Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det blir enten en seiko5-modell eller en SKX007/9 diver, muligens modifisert med custom bezel og visere.

5-erne er gjerne litt mindre, og er visst ikke like facinerende urverksmessig, men de har en slett ytterkant (dykkerurene har en ujevn kant med utståede firkanter), og en del av dem har gjennomsiktig baklokk. Jeg er veldig glad i gjennomsiktig baklokk. :/

 

Link til auksjon/selger/modell/bilde?

Lenke til kommentar
Nei, det blir enten en seiko5-modell eller en SKX007/9 diver, muligens modifisert med custom bezel og visere.

5-erne er gjerne litt mindre, og er visst ikke like facinerende urverksmessig, men de har en slett ytterkant (dykkerurene har en ujevn kant med utståede firkanter), og en del av dem har gjennomsiktig baklokk. Jeg er veldig glad i gjennomsiktig baklokk. :/

 

Link til auksjon/selger/modell/bilde?

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du sier her, men Seiko 5 og Seiko SKX007/9 har altså samme urverk. Det dreier seg om Seikos standard entry-verk 7S26, som ikke kan trekkes manuelt eller hacker. Seiko 5 finnes for øvrig i et utall varianter, alt fra pene dressur til schvære beist, og en del dykkelignende affærer.

 

Eksempler, alle disse er altså Seiko 5:

SEIKO-5-SNX997K.jpg

skz253k1.jpg

Seiko_5_Diver1.jpg

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg skjønner hva du sier her, men Seiko 5 og Seiko SKX007/9 har altså samme urverk. Det dreier seg om Seikos standard entry-verk 7S26, som ikke kan trekkes manuelt eller hacker. Seiko 5 finnes for øvrig i et utall varianter, alt fra pene dressur til schvære beist, og en del dykkelignende affærer.

Hm, jeg mener å ha lest på forum at SKX007/9 har et kraftigere urverk som "tåler mer". Kanskje det er andre støtdempingstiltak i dem da?

Jeg vet det finnes mange seiko5 - for mange seiko5. :p Er jo umulig å velge i jungelen. Men er absolutt flere av dem som er aktuelle, bla. denne: CIMG4584m.jpg

Lenke til kommentar
Hm, jeg mener å ha lest på forum at SKX007/9 har et kraftigere urverk som "tåler mer". Kanskje det er andre støtdempingstiltak i dem da?

Nei, det er akkurat samme verket. Mulig det gjøres litt penere og mer forsegjort i 5-ere, da de som oftest har glassbaklokk. I mine øyne er det uansett ikke tvil om at en SKX007/9 er et vanvittig mye bedre kjøp enn en hvilken som helst Seiko 5. Ta en titt på denne tråden for å få litt inspirasjon!

 

Ellers er jo kanskje en Seiko Monster noe å vurdere?

Lenke til kommentar
Nei, det er akkurat samme verket. Mulig det gjøres litt penere og mer forsegjort i 5-ere, da de som oftest har glassbaklokk. I mine øyne er det uansett ikke tvil om at en SKX007/9 er et vanvittig mye bedre kjøp enn en hvilken som helst Seiko 5.
Hvorfor det, hvis innmaten er lik?

Har nesten bestemt meg for en SKX007-mod, men er så mye å velge i der og. Kunne tenkt meg en hvit dial og aluminiumsbezel på yobokies anvil-lenke, men det er vanskelig å finne en god oversikt over tilgjengelige deler. Samtidig vil jeg gjerne ha en original skive med seiko-logoen på, men den er jo ikke hvit.. :p

 

Og hva med safirglass? Trenger man/bør man det med det samme? I tilfelle vil jeg helst ikke ha et "domed", og det er visst de fleste. osv, osv, osv.

 

Var veldig nære å bare bestille et originalt, og en anvil-lenke, men det hadde jo vært gøy om det var noe litt spesielt med den.

 

Noen innspill til konkrete deler som burde velges? Jeg vil ikke at det skal bli for mye av det gode. Stilrent er vl egentlig det jeg er ute etter, men det kan være så mangt. Skal jo helst ikke gjøre klokken dobbelt så dyr heller.

Lenke til kommentar
Hvorfor det, hvis innmaten er lik?

Grunnen er at jeg synes kvalitetsfølelsen en får av SKX-modellene til Seiko på nesten alle måter overstiger Seiko 5 - variantene. Det er noe med hvor godt sammenskrudd det er, og hvor tydelig det er at det er laget for å brukes.

 

Anbefaler for øvrig å kjøpe en Super Oyster-lenke med solide endeledd fra Will (se mailadressen hans i lenka) hvis du går for en 007 eller 009 og vil ha den på lenke. Jubilee-lenka man ofte får med er i mine øyne skrot, og jeg er ikke begeistret for standard-gummireima. Super oyster eller Nato kler disse best.

 

Safirglass er ikke noe must, da glasset ligger bittelitt senket ift bezelen, så er det ikke så veldig utsatt. Mine får en del juling i sommersesongen, og jeg har ikke pådratt meg riper eller hakk ennå.

 

Hvis jeg skulle moddet en 007/9 så ville jeg nok holdt meg til å modde hendene. Er ikke noe fan av custom skive, men skal du ha det også, kan du se på en som ser bra ut her på tidssonen.

Lenke til kommentar

Her er noen wristshots av pam homagen i tidligere post som er kjøpt fra jacksontse:

 

PC030257.jpg

PC030258.jpg

PC030261.jpg

PC030262.jpg

PC030264.jpg

 

Klokka er 44mm + krona, og jeg synes ikke den er for stor. Akkurat passe.

Jeg er 1,91 høy. Kan ikke gå rundt med en pingleklokke.

 

Tøff og spesiell klokke som skiller seg ut. Ikke noe for hvermannsen kanskje ;)

 

Jeg digger den!

Lenke til kommentar

Lovte noen bilder av TAO klokka jeg nylig kjøpte, så værsågod (dårlig med lys dog)

 

post-10740-1259961486_thumb.jpg

post-10740-1259961501_thumb.jpg

 

Er ganske merkbar kvalitetsforskjell/førsteinntrykk når man tar steget opp fra $15-20 klokkene til disse. Urverket har logo fra Guangzhou Watch Factory (Dixmont)

 

Tar gjerne imot tips på andre "chinese's" Brand i samme divisjon hvis noen skulle snuble over noe.

 

Handlet herfra

Lenke til kommentar

Herregud, dobbeltmoralen lenge leve! Her skytes man omtrent hvis man poster fake, men er det en homage er det plutselig noe helt annet. Det er jo ffs bare en fake uten merket. Imo får man kjøpe det man har råd til (ekte), og så får man leve med det.

 

Homage=fake.

Lenke til kommentar
Homage=fake.
Sorry mac, men det er feil. En fake er en fake nettopp fordi den er fake - den har et rolex/panerai/Patek Phillipe-merke (m.fl.) som er forfalsket, og ikke ekte. En hommge kan dermed ikke være "fake", fordi den ikke har forfalsket noen ting, og ikke utgir seg for å være ekte. Når det er sagt: Enkelte modeller som er direkte kopier av kjente modeller (f.eks.Rolex Submariner mfl.), og ikke er til å skille fra originalen, kan nok muligens kalles kopier selv om de ikke har et Rolex-merke. De fleste hommager balanser imidlertif klart påriktig side av grensen. En del hommager er også inspirert av modeller som ikke har blitt produsert på 20+ år, og det er vanskelig å se hva den originale produsenten skulle tape på det.
Lenke til kommentar

Leser du posten min ser du at jeg er klar over at det ikke er en fake, og at jeg er utmerket klar over hva en homage-klokke er. Jeg siterer: "Det er jo ffs bare en fake uten merket. ".

 

For å klargjøre hva jeg mener: Min personlige mening er at homage-klokker er i samme kategori som fakes. Det er bare en kreativ måte å selge fakes lovlig på.

Lenke til kommentar

Det er der jeg mener du bommer: Det er merket som gjør det til en fake. Med mulig unntak for de (få) tilfellene der klokken er en eksakt kopi, sett bort i fra merket. De aller fleste klokker likner på en klokke, også blant de som ikke er homager. Min erfaring er at de fleste hommager ikke prøver å være tro kopier av modellene de er inspirert av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...