Jump to content
Sign in to follow this  
Joachim_F

ANMELDELSE: Distant Worlds: Universe

Recommended Posts

*sikkle*

Hadde jeg bare hatt TID!!!!!!

Men ser ikke noe om kampene her.

Alt for mange 4x som ødelegges av for dårlig kampsystem.

Space Empires IV, der hadde du kamp-system!

Share this post


Link to post

Jeg kjøpte Distant Worlds basert på den første omtalen for 4 år siden og jeg har ikke angret på dette kjøpet. DW er et komplekst og fengende spill som ikke skilter med den beste grafikken på markedet, men tar det igjen på spillbarhet.

 

Utivklerne har vært flinke med å gi ut oppdateringer og tilleggspakker, og nå er spillet også å finne på Steam. Prosessen med å konvertere en tidligere kjøpt nøkkel hos Codeforce til Steam kan dessverre være litt kronglete.

 

Anbefaler alle som er ute etter et skikkelig 4X om å prøve Distant Worlds.

Share this post


Link to post

Fælt som du har trukket opp standarden på Gamer de siste dagene, da. Er ikke mange spillsider som kan skilte med anmeldelser av Distant Worlds og Spintires, pluss sniktitt på Lords of the Black Sun på tre dager. Bra anmeldelse. Må nok kjøpe dette på et eller annet tidspunkt.

Edited by radiohodet
  • Like 5

Share this post


Link to post

Jeg fikk tak i Distant Worlds: Universe for under 200 kroner, men må bare finne tid til å spille det. Sins of a Solar Empire: Rebellion har tatt en del tid i det siste. Og ja, Space Empires IV spilte jeg for en måned eller to siden. Mye moro å gruse datamaskinen ved hjelp av Stellar Manipulation der. :)

Share this post


Link to post

Det er lenge siden tid ble et større problem enn kost for spill. Og straks er det Steam Summer Sale... :)

 

Dette så veldig bra ut, jeg får legge det til ønskelista.

Share this post


Link to post

Men ser ikke noe om kampene her.

Alt for mange 4x som ødelegges av for dårlig kampsystem.

Space Empires IV, der hadde du kamp-system!

Spillet foregår i sanntid, så kamp er en del av helheten og ikke noen egen modus. Du har en mengde ulike taktiske muligheter om du vil gå i detalj (og du kan pause spillet når som helst), men som i mange andre slike spill er det ofte kombinasjonen av flåtestørrelse og teknologi som til syvende og sist avgjør hvem som går seirende ut av en trefning.

 

Godsaker: Ja, det fungerer som Europa Universalis, Crusader Kings og så videre. Du vil sannsynligvis bruke mer tid i pausemodus enn med tiden i gang, og du står fritt til å gi ordre mens spillet er satt på pause.

Edited by Joachim_F

Share this post


Link to post

Rart at dette har gått meg hus forbi, det ser jo ut som Endless Space med litt mer dybde. Liker også idéen om at du bare kan styre politikk og ikke i praksis diktere alle andre aspekter av en sivilisasjon, sånn at du er avhengig av å spille ball med markedskreftene etc. Veldig spennende.

Tror likevel jeg venter på et salg, 54 euro for et fire år gammelt spill er litt drøyt.

Share this post


Link to post

Takker deg Joachim. Takker deg stort for at du fikk åpnet øynene for denne fantastiske serien. Hadde de to første versjonene av Distant Worlds. Har bestilt disk utgaven av denne. Er noe eget å ha en manual å bla i å lese seg opp. Nå Venter jeg bare på at VM skal bli ferdig så jeg skal få tid til å bygge meg mitt eget rom empire.

Share this post


Link to post

 

Tror likevel jeg venter på et salg, 54 euro for et fire år gammelt spill er litt drøyt.

 

Jeg tenker det samme. Jeg er vant til meget hyggelige priser fra GOG, Kickstarter eller eventuelt idealistiske, små indie-utviklere, så jeg fikk litt sjokk da jeg så hva man må ut med for dette.

 

Uansett strålende at en del spill som lett forsvinner under radaren får grundige anmeldelser på denne siden. Jeg skal definitivt kjøpe det når prisen ligger på et nivå som er fornuftig for et godt PC-spill.

Share this post


Link to post

Ser utrolig artig ut. Nå må vi ikke glemme at Steam Summer sale er rett rundt hjørnet. I følge ryktene begynner det allerede i morgen.

 

Spillet er nå skrevet opp på ønskelista :)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Takk for veldig godt skrevet anmeldelse, får fint frem hvordan spillet oppleves og hva som gjør det bra. Blir nok å handle inn dette for å legge det på hylla til regnværsdagene i fellesferien :)

Share this post


Link to post

For en som er som ikke har for mye erfaring med 4x sjangeren, men en del RTS erfaring. Føler du det kan være en naturlig overgang til dette spillet?

 

Erfaringer jeg har med 4x så langt er Civ 5 og Endless space. Eller synes dere kanskje ett annet 4x spill kunne vært bedre for meg til å bli mere interessert i sjangeren?

Share this post


Link to post

Hvis du har erfaring fra RTS kan jeg anbefale Sins of a Solar Empire: Rebellion.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Ou9uU7clRKo

 

Du snakker til menigheten nå vettu ;)

Synes jeg har sett dere brukere inne i de fleste strategitrådene jeg har fulgt....

Seffern har vi Sins!! :D

 

Hva syns dere om Sword of the stars?

2'ern var jo tidenes dårligste launch.

Hvis dere trodde Sim City eller WoW launchene var dårlige, var det ingenting. Tok et (!!!!!) år før spillet var spillbart, og da var jeg lei av debugging ;)

Men anbefaler allikevel SOTS serien til nye spillere.

Share this post


Link to post

 

Men ser ikke noe om kampene her.

Alt for mange 4x som ødelegges av for dårlig kampsystem.

Space Empires IV, der hadde du kamp-system!

Spillet foregår i sanntid, så kamp er en del av helheten og ikke noen egen modus. Du har en mengde ulike taktiske muligheter om du vil gå i detalj (og du kan pause spillet når som helst), men som i mange andre slike spill er det ofte kombinasjonen av flåtestørrelse og teknologi som til syvende og sist avgjør hvem som går seirende ut av en trefning.

 

Tusen takk for svar Joachim!

Det var som jeg fryktet :(

Matematikk, og lite taktisk kamp mao.

 

Base 5 attack (+1,5 teknologi og rase) x 10 enheter.

Et eller annet terningkast

=

Seier/tap.

 

Jeg elsket MoO, men jeg forventer mer i dag.

Share this post


Link to post

Jeg elsket MoO, men jeg forventer mer i dag.

Jeg synes det fungerer helt fint. Dette spillet har som sagt ikke noen egen taktisk kampmodus, og du kan ha mengder av flåter og et hundretalls individuelle skip som flyr rundt på egne, separate oppdrag. Da nytter det ikke å gå i detalj.

 

Ditt regnestykke forenkler det også mtp at du kan designe egne skip, at det er mengder av forskjellige typer våpen som har egne styrker og svakheter og massevis av annet utstyr du kan plassere ut på skipene. Det er på den fronten nøkkelen ligger, om du vil mikrostyre.

 

(som et lite tillegg kan jeg si at jeg synes romstrategispill generelt har alt for mye fokus på kamp, som jo tross alt bare er én av fire bestanddeler den typen spill hovedsakelig består av (4X). Jeg liker generelt ikke å bruke veldig mye tid på å slåss når jeg heller kan bruke tid på å styre imperiet mitt)

Edited by Joachim_F
  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...