Gå til innhold

[Løst] Lettdrevne, lukkede hodetelefoner - maks 2000


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter hodetelefoner til alt-mulig-bruk:

 

Budsjett: Maks 2000

Type: Lukkede.

Bruksområde: 70% tale/podcast, 15% film/serier, 10% spill, 5% musikk.

Kilde: Jeg bruker ofte et bluetooth headset som kilde, fra både mobil og PC. Derfor ønsker jeg at hodetelefonene skal være lettdrevne. Ellers vil de være koblet til en Onkyo TX-SR607.

Lydbilde/komfort: Jeg bruker hodetelefoner mange timer i strekk, derfor er komfort til syvende og sist viktigere enn lydkvalitet. I og med at jeg hører mest på vanlig tale, er det ubehagelig med for sterk diskant.

Lyd inn/ut: De skal brukes mye på jobb, i åpent landskap. Da er det viktig at de holder lyden inne, og i til en viss grad demper støyen ute.

Design: Siden de skal brukes en del blant folk, foretrekker jeg at de er så små som mulig. Det er litt utfordrende i kombinasjon med å være over øret.

 

Nå bruker jeg noen billige in-ear øreplugger på jobben. De stenger ute støyen helt greit, men har ikke den beste lydkvaliteten og er ubehagelige å bruke i lengden. Hjemme har jeg brukt koss portapro, da det ikke er så farlig om alle andre hører det samme som meg, men de er også ubehagelige å bruke i lengden.

 

Den beste kandidaten jeg har funnet så langt er Sennheiser Momentum. De oppfyller alle kravene mine og har et minimalistisk design som jeg liker. Ulempen er at jeg kanskje betaler for bedre lydkvalitet enn det jeg egentlig trenger. Så jeg lurer på om det er noen andre (billigere) alternativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye kostet det for putene, inkludert frakt til Norge? Virker som et interessant alternativ.

 

Ellers har jeg gjort litt mer "research" og funnet to alternativer i ulike prisklasser under Momentum. Det beste hadde vært å testet de ulike telefonene i en butikk for å sammenligne, men inntil videre; er det noen som har erfaring med modellene under, eller andre alternativer?

Sony MDR-1R ~ 1600

Sennheiser HD439 ~ 650

 

Ser også at det er en del som anbefaler ATH-M50(x) og DT770, men de virker litt for store og "bulky" til bruk blant folk eller på jobb.

Lenke til kommentar

Har HD439, helt ok hodetelefoner, litt grøtete i bassen og ikke så veldig oppløst / detaljrikt lenger opp heller. Det jeg synes er bra med dem er at diskanten er såpass rullet av at den aldri blir plagsom (kan ikke fordra skarp diskant slik som f.eks. HD558 har). Komforten er god, men de kan begynne å gnage øret etter noen timer siden putene ikke er dype nok for noen ører. Tror du får betydelig bedre lyd ved å gå opp i pris fra HD439 (hvis HD558 er en indikasjon da, har ikke eid dyrere lukkede hodetelefoner, HD558 var overlegen på romfølelse, oppløsning / detalj-gjengivelse, men manglet bass og hadde altfor skarp diskant for min smak)

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Har HD439, helt ok hodetelefoner, litt grøtete i bassen og ikke så veldig oppløst / detaljrikt lenger opp heller. Det jeg synes er bra med dem er at diskanten er såpass rullet av at den aldri blir plagsom (kan ikke fordra skarp diskant slik som f.eks. HD558 har). Komforten er god, men de kan begynne å gnage øret etter noen timer siden putene ikke er dype nok for noen ører. Tror du får betydelig bedre lyd ved å gå opp i pris fra HD439 (hvis HD558 er en indikasjon da, har ikke eid dyrere lukkede hodetelefoner, HD558 var overlegen på romfølelse, oppløsning / detalj-gjengivelse, men manglet bass og hadde altfor skarp diskant for min smak)

Takk, da tror jeg at jeg utelukker nedre del av prissjiktet.

 

Jeg har testet QuietComfort, men ble ikke særlig imponert av lyden, så jeg er litt skeptisk til Bose.

 

Fikk forresten testet Sennheiser Momentum i helgen, og likte veldig godt lydbildet. Dessverre var de litt for ubehagelige i lengden. Så det ser ut som Sony MDR-1R står igjen som beste alternativ. Noen som har erfaring med disse, eller andre alternativer? Skal prøve å finne et sted hvor jeg kan teste dem.

Lenke til kommentar

Fikk forresten testet Sennheiser Momentum i helgen, og likte veldig godt lydbildet. Dessverre var de litt for ubehagelige i lengden. Så det ser ut som Sony MDR-1R står igjen som beste alternativ. Noen som har erfaring med disse, eller andre alternativer? Skal prøve å finne et sted hvor jeg kan teste dem.

 

Philips har noe på gang for tiden, er dog usikker på om de har noen lukkede Fidelio varianter ennå, har du sjekket de Focal Spirit sakene forresten? De blir kanskje for "analytiske" (http://www.innerfidelity.com/content/innerfidelitys-wall-fame-full-size-sealed)

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Philips har noe på gang for tiden, er dog usikker på om de har noen lukkede Fidelio varianter ennå, har du sjekket de Focal Spirit sakene forresten? De blir kanskje for "analytiske" (http://www.innerfidelity.com/content/innerfidelitys-wall-fame-full-size-sealed)

Nei, de hadde jeg ikke hørt om før. Skal sjekke ut Professional (Classic blir for dyr).

 

Logitech UE6000 eller Sennheiser Momentum?

UE6000 har dukket opp en del ganger når jeg har søkt, men har bare avfeid dem siden det var Logitech. Skal se litt nærmere på dem også.

Lenke til kommentar

 

Har HD439, helt ok hodetelefoner, litt grøtete i bassen og ikke så veldig oppløst / detaljrikt lenger opp heller. Det jeg synes er bra med dem er at diskanten er såpass rullet av at den aldri blir plagsom (kan ikke fordra skarp diskant slik som f.eks. HD558 har). Komforten er god, men de kan begynne å gnage øret etter noen timer siden putene ikke er dype nok for noen ører. Tror du får betydelig bedre lyd ved å gå opp i pris fra HD439 (hvis HD558 er en indikasjon da, har ikke eid dyrere lukkede hodetelefoner, HD558 var overlegen på romfølelse, oppløsning / detalj-gjengivelse, men manglet bass og hadde altfor skarp diskant for min smak)

Takk, da tror jeg at jeg utelukker nedre del av prissjiktet.

 

Jeg har testet QuietComfort, men ble ikke særlig imponert av lyden, så jeg er litt skeptisk til Bose.

 

Fikk forresten testet Sennheiser Momentum i helgen, og likte veldig godt lydbildet. Dessverre var de litt for ubehagelige i lengden. Så det ser ut som Sony MDR-1R står igjen som beste alternativ. Noen som har erfaring med disse, eller andre alternativer? Skal prøve å finne et sted hvor jeg kan teste dem.

 

 

Du har testa QC - et headset med aktiv støykansellering. Er nok verdt å høre på disse også, lyden blir litt spesiell i QC.

Lenke til kommentar

 

 

Har HD439, helt ok hodetelefoner, litt grøtete i bassen og ikke så veldig oppløst / detaljrikt lenger opp heller. Det jeg synes er bra med dem er at diskanten er såpass rullet av at den aldri blir plagsom (kan ikke fordra skarp diskant slik som f.eks. HD558 har). Komforten er god, men de kan begynne å gnage øret etter noen timer siden putene ikke er dype nok for noen ører. Tror du får betydelig bedre lyd ved å gå opp i pris fra HD439 (hvis HD558 er en indikasjon da, har ikke eid dyrere lukkede hodetelefoner, HD558 var overlegen på romfølelse, oppløsning / detalj-gjengivelse, men manglet bass og hadde altfor skarp diskant for min smak)

Takk, da tror jeg at jeg utelukker nedre del av prissjiktet.

Jeg har testet QuietComfort, men ble ikke særlig imponert av lyden, så jeg er litt skeptisk til Bose.

 

Fikk forresten testet Sennheiser Momentum i helgen, og likte veldig godt lydbildet. Dessverre var de litt for ubehagelige i lengden. Så det ser ut som Sony MDR-1R står igjen som beste alternativ. Noen som har erfaring med disse, eller andre alternativer? Skal prøve å finne et sted hvor jeg kan teste dem.

Hadde et par Sony MDR-1BT, og var veldig fornøyd med lyden. Men ved bruk over 1-2 timer ble jeg veldig varm på ørene, såpass at jeg ikke orket å bruke de lengre.

 

Har nå hatt både Sennheiser Momentum og Sony MDR, men klarer ikke å bruke noen av de over en lengre periode... Momentumen gnager på ørene og Sonyen blir for lukket med lite/ingenting luft. Mulig det er hodet mitt som er feilen.

 

Investerte i et par brukte Bose QC3 og har ikke angret på det. Ikke fullt så god lyd som de over, men mye bedre komfort på hodet mitt hvertfall!

 

Håper du ble noe klokere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har testa QC - et headset med aktiv støykansellering. Er nok verdt å høre på disse også, lyden blir litt spesiell i QC.

Hvordan blir lyden spesiell? Det jeg merket var at det føltes som om ørene var under trykk, på grunn av støykanselleringen. I tillegg hørte jeg susing og svak klikking når det ikke kom lyd fra kilden.

 

Hadde et par Sony MDR-1BT, og var veldig fornøyd med lyden. Men ved bruk over 1-2 timer ble jeg veldig varm på ørene, såpass at jeg ikke orket å bruke de lengre.

 

Har nå hatt både Sennheiser Momentum og Sony MDR, men klarer ikke å bruke noen av de over en lengre periode... Momentumen gnager på ørene og Sonyen blir for lukket med lite/ingenting luft. Mulig det er hodet mitt som er feilen.

 

Investerte i et par brukte Bose QC3 og har ikke angret på det. Ikke fullt så god lyd som de over, men mye bedre komfort på hodet mitt hvertfall!

 

Håper du ble noe klokere :)

Tusen takk, det var veldig nyttig. Jeg har hatt samme erfaring med Momentum og QC15 som deg, men jeg opplevde den aktive støykanselleringen i QC15 som "ubehagelig". Det blir vanskelig å teste MDR-1R i flere timer i en butikk for å sjekke hvor varm jeg blir på ørene. Det beste er nok å bestille et par, også eventuelt benytte meg av angreretten når jeg har fått prøvd dem en stund... Endret av -=PRO=-
Lenke til kommentar

 

Du har testa QC - et headset med aktiv støykansellering. Er nok verdt å høre på disse også, lyden blir litt spesiell i QC.

Hvordan blir lyden spesiell? Det jeg merket var at det føltes som om ørene var under trykk, på grunn av støykanselleringen. I tillegg hørte jeg susing og svak klikking når det ikke kom lyd fra kilden.

 

Hadde et par Sony MDR-1BT, og var veldig fornøyd med lyden. Men ved bruk over 1-2 timer ble jeg veldig varm på ørene, såpass at jeg ikke orket å bruke de lengre.

 

Har nå hatt både Sennheiser Momentum og Sony MDR, men klarer ikke å bruke noen av de over en lengre periode... Momentumen gnager på ørene og Sonyen blir for lukket med lite/ingenting luft. Mulig det er hodet mitt som er feilen.

 

Investerte i et par brukte Bose QC3 og har ikke angret på det. Ikke fullt så god lyd som de over, men mye bedre komfort på hodet mitt hvertfall!

 

Håper du ble noe klokere :)

Tusen takk, det var veldig nyttig. Jeg har hatt samme erfaring med Momentum og QC15 som deg, men jeg opplevde den aktive støykanselleringen i QC15 som "ubehagelig". Det blir vanskelig å teste MDR-1R i flere timer i en butikk for å sjekke hvor varm jeg blir på ørene. Det beste er nok å bestille et par, også eventuelt benytte meg av angreretten når jeg har fått prøvd dem en stund...

 

 

Nettopp som du beskrev det.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg endte med å kjøpe Sony MDR-1R for 1400, og synes jeg har fått mye for pengene. Lyden er ganske bra - hakket under Momentum - men komforten er en del bedre. Det er mer luft rundt ørene, og klokkene er lette og behagelige å ha på over lengre tid. Jeg har hatt samme erfaring som pålsteen at det blir litt varmt på ørene etter 2+ timers bruk, men det skal ikke mer til enn å "lufte" ørene i 1 minutt før jeg fortsetter. Det er uansett bedre enn at de gnager på ørene, for da hjelper det ikke å bare ta dem av en kort stund.

 

Jeg kan også nevne at jeg har testet QC25. Disse var betraktelig bedre enn QC15 på alle punkter. Støykanselleringen var mindre plagsom, i tillegg til at den kunne skrus av og på. Derimot ble lyden markant dårligere uten den aktive støykanselleringen. Siden lyden i utgangspunktet er en del tammere enn konkurrentene, er nok bruken av disse uten støydempingen å anse som en nødløsning når batteriene blir tomme. De var også veldig behagelige å ha på, men med en litt for stiv prislapp. Jeg hadde vurdert disse til å ha med på reiser, men ikke til daglig bruk hjemme eller på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...