Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare så du hvertfall er informert - klokkemerker lager også klokker i den prisklassen, du trenger ikke kjøpe fra er klesmerke.

Det blir litt som å kjøpe en Audi-drill eller fiat-dress - du vil heller ha hitachi-drill og Armani-dress, og la bil være bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bryter med all tradisjon i denne tråden, og kjøpte meg to kinaklokker, begge kom på ca 2.000 kroner hver (så kommer mva + tollgebyr) så ingen billige klokker. Men de skal være av god kvalitet. Det vil jo bare tiden vise.

 

3509_l.jpg

 

Parnis 60mm Gigantic Pilot Seagull Automatic Sterile Sub Dial, i motsetning til mange andre her, liker jeg store klokker. 57mm klokkene mine er konge, så hvorfor ikke toppe det med en 60mm? Større blir det vel ikke, og den har Seagull Automatic.

 

50sbrwnpwrCoffee1.jpg

 

Klokke nr to ble Parnis 1950s Style PAM Homage Marina Militare Automatic Coffee Dial Watch 44mm, Med et 35 juvel Seagull 2530 automatic urverk.

 

Vet jeg går helt mot strømmen her, men jeg falt virkelig for disse to klokkene. Særlig den siste. Og så den store, kun for at en stor mann trenger en stor klokke :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare så du hvertfall er informert - klokkemerker lager også klokker i den prisklassen, du trenger ikke kjøpe fra er klesmerke.

Det blir litt som å kjøpe en Audi-drill eller fiat-dress - du vil heller ha hitachi-drill og Armani-dress, og la bil være bil.

 

 

Er ikke det en litt underlig sammenlikning? Ihvertfall delvis? Dressen er jo grei nok, men ting som en drill er jo et spørsmål om funksjonalitet, ikke utseende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er man kun interessert i utseende så. De fleste som driver med klokker er interessert i mye mer.

 

Samtidig er det også funnsjonelle forskjeller, særlig i materialvalg.

 

De kjøper de jo ihvertfall ikke for hovedfunksjonaliteten til en klokke, slik som man gjør med en drill. Den kjøper man fordi den er god til å drille, man kjøper ikke en dyr klokke fordi den er god til å vise tid.

 

Og er ikke ting som materialvalg noe klesmerker burde ha ganske god greie på?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Bare så du hvertfall er informert - klokkemerker lager også klokker i den prisklassen, du trenger ikke kjøpe fra er klesmerke.

Det blir litt som å kjøpe en Audi-drill eller fiat-dress - du vil heller ha hitachi-drill og Armani-dress, og la bil være bil.

 

 

Er ikke det en litt underlig sammenlikning? Ihvertfall delvis? Dressen er jo grei nok, men ting som en drill er jo et spørsmål om funksjonalitet, ikke utseende.

 

AtW

 

Nå snakket jeg kun ifht funksjonalitet, kvalitet og håndverk ikke utseende.

Kanskje det blir klarere hvis jeg sier audi-grill, ikke drill - sammenlignet med weber-grill. Skal du ha grill, vil du ha en som er god på grilling, som du stoler på holder, og som du vet det ligger nøye planlegging og fagkunnskap bak. Så da velger du Weber eller Napoleon.

Skal du ha bil med samme kriterier derimot, velger du fort Audi istedetfor en bil Weber har snekret sammen som et reklamestunt.

 

Overført til klokker, vil du heller ha en rimelig Casio eller Seiko istedetfor en overprisa Ralph Lauren-klokke hvor du betaler 90% for merket(som dessverre likevel ikke gir deg anerkjennelsen du betalte for, blant semi-kjennere).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Seiko er et fint eksempel. Selv den mest snobbete klokkesnobb respekterer en billig Seiko, men ler seg ihjel av folk som kjøper Ralph Lauren  og Diesel-klokker, fordi det bare er rebranda $5-ræl.

 

Skal man være helt objektiv har det selvsagt lite å si hva man går for - $5-rælet viser også tida (helt til viserne ramler av), men de er totalt uinteressante som klokker for de som er interessert. Seiko og Casio derimot? De er fullverdige medlemmer av klubben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Bare så du hvertfall er informert - klokkemerker lager også klokker i den prisklassen, du trenger ikke kjøpe fra er klesmerke.

Det blir litt som å kjøpe en Audi-drill eller fiat-dress - du vil heller ha hitachi-drill og Armani-dress, og la bil være bil.

 

 

Er ikke det en litt underlig sammenlikning? Ihvertfall delvis? Dressen er jo grei nok, men ting som en drill er jo et spørsmål om funksjonalitet, ikke utseende.

 

AtW

 

Nå snakket jeg kun ifht funksjonalitet, kvalitet og håndverk ikke utseende.

Kanskje det blir klarere hvis jeg sier audi-grill, ikke drill - sammenlignet med weber-grill. Skal du ha grill, vil du ha en som er god på grilling, som du stoler på holder, og som du vet det ligger nøye planlegging og fagkunnskap bak. Så da velger du Weber eller Napoleon.

Skal du ha bil med samme kriterier derimot, velger du fort Audi istedetfor en bil Weber har snekret sammen som et reklamestunt.

 

Overført til klokker, vil du heller ha en rimelig Casio eller Seiko istedetfor en overprisa Ralph Lauren-klokke hvor du betaler 90% for merket(som dessverre likevel ikke gir deg anerkjennelsen du betalte for, blant semi-kjennere).

 

 

Jo, men du er vel enig i at dyre klokker ikke er noe bedre på å holde tiden? Weber-grillen er bedre til å grille med, en dyr mekanisk klokke er dårligere til å holde tiden enn min casio til en 50-lapp. Jeg har forståelse for at folk velger dyre klokker, men grunnen til det er vel ikke at de er gode til å holde tiden?

 

Det andre avsnittet ditt er jeg forsåvidt enig i, betaler man for å vise seg fram, så fungerer det dårlig om det ikke oppfyller den funksjonen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Jo, men du er vel enig i at dyre klokker ikke er noe bedre på å holde tiden? Weber-grillen er bedre til å grille med, en dyr mekanisk klokke er dårligere til å holde tiden enn min casio til en 50-lapp. Jeg har forståelse for at folk velger dyre klokker, men grunnen til det er vel ikke at de er gode til å holde tiden?

 

Det andre avsnittet ditt er jeg forsåvidt enig i, betaler man for å vise seg fram, så fungerer det dårlig om det ikke oppfyller den funksjonen.

 

AtW

 

 

Nja, her må vi vell skille mekansik og quartz. Det finnes jo mange high end quartz klokker som viser tiden "bedre" enn en casio da det har ett mer nøyaktig quartz verk. 

 

Men mekaniske ur suger på å tid sammenlignet med quartz. Men det er jo så gøy jo :)

Lenke til kommentar

Jo, men du er vel enig i at dyre klokker ikke er noe bedre på å holde tiden? Weber-grillen er bedre til å grille med, en dyr mekanisk klokke er dårligere til å holde tiden enn min casio til en 50-lapp. Jeg har forståelse for at folk velger dyre klokker, men grunnen til det er vel ikke at de er gode til å holde tiden?

 

Det andre avsnittet ditt er jeg forsåvidt enig i, betaler man for å vise seg fram, så fungerer det dårlig om det ikke oppfyller den funksjonen.

 

Grillen er forsåvidt et dårlig eksempel. Poenget er at mange mener det er bedre å handle produkter av selskaper som spesialiserer seg på akkurat den typen produkt. Altså bil fra Audi, grill fra Weber, klokke fra Seiko (eller Rolex), klær fra Diesel. Ikke motsatt. Tanken er at disse er bedre på å lage denne typen produkter fordi de har lang erfaring med det og lever av akkurat dette, mens resten gjerne setter ut produksjonen til billigste OEM-produsent. 

 

For meg er iallfall ikke det eneste viktige at en gjenstand gjør det den skal, det er like viktig at den gjør det over tid, kan repareres og at den er designet på en gjennomtenkt og god måte (det siste er bare for min sjelefred som ingeniør).

 

Nja, her må vi vell skille mekansik og quartz. Det finnes jo mange high end quartz klokker som viser tiden "bedre" enn en casio da det har ett mer nøyaktig quartz verk. 

 

Men mekaniske ur suger på å tid sammenlignet med quartz. Men det er jo så gøy jo :)

High end quartz er imho enda dummere enn Diesel-klokke. Hva er vitsen med det, liksom? Det eneste som er enda dummere er når sveitserne skal begynne å lage smartklokker. Newsflash: Det er ikke en klokke, det er en datamaskin. Og datamaskiner kan dere ikke lage, Sveits.

 

Man ser egentlig litt det samme i biler. I går kjørte jeg to forskjellige biler, en Tesla og en Bentley Flying Spur. Begge var 2014-modeller. Bentleyen er best på absolutt alle fronter bortsett fra elektronikken, der den er totalt crap. Verre enn en Golf. Hvorfor? Fordi Bentley er et tradisjonelt bilselskap som er eksperter på skinn og tre og stål, men det er jo ingen flinke softwarefolk som søker jobb i Bentley. Teslaen derimot? Knirking, plast og halvdårlig passform på delene, men herregud som programvaren fungerer.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Bare så du hvertfall er informert - klokkemerker lager også klokker i den prisklassen, du trenger ikke kjøpe fra er klesmerke.

Det blir litt som å kjøpe en Audi-drill eller fiat-dress - du vil heller ha hitachi-drill og Armani-dress, og la bil være bil.

 

 

Er ikke det en litt underlig sammenlikning? Ihvertfall delvis? Dressen er jo grei nok, men ting som en drill er jo et spørsmål om funksjonalitet, ikke utseende.

 

AtW

 

Nå snakket jeg kun ifht funksjonalitet, kvalitet og håndverk ikke utseende.

Kanskje det blir klarere hvis jeg sier audi-grill, ikke drill - sammenlignet med weber-grill. Skal du ha grill, vil du ha en som er god på grilling, som du stoler på holder, og som du vet det ligger nøye planlegging og fagkunnskap bak. Så da velger du Weber eller Napoleon.

Skal du ha bil med samme kriterier derimot, velger du fort Audi istedetfor en bil Weber har snekret sammen som et reklamestunt.

 

Overført til klokker, vil du heller ha en rimelig Casio eller Seiko istedetfor en overprisa Ralph Lauren-klokke hvor du betaler 90% for merket(som dessverre likevel ikke gir deg anerkjennelsen du betalte for, blant semi-kjennere).

 

 

Jo, men du er vel enig i at dyre klokker ikke er noe bedre på å holde tiden? Weber-grillen er bedre til å grille med, en dyr mekanisk klokke er dårligere til å holde tiden enn min casio til en 50-lapp. Jeg har forståelse for at folk velger dyre klokker, men grunnen til det er vel ikke at de er gode til å holde tiden?

 

Det andre avsnittet ditt er jeg forsåvidt enig i, betaler man for å vise seg fram, så fungerer det dårlig om det ikke oppfyller den funksjonen.

 

AtW

 

Helt enig ang. mekaniske klokker, de kjøper man for tradisjon, håndverk og design - eller ren og skjer interesse for mekanismen og ekstra komplikasjoner.

Regelen blir forsåvidt fortsatt den samme, kjøp heller en Timex mekanisk enn en Gucci mekanisk, og hvis du vil ha elektronisk, kjøp heller Casio enn Gant.

 

Sånn sett er vel regelen enda viktigere på mekanisk, da det er mye mer komplisert gir det enda mer mening å kjøpe den fra en spesialisert produsent. Men nei, man kjøper ikke mekanisk for nøyaktige millisekunder, da kjøper man radio/gps-klokke(fra en anerkjent klokkeprodusent).

Lenke til kommentar

Har en Seiko Sportura Chronograph. Utsøkt kvalitet med kirurgisk stål og safirglass. Har et par andre Seiko i tillegg. En Solar og en Chronograph, har alltid vært Seiko"fan" og mener de leverer særdeles gode ur ☺

post-164156-0-00164800-1435741011_thumb.jpg

Endret av blutut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...