Gå til innhold

Canon 70D med 2 objektiver... Tips


Anbefalte innlegg

Står på terskelen til å kjøpe meg et 70D hus, og kjøpe med Sigma 17-50 f2,8. Og Canon EF 50mm f1,8 ii

 

Er dette en god "pakke" for å drive litt avansert landskap og turfotografering på litt over nybegynner nivå..?

 

Kom gjerne med tips til objektiver.. Budsjett. 12-14 K

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette en god "pakke" for å drive litt avansert landskap og turfotografering på litt over nybegynner nivå..?

Det finnes ikke noe fasitsvar for dette. Personlig kommer jeg langt med 24mm ekvivalent vidvinkel som Canon 15-85mm gir, men mange anbefaler/foretrekker ennå videre. Dette får du ikke dekket med de to objektivene du har valgt. Derimot har du bedre lysstyrke enn de typiske standardzoomene gir, som selvsagt også er viktige egenskaper.

 

Litt dumt, og offtopic kanskje, men ser ikke helt hvorfor du velger 70D fremfor for eksempel 700D som er et rimeligere, mindre og lettere kamera. For meg er størrelse og vekt viktige faktorer for turbruk. 70D har bedre ergonomi, og bedre autofokus, men jeg synes autofokusen først og fremst er en fordel for actionbilder med tele.

 

Uansett, godt mulig dette er en god pakke for deg og det du liker å ta bilde av, men for meg ville ikke 70D + de to linsene du nevner være noe opplagt valg.

Lenke til kommentar

 

Er dette en god "pakke" for å drive litt avansert landskap og turfotografering på litt over nybegynner nivå..?

Det finnes ikke noe fasitsvar for dette. Personlig kommer jeg langt med 24mm ekvivalent vidvinkel som Canon 15-85mm gir, men mange anbefaler/foretrekker ennå videre. Dette får du ikke dekket med de to objektivene du har valgt. Derimot har du bedre lysstyrke enn de typiske standardzoomene gir, som selvsagt også er viktige egenskaper.

 

Litt dumt, og offtopic kanskje, men ser ikke helt hvorfor du velger 70D fremfor for eksempel 700D som er et rimeligere, mindre og lettere kamera. For meg er størrelse og vekt viktige faktorer for turbruk. 70D har bedre ergonomi, og bedre autofokus, men jeg synes autofokusen først og fremst er en fordel for actionbilder med tele.

 

Uansett, godt mulig dette er en god pakke for deg og det du liker å ta bilde av, men for meg ville ikke 70D + de to linsene du nevner være noe opplagt valg.

 

Takk for alle svar.

 

Det du sier er kanskje at et 700D er godt nok, og at jeg heller burde legge pengene i optikken?

Jeg har siklet på 70n en stund nemlig, og er ute etter å utvikle hobbyen og vil ikke at det skal stå på utstyret..

 

Har sett litt på bilder tatt med 10-20mm og det kan bli ett av objektivene. og kanskje en Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM: Sammen med et 700D bør det vel være et utgangspunkt for noen bilder :-)

Lenke til kommentar

EF-S 17-55/2.8 IS er et flott objektiv - enda bittelitt bedre enn Sigma 17-50/2.8.

Best bildekvalitet har Sigma 18-35/1.8 - fantastisk lysstyrke og bildekvalitet, men et noe snevert zoomområde.

 

En 17-50/2.8 vil være en flott normalzoom som utgangspunkt - og så kommer det an på hva du vil supplere med. Noe videre enn 17mm? En vidvinkelzoom. Noe trangere enn 50mm? En telezoom. Noe mer lyssterkt? Fastobjektiv i ønsket brennvidde. Nattbilder? Stativ. Bilder innendørs? En skikkelig, ekstern blits. Bilder av ting tett på? Makroobjektiv.

 

Du kan også vurdere å starte med en normalzoom og så deretter se hva du savner mest med den, så du vet hva du bør supplere med.

Lenke til kommentar

Vil anbefale 70D (700D) pluss canon 15-85 som bør være et utmerket landskaps-og allround objektiv med meget bra kvalitet. Jeg ville heller ikke kjøpt flere objektiver i første omgang - etter en tid vil du kunne vurdere eventuelle savn og komplettere med flere objektiver.

 

En god ekstern blits og ekstra batteri er og noe å vurdere.

 

Tor

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Står på terskelen til å kjøpe meg et 70D hus, og kjøpe med Sigma 17-50 f2,8. Og Canon EF 50mm f1,8 ii

Start med Canon 70D + Sigma 18-35mm F1.8 A DC HSM

Så finner du ut om du har lyst på mer vidvinkel eller tele....og følger litt med på bruktbørsene.

 

 

70D + Sigma 18-35mm F1.8 A på tur i posten :-)

 

Laste ned manual og lese seg litt opp vel.. blir vel en overgang fra Olympus E400..

Lenke til kommentar

 

 

Står på terskelen til å kjøpe meg et 70D hus, og kjøpe med Sigma 17-50 f2,8. Og Canon EF 50mm f1,8 ii

Start med Canon 70D + Sigma 18-35mm F1.8 A DC HSM

Så finner du ut om du har lyst på mer vidvinkel eller tele....og følger litt med på bruktbørsene.

 

 

70D + Sigma 18-35mm F1.8 A på tur i posten :-)

 

Laste ned manual og lese seg litt opp vel.. blir vel en overgang fra Olympus E400..

 

Grattis!. Det blir nok en knall pakke, man skal aldri undervurdere verdien av et lyssterkt objektiv og dette objektivet har fått knall omtale.

Overgangen til menyene til Canon kommer til å gå som en drøm, noen av de beste menyene finnes i Canon etter min mening.

Senere kommer du sikkert til å ønke mer vidvinkel eller mer tele, men uansett har du et objektiv som dekker et flott spenn for reise, natur og byliv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Litt dumt, og offtopic kanskje, men ser ikke helt hvorfor du velger 70D fremfor for eksempel 700D som er et rimeligere, mindre og lettere kamera. For meg er størrelse og vekt viktige faktorer for turbruk. 70D har bedre ergonomi, og bedre autofokus, men jeg synes autofokusen først og fremst er en fordel for actionbilder med tele.

 

Uansett, godt mulig dette er en god pakke for deg og det du liker å ta bilde av, men for meg ville ikke 70D + de to linsene du nevner være noe opplagt valg.

 

 

Hadde et 400D kamera og syntes ikke at det kameraet var noe lettere/tyngre å frakte rundt enn det nye 70D jeg har nå... Er jo ikke snakk om flere kilo her da.. :) Eneste er jo at jeg er mye mer redd for det nye 70D kameraet enn jeg var for det litt slitne 400D (som jeg kjøpte brukt for et laken..), men løsningen for meg var gode fotobager, foto ryggsekker... Favoritt sekken min er så slitt og velbrukt at jeg nok er nødt til å finne meg en ny en før jul... :)

 

Men da blir også vektforskjellen minimal fra et 700D kamera til et 70D kamera... Man flyr jo ikke rundt omkring med et sånt kamera rundt halsen hele tiden heller liksom...

Lenke til kommentar

Men da blir også vektforskjellen minimal fra et 700D kamera til et 70D kamera... Man flyr jo ikke rundt omkring med et sånt kamera rundt halsen hele tiden heller liksom...

 

70D er et flott kamera og kan være vel verdt ekstra penger, vekt og størrelse hvis det er det kameraet som man trenger. Det trådstarter skrev om sitt bruksområde tydet ikke på at 70D ville gi noen opplagte fordeler fremfor 700D, det var bakgrunnen for kommentaren min.

 

Min erfaring er forøvrig at jo større kamera man har desto sjeldnere blir det tatt frem på tur - sikkert personavhengig, men tror det gjelder ganske mange. Vekt ser jeg ikke det som noe problem når kameraet er i bruk, det er først og fremst når det ligger i sekken at mindre og lettere er en fordel. Hva vil du helst bære på - 165 gram ekstra kamera eller 165 gram ekstra sjokolade?

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Hva vil du helst bære på - 165 gram ekstra kamera eller 165 gram ekstra sjokolade?

 

For mine egen del: 165 gram kamera!! Går opp en kilo bare jeg ser en sjokolade jeg... :)

 

Men skjønner hva du mener. Har ikke den store erfaringen enda og siden interessen er såpass ny tar jeg derfor frem kameraet i tide og utide også :) Har reist rundt i denne helgen på motor sykkel og funnet flotte motiver rundt omkring og på motorsykkel må man jo ta av seg en del utstyr før det går an å betjene kameraet, men du verden hvor mange ganger jeg har stoppet og gjort akkurat det og hvor mange bilder jeg har knipset... :) Så enn så lenge er ikke jeg der at jeg lar mitt tunge 70D kamera ligge i sekken, men det kan jo komme en dag... Men skjønner hva du mener :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått tid til å teste,og ikke minst lære en god del de 2 mnd jeg har hatt kameraet. Og jeg er så langt strålende fornøyd! Og det er med overalt. Det veier jo litt som nevnt, men jeg har både kamera og stativ (og kaffe og sjokolade) i sekken. Har også skaffet meg noen filter og begynt å utforske litt kreativ fotografering. Begynner også å beherske litt lightroom, så det kommer snart noen bilder som folk kan få vurdere :-)

Jeg kjenner vel kanskje savnet etter litt større tele, men skal ikke forhaste meg og heller spare til et skikkelig objektiv..

 

Bra med gode tips og tilbakemeldinger her på forumet gjør også fotograferingen og lærekurven mye bedre!

 

Geir

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er der selv :)

 

Har kjøpt (av en kollega som hadde gått over til Nixon) 2 objektiver, 55-250 canon zomm og en 60mm macro (objektivene var nesten ikke brukt og jeg ga latterlige 1500.- for begge...) samt det 18-55 objektivet som satt på mitt 70D apparat når jeg kjøpte det da... Og har, etter helgens motorsykkeltur med kamera der jeg savnet en vidvinkel linse, bestilt et Sigma 10-20mm F4-5.6 EX objektiv for landsskaps bilder, som allerede er i posten fra fotovideo.no og som jeg gleder meg til å prøve :) Føler at jeg har dekket det meste av spektret med disse objektivene nå og tenker å spare litt en stund mens jeg prøver ut kombinasjonene :)

 

Motorsykkel kjøring kombinert med fotografering var en glimrende kombinasjon. Kan stoppe overalt og det er enkelt å røske ut kamera fra bagen i toppboksen, så det er nok en kombinasjon jeg kommer til å benytte til neste år også. Samt at jeg får noen flotte opptak med min Gopro3 video i samme slengen.

 

Utrolig mange vakre steder i norge så her er det bare å ta meg seg fotoapparatet så mye som mulig :)

Lenke til kommentar

Hva vil du helst bære på - 165 gram ekstra kamera eller 165 gram ekstra sjokolade?

 

For mine egen del: 165 gram kamera!! Går opp en kilo bare jeg ser en sjokolade jeg... :)

 

Det var som du sikkert forstod mest spøk, og på dagsturer spiller vekten liten rolle. Det er først når man har tung ryggsekk med telt osv at man virkelig begynner å se på vekten av utstyret. Det som imidlertid er litt viktig uansett når man har et kamera som pakkes ned mellom bruk er å finne en sekk som gjør at det blir lett tilgjengelig.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...