Gå til innhold

Kjøp av utstyr i england


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal en tur til london til uka...Vurderer om jeg skal kjøpe litt av hvert derfra..hvis det er billig da...

 

Det jeg tenker på er

- digital kamera... olympus modellen..

- Noen dvd filmer..

- Eventuelt en laptop.. Helst ibm t40p

 

Jeg skal kjøpe dette kun hvis det er rimeligere der enn her i landet... Er det rimeligere der???? Eventuelt noen som vet en webshops elller...butikk der det er rimeligst å kjøpe...

 

Vet at jeg kan kjøpe kamera og sånt på taxfree shoppen..men kanskje det er rimeligere inne i landet....

 

Noen som vet noe om dette?? Håper noen kan gi meg noen svar...

 

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ikke kjøp på tax-free shoppen på flyplasser og lignende. Folk tar det for gitt at det er billig der, men sannheten er at det ofte er dyrere enn i f.eks butikken jeg jobber i (vanlig fotobutikk i Oslo).

 

*Kjøp i såfall inne i landet, men sjekk prisene nøye mot de norske. Prisene på teknologiprodukter er ikke så ille i Norge, så du bør passe på.

*Pass også på så du kjøper en adapter i tillegg ettersom strømsystemet ikke er det samme. Disse er nær umulig å få tak i i Norge (jeg har prøvd, uten å lykkes).

*Vær også klar over at det ikke alltid er det samme som følger med i pakken utenlands som i Norge. I Norge er det normalt med alt man trenger, mens det kan mangle en eller to ting (lader, batteri, minnekort, usb-kabel, tv-kabel eller lignende) i standardpakken i f.eks England.

*Du mister også mange rettigheter i forhold til reklamasjon og garanti

*England er nok ikke det verste landet, men enkelte jalla-land er bare ute etter å lure deg med tanke på piratmerker, trekloss i pakken i stedet for kamera og lignende, strippede pakker med kun kamera uten tilbehør osv...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 5 år senere...

camerapricebuster.co.uk. Full oversikt over det til enhvertid billigste tilbudet på det meste aktuelle innen foto. Husk å få VAT 15% tilbake når du forlater England. Dette må ordnes i butikken, ta med passet. I London er det filialer til de fleste fotokjeder. ukcamera.co.uk har en oversikt over de fleste fotobutikker i England, også de små med "skuffen med det rare i".

Endret av peffi
Lenke til kommentar
camerapricebuster.co.uk. Full oversikt over det til enhvertid billigste tilbudet på det meste aktuelle innen foto. Husk å få VAT 15% tilbake når du forlater England. Dette må ordnes i butikken, ta med passet. I London er det filialer til de fleste fotokjeder. ukcamera.co.uk har en oversikt over de fleste fotobutikker i England, også de små med "skuffen med det rare i".

Det der må være en av tidens største bumps, men siden det først er gjort:

Så hvis jeg går inn i en butikk skal jeg bare si. "Jeg skal ikke betale VAT fordi jeg er norsk" og vise dem passet, og slippe å betale de 15%?

 

Skal nemlig til London snart, så da kan info som det være svært nyttig.

Lenke til kommentar

Mulig det, men da passet det jo bra at jeg svarte da... :yes:http://customs.hmrc.gov.uk/channelsPortalW...tyType=document forteller deg alt du trenger vite. I butikken skal de ha et formular fra Customs, de har det fra før i butikken, og gjerne et fra et av de firmaene som driver med VAT refund for reisende. Du betaler alt inkl VAT (mva) i butikken men med det riktig utfylte skjemaet så får du alt eller mesteparten tilbake, enten på flyplassen etter at du har framvist det du har kjøpt til customs og fått stempel av de, eller at du sender papirene til butikken etter at customs har stemplet dem. Det enkleste er vel å få pengene på flyplassen men da får du gjerne litt mindre tilbake da refund-selskapet skal ha litt for bryet. Men, husk å betale 25% moms i tollen i Norge når du kommer til Norge igjen! eh....

 

Lykke til med shoppingen, mye å spare for tiden! Er en tråd på forumet som tar for seg London butikkene i detalj.

Endret av peffi
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Er det noen som har erfaring med å benytte Jessops Collect@store og momsrefusjon evt har Jessops momsrefusjon i det hele tatt. Må man forevise esker og hele skiten? Flyr via Stansted dersom dette har noe å si også.

 

Edit: Jeg ser at Akams London guide ikke anbefaler Stansted, forøvrig fant jeg dette vedr temaet på BAA sin Stansted-side.

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med å benytte Jessops Collect@store og momsrefusjon evt har Jessops momsrefusjon i det hele tatt. Må man forevise esker og hele skiten? Flyr via Stansted dersom dette har noe å si også.

Har ingen erfaring med Jessops, men de fleste butikker har tax refund skjema som du kan fylle ut.

 

Edit: du fant info selv ja :)

Endret av Johnny™
Lenke til kommentar
Jeg ser at Akams London guide ikke anbefaler Stansted, forøvrig fant jeg dette vedr temaet på BAA sin Stansted-side.

 

there is a Customs post box located just after security (on the back wall). Post your receipts and accompanying documentation and this will be stamped and forwarded for processing. Your tax refund will be paid at a later date.

 

Da jeg kjøpte et 10 000-kronersobjektiv fra Jessops for fire år siden brukte jeg denne kassa på Stansted. Jeg venter fremdeles på pengene, og fordi de ikke aksepterer annet enn originaldokumenter har jeg nå ikke kvitteringen på objektivet jeg kjøpte (som for øvrig forlengst er solgt). Gjør deg selv en tjeneste og hold deg unna.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Iom at Ryanair flyr til Haugesund er Stansted den enkleste og billigste, måten å reise til London på. En evt momsrefusjon vil jeg ta som en bonus, men det koster lite på prøve dersom man har kopi av kvitteringen.

 

Pt koster en D700 £1739 hos Jessops uten mva er dette £1512

Dvs at jeg maksimalt vil betale 16.454 NOK og 14.307 NOK dersom jeg er heldig. Dette er noen tusen lavere enn hos Japan Photo som tar 18.999,-, om det er verdt risken mtp tap av reklamasjonsretten er selvsagt en diskusjon jeg må ta med meg selv. Jeg kan jo evt kjøpe en utvidet Mack internasjonal garanti til noen hundrelapper.

 

Jeg vet Mack får en del pes, men det er spesielt på kameraer som skal inn på deres egne verksteder i USA. Internasjonalt er bruker de de autoriserte verkstedene som merkene selv benytter.

Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med å benytte Jessops Collect@store og momsrefusjon evt har Jessops momsrefusjon i det hele tatt. Må man forevise esker og hele skiten? Flyr via Stansted dersom dette har noe å si også.

 

Edit: Jeg ser at Akams London guide ikke anbefaler Stansted, forøvrig fant jeg dette vedr temaet på BAA sin Stansted-side.

 

jeg dro til greysofwestminster, de ordnet moms og alt der - fikk stempel hos customs på gatwick, sendte orginalkvittering osv til butikken, pengene inne på konto innen en uke. Fortreffelig kundeservice, og i forhold til rettigheter er det vel 6 års reklamasjonsrett e.l. i England så det kan gi en pekepinne, samt at de hadde 3 års utvidet garanti for Nikon for 600, hvor jeg bare kunne sende kameraet til Interfoto, og de betalte meg mot kvittering når jeg spurte konkret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg ser at Akams London guide ikke anbefaler Stansted, forøvrig fant jeg dette vedr temaet på BAA sin Stansted-side.

 

there is a Customs post box located just after security (on the back wall). Post your receipts and accompanying documentation and this will be stamped and forwarded for processing. Your tax refund will be paid at a later date.

 

Da jeg kjøpte et 10 000-kronersobjektiv fra Jessops for fire år siden brukte jeg denne kassa på Stansted. Jeg venter fremdeles på pengene, og fordi de ikke aksepterer annet enn originaldokumenter har jeg nå ikke kvitteringen på objektivet jeg kjøpte (som for øvrig forlengst er solgt). Gjør deg selv en tjeneste og hold deg unna.

 

Jeg ser at du nevner at det er mulig å benytte et kontor i turistinformasjonen på Regent Street 1 for å få igjen momsen. Har du prøvd dette? Evt hvor lang kø må jeg regne med det er der? Betyr det at jeg slipper postkassen du advarer mot på Stansted?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...