Gå til innhold

GUIDE: 10 fotoapper må du ha


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden minste felles nevner for disse appene er iOS så man altså ha epletelefon for å kunne følge ordren deres om at dette man ha.

 

Jeg har ingen av disse, men mener jeg klarer meg helt fint uten. Tenk, det er ikke mange år siden fotografer klarte seg fint helt uten digitale bilder. Og nå påstås det at man ha 10 telefonapper. :roll:

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg må ha et bedre kamera enn det mobilen tilbyr. Men jeg synes det er helt ålreit å ha noen ekstra apper for de få gangene jeg faktisk tar bilder med mobilen. Snapseed fungerer fint. Og nyeste oppdatering av Instagram har lagt inn god kontroll over bildene, så jeg bruker sjelden noe annet om bildet skal på IG.

Lenke til kommentar

Det er svært lite fotoapper man MÅ ha, da en mobil ikke egner seg veldig til kvalitetsfoto uansett merke/modell, men for å prøve å få til et noenlunde pent bilde ved varierende lysforhold er nok en gang Pro HDR utelatt. Denne er både kjent og populær og blant de beste for å få litt mer ut av den stusselige bildekvaliteten. Da blir iallfall eksponeringen som regel svært mye bedre. ProHDR tar to bilder med ulik eksponering og setter sammen til et HDR-bilde. I mange tilfeller gjør appen en imponerende jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med fare for å virke negativ, men jeg er helt enig med BjørnÅgeS og flere andre her. Det er supert det dere i akam holder på med, men det er på tide å revurdere overskriftene deres. Dropp overskriften og hold dere til "Disse appene gjør fotografering med mobilen gøy". Da blir det rett.

 

De appene dere nevner er overhode ikke noe man MÅ ha. Jeg har noen av dem selv, men bruker dem aldri. Noen har jeg sett på fra før og ser at ikke er noe for meg. Og det selv om jeg er ivrig iphone-fotograf. Det er derimot flere andre fotoapper som jeg må ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det bør bli slutt på overskrifter med påstander. Dette må du ha - det er jo ikke sikkert at alle må ha dette. Slik Solnedgang har du aldri sett.... osv.

 

Noen av de omtalte appene er sikkert kjekke, men jeg må ikke ha dem!

Helt enig, men dessverre er det nok et speil av dagens tabloide verden (som og har inntatt akam) hvor ofte små artikler/innhold pumpes opp i overskriften til noe det ikke er, dvs viktig (det vil ikke forundre meg om opplæring på dette området er en del av dagens journalistutdanning - mao skape en elefant av en mygg).

 

Det er sikkert vanskelig å bli sett i mediabildet hvor vi drukner i krigstyper enten det gjelder den eller den som "nå har kastet klærene" (noe man føler halve landet har gjort snart) eller småbarnsforeldre i harme på let etter syndebukk fordi den lille poden fikk en flis i fingeren.

 

Overskriftene selger og ikke nødvendigvis innholdet sies det så treffende..

 

(jeg synes og det er trist at akam nå serverer agurker året rundt, og ikke bare i sommerferien - noe man antagelig lett og kan merke på hvor lite folk det er her etterhvert)

 

Tor

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

(jeg synes og det er trist at akam nå serverer agurker året rundt, og ikke bare i sommerferien - noe man antagelig lett og kan merke på hvor lite folk det er her etterhvert)

 

Tor

 

Enig. Jeg synes de foregående redaktørene Erik og Are la mer vekt på at Akam ikke skulle være et fotoverdenes Dagbladet, men derimot et seriøst fagmagasin. Jeg er fullstendig klar over at slike nettsteder er avhengig av både reklame og ikke minst antall klikk (besøk), men å hente inn klikk ved å tablodisere det i hjel tror iallfall jeg er ris til egen bak. Dette ser man ikke minst på Akams diskusjonsforum. Jeg husker faktisk ikke når jeg var der sist. Jeg var flittig der både som leser og debattant før, men så forsvant stadig flere av de seriøse der også, og begynte å bli overøst av kranglete drittunger. Det vil det selvsagt være overalt, men likevel synes jeg Akam har forfalt litt med tanke på den tidligere litt mer seriøse linjen. Slikt som fotoagurknytt kan man lese på nettopp Dagbladet/VG, men vi er en del her ute som trenger et fotonettsted som tar foto litt mer på alvor. Jeg sier ikke at det må være fullstendig knusktørt, men se iallfall veldig opp for å gå i tabloidfella med begge beina.....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det påståes at telefonen vil ta over for fotoapparatet og dette er sikkert en naturlig utvikling, at forumer vinkler mere av artiklene mot fotografering med telefon noe det har vært mye av på Akam i det siste.

Jeg tror Akam har fått det inntrykket at flesteparten her bruker telefonen som et fotografisk verktøy eller så gidder de ikke og produsere egne artikler og "låner" artikler fra mobil.no eller noe sånt.

 

Jeg tror det er på tide at noen vekker Akam og forteller de at majoriteten her faktisk bruker et dedikert fotoapparat og ikke telefonen til og eksponere sine kreativiteter.

 

Foreksempel har de ikke fått med seg at Canon nettopp har lansert en EF-M 55-200 IS STM ei heller at Canon DPP har kommet med store oppgraderinger.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det påståes at telefonen vil ta over for fotoapparatet og dette er sikkert en naturlig utvikling, at forumer vinkler mere av artiklene mot fotografering med telefon noe det har vært mye av på Akam i det siste.

Jeg tror Akam har fått det inntrykket at flesteparten her bruker telefonen som et fotografisk verktøy eller så gidder de ikke og produsere egne artikler og "låner" artikler fra mobil.no eller noe sånt.

 

Jeg tror det er på tide at noen vekker Akam og forteller de at majoriteten her faktisk bruker et dedikert fotoapparat og ikke telefonen til og eksponere sine kreativiteter.

 

Foreksempel har de ikke fått med seg at Canon nettopp har lansert en EF-M 55-200 IS STM ei heller at Canon DPP har kommet med store oppgraderinger.

Det kommer nok en artikkel nå som du har nevnt det i forumet. Canon har vel også en oppdatert versjon av EOS Utility? Mener jeg leste det på et annet nettsted for noen dager siden. Jeg er også av den oppfatning som Manskow, at nettstedet har forfalt siden redaktørbyttet. Mange ganger leser man fotonyheter i dagspressen, også går det par dager før akam har samme nyhet. Det burde vært motsatt når man liksom er et fotonettsted. Også er jeg litt lei av alle disse "youtube-nyhetene", og "sånn har du aldri sett"-overskriftene.

Lenke til kommentar

Enig. Jeg synes de foregående redaktørene Erik og Are la mer vekt på at Akam ikke skulle være et fotoverdenes Dagbladet, men derimot et seriøst fagmagasin.

 

Takk for det!

 

Jeg skal ikke snakke for Erik, men det tabloide presset var nok mye av grunnen til at jeg selv valgte å la Akam seile sin egen sjø for ca et år siden, og hvorfor jeg og flere av Akams gamle frilansere nylig startet vår egen fotonettside: f32.no.

Jeg synes ikke en gjennomgang av de beste foto-appene er noen dårlig artikkel å ha på en kamera-nettside, det er mer enn kun en liten nyhetssak også.

 

AtW

 

Nei, absolutt enig i det, men jeg orker bare ikke slike overskrifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke en gjennomgang av de beste foto-appene er noen dårlig artikkel å ha på en kamera-nettside, det er mer enn kun en liten nyhetssak også.

 

AtW

Det tror jeg de fleste her er enige med deg i, men det er den tabloide overskriften både på denne og mange andre saker som er hovedgrunnen til kritikken her.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...