Gå til innhold

Batteritid på din telefon


Anbefalte innlegg

Jeg syns batteritiden på telefonen min er helt tragisk dårlig, og vurderer å bytte. Derfor har jeg de siste ukene lest mange tester av forskjellige telefoner. I testene ser jeg at dette med "dårlig batteritid" er en gjenganger, nær sagt uavhengig av produsent, operativsystem og modell. Ut fra det tenker jeg at det kanskje er jeg som er for kravstor - at batteriene i disse telefonene rett og slett ikke er bedre?

 

De harde fakta er hvertfall at jeg får i underkant av tre timer aktiv bruk (dvs. skjermen på og lysstyrke ca 50 %) ut av min nåværende telefon, før batteriet ligger på ca. 10 % og jeg finner frem laderen. I løpet av disse timene har jeg:

  • surfet 15-20 minutter på mobildata
  • surfet to timer på wifi
  • spilt musikk via Bluetooth i ca. en halvtime
  • sendt ca. 10 SMS
  • kanskje ringt 10-15 min (det skjer ikke hver dag)
  • kanskje spilt spill en halvtimes tid (det skjer heller ikke hver dag)
  • litt "småtteri" som å gå gjennom mailboksen kjapt, sjekke tv-programmet, sjekke værmelding osv. Denne typen aktivitet tar bare få minutter.

Synkronisering er av, Google Now er av, automatiske oppdateringer av apper er av, i det hele tatt har jeg skrudd av det meste av automatiske funksjoner som kan spise av batteriet. Telefonen er utstyrt med en batterisparingsfunksjon, den står på som standard.

 

Er det realistisk å tro at jeg kan få vesentlig mer batteritid ut av en annen telefon? Jeg er i grunn fornøyd med telefonen ellers, så jeg bruker ikke tusenvis av kroner på noe nytt om det ikke hjelper på batteritiden. :)

 

Hvordan er batteritiden på telefonen din? Hvilken telefon har du, og sånn ca. hvordan er bruksmønsteret ditt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker mobilen mye. Ringer lite, surfer mye og sender endel mld. Wifi bestandig på. BT på i bilen. posisjonering på alltid. Endomondo nesten hver dag, og ofte 1 time Wimp om dagen.

 

Jeg har nå en LG G2, og har nettopp hatt en Iphone5. Begge har jeg vært nødt til å lade daglig. Men de har også holdt hele dagen til mitt bruk. Jeg trodde LGen skulle klare mer, men klart den har en stor skjerm å lyse opp. Jeg har bestandig automatisk lysstyrke.

Lenke til kommentar

Jeg bruker mobilen mye. Ringer lite, surfer mye og sender endel mld. Wifi bestandig på. BT på i bilen. posisjonering på alltid. Endomondo nesten hver dag, og ofte 1 time Wimp om dagen.

 

Jeg har nå en LG G2, og har nettopp hatt en Iphone5. Begge har jeg vært nødt til å lade daglig. Men de har også holdt hele dagen til mitt bruk. Jeg trodde LGen skulle klare mer, men klart den har en stor skjerm å lyse opp. Jeg har bestandig automatisk lysstyrke.

 

"Må lades hver dag" ser ut til å være normen, men det avhenger jo av hvor mye den brukes. Bare av nysgjerrighet, hvor mye aktiv skjermtid får du ut av batteriet i løpet av en dag?

Lenke til kommentar

Ser at Anandtech har testet Huawei Ascend Mate2 og at de skryter av batteritiden. Men telefonen er relativt stor og med 202 gram er den ikke av de letteste. ~4.000 mAh batteri er nok mye av grunnen.

http://anandtech.com/show/8031/huawei-ascend-mate-2-review

 

Fant den ikke på prisguide.no men mulig den kommer snart?

 

edit: ligger på prisguide men uten norsk offisiell pris. https://prisguiden.no/produkt/huawei-ascend-mate-2-200404

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Nobo: De "phablet"ene blir uaktuelle pga. størrelsen, men takk for tipset. :)

 

MobilNerd: G2 har jeg sett på og vurdert litt. Den er litt stor den også, men kommer det et godt tilbud, så.. I den siste setningen din er du egentlig inne på det sentrale i det jeg lurer på - hva er "mye" skjermtid? Jeg får som nevnt ca tre timer i dag - er det "mye"? I såfall er det kanskje meningsløst å kjøpe noe nytt. Derfor lurer jeg på hvor mye skjermtid dere andre får ut av telefonene deres.

Endret av #97
Lenke til kommentar

Har en xperia z2, og må si den har den beste batteritiden jeg har vært borti på en nyere smarttelefon. Hadde HTC ONE(m7) før, og Note 2 samt Galaxy s3 før der igjen, men de var ikke i nærheten. Bruker mye, og xperia z2 varer faktisk helt til jeg legger meg. F.eks. har skjermen vært på i tre timer så langt idag, og batteriet er på 32%. Har alt av funksjoner på(Google now, blåtann, nfc, wifi osv osv).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har Sony Xperia Z1 Compact og den er super på batteri.

 

Nå er jo Z2 kommet ut å denne har jo enda større batteri, og denne telefonen er vel den som har fått best kritikk ang batteriet, Sony har også impletert strømstyringsprogram, aktiverer jeg dette, så holder telefonen fint rundt om 2 døgn med normalt bruk.

Lenke til kommentar

 

Jeg bruker mobilen mye. Ringer lite, surfer mye og sender endel mld. Wifi bestandig på. BT på i bilen. posisjonering på alltid. Endomondo nesten hver dag, og ofte 1 time Wimp om dagen.

 

Jeg har nå en LG G2, og har nettopp hatt en Iphone5. Begge har jeg vært nødt til å lade daglig. Men de har også holdt hele dagen til mitt bruk. Jeg trodde LGen skulle klare mer, men klart den har en stor skjerm å lyse opp. Jeg har bestandig automatisk lysstyrke.

 

"Må lades hver dag" ser ut til å være normen, men det avhenger jo av hvor mye den brukes. Bare av nysgjerrighet, hvor mye aktiv skjermtid får du ut av batteriet i løpet av en dag?

 

Kanskje du kan kjøpe deg nettbrett når du bruker 2 timer på surfing og musikk? Er nok de to der som bruker batteri. Lykke til!

Lenke til kommentar

LG G2 er vel å kjent for godt batteri, samme med Note3. Men klart med mye skjermtid tror jeg de fleste telefonen trenger lading daglig.

Skjerm, sync, nettverk er alle "klassiske" "batterisluk".

Har hatt over 8 dager stand-by på en S4 med noen sms + ringeminutter, samt par oppdateringer av en RSS klient, sync var skrudd av og mobildata ble slått på kun ved bruk.

Lenke til kommentar

Her er batteritid etter relativt normal dag på jobb, 6-7timer med musikk, ganske liten bruk av skjerm men, på en treig dag på jobben hvor det er ekstra tid for bruk og lek av mobil kommer jeg som regel hjem med rundt 11% batteri

 

Mobilen er en S4, og alt står på hele tida, null batterisparingsting.

 

 

Batteribruk i spoiler:

 

 

Screenshot_2014-06-19-17-50-40.png

 

 

Endret av arthoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...