Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dommers inhabilitet og begjæring om ny sak. Lovgrunnlag?


Running Fox

Anbefalte innlegg

Om en sak går for tingretten og man etter et første rettsmøte får nye fakta på bordet som tilsier at dommeren er inhabil etter domstolsloven § 108, - med hvilket lovgrunnlag skal man da begjære saken gjenopptatt for samme rett men med ny dommer? - Er dette tvisteloven § 31-4?

 

Håper raske jusshoder kan hjelpe meg her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, tvisteloven § 31-4 regulerer situasjonen hvor det er avsagt dom i saken. Slik jeg forstår deg så er du midt i en prosess. Da må du så vidt jeg vet sende et prosesskriv hvor du ber om at dommeren utelukkes, jf. domstolloven § 111. Så vil det (dersom innsigelsene dine stemmer) bli satt inn ny saksforberedende dommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis saken "går" for tingretten, det vil si at det ikke er falt dom, skal man ikke fremsette begjæring om gjenopptak, man fremsetter begjæring om at dommeren viker sete, jfr. domstolloven § 111.

 

Hvis det er falt dom i tingretten må inhabilitet tas opp i anke til lagmannsretten. Hvis ankefristen er utløpt og dommen er rettskraftig må saken begjæres gjenopptatt hos en nabotingrett, jfr. tvisteloven §§ 31-1 (3) og 31-3 (1) (a).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis saken "går" for tingretten, det vil si at det ikke er falt dom, skal man ikke fremsette begjæring om gjenopptak, man fremsetter begjæring om at dommeren viker sete, jfr. domstolloven § 111.

 

Hvis det er falt dom i tingretten må inhabilitet tas opp i anke til lagmannsretten. Hvis ankefristen er utløpt og dommen er rettskraftig må saken begjæres gjenopptatt hos en nabotingrett, jfr. tvisteloven §§ 31-1 (3) og 31-3 (1) (a).

 

Takk til begge to for en god tilbakemelding.

Nei, tvisteloven § 31-4 regulerer situasjonen hvor det er avsagt dom i saken. Slik jeg forstår deg så er du midt i en prosess. Da må du så vidt jeg vet sende et prosesskriv hvor du ber om at dommeren utelukkes, jf. domstolloven § 111. Så vil det (dersom innsigelsene dine stemmer) bli satt inn ny saksforberedende dommer.

Takker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...