Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer cross-sykkel


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei godtfolk!

 

vurderer å kjøpe sykkel. Ikke helt sikker på hvilken enda, men blir nok noe av denne typen

http://www.ktm.com/no/mx/150-sx/highlights.html#.U94Z5uBfFDw

 

Litt usikker også på om jeg skal gå for 150 eller 250.. Noen tips? Hvor stor er egentlig forskjellen?

 

Sykkelen skal hovedsaklig brukes til transport i storby. Vurdert en mer robust sykkel, men liker vekten på cross-syklene, de er også billigere..

 

Et siste spm. hvordan vil det være å kjøre en sånn type sykkel fra Oslo til feks Trondheim (50mil)

 

Setter pris på svar fra de som kan "litt" mer enn meg :)

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skal du kjøre på veien er det EXC du må ha. Ikke SX. Og skal du kjøre et stykke ville jeg valgt 250. Kanskje til og med 360/380.

 

Og KTM er et av de beste merkene.

Endret av sedsberg
Skrevet

EXC er enduro modell, mens SX er ren cross sykkel.

EXC har noe snillere motor, mykere dempere, større tank å kommer med lys og alt du trenger får å få den registrert.

SX har ingenting ut av det der. Så den får du ikke registrert.

 

Ville absolutt gått får EXC 450 eller kanskje 350 om du har tenkt å kjøre på vei med den. Kan se for meg at 150 eller 250 kan bli litt lite.

 

Å vet ikke hvordan det er å kjøre fra Trondheim til Oslo med en sånn sykkel. Er bare 9 liter tank på exc 450. Vet ikke hva den bruker på mila.

Skrevet

Husk at 150 og 250 (og 380) er 2-taktere og dermed har en del høyere effekt pér kubikk enn de "større" syklene. Dog sluker de mer bensin og ryktene går at 4-takterne er behageligere å kjøre.

Skrevet

Å vet ikke hvordan det er å kjøre fra Trondheim til Oslo med en sånn sykkel. Er bare 9 liter tank på exc 450. Vet ikke hva den bruker på mila.

Bruker sykkelen ca 0.4-0.5 på milen trengs 2 fyllinger underveis gitt at han starter på full tank. Ca 0.55-0.7 på milen tilsier at 3 fyllinger trengs underveis. Dette er selvsagt helt hypotetisk, legg gjerne til en pitstop eller to som kompenserer for at du aldri kjører bensintanken knusktørr ;)

 

TS, hvilket førerkort har du? En EXC 450 kan, med sin egenvekt på bare 112 kg, kun kjøres lovlig på A2 om den har motoreffekt ikke høyere enn 22,4 kW (30 hester), noe jeg dessverre ikke finner noe om i farten.

Skrevet (endret)

Husk at 150 og 250 (og 380) er 2-taktere og dermed har en del høyere effekt pér kubikk enn de "større" syklene. Dog sluker de mer bensin og ryktene går at 4-takterne er behageligere å kjøre.

Det tenkte jeg ikke på nei :p

Er så vandt med at alle puttrer rundt på 4-taktere i dag.

 

http://www.thumpertalk.com/topic/736675-ktm-450-exc-horse-power/

Ser ut til at denne sykkelen har over 40 hester.

Så da må man vel ha A for å kjøre den?

Endret av Freestyle199
Skrevet

Så lenge sykkelen yter mer enn 0.2 kW/kg, som tilsvarer 22.4 kW eller 30 hester for en 112 kg tung sykkel, så må den enten kjøres med A i førerkortet, eller plomberes ned slik at den går som mellomtung hvis mulig.

Skrevet

jøss..

En slik crosser vil altså ikke være veldig praktisk med andre ord for urbant bruk og gjerne litt lengere turer i ny og ne..

 

Noen andre forslag til sykkel som kan være aktuelle for mitt bruk?

Jeg er som dere skjønner overhodet ingen ekspert, men sykkelen bør være relativt ny, lett å kjøre og kunne håndtere små trange bykjøringer samt lengre turer uten å måtte koste skjorta i bensin.

 

:)

Skrevet

En sykkel i streetfighter-stilen som Freestyle199 foreslår er nok et godt valg. Deler noen egenskaper med en crosser/motard, men gir også noe mer komfort.

 

Ellers så selger både Yamaha og Honda (og garantert flere) supermotarder i fra 125cc og helt opp til 650cc.

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Hvis du likte den kan du vurdere Yamaha FZ-8 og KTM Duke.

Skrevet

De fleste crosserne får man lett tak i større tank til..

 

http://justgastanks.com/index.php

 

Ellers hvis du vurderer cross kan jo kanskje også yamaha wr400f være av interesse. Eller suzuki dr-z400.

 

 

KTM LC4 motoren er for øvrig en kanonmaskin! Som med riktig vedlikehold er nesten uknuselig ;)

 

post-38668-0-37959400-1407252854_thumb.jpg

Skrevet

tingen er at jeg ikke skal kjøre hardt i off-road.. den blir til transport bruk, så jeg vil helst slippe å skru og fikse.. noe jeg heller ikke kan.. hehe

Skrevet

så konklusjonen hittil er vel at 150/250cc blir for lite, heller 450 eller høyere.. 4 takter..

Er det desto mer vedlikehold med en crosser enn en slik sykkel freestyle posted?

Skrevet

Rene crosser-motorer er mye mer aggressive en hva en "vanlig" motor er. De er da gjerne to-takt, og krever hyppige skift av både olje og oljefilter. Det fins vel en eller to modeller fra KTM med en crosser-motor som du kan få registrert på vei, men denne mener jeg er 125cc.

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Til veibruk ville jeg ha gått for en 4-takter. Litt av grunnen er at 2-taktere bruker mer bensin. Hvis du skal vedlikeholde selv, er det mye lettere å skru på to-taktere.

Skrevet

Totakts-crossere (og totaktere generelt) trenger ikke hyppig skift av olje og oljefilter. De har ikke oljefilter og motorolja fyller du enten i bensinen eller på egen oljetank. Eneste olja du skifter er girolja og den holder en evighet i forhold til motorolje på firtaktere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...