Gå til innhold

Kraftig og stabilt Wi-Fi-nettverk via server


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ansvarlig for å sette opp et kraftig og stabilt trådløst nett i et lokale på 180 kvadratmeter. Lokalet har 2 etasjer. I andre etasje er det 5 kontorceller. Vi har nettopp fått innlagt fibernett, og ønsker derfor å ha en trådløs løsning som gir det mest stabile og krafigste signalet som mulig. Jeg har tatt opp emnet med en venn med IT-kunnskap, og han har sagt at vi mest sannsynlig kan kjøre dette nettet via en server som kobles opp til et x antall antenner for å oppnå optimal hastighet og stabilitet.

 

Vi trenger følgende:

- Kraftig og stabilt trådløs nett over alt.

- En gjeste-innlogning med begrenset internettkapasitet (passordstyrt, kan endres).

- Optimal internettkapasitet til en eller to enheter som styres via passord. Det må være minst 10 slike tilkoblinger tilgjengelig.

- All trafikk må kunne bli loggført.

- Overspenningsvern med innebygd batteri som kan sende shut-down signal til server når strømmen går.

 

Budsjett: Helst ikke mer enn 7 tusen.

 

Vil det være optimalt å kjøre nettet via en server som sender ut nettet til antenner?

 

Er dette den riktige rekkefølgen?

Internettkabel-> server -> accespunkt -> antenne®

 

Hvilke produkter vil passe best for oss?

 

Bilder av huset kan bli funnet på www.atelierbedehuset.no

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kontakt Telenor 05000. og få et tilbud.

Abonnement har vi allerede :) Det vi trenger er mer info om trådløs-løsningen.

 

Så ta kontakt med nett-tilbyderen og få den hjelp du har bruk for. Og hva han kan akseptere. Gjerne i form av tilbud.

Du må holde deg på god fot med han allikevel.

Lenke til kommentar

Kvifor blande inn telenor?

Du kan kanskje bruke 2-3 aksesspunkt av denne typen: https://www.komplett.no/cisco-sb-wap-321-wireless-n-access-point/766584

 

Og ein eller anna smal business router frå cisco, juniper etc som kan håndtere DHCP, DNS osv. Det blir i tilfelle "serveren"

Du kan nok gå for nokre billigare aksesspunkt, trur dei er litt overkill. Ser ikkje for meg at det blir så mange samtidige brukarar og trykk på nettet. Du burde hatt ein liten UPS(+-1000VA) og ein POE switch for å drive aksesspunkta. Då har du backup på strøm i tilfelle..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det mye som skurrer.

 

A) Budsjettet står ikke i stil til det du ønsker.

B) Definer "å loggføre trafikk"

C) Er kablet nett allerede lagt opp til aksesspunktene?

D) Du har altså UPS på alt annet utstyr, på et teknisk rom?

E) Skal du sette opp dette, eller skal du leie inn noen som kan dette?

F) Du nevner ikke noe om det mest kritiske av alt, hvor mange brukere skal det trådløse nettet designes for å takle?

 

PS: Det er totalt umulig å gjette på signalstyre og hastighet innendørs, det må man fysisk ut på befaring for vurdere.

 

Edit: For å være litt konstruktiv og, en mulighet kan være å sjekke ut Meru - http://www.merunetworks.com/ (koster å være kar)

Endret av uGn
Lenke til kommentar

Her er det mye som skurrer.

 

A) Budsjettet står ikke i stil til det du ønsker.

B) Definer "å loggføre trafikk"

C) Er kablet nett allerede lagt opp til aksesspunktene?

D) Du har altså UPS på alt annet utstyr, på et teknisk rom?

E) Skal du sette opp dette, eller skal du leie inn noen som kan dette?

F) Du nevner ikke noe om det mest kritiske av alt, hvor mange brukere skal det trådløse nettet designes for å takle?

 

PS: Det er totalt umulig å gjette på signalstyre og hastighet innendørs, det må man fysisk ut på befaring for vurdere.

 

Edit: For å være litt konstruktiv og, en mulighet kan være å sjekke ut Meru - http://www.merunetworks.com/ (koster å være kar)

 

Takk for svar :)

 

A) Hvorfor står ikke budsjettet i stil? Hva er den dyre delen, og hvordan kan jeg få råd til det eller noe lignende?

B) Med å loggføre trafikk mener jeg å få en oversikt over hva de som bruker lokalet kommer til å besøke av nettsteder.

C) Sånn som det er nå har vi kun et modem og en switch i det tekniske rommet. Videre trenger jeg informasjon om en optimal løsning for å sende internettsignalet trådløst ut over hele lokalet.

D) Vi har ikke noen form for UPS til det tekniske utstyret enda. Jeg tror det er et grovvern i sikringsskapet. Lokalet er enda under oppbygging, så denne UPS-en er enda ikke kjøpt inn. Jeg lurer derfor på hvordan UPS som vil passe best for oss.

E) Jeg hadde tenkt å sette opp dette selv om det ikke var for vanskelig og alt for mye å sette seg inn i. Om det er en veldig stor og avansert jobb må det kanskje leies inn noen?

F) Vanligvis vil det være opptil 10 mennesker i lokalet om gangen. Alle må kunne ha 2 enheter pålogget samtidig. Nettet må naturligvis takle at alle streamer fra f.eks. NRK, YouTube, Netflix osv. uten noe problem.

 

Hvilken hastighet nettet vil ha, kommer vi til å justere etterhvert. Det viktigste er at A) router/access points/antenner vil kunne levere denne trafikken til alle brukerne i bygget. B) Vi må kunne ha separate innloggingsmuligheter for alle de 10 brukerne. Passordene må lett kunne endres, og vi ønsker ikke at hver bruker skal kunne ha mer enn 2 enheter pålogget om gangen.

Lenke til kommentar

 

 

Kontakt Telenor 05000. og få et tilbud.

Abonnement har vi allerede :) Det vi trenger er mer info om trådløs-løsningen.

 

Så ta kontakt med nett-tilbyderen og få den hjelp du har bruk for. Og hva han kan akseptere. Gjerne i form av tilbud.

Du må holde deg på god fot med han allikevel.

 

Vi har allerede kontaktet nett-tilbyderen vår (Eidsiva), og de leverer ikke denne typen løsninger. Deres felt er å gi oss internettet "inn i hus" (i form av en kabel). De vil ikke kunne gi oss et tilbud på Wi-Fi-løsninger, da dette ikke er deres ansvar.

Lenke til kommentar

Du vil ha behov for kontroller og x antall ap punkter.

 

Se på Aruba Networks og se om du klarer å ordne en deal med dem. Det er kraftige og stabile saker.

 

Edit:

Korrigerte stavelse på firma navn...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Kvifor blande inn telenor?

 

Du kan kanskje bruke 2-3 aksesspunkt av denne typen: https://www.komplett.no/cisco-sb-wap-321-wireless-n-access-point/766584

 

Og ein eller anna smal business router frå cisco, juniper etc som kan håndtere DHCP, DNS osv. Det blir i tilfelle "serveren"

 

Du kan nok gå for nokre billigare aksesspunkt, trur dei er litt overkill. Ser ikkje for meg at det blir så mange samtidige brukarar og trykk på nettet. Du burde hatt ein liten UPS(+-1000VA) og ein POE switch for å drive aksesspunkta. Då har du backup på strøm i tilfelle..

 

Vil dette oppfylle alle kriteriene? De aller viktigste er:

 

A) router/access points/antenner vil kunne levere data-trafikken til alle brukerne i bygget.

B) Vi må kunne ha separate innloggingsmuligheter for hvertfall 10 brukere. Passordene må lett kunne endres, og vi ønsker ikke at hver bruker skal kunne ha mer enn 2 enheter pålogget om gangen.

 

Resten av kriteriene står i første post.

Du vil ha behov for kontroller og x antall ap punkter.

 

Se på Aruba og se om du klarer å ordne en deal med dem. Det er kraftige og stabile saker.

 

Takk for svar. Jeg tar en titt på det nå :)

Lenke til kommentar

Siden dette er et nytt må du sørge for at du får den nye "802.11a/n/ac Wireless standard".

 

Det er som ugn skriver en del ting å ta fatt i.

Få tak i noen som kan hjelpe deg. Det kan bli dyrt med noen feilinnkjøp her.

Skal prøve å finne en løsning med den nye standarden :) Tror dette forumet vil være den beste hjelpen jeg kan få. Jeg har så vidt jeg vet ikke noen bekjente som vet nok om dette temaet til at jeg kan spørre dem, så håper på å finne en løsning i denne tråden!

Lenke til kommentar

Helt ærlig tror jeg ikke dette er en jobb du bør ta på deg.

Det er mange ting å sette seg inn i, mye teknisk som skal konfigureres opp og mye fysisk arbeid som skal utføres. Jeg vet selvfølgelig ikke noe om dine kunnskaper, men av tråden virker det ikke som om du er den rette til å utføre dette.

 

Det er dessverre ikke så mange firmaer som driver med trådløse oppsett i større grad, men til prisnivået ditt tror jeg Ubiquiti Networks er veien å gå. Dog jeg ser ikke helt for meg hvordan du skal løse dette med UPS (skjønner vel helt ærlig talt ikke hva poenget er heller).

 

Men du har fått en del gode tips her i tråden, ville sendt mail til firmaene/lokale forhandlere av de og spurt om pris/pakketibud/overslag på jobben.

Lenke til kommentar

Bare for å skyte inn, nettet skal altså designes for å takle 20 brukere (10 personer med 2 enheter hver)?

Av bildene på den linken så ser det ut som et stort rom. Av bildet ser det ut som en AP skal kunne klare denne jobben, men igjen her må man nesten fysisk ut og se for å være sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...