Gå til innhold

Nynorsk Dialekt Utdødd?


Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-292501

Vil du at alle skal SNAKKE bokmål?

Nå tenkte jeg litt feil, siden nynorsk er et skriftspråk ikke dialekt. Men jeg syns det hadde vært lettere om alle skrev bokmål ja:) Jeg sliter for det meste med å skjønne noe nynorsk, det var greit før i gamle dager men nå er det enklere å bruke bokmål

Lenke til kommentar

Nynorsk er vel ikke en dialekt, men bare et skriftspråk. Dessuten ser jeg ingen grunn til å bannlyse noe som ikke høres ut som fisefin liksomdansk. All den tid folk flest ikke har peiling på hva f.eks. radikalt bokmål er er det fint at nynorsken trekker i en annen retning enn moderat bokmål.

Endret av Dellers
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg synes det er gammeldags at nasjoner skal ha egne nasjonalspråk. Vi burde gå over til kinesisk og dermed også forbedre forholdet til Kina.

Kinesis er uforståelig, nynorsk er som engelsk, den gjentlemannlige versjonen av språket som vi ikke egentlig trenger imho :)

Lenke til kommentar

Bokmål-er-dansk-argumentet igjen. You don't say. Ja, skandinaviske språk ligner hverandre, og det er en styrke at vi kan samarbeide relativt uproblematisk på tvers av landegrensene uten behov for tolk. Jeg tror ikke det står så dårlig til med den norske nasjonalfølelsen at vi trenger vårt "eget" skriftspråk som ligner litt mindre på dansk enn bokmål.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Å diskutere nynorsk er like meningsløst som å diskutere iPhone.

Vil heller si det er mer meningsløst og diskutere xperia og sony og htc..

 

Det er ingen som snakker nynorsk. Ikke bokmål heller. Dette er skriftspråk. Det du egentlig sier er at du ønsker å forby dialekt. Jeg er helt sikker på at selv du har dialekt som knytter deg til hjemstedet ditt.

På filmen ivar aasen snakka ikke dem nynorsk der? Husker jeg så den i 8 klasse og det var noen som snakka nynorsk

Lenke til kommentar

Som sagt: Det er ingen som snakker nynorsk, da dette er et skriftspråk. Det er forskjell på talemål og skriftspråk. Sagt på fint, målføre må ikke forveksles med målform. Målform er skriftspråk, hvor vi har bokmål og nynorsk i Norge.

 

Så du må nesten klargjøre litt hva du vil forby, siden du sier at du vil forby folk å snakke nynorsk - noe ingen gjør.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er...dialekt. I game dager var målungdommens slagord: snakk dialekt, skriv nynorsk.

 

@quote: to sjeler, én tanke.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...