Gå til innhold

Fravær/obligatorisk oppmøte høgskole/universitet


Anbefalte innlegg

Hei.

Hvordan er det med fravær på høyere utdanning? Blir dette telt opp, hva er obligatorisk osv.

 

Og er det noen forskjell når det gjelder dette på høgskole eller universitet? Skal gå på høgskole så lurer hovedsaklig hvordan dette fungerer der.

 

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ingeniør på høgskolen i Bergen og her er det ingenting obligatorisk undervisning, med unntak av laboratorieøvelser i visse fag, f.eks. mateiallære og "statistikk og måleteknikk". På graden har jeg totalt hatt ca. 10-15 slike obligatoriske øvelser. Blir jo også gjerne litt gruppearbeid med fremføringer som gjerne ikke er obligatorisk å møte opp på, men jobber du i gruppe blir det jo i praksis det.

Før jeg begynte på HiB hadde jeg inntrykk av at universitetet hadde ingen obl. oppmøte og alt var obl. på HiB, men nå virker det nesten motsatt. Har f.eks. en kompis som går filosofi, og han må møte opp på et visst antall av forelesningene for å kunne ta eksamen osv. Tilsvarende har jeg hatt en del obligatoriske innleveringer.

Går du f.eks. sykepleie er det nok en del obligatorisk oppmøte. Generelt vil det være en del obligatorisk på alle "praktiske" profesjonsutdanninger, som psykologi, poiliti, sykepleie. Relativt lite på ingeniør, og muligens obligatorisk oppmøte på forelesninger på en del av de øvrige som statsvitenskap, filosofi osv.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Ja som sagt så varierer dette med kva du studerer, ikkje så mykje om du studerer på høgskule eller universitet.

 

Men sjølv om du studerer eit tema der du får registrert fråvær så er det ikkje vanlig at det blir ført fråvær i vanlige forelesningstimar. Det blir stort sett kun ført fråvær på obligatoriske øvelser og forelesninger innanfor viktige tema.

 

Så på høgskule har du i større grad ansvar for deg sjølv. På ein del områder kan du derfor velge å ikkje møte i forelesningane men i staden lese sjølv, men du på andre ting må du møte opp.

Husk også på at beskjeder angåande obligatoriske timar blir ofte gitt muntlig under forelesningane, så sjølv om dei prøver å bli flinkare til å legge ut ting elektronisk, så kan du gå glipp av viktige ting når du ikkje møter opp.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Går gått ett år på BI økonomi og administrasjon. Kun en gang det var pliktig oppmøte i første semester.

 

Var oppmeldt som enkeltemnestudent i noen fag på UiO. Der var det en del obligatorisk oppmøte i hvert fall ett av fagene (programmering).

 

Generelt sett er det vel ganske lite obligatorisk oppmøte, men dette varierer ganske mye tror jeg. Tror det finnes studier på høyere utdanning som har bort i mot pliktig oppmøte flere ganger per uke.

Lenke til kommentar

Jeg underviser på Økonomiutdanningen ved HiOA, og med omtrent 300 studenter i klassen så blir det dårlig med protokollføring av oppmøte.

 

Tvert i mot legger jeg mest mulig info ut på nett, og oppmuntrer studenter til primært å jobbe med faget hjemme. De fleste må uansett jobbe med faget på egenhånd (jeg har ikke en minnepinne som jeg kan dytte i bakhodet på studentene), og dersom de ved egentrening ser at de mestrer oppgavene, så blir det dårlig prioritering å komme til forelesning for å få demonstrert noe de allerede behersker. Oppmøte i mine forelesninger er med andre ord så absolutt frivillig.

 

Derimot er det flere av fagene som har obligatoriske innleveringer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Tvert i mot legger jeg mest mulig info ut på nett, og oppmuntrer studenter til primært å jobbe med faget hjemme. De fleste må uansett jobbe med faget på egenhånd (jeg har ikke en minnepinne som jeg kan dytte i bakhodet på studentene), og dersom de ved egentrening ser at de mestrer oppgavene, så blir det dårlig prioritering å komme til forelesning for å få demonstrert noe de allerede behersker. Oppmøte i mine forelesninger er med andre ord så absolutt frivillig.

 

Interessant.

 

Jeg har fått litt motreaksjoner når jeg har nevnt at jeg dropper en del forelesninger. Første semester gikk jeg på godt over 90% av alle forelesninger, men i andre semester droppet jeg ut av alt etter et par uker. Følte ikke at jeg fikk noen merverdi av forelesningene og i tillegg var de lagt på ugunstige tider som stykket opp dagen min. Fikk A i alle fag i år.

Lenke til kommentar

Jeg har fått litt motreaksjoner når jeg har nevnt at jeg dropper en del forelesninger.

Nå varierer det selvfølgelig fra fag til fag om oppmøte på forelesninger er nyttig, men i "mitt" fag vil jeg si at det er totalt meningsløst å møte opp dersom du behersker det vi skal gjennomgå.

 

Studenter har også en timeplan de skal få til å gå opp. Nesten alle har en deltidsjobb, noen har barn, og man skal også finne tid til andre aktiviteter og forpliktelser. Da synes jeg det er en uting at enkelte forelesere nærmest tvinger studentene til å komme på forelesning, typisk ved at de presenterer eksamensrelevant stoff kun i forelesninger. Jeg foretrekker å tilrettelegge for at studentene skal kunne tilegne seg kunnskapen når det passer for dem, og at de da kan gjøre det på egne premisser i sitt eget tempo.

 

Husker fra egne studier at man nesten skulle tro enkelte foreleseres narsissistiske selvbilde korrelerte med oppmøtet i timene. Hvis foreleserens motivasjonen for å undervise er selvbekreftelse, hvilket må sies å være et dårlig utgangspunkt, da får man heller se på resultatet til eksamen og tilbakemeldinger fra studentene.

 

Når det er sagt, så er det helt klart at noen studenter hadde hatt godt av å bli dratt litt etter håret, men jeg synes faktisk at studenter (les: voksne mennesker) fortjener å bli behandlet som voksne.

Lenke til kommentar

Burde det ikke være en gulrot ved å komme på forelesninger? Jeg har ofte plukket opp ting som blir sagt muntlig som ikke står på de skriftlige notatene som blir gitt ut.

 

Det vil selvsagt variere fra foreleser til foreleser. Jeg har hatt enkelte som nesten bare leser notatene høyt men også en som gjør ting veldig 'freestyle'.

Lenke til kommentar

Burde det ikke være en gulrot ved å komme på forelesninger?

Argumentet for å komme på forelesning er at du kan få en konsentrert og tilrettelagt gjennomgang av stoffet, og du får anledning til å stille spørsmål.

 

Igjen så avhenger dette av hvilket fag det er, men for studenter som allerede behersker pensum, så synes jeg det er ufint av foreleser å "tvinge" dem til å komme ved å dele ut det være seg gulrøtter eller andre rotvekster i timen.

 

For meg så handler ikke høyere utdanning om å møte opp i et auditorium, premiering skjer ved å tilegne seg pensum. På samme måte mener jeg for øvrig at jobb handler om å få arbeidet gjort, ikke bare å møte opp på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar

Jeg vet at lærerutdanningen på HiST har hatt obligatorisk møte i all undervisning (for 1. klasse i alle fall). Dette gikk de vel bort fra igjen, fordi de feilet på fraværssystemet, og dermed ikke visste hvem som hadde vært der og ikke. De hadde opprop i noen fag (med få elever) og sendte rundt lister i større klasser.

 

På NTNU hadde vi noe obligatorisk oppmøte, blant annet i noen øvingstimer i mattefag.

 

På generell basis er det, som andre sier, opp til deg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Jeg har fått litt motreaksjoner når jeg har nevnt at jeg dropper en del forelesninger.

Nå varierer det selvfølgelig fra fag til fag om oppmøte på forelesninger er nyttig, men i "mitt" fag vil jeg si at det er totalt meningsløst å møte opp dersom du behersker det vi skal gjennomgå.

 

Studenter har også en timeplan de skal få til å gå opp. Nesten alle har en deltidsjobb, noen har barn, og man skal også finne tid til andre aktiviteter og forpliktelser. Da synes jeg det er en uting at enkelte forelesere nærmest tvinger studentene til å komme på forelesning, typisk ved at de presenterer eksamensrelevant stoff kun i forelesninger. Jeg foretrekker å tilrettelegge for at studentene skal kunne tilegne seg kunnskapen når det passer for dem, og at de da kan gjøre det på egne premisser i sitt eget tempo.

 

Husker fra egne studier at man nesten skulle tro enkelte foreleseres narsissistiske selvbilde korrelerte med oppmøtet i timene. Hvis foreleserens motivasjonen for å undervise er selvbekreftelse, hvilket må sies å være et dårlig utgangspunkt, da får man heller se på resultatet til eksamen og tilbakemeldinger fra studentene.

 

Når det er sagt, så er det helt klart at noen studenter hadde hatt godt av å bli dratt litt etter håret, men jeg synes faktisk at studenter (les: voksne mennesker) fortjener å bli behandlet som voksne.

 

 

Fornuftig og treffende innlegg. Det skal sies at motreaksjoner først og fremst har kommet fra studenter.

 

Hittil er jeg så heldig at lærebøkene har vært utmerket og når foreleser mer eller mindre går gjennom det som står der, så har jeg personlig ikke fått noen merverdi av forelesning når jeg alt kan stoffet. Det eneste faget jeg fikk litt utbytte av var et hvor foreleser skrev eksamen.

 

I tillegg er ofte forelesninger lagt til ugunstige tider som gir en ineffektiv 'arbeidsdag'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...