Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke lønn, noen råd angående jobbrettigheter?


Guttegutt

Anbefalte innlegg

Er en 18 år gammel gutt som gikk ganske sent ut i jobblivet, og har nå jobbet som vaskehjelp ved en kafé litt under ett år.

 

Hovedsaklig utførte jeg bare jobben for å ha noe å putte på CV-en, da lønnen ikke var den beste, men problemene i den siste tiden har gått litt i overkant. En ting så må påpekes er at jeg jobber i nattetid, og møter aldri de andre ansatte, så all kontakt med sjefen må oppnås ved telefon som avtalt allerede ved ansettelsen.

 

Da sjefen min ble sykemeldt for cirka 2 måneder siden fikk jeg en ny midlertidig sjef, og ble bedt om å kontakte henne. Sendte henne så meldinger og ville avtale et tidspunkt vi skulle møtes, men hun sa at hun var opptatt og skulle kontakte meg neste uke. Så jeg fortsatte å vaske ved tidligere avtalte tider, og sendte henne jevnlige meldinger for å møtes. Alle forsøk på å oppnå kontakt ble ignorert, fikk aldri vite når jeg kunne møte henne, og hadde jevnlig kontakt med den forrige sjefen min som fortsatt eide stedet, var ingen tegn på at jeg ikke jobbet der lengre.

 

Men så kommer problemet. Lønnen min kom aldri, hadde skjedd før at sjefen min hadde slurvet, og tok det ikke så tungt. Så jeg lot det gå, og det hadde nå gått 2 måneder uten lønn. Sendte spørsmål om hvorfor ikke lønnen kom, til sjefen min, og fikk selvsagt ikke svar som vanlig. Ringte så til den forrige sjefen min og hun var helt fra seg, og lovde å ta tak i situasjonen. Noe hun ikke gjorde visstnok.

 

Fikk endelig dagen etter kontakt med den nye sjefen min da hun faktisk tok telefonen for første gang, og jeg nevnte at jeg ikke fikk lønn. Hun ble da "overrasket" og sa at hun har leid inn noen andre til å vaske samtidig som meg, og at mine tjenester ikke var nødvendige lengre. Problemet her var at jeg ALDRI hadde fått beskjed om dette, og hadde allerede avtalte timer med den forrige sjefen min angående dager jeg skulle vaske. Den nye sjefen min sa da at det var MITT ansvar å vite at jeg ikke skulle jobbe der lengre, og at jeg burde vite at jeg ikke hadde jobben lengre utifra det at hun aldri snakket med meg.

 

Jeg har aldri fått noen beskjed om oppsigelse, faktisk vet jeg ikke engang om jeg er oppsagt ennå da hun ikke ville si det, jeg har aldri fått noen klager på arbeidet mitt, og jeg har gjentatte ganger prøvd å få kontakt med sjefen min, samt har hun lovet meg å ringe tilbake ved flere anledninger. Nå vil hun ikke sette inn lønn fordi jeg "ikke hadde jobb der lengre", selvsagt uten å fortelle det til meg.

 

Hvilke rettigheter har jeg? Hvem kan jeg klage til? Jeg har dokumentasjon på timene jeg har jobbet, løfter om at HUN skal ta kontakt, samt en avtale med den forrige sjefen om å jobbe spesifikke dager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en skriftlig kontrakt, hvor rammene rundt en eventuell oppsigelse står spesifisert? I så fall skal du stå ganske sterkt, arb.giver er etter min oppfatning lovpålagt til å gi deg en skriftlig oppsigelse - med oppsigelsestid spesifisert i kontrakt.

 

Ring LOs sommerpatrulje i ditt nærområde? Selv om de primært sikter seg inn mot sommerjobbende unge, så kan de regelverket godt og er nok villige til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Høres ut som en merkelig situasjon.

Men slik jeg leser det har du krav på lønnen din, jeg regner med du har en kontrakt? Hva står det i denne?

 

Fikk aldri en kontrakt, ga dem bare skattekortet mitt og fikk lønn på 129kr per time som ble oppført. Resten angående jobbtider osv avtalte jeg med sjefen min over nett, altså før jeg fikk en ny sjef.

 

Pengene sendt over ble nevnt når jeg fikk skattekortet mitt, så svart var det nå ikke.

 

Beklager hvis det er ett dårlig svar, har minimal erfaring i jobblivet. Eneste er at jeg antar jeg har visse rettigheter angående BESKJED om oppsigelse, muligens ikke advarsel, men at jeg idetminste blir fortalt at jeg er sparket.

 

Sjefen ga forsåvidt også løfter om å kontakte meg selv, noe som aldri skjedde. Ble ignorert ved alle tilfeller framover etter det, og fikk nå vite idag at jeg ikke skulle jobbe der lengre.

Lenke til kommentar

Det stemmer jo ikke nødvendigvis at man er "rettighetsløs" uten kontrakt. For å kunne gjøre krav på rettigheter som fast ansatt, så behøves det veil først og fremst å kunne dokumenteres regelmessig utbetaling av lønn.

 

Synes denne saken er av forholdvis "fagjuridisk" kararakter og at den således kanskje hadde passet bedre inn i jussforumet.

 

La en link over til/fra jussforumet (og håper at det er lov.)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1610226

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter et kjapt google-søk så fant jeg dette:

 

 

Når skriftlig arbeidsavtale ikke er inngått

Selv om arbeidsgiver skal sørge for at det foreligger en skriftlig arbeidsavtale i ethvert arbeidsforhold, er det likevel en del arbeidstakere som ikke har arbeidsavtale.

En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig. Ved muntlige avtaler kan det imidlertid lett oppstå uenighet om hva som faktisk ble avtalt og om det i det hele tatt ble avtalt noe. Ofte blir det påstand mot påstand. Derfor er det en klar fordel, og et lovkrav, med skriftlige arbeidsavtaler.

Arbeidstaker kan ikke gå på dagen selv om det ikke foreligger noen skriftlig arbeidsavtale, og arbeidsgiver kan ikke si opp arbeidstaker på dagen. Når oppsigelsestid ikke er skriftlig avtalt gjelder oppsigelsesfristene i § 15-3 i arbeidsmiljøloven.

 

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78173#Alle_arbeidstakere_har_krav_p%C3%A5_en_skriftlig_arbeidsavtale

 

Ta kontakt med en fagforening. Det høres ut som det både er brudd på utbetaling av lønn og oppsigelse.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det blir lett for deg å bevise at du har arbeidet der, med tanke på skattekort, din tidligere sjef og at du har avtalt arbeidstider på nett.

 

Du er ikke rettighetsløs fordi du ikke har skrevet kontrakt. Ikke slipp dette, du skal ha lønn for det du har jobbet. Derimot tror jeg du burde lete etter ny jobb.

 

Som gavekort skriver, ta kontakt med en fagforening, eller kanskje du kan ringe LOs sommerpatruljetelefon? De jobber spesifikt for unges rettigheter i jobb.

 

TLF: 81001999

eller

send sms SP til 2030,

 

De kan kanskje hjelpe, eller vet hvem som kan!

 

Edit: Du har vel også nøkkel til kafeen, ettersom du jobbet natt? Ikke gi den tilbake helt enda, den er enda ett bevis på at du har jobbet der.

Endret av liealot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gi beskjed til den midlertidige sjefen din om at du ikke kan se å ha mottatt noen skriftlig oppsigelse. Dette er påkrevd i henhold til lovverk. Det er ikke ditt ansvar å ta kontakt med henne for å finne ut om du har en jobb eller ikke. Det er tull og tøv.

 

Dessuten tror jeg ikke hun sånn helt uten videre kan erstatte deg for eget illebefinnende, slik hun har gjort.

Det hun kan gjøre er å nedbemanne og leie inn et annet firma for å utføre jobben du gjør, men hun må som sagt gi dem en oppsigelse.

Lenke til kommentar

Uten kontrakt stiller du vel egentlig ganske svakt, vil jeg tro. Det er viktig med kontrakt, for det er mange useriøs rasshøl av noen arbeidsgivere dessverre.

 

Hvis du ikke har kontrakt, men har fått betalt, så er det vel arbeidsgiver som står svakt, ettersom de er lovpålagt å gi deg en kontrakt?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På sparket og uten å ha undersøkt noe som helst:

 

Etter ett års arbeidsutførelse med utbetaling av lønn så foreligger det sannsynligvis juridisk sett "en fast ansettelse" uavhengig av om det finnes en skriftlig arbeidskontrakt eller ikke.

 

Ved en juridisk oppfølging av denne saken så er det vel en mulighet for at arbeidstaker hadde fått tilbake jobben og/eller at arbeidsgiver vil måtte betale en oppreisning/erstating.

 

Slik oppfølging er det på den annen side ikke så lett å gjøre hvis man ikke har en fagforening eller tilsvarende ressurser i ryggen.

 

I alle tilfeller så har vel arbeidstilsynet veiledningsplikt og tilsynsplikt i forhold til hvordan arbeidsmiljøloven fungerer i samfunnet. Man bør i alle fall kunne få noen råd om hvordan man kan forholde seg til saken hvis man kontakter dem.

 

http://www.arbeidstilsynet.no/seksjon.html?tid=206797

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Send et rekommandert brev til bedriften som forteller hvor mange timer du har jobbet, og nøyaktig hvor mye bedriften er deg skyldig. Dette oppgjøret må stemme, og det er viktig at du sender det rekomander til bedriften. Gi dem en frist på, la oss si, seneste ved neste utbetalingsdag på å betale det de skylder deg.

 

Dersom bedriften fortsatt ikke har betalt deg skyldig beløp, så sender du saken videre til forliksrådet, der du skriver at du har prøvd å kreve lønn lokalt hos bedriften, men at bedriften ikke betaler.

 

Så for forliksrådet pålegge bedriften å betale deg lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...