Gå til innhold

Nynorsk Dialekt Utdødd?


Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Ivar Aasen var i alle norske fylker bortsett frå Finnmark på samleturen sin. Mykje ord frå både Østfold og Nord-Noreg i landsmålet hans.

 

Såg sist eit eksempel i Nordlandsavisa, som vanlegvis skriv på bokmål, men hadde med ordet «jarve». Det er ikkje i bokmålsordboka, men er i nynorsk, fordi nynorsken har opphav i større delar av landet og er meir fleksibelt enn riksmål og bokmål.

 

(Shit, lenge sidan sist eg var på diskusjon.no, forresten. Hei!)

Endret av statisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva betyr ordet "jarve"?

 

Om du klikker på linken, så ser du det. «Jarve» tyder å spise, slafse, glefse, ete.

 

Det med Finnmark stemmer berre delvis, men nokre dialekter i fylket er i prinsippet riksmål med nordlandsk dialekt. Hovudsakleg er dette grunna at det var enormt riksmålspress i undervisninga frå 1930-talet av då nordmenn fornorska den samiske befolkninga – blant anna ved nekte samisk og kvensk totalt. Eg siterer Wikipedia:

 

 

 

i folketellingen av 1930 oppgir over halvparten av befolkninga i Kvænangen enten samisk eller finsk som hjemmespråk, i 1950 oppgav én person å snakke samisk og én å snakke finsk.

 

Med andre ord, om ein prøver å påstå at det er ein lang og god tradisjon for riksmål i Finnmark vil du ha store vansker for å bevise det. Det er vel heller eit eksempel på at ein har mista gamle språktradisjonar, ved å forsøke å erstatte dei med det me no kjenner som riksmål.

Lenke til kommentar

 

Synest Nynorsk er et vakkert skriftspråk. :)

Hvorfor bruker ikke du det når du poster på forumet da?

 

for å vere anonym. dumt å svare her da, men klarte ikke la vere. sykt skummelt å skrive nynorsk/dialekt på forum, vet at jeg har en personlighet som lett blir gjenkjent. moderne nynorsk er et fint uttrykk for norsk dialekt :) dessuten er det bra for hjernen å kunne to språk veldig godt, viser ny forskning ;) og det er temmelig herlig å lett kunne skifte mellom å skrive bokmål og nynorsk. vi bor tross alt i et land med mange forskjellige dialekter som ikke vil dø ut med det første.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Bruker-292501

 

 

Synest Nynorsk er et vakkert skriftspråk. :)

Hvorfor bruker ikke du det når du poster på forumet da?

 

for å vere anonym. dumt å svare her da, men klarte ikke la vere. sykt skummelt å skrive nynorsk/dialekt på forum, vet at jeg har en personlighet som lett blir gjenkjent. moderne nynorsk er et fint uttrykk for norsk dialekt :) dessuten er det bra for hjernen å kunne to språk veldig godt, viser ny forskning ;) og det er temmelig herlig å lett kunne skifte mellom å skrive bokmål og nynorsk. vi bor tross alt i et land med mange forskjellige dialekter som ikke vil dø ut med det første. 

 

Jeg syns det er interessant jeg når folk skriver på forskjellige dialekter :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Synest Nynorsk er et vakkert skriftspråk. :)

Hvorfor bruker ikke du det når du poster på forumet da?

 

for å vere anonym. dumt å svare her da, men klarte ikke la vere. sykt skummelt å skrive nynorsk/dialekt på forum, vet at jeg har en personlighet som lett blir gjenkjent. moderne nynorsk er et fint uttrykk for norsk dialekt :) dessuten er det bra for hjernen å kunne to språk veldig godt, viser ny forskning ;) og det er temmelig herlig å lett kunne skifte mellom å skrive bokmål og nynorsk. vi bor tross alt i et land med mange forskjellige dialekter som ikke vil dø ut med det første. 

 

Jeg syns det er interessant jeg når folk skriver på forskjellige dialekter :)

 

 

 

Hovedproblemet med det er vel at dialektene ikke har definerte skriftformer, så det blir enten bokmål med litt alternative ord, nynorsk med klammeformer, eller "lydskrift" (som er voldsomt irriterende å lese). Nynorsk er vel det beste kompromisset, men ikke alle dialekter passer like godt inn i det rammeverket heller. (Det er vanskelig å gi et ordentlig inntrykk av bred nordlending i korrekt nynorsk, bare for å starte et sted.)

Endret av Djn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg syns det er interessant jeg når folk skriver på forskjellige dialekter :)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1596613&p=21739906

 

Hva syns dere? jeg syns dialekten er irriterendes og for gammeldags, syns den nye regjeringa burde bannlyse den slik vi bare snakker bokmål, vi lever tross alt i 2014:)

 

http://www.nrk.no/kultur/litteratur/_-sms-dialekt-kan-true-nynorsken-1.11369400

Heh.

Lenke til kommentar

Vel, eg er framleis ueinig med deg. Det å skrive på dialekt er ikkje vakkert. Vi har to skriftsspråk som vi kan velje mellom. Ein skal ikkje skrive dialekt, sidan det er talemålsvariant.

 

Det er ikkje interessant når folk skriv på dialekt. Det er irriterande, og til tider vanskeleg å forstå. Det er fint at folk talar forskjellige dialektar, men ikkje når ein skriv forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...