Gå til innhold

Jeg trenger hjelp! Usikker på utdanning.


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Hei alle sammen. Denne blir lang, så forventer ikke at så mange leser, men har lyst å tenke høyt og få det ned skriftlig, så håper jeg at noen har noen innspill! :)

 

Lang historie kort så er jeg utdannet tømrer med fagbrev og lang erfaring. Sluttet som tømrer og begynte å studere aksjemarkedet på fulltid etter å ha tjent en liten formue som trader ved siden av jobben. Hadde lyst å leve av dette og jobbe for meg selv. Etter å ha slitt og stått på og ofret alt inkludert helsa i nesten 5 år var det slutt og jeg innså at jeg burde ta en utdanning før det var for sent.

 

Utdanning er derfor egentlig en plan B og jeg har kanskje fortsatt litt vanskelig for å se hvor jeg passer inn i arbeidslivet.

 

Det som er viktig for meg er at jeg har muligheten til å tjene rimelig godt. Lønn er ikke alt, men det er viktig når man tar en dyr utdannelse. Jeg tjener tross alt ikke så verst alt nå som tømrer. Jeg ønsker også en livsstil med en del reising. Enten gjennom jobb eller at jeg har gode ferier/lønn som gir mulighet til dette.

 

Avsluttet i vår første året på økonomi og administrasjon på BI med A i snitt. Synes forsåvidt studiet er greit nok, men jeg ser nok ikke for meg at jeg kunne tenke meg å jobbe med regnskap i hvert fall. Da måtte det kanskje blitt noe relatert til aksjemarkedet. Typiske controller-stillinger eller regnskap virker kjedelig. En jobb innen forvaltningen i Norges Bank hadde kanskje vært drømmen innen økonomijobber, men det er kanskje ikke så realistisk. BI er kanskje heller ikke beste inngangsportal (for lite kvantitativt?) Synes kanskje samfunnsøkonomi er mer interessant enn bedriftsøkonomi.

 

Når jeg tok forberedende realfag i fjor fikk jeg veldig opp øynene for matematikk og det har egentlig vært favorittfaget mitt siden, selv om jeg fortsatt ikke tror jeg er spesielt begavet. Ser ut til å ta det rimelig greit og liker å sette meg ned med matematikken. Liker også fysikk. Har dog kikket litt på universitetsmatematikk/fysikk og blir litt skremt, men det ble jeg forsåvidt første gang jeg så en integral også. Mistenker dog at det kanskje blir for abstrakt og teoretisk på høyere nivå.

 

Etter mye frem og tilbake peilet jeg meg inn på en linje som heter Matematikk, Informatikk og Teknologi på UiO, men jeg har blitt i tvil på denne også, først og fremst fordi jeg frykter at den ikke er så kjent på arbeidsmarkedet og at jeg vil får problemer med å få jobb kun med en bachelor.

 

Alternativet da er ingeniør (bygg eller maskin) på HiOA, men jeg er usikker på om dette er rett også. Har hørt en del negativt om det faglige der, men mulig det er overdrevent. Selv tror jeg at linjen på UiO er bedre faglig sett, men det er jo ikke sikkert en eventuell arbeidsgiver synes det.

 

Når alt kommer til alt tar jeg jo en utdanning først og fremst for å få en (godt betalt) jobb, så det er egentlig det viktigste. Den største forskjellen jeg ser for meg mellom en ingeniørjobb og økonomi er at ingeniørjobber i større grad er mer skapende og kreative. Det virker rett og slett mer spennende.

 

Har satt opp noen punkter for hver utdanning under. Tar veldig gjerne i mot innspill om noen har noen. Forhåpentligvis blir dette siste tråden jeg lager i denne delen av forumet. :)

 

BI - Bachelor i Økonomi og Administrasjon

 

Fordeler:

 

- Fullført ett år med A i snitt.

- Forholdsvis enkelt studium og lite obligatorisk oppmøte (var knapt på forelesning i fjor), noe som betyr mer fritid, både til fornøyelse og jobbing ved siden av.

- Gode jobbmuligheter?

- Mastergrad om fire år?

 

Bakdeler:

 

- Koster en del penger.

- Usikker på om jeg vil trives som økonom.

- Litt skuffet over det faglige nivået/opplegget så langt, særlig i lys av at jeg betaler en del for det. Blir vel bedre senere.

 

Byggingeniør HiOA

 

Fordeler:

 

- Har fagbev som tømrer og rundt 7 års erfaring etter fagbrev. Bør være en fordel både under utdanning og som jobbsøker (et fagbrev i bunn og praktisk erfaring skal visst være en stor bonus).

- Virker forsåvidt interessant.

- Klar for arbeidsmarkedet etter tre år. Er en anerkjent eller i det minste kjent tittel.

 

Bakdeler:

 

- Har hørt en del negativt om ingeniørutdanningen på HiOA den siste tiden, både fra elever og til og med realfagsstaben selv som har vært bekymret på grunn av for lite kapasitet.

- Må vel til Trondheim for å ta eventuell mastergrad.

- Kunne kanskje tenke meg å prøve noe helt nytt.

- Synes det kanskje virker litt kjedelig, men det er mulig arbeidsoppgavene og jobbmulighetene er bredere enn hva jeg ser for meg.Trenger vel ikke nødvendigvis å jobbe med hus, selv om jeg innbiller meg at det er der de fleste jobbene er.

 

Matematikk, Informatikk og Teknologi på UiO:

 

Ser for meg retningen Mekanikk og Teknologi. Potensielt en master i anvendt matematikk og mekanikk.

 

Fordeler:

 

- Skårer veldig høyt på studenttilfredshet. Alle jeg har snakket med som har gått der har vært meget fornøyd med det faglige og selve studiet.

- Høyt kompetente forelesere i verdensklasse.

- Virker som et interessant studium. At det er et krevende studium innebærer også at jeg får virkelig utfordret meg selv og forhåpentligvis utviklet mine intellektuelle fakulteter og problemløsningsferdigheter.

- Liker meg veldig godt på Blindern. Mer tilhenger av store forelesninger enn klasseromsundervisning.

- Mange muligheter innenfor ulike fagfelt når man har matematikken i bunn?

- Dypere forståelse enn høyskoleingeniør?

- Får lært ganske mye programmering. Veldig usikker på om dette er noe jeg kan trives med, men ser at dette er kompetanse som er etterspurt. For eksempel innen finansjobber og innen Norges Banks forvaltning er dette etterspurt.

- Kanskje jeg kan ta en bachelor på 2 eller 2 1/2 år ettersom jeg er vant med fire fag per semester?

- Kan søke jobb hos Schlumberger som feltspesialist etter tre år.

- Mange muligheter underveis om jeg ombestemmer meg.

- Har fortsatt en drøm om å handle aksjer for egen konto, så kunnskapen innen matematikk/programmering kan kanskje være anvendelig der også.

 

Bakdeler:

 

- Dårlige jobbmuligheter med kun en bachelorgrad? Vanskeligere å markedsføre på jobbmarkedet ettersom det ikke er en kjent grad? Dette er i hvert fall mitt inntrykk.

- Er nok uten tvil det studiet som vil kreve mest av meg og kanskje vil jeg ikke en gang greie å gjøre det virkelig bra selv om jeg jobber hardt. Dette innebærer mindre fritid og tid til jobbing ved siden av (noe jeg egentlig er avhengig av).

- Må/bør ha mastergrad?

 

Etter å ha skrevet denne tråden tenker jeg at byggingeniør fremstår som et fornuftig valg med tanke på jobbmuligheter etter tre år, men samtidig er kanskje MIT det som gir best muligheter for mine ambisjoner, skjønt jeg kanskje må ha en mastergrad.

 

Kanskje jeg bare skal hoppe i det og ta det problemet om 3 år. Målet er uansett en mastergrad, selv om jeg kanskje må/bør ta den ved siden av jobb.

 

Håper noen har noen innspill eller innsikt som jeg selv ikke ser. Skal sies at jeg er 30 år og derfor er jeg kanskje ekstra redd for å gjøre noen feil ettersom jeg føler at jeg har soset bort mye av livet mitt hittil eller i hvert fall de siste årene. Det er også grunnen til at jeg ikke vet om jeg kan ta en master på fulltid nå.

 

Mvh

 

Elijah.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på å begynne på MIT selv, så spent på svarene. Virker forsåvidt som om det er det du vil aller mest.

Jeg har allerede tatt mange av fagene på første året der, og dersom du ikke har forberedt deg godt må du nok regne med å bruke mange timer per uke (minst 14-15t) per matematikk og fysikkfag. Slacker du en uke eller to her blir det tungt.. Programmering er ikke så vanskelig, og her kan du nok lære deg mye av pensum på noen uker selvstudium.

 

Dersom du ombestemmer deg er det heller ikke så vanskelig å hoppe over til en annen vitenskapelig linje uten å tape mye tid, men ville nok forberedt meg på en master, var iallfall det jeg fikk beskjed om når jeg beygnte på fysikk(som er ganske likt studie, egentlig).

Endret av Quaric
Lenke til kommentar

Stiller du høye krav til deg selv? Vel, da begynner du på MIT. Du kommer til å angre hvis du ikke gjør det... Jeg gikk høyskole først.. så MIT på UiO... det himmel og hav i forskjell. Du lærer mye mer og det er tyngre, men mye mer givende. Og du føler at du faktisk lærer noe jo. Og det er ingen problemer å bytte over til fysikk, elektronikk eller matematikk og økonomi! Bare får gode karakterer første semester så flytter de deg internt. Lykke til! Gå UiO nu! MIT-programmet er jo også det mest fleksible av dem alle! Anvendt matematikk f. eks. kan du jo nesten velge halve gradens emner selv jo...

Men... møt opp på forelesninger å grupper... du er kanskje smartere enn meg... men du får så mye gratis på forelesninger etc.. Små ting de sier om hva du kanskje ikke trenger å fokusere så hardt på til eksamen som du ikke får vite ellers...

send meg pm om du lurer på noe! :)

Lenke til kommentar

Jeg syntes du bør kjøre på med MIT. Ser ut som det er store valgmuligheter av fag (selv om det i min mening virker særdeles teoretisk), og det tror jeg personlig kan hjelpe på motivasjonen når man studerer. Om alt er lagt opp på forhånd kan det kanskje virke litt tungt før man i det hele tatt har begynt. Jeg trivdes selv best når jeg fikk velge alle fagene mine i løpet av det tredje året på mitt studie. :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Hvis du fullfører Bachelor-graden på BI kan du, i alle fall på Norges Handelshøyskole, spesialisere deg innenfor samfunnsøkonomi. Jeg vet ikke hvor attraktiv det gjør deg sammenlignet med en master fra f.eks. UiO, men du ligger ett år foran skjema og sammen med økonomisk analyse som støtteprofil er det kanskje noe å vurdere. Samfunnsøkonomi er vel også den grenen innenfor økonomi der matematikk er viktigst.

 

Hvis du skal ta master på NHH må du sannsynligvis regne med å ha B i snitt eller bedre.

Lenke til kommentar

Jeg kan nevne at jeg har fullført dataingeniør studiet nylig. Alle som hadde fagbrev i IKT-servicefag har fått jobb.

 

Så jeg har sett på arbeidsmarkedet - det er spesielt gode muligheter for byggingeniør. Da du har 7 års erfaring med tømrer ville nærmest si at du har sikret jobb med god lønn (arbeidsmarkedet kan svinge, men jeg tviler).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hjertelig takk til alle som har svart! Har litt dårlig tid, så må bare svare noen få av dere raskt her på kvisten. :)

 

Vet ikke om jeg i går nevnte at jeg har maskiningeniør på listen også. Selve studiet virker ikke SÅ interessant, men synes jobbmulighetene virker spennende.

 

Har forresten innsett at jeg kan jo ta et halvt år på noe nytt og så komme meg inn igjen på BI om jeg skulle ombestemme meg. I verste fall taper jeg bare et halvt år.

 

Så valget står vel egentlig mye mellom hva slags realfaglig linje jeg skal gå for. :)

 

Lurer på å begynne på MIT selv, så spent på svarene. Virker forsåvidt som om det er det du vil aller mest.

Jeg har allerede tatt mange av fagene på første året der, og dersom du ikke har forberedt deg godt må du nok regne med å bruke mange timer per uke (minst 14-15t) per matematikk og fysikkfag. Slacker du en uke eller to her blir det tungt.. Programmering er ikke så vanskelig, og her kan du nok lære deg mye av pensum på noen uker selvstudium.

 

Dersom du ombestemmer deg er det heller ikke så vanskelig å hoppe over til en annen vitenskapelig linje uten å tape mye tid, men ville nok forberedt meg på en master, var iallfall det jeg fikk beskjed om når jeg beygnte på fysikk(som er ganske likt studie, egentlig).

 

Hva er dine alternativ? Noen grunn til at du er i tvil om MIT? Regner med du har litt innsikt når du har tatt en del av fagene.

 

Arbeidsmengden du skisserer er vel noe sånt jeg forventer. Du tenker da totalt kanskje 40-45 timer per uke? Har vel ligget på 40-45 timer på det jevne alt nå på BI, skjønt jeg selvsagt har hatt mye å gå på når det gjelder effektivitet og i tillegg har som regel ligget et stykke foran pensum.

 

Jeg har ganske høy arbeidsmoral, men jeg er jo redd at jeg kanskje kommer til å jobbe meg ihjel for middelmådige resultat. :)

 

 

Stiller du høye krav til deg selv? Vel, da begynner du på MIT. Du kommer til å angre hvis du ikke gjør det... Jeg gikk høyskole først.. så MIT på UiO... det himmel og hav i forskjell. Du lærer mye mer og det er tyngre, men mye mer givende. Og du føler at du faktisk lærer noe jo. Og det er ingen problemer å bytte over til fysikk, elektronikk eller matematikk og økonomi! Bare får gode karakterer første semester så flytter de deg internt. Lykke til! Gå UiO nu! MIT-programmet er jo også det mest fleksible av dem alle! Anvendt matematikk f. eks. kan du jo nesten velge halve gradens emner selv jo...

Men... møt opp på forelesninger å grupper... du er kanskje smartere enn meg... men du får så mye gratis på forelesninger etc.. Små ting de sier om hva du kanskje ikke trenger å fokusere så hardt på til eksamen som du ikke får vite ellers...

send meg pm om du lurer på noe! :)

 

Ja, jeg stiller høye krav til meg selv. :)

 

Lurer på litt forskjellig ja. Det jeg er mest nysgjerrig på er vel jobbmuligheter. Hva du og dine medstudenter jobber med i dag. Hva slags jobber man kan få med kun en bachelor, etc. Har alt sett litt på UiOs sider og de fleste har master.

 

Som deg tror jeg jo at det faglige utbytte er større på UiO, men samtidig tenker jeg også at en evt. arbeidsgiver kanskje ikke nødvendigvis deler den oppfatning ettersom alle vet hva en byggingeniør er. Ikke alle ser ut til å vite hva en MIT-grad er.

 

Sjekk forøvrig PM, men svar gjerne her slik at andre kan få glede av det. :)

 


Jeg kan nevne at jeg har fullført dataingeniør studiet nylig. Alle som hadde fagbrev i IKT-servicefag har fått jobb.

 

Så jeg har sett på arbeidsmarkedet - det er spesielt gode muligheter for byggingeniør. Da du har 7 års erfaring med tømrer ville nærmest si at du har sikret jobb med god lønn (arbeidsmarkedet kan svinge, men jeg tviler).

 

Ja, det er nettopp det. Byggingeniør virker som et meget fornuftig valg. Sitter nesten litt med en følelse av at det er dumt å ikke velge det og at jeg velger en veldig hard vei og kanskje unødvendig vei om jeg går MIT.

Lenke til kommentar

I finansverdenen kommer du som regel ikke noe sted uten en Master. Du må være langt over gjennomsnittet før du kan klare deg med en bachelor, men det innebærer som regel at du får deg et internship eller lignende i noen av de store selskapene på sommeren. Her er det rett og slett veldig høy konkurranse, og selv om nivået på BI er svært varierende må du absolutt ikke undervurdere konkurransen blant toppstudentene.

Her er de gode jobbene sentrert rundt konsulentbransjen, men du sikter deg kanskje mer inn på samfunnsøkonomi? Kjenner ikke like godt til jobbmulighetene her.

 

Har ikke så mye kunnskap om de andre studiene, der hadde det kun blitt synsing.

Du høres uansett ikke veldig motivert ut for denne utdanningen, uten at det er noe feil med det. Hadde forsøkt å kartlegge litt mer konkret rundt jobbmulighetene forbundet med de ulike utdanningene hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar

Jeg er litt i tvil fordi jeg er usikker på om jeg gidder så mye matematikk, derfor jeg lurer på å ta informatikk: nanoelektronikk og robotikk istedenfor.

Setter du av 14-15 timer i uken per fag som jeg sa, så synes jeg å huske de sa at man kan regne med en C, men det er jo alt ettersom hvor effektivt du jobber.

Endret av Quaric
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

I finansverdenen kommer du som regel ikke noe sted uten en Master. Du må være langt over gjennomsnittet før du kan klare deg med en bachelor, men det innebærer som regel at du får deg et internship eller lignende i noen av de store selskapene på sommeren. Her er det rett og slett veldig høy konkurranse, og selv om nivået på BI er svært varierende må du absolutt ikke undervurdere konkurransen blant toppstudentene.

Her er de gode jobbene sentrert rundt konsulentbransjen, men du sikter deg kanskje mer inn på samfunnsøkonomi? Kjenner ikke like godt til jobbmulighetene her.

 

Har ikke så mye kunnskap om de andre studiene, der hadde det kun blitt synsing.

Du høres uansett ikke veldig motivert ut for denne utdanningen, uten at det er noe feil med det. Hadde forsøkt å kartlegge litt mer konkret rundt jobbmulighetene forbundet med de ulike utdanningene hvis jeg var deg.

Hei og takk for svar! :)

 

Master er definitivt ikke uaktuelt. Er bare fire år fra nå av.

 

Det er ikke det at jeg er veldig umotivert, jeg er bare veldig usikker på om det er rett valg for meg. Motivasjonen for å gjøre det bra er ekstremt høy og jeg er veldig ærekjær, så jeg kommer til å gjøre alt jeg kan for å opprettholde a-snittet mitt om jeg fortsetter.

 

Fortell gjerne litt mer om jobbmuligheter og lønn om du vet. :)

 

Går øk.adm., men har lurt på å bytte over til bachelor i finans eller i alle fall master i finans.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg er litt i tvil fordi jeg er usikker på om jeg gidder så mye matematikk, derfor jeg lurer på å ta informatikk: nanoelektronikk og robotikk istedenfor.

Setter du av 14-15 timer i uken per fag som jeg sa, så synes jeg å huske at man kan regne med en C, men det er jo alt ettersom hvor effektivt du jobber.

Skjønner. Er litt i tvil rundt akkurat dette selv. Man vet vel mer når man har tatt noen fag. Vet at jeg kan tenke meg mer matematikk, men samtidig redd at MIT kan bli overkill.

 

45 timer uken for C er ganske brutalt. Hva skal da til for en A?

 

45-50 timer per uken er i hvert fall nok til A i snitt på BI så langt. :)

Lenke til kommentar

 

Jeg er litt i tvil fordi jeg er usikker på om jeg gidder så mye matematikk, derfor jeg lurer på å ta informatikk: nanoelektronikk og robotikk istedenfor.

Setter du av 14-15 timer i uken per fag som jeg sa, så synes jeg å huske at man kan regne med en C, men det er jo alt ettersom hvor effektivt du jobber.

Skjønner. Er litt i tvil rundt akkurat dette selv. Man vet vel mer når man har tatt noen fag. Vet at jeg kan tenke meg mer matematikk, men samtidig redd at MIT kan bli overkill.

 

45 timer uken for C er ganske brutalt. Hva skal da til for en A?

 

45-50 timer per uken er i hvert fall nok til A i snitt på BI så langt. :)

 

 

Tror nok de sier det for å skremme litt, men forbereder du deg godt så går det nok bra.

Er du interessert i matematikk så er det bare å gå for det.

Lenke til kommentar

MIT er hardt og du må bare jobbe. Har en bror som fikk toppkarakterer i realfag, men som får C enkelte ganger. Jeg regner med at du fikk toppkarakterer i realfag ellers vil det bli vanskelig i følge broren min. Jeg skulle egentlig velge MIT også, men viket unna, selv om jeg har hode karakterer i realfag, så er jeg redd det vil bli for brutalt. At man får middels karakterer selv om man jobber ekstremt. Jeg håper du velger MIT, ser at det er det du virkelig vil, så stå på. Jeg ble litt sjokkert når du nevnte at bygg ved HIOA eller realfag har fått kritikk. Jeg snågruer med allerede :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Klokken tikker! Må vel bestemme meg i løpet av kvelden for HiOA eller MIT i hvert fall. Tror det var innen 12.juli jeg kunne slette. :)

 

Tror nok de sier det for å skremme litt, men forbereder du deg godt så går det nok bra.

Er du interessert i matematikk så er det bare å gå for det.

 

 

Jeg er interessert, men er jeg interessert nok? :)

 

Dagen etter fjerde og siste økonomieksamen reiste jeg på bokhandelen og kjøpte Matematikk X, dro på universitetet (ok, jeg så også etter en jente) og studerte komplekse tall helt frivillig. Litt fordi jeg hadde lyst og litt fordi jeg ville forberede meg til høsten. Har stort sett brukt alle ledige øyeblikk jeg har orket på matematikk i sommer, men jobber mye i full jobb ++, så har ikke fått gjort så mye som jeg ønsker.

 

Så jeg liker nok matematikk, men samtidig er dette R1/R2/X-nivå, så det er ikke veldig abstrakt eller vanskelig. Kunne aldri tenkt meg å gå for teoretisk matematikk eller forsket på det. I hvert fall er jeg ganske sikker på det. Det må være anvendelig eller slik at jeg i hvert fall får en god jobb i etterkant. Det er godt mulig jeg får mer enn nok matematikk på ingeniør. I hvert fall om jeg går for master.

 

MIT er hardt og du må bare jobbe. Har en bror som fikk toppkarakterer i realfag, men som får C enkelte ganger. Jeg regner med at du fikk toppkarakterer i realfag ellers vil det bli vanskelig i følge broren min. Jeg skulle egentlig velge MIT også, men viket unna, selv om jeg har hode karakterer i realfag, så er jeg redd det vil bli for brutalt. At man får middels karakterer selv om man jobber ekstremt. Jeg håper du velger MIT, ser at det er det du virkelig vil, så stå på. Jeg ble litt sjokkert når du nevnte at bygg ved HIOA eller realfag har fått kritikk. Jeg snågruer med allerede :p

 

Hmm... :)

 

Nei, jeg har ikke toppkarakterer, men jeg tror jeg skulle fått det på et vanlig studieløp. Brukte 5 eller 6 uker på R2 som privatist og fikk karakteren 3. R1 prioriterte jeg tiden bedre og fikk vel 4 eller 5.

 

Fysikk 1 leste jeg på i tre uker og fikk karakteren 5. Har studert en del mer R1 og R2 siden den gang og føler jeg forstår det meste ganske bra, selv om jeg ikke får nok mengdetrening.

 

Har du søkt bygg? Må ikke la meg skremme deg. Vurderer jo det fortsatt selv. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Ta påstandene rundt karakterene og arbeidsmengden på MIT med en klype salt. Det varierer veldig fra person til person, og fag til fag.

 

Kan anbefale MIT, men da bør du være forberedt på å ta en mastergrad - som er ganske trivelig.

 

Går du MIT så ender du sannsynligvis opp med en jobb som går på programmering på et eller annet nivå. Kanskje å implementere matematiske modeller i programvarer, gjerne partielle differensiallikninger eller splines. Det er ganske godt arbeidsmarked for folk med den utdanningen (det er få jobber, men om mulig enda færre med den kompetansen).

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ta påstandene rundt karakterene og arbeidsmengden på MIT med en klype salt. Det varierer veldig fra person til person, og fag til fag.

 

Kan anbefale MIT, men da bør du være forberedt på å ta en mastergrad - som er ganske trivelig.

 

Går du MIT så ender du sannsynligvis opp med en jobb som går på programmering på et eller annet nivå. Kanskje å implementere matematiske modeller i programvarer, gjerne partielle differensiallikninger eller splines. Det er ganske godt arbeidsmarked for folk med den utdanningen (det er få jobber, men om mulig enda færre med den kompetansen).

 

Lykke til.

 

Takk for svar! Har du gått MIT selv? :)

 

Usikker på om akkurat det du beskriver er noe jeg vil trives med egentlig. Vet for lite om det per i dag. Men har jo inntrykk av at dette er en utdannelse som åpner for flere typer jobber og også ingeniørjobber.

 

Akkurat det med at man bør ta mastergrad er vel det som bekymrer meg mest. Har sett for meg å kanskje ta den deltid over 3-4 år, men da må jeg jo få meg en jobb med bachelorgraden først.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Når jeg ser på MITs oppbygging innen mekanikk og teknologi får jeg inntrykk av at dette er en linje som ligner mye på NTNUs sivilingeniør innen Fysikk og Matematikk. At MIT er teoretisk stemmer nok, men det er vel de fleste av linjene på NTNU også for den saks skyld.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Thrilleren fortsetter...:)

 

Er usikker på om fristen gikk ut i går eller i dag, men jeg har i hvert fall byggingeniør øverst på listen per i dag. Kan bli MIT-student som enkeltemnestudent om jeg skulle ombestemme meg, uten at det er noen store praktiske bakdeler annet enn det sosiale kanskje.

 

Må innrømme at jeg fortsatt er ekstremt usikker på om det er rett valg å gå for bygg, men det er vel mye tanken på å slite meg gjennom et angivelig meget hardt studium, MIT, og kanskje heller ikke være særlig attraktiv på arbeidsmarkedet med kun en bachelor. Hadde jeg visst at jobbene sto i kø og at jeg kunne ta en master på deltid ved siden av jobb hadde det vært et enklere valg.

 

Men de aller fleste signaler jeg får, mye fra studenter på UiO er jo nettopp det at man bør eller til og med må ta en mastergrad og at således ville det kanskje være mer lurt å gå for bygg om man er usikker på om man kan studere i fem strake år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...