

Det står:

 

Bestridanden handlaggs av:

Polismyndigheten i Skåne

Polisområde Malmø

Parkering

 

Jeg ser for meg at hvis jeg ikke betaler denne boten, vil de som står over her purre til Hertz her i Norge som videre vil finne ut at jeg hadde bilen da boten ble skrevet og dermed sende meg purringen?

Kan dette stemme? Noen som har erfaring?

 

Setter stor pris på svar :-)

 

 

Du har råd til å dra til Sverige, du har råd til å leie en bil... ja da har du vel såpass bra råd at det må være bedre å betale enn å bruke timesvis av tiden din på å prøve å slippe unna.

 

Folk klarer bare ikke å prioritere....

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest i en leiekontrakt at bilutleier har rett til å etterbelaste kredittkortet ditt for slike utgifter.

 

Om han har signert på det så. Og det har han nok.

 

Hertz kommer ikke til å gidde å sende noen purring, de bare trekker pengene fra kortet som ble brukt til å leie bilen, sannsynligvis med et saftig tillegsgebyr.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det er litt avhengig av kva avtale som er gjort, men vanligvis så vil leigebilselskapet ta høgde for slike ting i leigeavtalen slik at dei har skaffa seg ein enkel måte å kreve inn beløpet på. Enten ved at dei held muligheitene åpne for å trekke frå kreditkortet, gjennom depositum, eller rett og slett ved å kalkulere inn kostnaden ved diverse bøter inn i leigeprisen. På ein eller anna måte så har alle seriøse utleigefirma sikra seg frå å måtte sitte igjen med svarteper etter at kundane deira har pådratt seg bøter.

 

Hadde du som nordmann med norsk bil fått parkeringsbot i utlandet så er det ofte at det er vanskelig å kreve inn betalinga over landegrensene. Men for akkurat Sverige (og dei andre nordiske landa) så har statens innkrevingssentral eit tett samarbeid, dette innebærer at kravet blir innkrevd av SiS som om det var eit betalingskrav frå Norge. SiS følger då dei vanlige norske reglane for innkreving av beløpet, noke som blant anna betyr at beløpet kan trekkast frå lønna.

 

Så det korte svaret er at sjangsen for å sleppe unna bota er nesten heilt identisk med sjangsen for å sleppe unna ei norsk parkeringsbot. Med mindre nokon kaster vekk papira slik at saka blir gløymt så vil du bli tvunget til å betale bota så sant du eig noke som du kan betale med.

Lenke til kommentar

Det blir mye dyrere dersom du ikke betaler nå. Leiebilfirmaet belaster deg et gebyr for å oppgi din kontaktinformasjon til den som skal kreve inn parkeringsboten, i tillegg må du selvsagt betale boten samt ev gebyr for forsinkelse. Gebyret som bilutleiefirma krever varierer fra selskap og land, men er stort sett 250-500 kr.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik det vanligvis gjøres. Jeg reiser mye, og leier ofte bil både i Europa og USA, og det skjer innimellom at jeg overser en fotoboks eller at bilen blir stående parkert noen minutter lenger enn det er betalt for. Det er vanligvis ikke leiebilfirmaet som krever inn forelegget. Leiebilfirmaet mottar forelegget fra innkrever, sender dette tilbake til innkrever med info om din (leietagers) adresse. Dette tar de et gebyr for. Selve forelegget sendes direkte til leietager.

Lenke til kommentar

Det er en ganske stor sannsynlighet for å slippe unna. Med min norskregistrerte bil har jeg fått parkeringsbøter fra Göteborgs kommun og Uddevallas kommun, jeg har ikke betalt disse og jeg har aldri fått noe i posten.

 

Sannsynligvis koster det mer enn det smaker for de svenske kommunene å kreve inn parkeringsbøter i utlandet. Kan også nevne at "Trängselskatten", altså bomringene i Göteborg og Stockholm, ikke gjelder for utenlandskregistrerte kjøretøy, mens de norske bomselskapene gladelig bruker 50-100 kroner på å sende en faktura på f.eks kr 20,- til utlandet.

Lenke til kommentar

Det er en ganske stor sannsynlighet for å slippe unna. Med min norskregistrerte bil har jeg fått parkeringsbøter fra Göteborgs kommun og Uddevallas kommun, jeg har ikke betalt disse og jeg har aldri fått noe i posten.

 

Sannsynligvis koster det mer enn det smaker for de svenske kommunene å kreve inn parkeringsbøter i utlandet. Kan også nevne at "Trängselskatten", altså bomringene i Göteborg og Stockholm, ikke gjelder for utenlandskregistrerte kjøretøy, mens de norske bomselskapene gladelig bruker 50-100 kroner på å sende en faktura på f.eks kr 20,- til utlandet.

 

Forskjellen er at din bil er norskregistrert, det er ikke leiebilen til TS.

 

Leiebil selskapet må betale bota uansett... tror du de er ivrige på å ta det tapet?

Lenke til kommentar

 

Det er en ganske stor sannsynlighet for å slippe unna. Med min norskregistrerte bil har jeg fått parkeringsbøter fra Göteborgs kommun og Uddevallas kommun, jeg har ikke betalt disse og jeg har aldri fått noe i posten.

 

Sannsynligvis koster det mer enn det smaker for de svenske kommunene å kreve inn parkeringsbøter i utlandet. Kan også nevne at "Trängselskatten", altså bomringene i Göteborg og Stockholm, ikke gjelder for utenlandskregistrerte kjøretøy, mens de norske bomselskapene gladelig bruker 50-100 kroner på å sende en faktura på f.eks kr 20,- til utlandet.

 

Forskjellen er at din bil er norskregistrert, det er ikke leiebilen til TS.

 

Leiebil selskapet må betale bota uansett... tror du de er ivrige på å ta det tapet?

 

 

Bilen til TS er også norskregistrert..

 

Fikk nylig en parkeringsbot i Sverige på leiebilen fra Norge.

Endret av Hakonnn
Lenke til kommentar

 

 

Det er en ganske stor sannsynlighet for å slippe unna. Med min norskregistrerte bil har jeg fått parkeringsbøter fra Göteborgs kommun og Uddevallas kommun, jeg har ikke betalt disse og jeg har aldri fått noe i posten.

 

Sannsynligvis koster det mer enn det smaker for de svenske kommunene å kreve inn parkeringsbøter i utlandet. Kan også nevne at "Trängselskatten", altså bomringene i Göteborg og Stockholm, ikke gjelder for utenlandskregistrerte kjøretøy, mens de norske bomselskapene gladelig bruker 50-100 kroner på å sende en faktura på f.eks kr 20,- til utlandet.

 

Forskjellen er at din bil er norskregistrert, det er ikke leiebilen til TS.

 

Leiebil selskapet må betale bota uansett... tror du de er ivrige på å ta det tapet?

 

 

Bilen til TS er også norskregistrert..

 

Fikk nylig en parkeringsbot i Sverige på leiebilen fra Norge.

 

 

Aaah, fikk ikke med meg det. Uansett, tror nok leiebilselskapet betaler og fakturerer videre + gebyr og moms.

Lenke til kommentar

Det beste er nok å betale den, men det finnes altså en god mulighet for at leiebilselskapet aldri mottar noe krav, og at TS slipper unna slik jeg har gjort ved flere tilfeller.

 

Har ikke fått en parkeringsbot i hele mitt liv mens du har klart å få det ved flere tilfeller og det er kun med leiebil.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri fått parkeringsbot med leiebil, du må forveksle meg med noen andre.

 

Har heller aldri fått parkeringsbot i Oslo, der jeg bor. Men de kommunalt drevne parkometerne i Sverige er (var?) litt sære, de tar verken VISA-kort eller sedler, og dermed er man avhengig av å ha betydelige mengder svensk skillemynt på seg hvis man skal stå over natten.

 

Jeg er opptatt av å parkere hensynsfullt slik at jeg ikke hindrer noen eller sperrer sikten for noen, og jeg betaler gjerne for meg, men når parkometeret kun tar svenske mynter og svenske bensinkort, har jeg altså droppet betalingen i en del tilfeller, og sluppet unna med det.

Lenke til kommentar

Kan legge til, jeg fikk en fartsbot i Spania med en leiebil fra spanske SIXT. De trakk først et gebyr på kredittkortet mitt, før det kom en bot i posten. Nå stod denne på spansk og var rimelig plett umulig å finne ut hvordan jeg skulle betale. Så lot den ligge, fikk purring etter en del mnd igjen (samme beløp) og spurte SIXT om hvordan jeg skulle betale, tok vel ca en mnd med kommunikasjon mellom norske SIXT, spanske SIXT og meg før jeg fant det ut og da var boten magisk halvvert! :) ca 1 år etter jeg ble målt (automatisk måling med bilde bakfra, så fikk det ikke med meg når det skjedde) til jeg fikk betalt. Litt irriterende at jeg ikke kunne betale med en gang og slippe avgiften fra SIXT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...