Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Tips til ny bil? Maks 300.000


Anbefalte innlegg

Hey folkens, nå skal jeg kjøpe meg bil i sommer og sitter bom fast.

 

Jeg er i en såpass gunstig situasjon for tiden(og en god stund frem i tid) når det gjelder inntekt i forhold til utgifter, så jeg vil sette en del av det i et billån.

 

Det jeg har problemer med er å finne ut hva som er fornuftig, i min situasjon.

Jeg kan jo muligens gå for en helt "grei" bil som er billigere enn maksprisen min, men har og lyst til å unne meg noe "fancy" om jeg kan si det.

 

Jeg har sett en del på nye Mazda 3 Sedan, og den ligger på ca. 300.000 med alt av ekstrautstyr. Like før jeg bestemmer meg for å prøvekjøre den, spør jeg meg selv om det ikke er lurere å gå for en demobil, eller en 2012-13modell som allerede har hatt det verste prisfallet. Har også sett på brukte Mercedes A-klasse, uten at jeg har noe som helst forhold til merket.

 

Jeg setter meg altså mer og mer fast jo flere biler og meninger jeg ser/hører, men vil ironisk nok høre fra dere på forumet her også. Ved evt. bruktbil vil jeg da helst ikke være helt opp mot budsjettet, men tips mottas med takk.

 

Mine små krav:

Ikke 3-dørs.

Ikke Golf.

Ikke stasjonsvogn.

 

Vil helst kjøpe fra forhandler, og ikke eldre enn 2012-modell.

 

Noen som har noe lurt å komme med? :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har latterlig mye penger så er det økonomisk idiotisk å ta opp et dyrt billån. Men det er utrolig mange posere, og hvis du er en poser så skal jeg ikke dømme deg.

 

I mine øyne bør du se etter en Mercedes Benz E-klasse 2010- (W212). C-klasse 2008- (W204) er rett og slett mye mindre bil enn en E-klasse.

 

Med et budsjett på 300 000 kr så bør du ha nok til å gjøre et kupp på en W212. Desverre blir disse revet bort ganske fort. Er ikke sjelden 220 CDI legges ut for under 300k med mye utstyr.

 

Avantgarde er et must uansett hva du kjøper (!!!)

 

Noe sånt bør du prøve å få tak i:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48130655

AMG pakke: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48336232

 

Begge disse får du lett prutet under 300k.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har latterlig mye penger så er det økonomisk idiotisk å ta opp et dyrt billån. Men det er utrolig mange posere, og hvis du er en poser så skal jeg ikke dømme deg.

 

Hva betyr egentlig dette? Alle er klar over at bil er ett tapsprosjekt, men har man råd til å tape disse pengene ser jeg ikke problemet?

 

Noen bruker masse penger på å reise pga de liker det, andre drikker seg dritings året rundt hvorfor kan ikke noen unne seg litt luksus i hverdagen?

 

Har selv bil til rundt en halv million men er langt i fra noen millionær. Det er noe jeg har valgt å bruke penger på/tape penger på, helt etter hvordan en ser på det.

 

EDIT: dette mener jeg kun på grunnlag av det han sier, han tjener mer enn han trenger og vill bruke pengene han har til overs til noe gøy(Da tar jeg utgangspunkt i at han allerede sparer en del.)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke har latterlig mye penger så er det økonomisk idiotisk å ta opp et dyrt billån. Men det er utrolig mange posere, og hvis du er en poser så skal jeg ikke dømme deg.

 

Hva betyr egentlig dette? Alle er klar over at bil er ett tapsprosjekt, men har man råd til å tape disse pengene ser jeg ikke problemet?

 

Noen bruker masse penger på å reise pga de liker det, andre drikker seg dritings året rundt hvorfor kan ikke noen unne seg litt luksus i hverdagen?

 

Har selv bil til rundt en halv million men er langt i fra noen millionær. Det er noe jeg har valgt å bruke penger på/tape penger på, helt etter hvordan en ser på det.

 

EDIT: dette mener jeg kun på grunnlag av det han sier, han tjener mer enn han trenger og vill bruke pengene han har til overs til noe gøy(Da tar jeg utgangspunkt i at han allerede sparer en del.)

 

Som jeg sa, så jeg dømmer ingen, spesielt ikke TS. Jeg var selv en poser når jeg var 18. Ingenting galt i det. Annet enn at det er idioti. I dag angrer jeg på det. Hvorfor kicker forsvarsmodusen din inn? Skjønner at du prøver å forsvare dum bruk av penger, og jeg forstår deg. For noen så er det jo viktig å ha dyr bil. Akkurat som at det er viktig for mange å ha oppdaterte merkeklær selv om de ikke har råd til det.

 

I mitt tilfelle: Hadde jeg brukt pengene mine til å kjøpe en større leilighet med flere soverom kunne jeg leid ut rommene istedenfor å blåse pengene på en sportsbil for å få utløp for fartsgalskap. Da hadde jeg tjent penger istedenfor å tape de. For en bil synker i verdi selv om du ikke bruker den. Man trenger ikke en dyr bil.

 

Hvis man ønsker å høste frukter så finnes det mye bedre ting å bruke pengene på enn en bil. Dette er spesielt greit å tenke på når man er ung. Det betaler seg senere. Kapitalkostnadene må også tas med i betraktning. I TS sitt tilfelle ønsker han å låne penger, dette er svært økonomisk dumt. Det er mange flere faktorer, men jeg er sikker på at TS er klar over disse og har vurdert de, men at lysten på ny bil overveier.

 

En som seriøst har vurdert Mazda 3 sedan er vel neppe en bilentusiast i den forstand at bil er gøy annet enn at det er ålreit med en moderne bil som et fremkomstmiddel og alle godene dette fører med seg (kanskje garanti, mer problemfritt vedlikehold og mindre uventede utgifter, bedre originalstereo, bedre drivstofføkonomi, litt kulere, tøff osv.)

 

Nå kjenner vi ikke TS, så kan jo godt hende han synes bil er gøy og har en greie for kjipe Mazdaer. Det var ihvertfall det jeg fikk ut av det da. Jeg tar helt sikkert feil.

I den størrelsen du nevner, kan Audi A3 være et alternativ? Den finnes i mange motorstørrelser og utstyrsnivåer, og du finner mange fine innenfor ditt prisområde. Her har du et utvalg: http://www.finn.no/finn/car/used/result?PRICE_FROM=50000&PRICE_TO=300000&carmodelmake=0%2F744&carmodelmake=1%2F744%2F2046&YEAR_MODEL_FROM=2012&sort=0

Et av TS sine krav var at han ikke ønsket Golf.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Klart man taper penger, det vet alle. Men når skal man slutte å spare og begynne å leve? Mitt poeng er at så lenge man har nok penger til å leve og spare til oppgradering av bolig osv til senere i livet skal man unne seg å "sløse" penger på det en ønsker.

 

Ja, helt enig, men det er dumt.

Lenke til kommentar

Wow, her var det forskjellige svar! Takk for god input folkens. Jeg forstår meget godt at billån(bil generelt) er et tapsprosjekt. Jeg har hatt et par biler før, men ikke lån.

 

Har også sett en del på Volvo, bl.a. V40 og S60. Ser flere på finn som ligger på rundt 250k, som fortsatt har nybilgarantien jeg gjerne vil ha, og som selges av bilforhandler. Jeg er ikke kjent med Volvo sine modeller etter 2002 egentlig. Noen som har noen innvendinger om det?

 

EDIT: Eksempel: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49389697&searchclickthrough=true

 

Noen som har erfaring med disse motorene? Hadde en Mondeo 1.8l 115hk bensin før. Lateste bilen jeg har kjørt.

Endret av Jon Emil Flataas
Lenke til kommentar

Jeg har hatt diesel tidligere, men kjøpte bensin sist. Vi har en del langkjøring, men mest korte turer i bymiljø. Bensin:

+ blir raskere varm = raskere varme i kupe

+ mye lavere støynivå ved kald motor, ved køkjøring og småkjøring

+ inspirerer til friskere kjøring (kanskje dette er minus?)

+ slipper problemer med partikkelfilter

- litt høyere forbruk

 

Jeg har bensin med turbo, som gir godt dreiemoment på lavere turtall (som for en turbodiesel), og kraft helt opp til 6000 rpm. En turbodiesel blir treg og daff fra 3500-4000.

Lenke til kommentar

Bensinmotorer har en rekke fortrinn fremfor dieselmotorer.

 

zanta påpeker en del av de, i tillegg kan man jo legge til at en bensinbil gir mindre lokal forurensning i form av nitrøse gasser.

 

At man slipper å høre på kaklinga fra dieselmotoren er også svært bra.

At man slipper å oppleve at motoren drar i gang med max turtall og ikke lar seg stoppe ved en oljelekkasje fra turbo er en kul ting.

Man slipper å forholde seg til dyre dieselpumper.

 

En bensinmotor er en enklere sak enn en dieselmotor, og totalt sett vil jeg nok tro regnestykket blir ganske likt til tross for en tildels vesentlig forskjell i drivstofforbruk.

 

DETTE er ikke noe du vil oppleve, men det kan skje med en dieselbil hvis det er oljelekkasje fra turboen.. Og du får ikke stoppet den ved å skru av nøkkelen all den tid den ikke trenger tenning for å gå :)

https://www.youtube.com/watch?v=F3_x6HeIpQs

Lenke til kommentar

En bensinmotor er en enklere sak enn en dieselmotor, og totalt sett vil jeg nok tro regnestykket blir ganske likt til tross for en tildels vesentlig forskjell i drivstofforbruk.

 

 

Er det ikke motsatt? Trodde en dieselmotor var enklere og mere driftsikker enn en bensinmotor...og dermed mindre vedlikeholdskostnader?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner.

 

Dillemma: Bilen jeg liker utseendemessig både ut og inn - S40/S60, men den blir dårligere utstyrt om jeg vil ha større motor. Kreves større motor? Jeg vet ærlig talt ikke. Bensin istedet for diesel? Okay, dyrere kjøpspris.

 

Kjøpe den Volvoen og chiptune'e til 6k for 20'ish mer hest?

 

Det er hundrevis av valg. Jeg tror det er bra å spørre alle andre, men jeg setter meg mer fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...