Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Jeg gjentar meg selv enda en gang. Jeg er fullstendig klar over hva en homage er.

 

Men la meg spørre deg om dette: Mener du virkelig at det er forskjell på en Marina Militare-fake, og en homage som er HELT LIK, bortsett fra at den ikke har et merke?

 

Jeg syns ikke det. Min personlige mening er at en homage er like fake som en fake. Det gjør det ikke noe bedre at det ikke er et merke på den, for det ser man uansett ikke, med mindre man ser den nærme.

 

Det er en grunn til at en rekke homage-produsenter har blitt anmeldt for piratvirksomhet, selv om de ikke nødvendigvis skriver Rolex eller IWC (f.eks.) på klokken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men la meg spørre deg om dette: Mener du virkelig at det er forskjell på en Marina Militare-fake, og en homage som er HELT LIK, bortsett fra at den ikke har et merke?
De kommer vel ganske klart frem i posten min: Ja, det er en forskjell, men jeg er enig i at man kan kalle begge deler en fake. Nå er imidlertid en stor del av hommage-markedet IKKE 100% kopier av andre merkers modeller.
Lenke til kommentar

Hei, er en gutt på 15 år som skal kjøpe seg klokke. Pris er 1500-3000 kr. Merket jeg har sett en del på er Gant, synes de er fete (ikke noe digitalklokke-tull).

 

Har dere noe å anbefale? Hva bør jeg tenke på? Har selv aldri hatt klokke, bare brukt mobilen min. Har bruk for en klokke nå, samtidig som de er fine som pynt.

Lenke til kommentar
Ok. Gi meg en god grunn til at det er en forskjell da, for det skjønner ikke jeg hva skal være.

 

Jaja, jeg er klar over at det ofte ikke er 100 % kopier, og det blir jo noe annet igjen. Jeg tenker først og fremst på de som er helt like (bortsett fra merket).

 

Veldig flytende grenser, og egentlig ingen forskjell annet enn intensjonen bak dem. Jeg skiller mellom en homage som blir markedsført som sådan, og en fake selges som ekte vare.

 

På den annen side er det forsvinnende få klokker som kan gjemme seg bak "homage"-betegnelsen. Jeg synes Marina Militaire er blant dem, mens f.eks Submarinerhomages fort blir tacky. Men her dreier mye seg om personlig preferanse.

Lenke til kommentar

Skal kjøpe ei klokke til min 8 årige sønn. Han har til nå hatt 3 klokker som alle er ødelagt. Dette er klokker som er kjøpt hos lokal urmaker og er ment til barn.

Men hovedproblemet er at reimen ryker av klokkene, dvs at den splinten som holder reimen til klokka ryker.

Finnes det solide klokker til barn ? Så for meg som foreksempel en reim og klokka er en del av reimen. sånn at man slipper denne splinten som holder reimen fast til klokken ?

 

Link til en nettbutikk/klokke hadde vært fint :)

Lenke til kommentar

Du har noen klokkemodeller der reima er hel, og går gjennom "holdere" på urkassen. Du kan se på casio G-shock, jeg mener de har noen "baby"-modeller.

 

Forøvrig bør du ta med klokkene til urmakeren din og forlange reparasjon eller ny klokke. Klkker beregnet på barnebruk skal tåle barnebruk - med mindre han har brukt dem ekstremt uforsiktig (ti å være barn) så skal du kunne regne med at de holder.

Lenke til kommentar
Ok. Gi meg en god grunn til at det er en forskjell da, for det skjønner ikke jeg hva skal være.

 

Jaja, jeg er klar over at det ofte ikke er 100 % kopier, og det blir jo noe annet igjen. Jeg tenker først og fremst på de som er helt like (bortsett fra merket).

 

Veldig flytende grenser, og egentlig ingen forskjell annet enn intensjonen bak dem. Jeg skiller mellom en homage som blir markedsført som sådan, og en fake selges som ekte vare.

 

På den annen side er det forsvinnende få klokker som kan gjemme seg bak "homage"-betegnelsen. Jeg synes Marina Militaire er blant dem, mens f.eks Submarinerhomages fort blir tacky. Men her dreier mye seg om personlig preferanse.

Ble litt nyskjerrig på hva ordet homage egentlig står for, og i følge Wikipedia betyr det (en) hyllest (til]

 

Eneste som skiller homage-klokker fra piratkopi (juridisk sett) er vel at Homage ikke kopierer selve handels/merkenavnet fra originalen.

 

- Deretter er det kanskje mulig å dele opp Homage-klokkene i (minst) et par grupper igjen(?) dvs. slike som tross likhet med original, markedsføres med eget merkenavn, og slike som er kopier men selges uten eget merkenavn.

Lenke til kommentar

Noen som har noen ideer\foreslag til en klokke i prisklassen +/- 3000kr.

 

Jeg har sett og vurdert lenge på om jeg skulle ta meg råd til en STOWA klokke, men har ikke lyst og bruke så mye penger på en klokke pga jeg er en kløn, enkelt og greit:

1233069634-4600.jpg

 

Jeg liker stilrene klokker med rene urskiver, altså ikke fullt av tillegs visere\design osv.

 

takker for svar.

Endret av Freds
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...