Gå til innhold

Jeg trenger hjelp! Usikker på utdanning.


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Vel, da ses vi kanskje på HiOA om et par uker, Elijah - med mindre du ombestemmer deg :)

 

Kan se slik ut! :)

 

Hadde vært morsomt å høre fra "lordfatherinheaven", men han har ikke sjekket innboksen sin enda eller så har han ikke sett at han har fått noe.

 

Helt ærlig har jeg hatt det så travelt med jobb at jeg ikke har hatt tid til å tenke på det, men jeg heller nok mot bygg.

Lenke til kommentar

 

Vel, da ses vi kanskje på HiOA om et par uker, Elijah - med mindre du ombestemmer deg :)

 

Kan se slik ut! :)

 

Hadde vært morsomt å høre fra "lordfatherinheaven", men han har ikke sjekket innboksen sin enda eller så har han ikke sett at han har fått noe.

 

Helt ærlig har jeg hatt det så travelt med jobb at jeg ikke har hatt tid til å tenke på det, men jeg heller nok mot bygg.

 

 

Lykke til!

 

Sjekk jobbannonser først - slik at du vet hva arbeidsgiverne er ute etter. Noe jeg ikke gjorde, dermed tok jeg "feil" fag.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Vel, da ses vi kanskje på HiOA om et par uker, Elijah - med mindre du ombestemmer deg :)

 

Kan se slik ut! :)

 

Hadde vært morsomt å høre fra "lordfatherinheaven", men han har ikke sjekket innboksen sin enda eller så har han ikke sett at han har fått noe.

 

Helt ærlig har jeg hatt det så travelt med jobb at jeg ikke har hatt tid til å tenke på det, men jeg heller nok mot bygg.

 

 

Lykke til!

 

Sjekk jobbannonser først - slik at du vet hva arbeidsgiverne er ute etter. Noe jeg ikke gjorde, dermed tok jeg "feil" fag.

 

 

Hvordan "feil"? Og hva gjorde du med det?

 

Personlig er jeg nesten av den oppfatning at MIT er "bedre" og tyngre rent faglig, selv om det er mer teoretisk og generelt (og mindre praktisk rettet) i forhold til en ingeniørbachelor.

 

En høyskoleingeniør er derimot noe alle arbeidsgivere vet hva er. Det tror jeg ikke er tilfellet med MIT.

Lenke til kommentar

 

 

 

Vel, da ses vi kanskje på HiOA om et par uker, Elijah - med mindre du ombestemmer deg :)

 

Kan se slik ut! :)

 

Hadde vært morsomt å høre fra "lordfatherinheaven", men han har ikke sjekket innboksen sin enda eller så har han ikke sett at han har fått noe.

 

Helt ærlig har jeg hatt det så travelt med jobb at jeg ikke har hatt tid til å tenke på det, men jeg heller nok mot bygg.

 

 

Lykke til!

 

Sjekk jobbannonser først - slik at du vet hva arbeidsgiverne er ute etter. Noe jeg ikke gjorde, dermed tok jeg "feil" fag.

 

 

Hvordan "feil"? Og hva gjorde du med det?

 

Personlig er jeg nesten av den oppfatning at MIT er "bedre" og tyngre rent faglig, selv om det er mer teoretisk og generelt (og mindre praktisk rettet) i forhold til en ingeniørbachelor.

 

En høyskoleingeniør er derimot noe alle arbeidsgivere vet hva er. Det tror jeg ikke er tilfellet med MIT.

 

 

Når det kommer til valg av studieretning eller fag så velg det arbeidsgiverne er utetter. Noen av fagene/studieretningene kan ha "gått ut på dato" - altså vanskelig å få jobb. Nå har jeg gått data, der har det mye å si hvilke programmeringsspråk du tar (et programmeringsspråk er mer ettertraktet enn andre).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Elijah: vet du noe me sjansen for offshore når man studerer bygg? Eller om det er mulig å ta ekstra emner for eksempel i boring slik at man får de kvalifikasjonene. Starter ved Hioa ved høsten, byggingeniør, angrer litt allerede.

 

De jobbene jeg har sett på i forbindelse med offshore (feltingeniør) kan man søke på ved alle realfaglige bachelorer, inkludert bygg. Om man stiller svakere med bygg kontra maskin vet jeg ikke.

 

Usikker på hva slags muligheter man har til ekstraemner. Mulig du kan ta noen av maskinemnene også på HiOA.

 

Hvorfor angrer du? Og hva er alternativet?

Lenke til kommentar

Jeg tenker at petroleum haddee vært bedre med tanke på Offshore, og det er egentlig det eneste. Selv om jeg kan bytte til neste år, så tror jeg ikke at jeg gidder det og slett. Men vi får se hvordan bygg ingeniør blir, gleder meg ekstra til matten og fysikken. Jeg har lest tidligere at du ønsket offshore, gjør du det forsatt? Og har du fått tilgang til studentweb?

Lenke til kommentar

Jeg tenker at petroleum haddee vært bedre med tanke på Offshore, og det er egentlig det eneste. Selv om jeg kan bytte til neste år, så tror jeg ikke at jeg gidder det og slett. Men vi får se hvordan bygg ingeniør blir, gleder meg ekstra til matten og fysikken. Jeg har lest tidligere at du ønsket offshore, gjør du det forsatt? Og har du fått tilgang til studentweb?

Står på hioa.no at pinkodene man trenger til innlogging der sendes ut fra midten av august.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tenker at petroleum haddee vært bedre med tanke på Offshore, og det er egentlig det eneste. Selv om jeg kan bytte til neste år, så tror jeg ikke at jeg gidder det og slett. Men vi får se hvordan bygg ingeniør blir, gleder meg ekstra til matten og fysikken. Jeg har lest tidligere at du ønsket offshore, gjør du det forsatt? Og har du fått tilgang til studentweb?

Står på hioa.no at pinkodene man trenger til innlogging der sendes ut fra midten av august.

 

 

 

Åja, da var den problemet løst ;). Går du på Hioa?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Vær vennlig å sjekk innboksen din, "lordfatherinheaven"! :)

 

Vet at det ikke er alltid folk faktisk registrerer at de har fått en privat melding.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg tenker at petroleum haddee vært bedre med tanke på Offshore, og det er egentlig det eneste. Selv om jeg kan bytte til neste år, så tror jeg ikke at jeg gidder det og slett. Men vi får se hvordan bygg ingeniør blir, gleder meg ekstra til matten og fysikken. Jeg har lest tidligere at du ønsket offshore, gjør du det forsatt? Og har du fått tilgang til studentweb?

 

Ja, det hadde kanskje det, men inntrykket mitt er at man får såpass bred kursing av Schlumberger (og andre) uansett at det ikke spiller så stor rolle om karakterene dine er gode. Dette er tross alt jobber man søker med kun en bachelor uansett.

 

Alternativet ditt er jo å ta MIT som enkeltemnestudent. Er jo det jeg fortsatt vurderer og må ta en bestemmelse på nå snart, skjønt jeg heller nok mot byggingeniør.

 

Tenk litt over hva du kunne tenke deg å jobbe med om du sitter på land. Jeg interesserer meg for bygg og konstruksjoner og om jeg skal ha en landjobb kan jeg like gjerne jobbe med det tenker jeg. I tillegg kan man få jobb i oljebransjen og sikkert andre bransjer også som byggingeniør, i hvert fall om man er flink.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tenker at petroleum haddee vært bedre med tanke på Offshore, og det er egentlig det eneste. Selv om jeg kan bytte til neste år, så tror jeg ikke at jeg gidder det og slett. Men vi får se hvordan bygg ingeniør blir, gleder meg ekstra til matten og fysikken. Jeg har lest tidligere at du ønsket offshore, gjør du det forsatt? Og har du fått tilgang til studentweb?

Står på hioa.no at pinkodene man trenger til innlogging der sendes ut fra midten av august.

 

 

 

Åja, da var den problemet løst ;). Går du på Hioa?

 

Begynner på ingeniørfag - bygg på HiOA om to uker, så jeg har lurt på det samme selv ;)

Lenke til kommentar

Tenker at jeg tar et par privatisteksamen i tillfelle jeg skulle ombestemme meg i løpet av året, men det blir bare mattefag slik at det ikke påvirker bygg-studiet. På den andre siden, så møter oljebransjen en tøff fremtid i motsetning til bygg.

 

Echomaker: da ses vi sikkert om to uker :). Kommer du rett fra vgs?

Endret av matte geek
Lenke til kommentar

Tenker at jeg tar et par privatisteksamen i tillfelle jeg skulle ombestemme meg i løpet av året, men det blir bare mattefag slik at det ikke påvirker bygg-studiet. På den andre siden, så møter oljebransjen en tøff fremtid i motsetning til bygg.

 

Echomaker: da ses vi sikkert om to uker :). Kommer du rett fra vgs?

 

Skulle ønske jeg var så lur når var ferdig på VGS at jeg gikk rett til ingeniørfag - men den gang ei. Har 1 år med samfunnsøkonomi og 3 år med jus på baken.

 

Forøvrig kan jeg rette på meg selv ovenfor ved å sitere fra et brev jeg fikk i posten fra HiOA i dag: "PIN-koden får du, sammen med studentnummer og e-postadresse, i uke 32 (neste uke) på e-postadressen du oppga da du søkte på studiet"

Lenke til kommentar

 

 

Tenker at jeg tar et par privatisteksamen i tillfelle jeg skulle ombestemme meg i løpet av året, men det blir bare mattefag slik at det ikke påvirker bygg-studiet. På den andre siden, så møter oljebransjen en tøff fremtid i motsetning til bygg.

 

Echomaker: da ses vi sikkert om to uker :). Kommer du rett fra vgs?

Skulle ønske jeg var så lur når var ferdig på VGS at jeg gikk rett til ingeniørfag - men den gang ei. Har 1 år med samfunnsøkonomi og 3 år med jus på baken.

 

Forøvrig kan jeg rette på meg selv ovenfor ved å sitere fra et brev jeg fikk i posten fra HiOA i dag: "PIN-koden får du, sammen med studentnummer og e-postadresse, i uke 32 (neste uke) på e-postadressen du oppga da du søkte på studiet"

Du har vært gjennom litt av hvert :). Får jeg spørre grunnen til at du valgte akkurat bygg- ingeniør og ikke andre ?

Lenke til kommentar

 

 

Tenker at jeg tar et par privatisteksamen i tillfelle jeg skulle ombestemme meg i løpet av året, men det blir bare mattefag slik at det ikke påvirker bygg-studiet. På den andre siden, så møter oljebransjen en tøff fremtid i motsetning til bygg.

 

Echomaker: da ses vi sikkert om to uker :). Kommer du rett fra vgs?

Skulle ønske jeg var så lur når var ferdig på VGS at jeg gikk rett til ingeniørfag - men den gang ei. Har 1 år med samfunnsøkonomi og 3 år med jus på baken.

 

Forøvrig kan jeg rette på meg selv ovenfor ved å sitere fra et brev jeg fikk i posten fra HiOA i dag: "PIN-koden får du, sammen med studentnummer og e-postadresse, i uke 32 (neste uke) på e-postadressen du oppga da du søkte på studiet"

Du har vært gjennom litt av hvert :). Får jeg spørre grunnen til at du valgte akkurat bygg- ingeniør og ikke andre ?

 

 

Det får du :) Litt vanskelig å si, egentlig, men det er vel i utgangspunktet fordi jeg synes broer, jernbane, dammer og andre store, ganske permanente konstruksjoner er mer fascinerende enn maskiner. Dessuten ser jeg for meg at jeg får bedre bruk for 3 år med jus innenfor byggfag. Mye entrepriserett, plan- og bygningsrett osv. å forholde seg til, både i kommunen som byggesaksbehandler eller lignende, og prosjektleder hos entrepenør eller rådgivende ingeniørfirma.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Vel, da var jeg godt i gang med byggingeniør. Kjøpte alle bøkene i sted, så det var nok spikeren på kista for MIT. :)

 

Har et godt inntrykk av foreleserne så langt og det virker som et bra klassemiljø. Mange hyggelige folk så langt. Tror også dette studiet (retning konstruksjonsteknikk) vil gi meg gode jobbmuligheter.

 

Det eneste negative jeg har å si er at jeg synes campus er rimelig crap. Tung inneluft og overfylte auditorier. Dårlig med lesesaler også. Prodekan sa på velkomstseremonien at de faktisk hadde et alvorlig problem med at de rett og slett ikke hadde plass til alle studentene.

 

Vurderer å melde meg opp til INF1100 på Blindern og prøve å ta det også. Tror det å lære seg programmering kan være gull verdt uansett og det vil kanskje gjøre det enklere om jeg tenker å ta en mastergrad på Blindern etter bachelorgraden (anvendt matematikk og mekanikk).

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Vel, da var jeg godt i gang med byggingeniør. Kjøpte alle bøkene i sted, så det var nok spikeren på kista for MIT. :)

 

Har et godt inntrykk av foreleserne så langt og det virker som et bra klassemiljø. Mange hyggelige folk så langt. Tror også dette studiet (retning konstruksjonsteknikk) vil gi meg gode jobbmuligheter.

 

Det eneste negative jeg har å si er at jeg synes campus er rimelig crap. Tung inneluft og overfylte auditorier. Dårlig med lesesaler også. Prodekan sa på velkomstseremonien at de faktisk hadde et alvorlig problem med at de rett og slett ikke hadde plass til alle studentene.

 

Vurderer å melde meg opp til INF1100 på Blindern og prøve å ta det også. Tror det å lære seg programmering kan være gull verdt uansett og det vil kanskje gjøre det enklere om jeg tenker å ta en mastergrad på Blindern etter bachelorgraden (anvendt matematikk og mekanikk).

 

Høres ut som du har omtrent samme erfaring som meg, da. Flinke og engasjerte lærere (for det meste), hyggelige folk, men lokalene og spesielt det administrative (som at mattelæreren ikke kan fikse timeplanen fordi tydeligvis den eneste som skjønner seg på WebUntis er sykemeldt. Come on.) Og jeg har en høne å plukke med den som dimensjonerte gangen rundt hjørnet fra PH170 mot heisene. Er jo umulig å komme seg gjennom der rett før timene starter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...