Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (10 minutter siden):

@Gouldfan Orient er vel eid av Seiko, og er egentlig billigere klokker. Så derfor jeg lurte, var bare nysgjerrig :)

Fant ut at de også eier de snasne projektorene Epson. Det viste jeg ikke, Takker...

Orient ble nok kjøpt opp, for Orient startet opprinnelig med en mann og en klokke-butikk i Japan.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (16 timer siden):

Nye 5-serien er bare 100m, så knapt en dykkerklokke vel? 

Dykker i design, om ikke nødvendigvis i spesifikasjon. 100 m er nok for vanlig dykking, men jeg tror ikke den dykkerne i 5-serien er ISO-sertifiserte. Dykkere i Seikos prospex-serie er sertifiserte, og kan trygt brukes til dykking (og er gjerne sertifisert til min. 200 m). 

Lenke til kommentar

Er sjelden jeg dykker da selv å stupe gir meg solid vann i øra og trykkproblem i øra.

Men at noe er vanntett og solid er absolutt positivt...

Men mer interessert er jeg i hva som kreves og tåler å fly med på flyreise?

For det er vel ikke bare bare, med glass, mekanikk osv?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

@bshagenDet der med at dynamisk trykk er så stort er en skrøne. Strømninger eller at du veiver med armene under vann utgjør nærmest ingenting (kanskje tilsvarende et par meter vanntrykk om du bokser så fort du kan). Man dykker ikke i nærheten av 100 m heller. Men er enig i at det er greit å holde seg til en klokke som oppfyller ISO-sertifiseringen (bl.a. at den skal testes for et faktisk vanntrykk på 125% av sertifiseringen). ISO-sertifiserte dykker kan bruke "diver's xxx m" e.l., hvis man ikke er ISO-sertifisert skal det så "water resist xxx m" e.l. Og ISO-dykkere er ofte 200 m, det gir deg også litt margin om det skulle være noe galt med vanntettheten. 

@Gouldfan

Dersom du har 50-100 m "water resist" så er det null stress å bruke klokka til hverdags. Ta den av når du bader, ikke ta den med inn i dusjen, men du kan fint vaske hendene eller plukke opp ting som ligger under vann. Ikke noe problem å fly heller, klokker skal tåle et vanlig undertrykk fra å fly.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Buddy Dakota skrev (5 timer siden):

@bshagenDet der med at dynamisk trykk er så stort er en skrøne

Kan fortelle, som dykker - at dette ikke er en skrøne. 10bar er utelukkende en hydrostatisk test. Husk at vanntrykket ikke er eneste ytre påvirkningen du kan gjøre på en klokke under vann, men kan være en sekundær faktor for vanninntrengning. Greier du å komme på andre metoder for en potensiell lekkasje som kunne vært unngått med et skall som tåler et potensielt høyere hydrostatisk trykk? For å si det sånn, de som holdt på med metningsdykking i "gamledager" ned til 300m brukte gjerne dykkerklokker som var testet til tilsvarende 1000m

Sitat

Man dykker ikke i nærheten av 100 m heller

Jaha, man gjør ikke det? Hvor har du fått dette i fra? Jeg gjør det ikke, men kjenner flere folk som dykker 80m+ og noen av disse har duppet under 100m. Da snakker vi teknisk dykking så klart, men du er så bastant at du bare må arresteres, for dette er feil

Poenget er, jo - Seiko 5 tåler sikkert 100m og er for oss dødlige mer enn god nok, men jeg ville ikke kalt det en dykkerklokke for det, da den ikke oppfyller kravet til den standarden. Det er har en dykkerklokke-stil, men den er ikke en dykkerklokke. Sånn er det bare. Kvalitet er ikke hvor bra et produkt er, men om den oppfyller kravet til den standarden den er ment for

Lenke til kommentar

@bshagen Hva tenker du på da? Slag? Som ingeniør gir det ikke mening at dynamisk trykk skal ha noen betydning, ikke i den vitenskapelige betydningen av ordet i hvert fall. Men du kan gjerne utdype. Som dykker er jeg klar over at klokka fort kan få smell, derfor bruker jeg ikke Tudoren til det.
 

Og jeg tenkte i hovedsak på fritidsdykking, men kunne spesifisert. For tekdykkere som er nede på disse dypene er det jo annerledes, men sertifiseringen av dykkerur bryr seg jo ikke om du er metningsdykker eller fridykker.

Dette er en klokketråd, et dykkerur henviser til en ganske spesifikk type klokker. Det er ikke alle dykkerur som er ment eller sertifisert som dykker, selv om de er utformet slik designmessig. Jeg nevnte også dette tidligere i omtale av dykkerne i Seiko 5-serien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg litt unboxing.

Orient Ray 2 i blått. Produktnr. FAA02005D9-1

Fra Napoli til Sverige på 3 dager og gratis frakt, ikke værst. Litt rot med DHL pakkenummer men fikk ordnet nytt nr over telefon.

Jeg måtte justere til innerste feste stang men, tror den sitter greit der...

Utrolig vakker skive med detaljer på visere. Og veldig synlig i mørket. Litt luksus følelse på budgett...

Kjøpte den på CDON.se av Time & Luxory i Napoli.

1700 sek totalt.

 

 

IMG_20200813_122143.jpg

IMG_20200813_123142.jpg

IMG_20200813_123214.jpg

IMG_20200813_123247.jpg

IMG_20200813_133130.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...