Gå til innhold

SAMLETEST: Dette er de ti beste smartmobilene akkurat nå


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-292501
Jeg synest ikke android er komplisert. :wee:

Smak og behag, jeg syns android er slik fiss fass fjomsete, iphone har alt det jeg vil ha i en mobil :)

 

Og nei jeg fant ikke på de ordene ;)

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har til dags dato ikke funnet en eneste ting i iOS som kan gjøres på en enklere måte enn det som kan gjøres i Android. Det er derfor jeg står på mitt argument. Så lenge det tar flere steg og er mere klumsing i OS'et for å kunne få gjort noe i iOS som kan gjøres på en mye enklere og raskere måte i Android, så er dette noe som definerer Android som mere brukervennlig og lettere å bruke uavhengig av hvordan folk ser på iOS eller Android.

 

Igjen, man må kunne skille mellom meninger og på hva som faktisk er realiteten :) .

 

Forresten, kudos til deg. Er ikke mange moderatorer her som engasjerer seg i en slik diskusjon som dette.

Jeg syns alt på iphone er enkelt ;) Android er bare noe komplisert greie

 

 

Det er bare fordi du ikke har brukt Android før og satt deg inn i OS'et.

 

Eller, for å si det slikt. Du "synes" Android er komplisert å bruke. Jeg vet med erfaring at Android er mye lettere å bruke i dag enn det iOS er. Argumentet med at iOS er enklere å bruke enn Android er noe som henger i fra 2007-2008 når iOS faktisk var det enkleste OS'et å bruke når man tenker på at kun Windows Mobile og Android så vidt var kommer ut da.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Jeg har til dags dato ikke funnet en eneste ting i iOS som kan gjøres på en enklere måte enn det som kan gjøres i Android. Det er derfor jeg står på mitt argument. Så lenge det tar flere steg og er mere klumsing i OS'et for å kunne få gjort noe i iOS som kan gjøres på en mye enklere og raskere måte i Android, så er dette noe som definerer Android som mere brukervennlig og lettere OS å bruke uavhengig av hvordan folk ser på iOS eller Android.

Vi kan uten tvil konkludere med at du har funnet det operativsystemet som du synes er enklest å bruke. Det er åpenbart mange som er enige med deg, samtidig som at det er åpenbart at mange er uenige med deg. Tenk litt over dette. Dersom brukervennlighet var objektivt, så hadde vi alle sammen vært samstemte. Brukervennlighet blir ikke definert som enklest når det er færrest steg.

 

Man kan se på brukervennlighet som at når brukeren gjør noe - så forventer man et resultat. Det kan være at du må låse opp telefonen og swiper ned skjermen for å få frem notifications. To steg. Vi kan også sette opp et eksempel hvor brukeren ikke trenger å låse opp telefonen - men må riste enheten for å få opp notifications. Ett steg. Hva er mest logisk og brukervennlig? En bruker som har måtte ristet telefonen hele livet, vil si at det er mest logisk. En bruker som er vant med å swipe vil naturligvis si dette. Hva en bruker synes er mest vanlig er ikke statisk. Det er mulig å endre vaner. Ref, den uendelige diskusjonen om rattet på venstre og høyre side i en bil.

 

God brukervennlighet vil jeg definere som et resultat hvis en handling foregår automatisk uten å stresse individet. Brukervennlighet = Forventning av resultat.

 

Eller som du sa så fint:

 

Igjen, man må kunne skille mellom meninger og på hva som faktisk er realiteten :) .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det OS-et som man må sette seg mest inn i for å forstå blir jo da det minst brukervennlige.

 

Det er uvesentlig om man må trykke to eller fire knapper for å ringe en kontakt.

 

Nei, ikke så lenge det gir deg en mye bedre opplevelse etter å ha satt den opp slik du vil. Joda, tar deg 15-20 minutt med noe ekstra mas, men dette er noe man gjør ekstremt skjeldent. Så jeg og mange andre ville heller ha brukt 20 minutt på å sette opp telefonene slik at den fungerer optimalt eller best for meg i lang lang tid fremover enn om at jeg bare kan bruke telefonen slik den er men må gjennom mye klabb og babb for å få noe til å fungere bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Dæven hva har jeg gjort? O:

 

Jeg skrev en kommentar om at apple var best og nå har jeg starta en kjede av diskusjon og krangling over 7 sider, jeg har skapt et monster!

Det er ikke spesielt vanskelig, alt du behøver å gjøre er å skryte uhemmet av iPhone. Det er like genialt som å kle seg naken i et amerikansk fengsel, du får oppmerksomhet med én gang.
Lenke til kommentar

 

 

Nei, ikke så lenge det gir deg en mye bedre opplevelse etter å ha satt den opp slik du vil. Joda, tar deg 15-20 minutt med noe ekstra mas, men dette er noe man gjør ekstremt skjeldent. Så jeg og mange andre ville heller ha brukt 20 minutt på å sette opp telefonene slik at den fungerer optimalt eller best for meg i lang lang tid fremover enn om at jeg bare kan bruke telefonen slik den er men må gjennom mye klabb og babb for å få noe til å fungere bra.

 

Nei, det er ikke brukervennlighet for folk flest, kun for de som er interesserte i slikt.

Folk flest bryr seg katta om sånne ting, og alle de forskjellige mulighetene i OS-et er bare flere veier å rote seg bort i.

Lenke til kommentar

Jeg velger nå bort valgfriheten så lenge det som foreligger fungerer mer enn godt nok for meg til fordel for bedre optimalisert apps, bedre kontinuitet og ikke minst langt bedre integrering på tvers av de andre enhetene jeg eier, har og bruker daglig. Men det er nå meg, andre må selvfølgelig få lov til å prioritere annerledes.

Lenke til kommentar

 

Dersom brukervennlighet var objektivt, så hadde vi alle sammen vært samstemte

 

Det er jo ikke sant. Bare fordi det finnes noe som er objektivt sant betyr det ikke at alle tror det er sant. Se feks folk som tror på horoskoper. Det er tull, men noen tror på det for some reason, og prøver rasjonalisere troen sin selv mot overvelmende beviser på det motsatte.

 

Så at noe er objektivt sant betyr langt i fra at alle er samstemte.

 

RamGuy: det er jo enkelt og greit, noen har jo kjøpt seg inn i et økosystem de liker og får det til å fungere. Full forståelse for det. Forutenom prislappene på de telefonene, de forstår jeg ikke så mye av. Men det er jo opp til hver enkelt såklart.

Jeg har også valgt min enhet basert på hva jeg bruker den til, hva jeg forventer, hvordan det integreres med PCn, TVn, andre mobiler, musikkanlegget, bilen, osv, og da endt opp med en helt annen mobil enn deg.

Og vi er begge to storfornøyde.

 

Men å påstå at iphone bør ruge kronet på toppen av listen blir fremdeles en litt snodig påstand, spesielt med et halvt argument som presentert tidligere av "dobbelt kamera"-gutten.

Og det var vel der dette begynte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Dersom brukervennlighet var objektivt, så hadde vi alle sammen vært samstemte

 

 

Men å påstå at iphone bør ruge kronet på toppen av listen blir fremdeles en litt snodig påstand, spesielt med et halvt argument som presentert tidligere av "dobbelt kamera"-gutten.

Og det var vel der dette begynte.

 

 

Dette er jeg forsåvidt helt enig i, jeg har heller aldri påstått at iPhone / iOS burde ruge på toppen. Jeg argumenterer bare imot Vindicator sin "Android trumfer alt på jord" logikk som jeg ikke kan si meg enig i på noe som helst plan.

 

Personlig mener jeg at en slik "liste" som Amobil presterer her er totalt meningsløst når alternativene på listen består av forskjellige økosystemer og plattformer. Det er mer eller mindre komplett umulig å utrope en rettferdig vinner, her burde man egentlig bare dratt frem de modellene man mener er de beste på markedet per i dag og fortalt positivt og negative sider med produktet, plattformen og økosystemet det representerer og ikke rangert i det hele tatt.

 

Nå har jo utallige nettsider kommet med slike nettsider de siste ukene og samtlige kommer jo frem til forskjellig "vinner" og har jo helt forskjellig rekkefølge på telefonene så det understreker vel bare hvor komplett meningsløst en slik rangering faktisk er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Dersom brukervennlighet var objektivt, så hadde vi alle sammen vært samstemte

 

Det er jo ikke sant. Bare fordi det finnes noe som er objektivt sant betyr det ikke at alle tror det er sant.

Det folk da tror er ikke objektivt, men subjektivt. Da har man blandet inn følelsene sine, og rasjonalisert ut i fra dem. Da er objektiviteten en illusjon. Objektivitet er kun et mål, og veldig vanskelig å oppnå. Man kan ikke sette brukervennlighet opp som tall, og lage et regnestykke ut av det som viser om det er faktisk brukervennlig eller ikke. Det er tross alt opplevelsen og følelsen av brukervennlighet som bestemmer hva individet selv synes.

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at en slik "liste" som Amobil presterer her er totalt meningsløst når alternativene på listen består av forskjellige økosystemer og plattformer. Det er mer eller mindre komplett umulig å utrope en rettferdig vinner, her burde man egentlig bare dratt frem de modellene man mener er de beste på markedet per i dag og fortalt positivt og negative sider med produktet, plattformen og økosystemet det representerer og ikke rangert i det hele tatt.

 

Nå har jo utallige nettsider kommet med slike nettsider de siste ukene og samtlige kommer jo frem til forskjellig "vinner" og har jo helt forskjellig rekkefølge på telefonene så det understreker vel bare hvor komplett meningsløst en slik rangering faktisk er.

Bingo. Helt enig i alt dette.

 

Men folk liker lister. Enkle ting. "Er X bedre enn Y: Ja/Nei?". Så ser absolutt hvorfor dette gjøres.

 

For den jevne bruker av en telefon funker alle tre plattformene like greit.

Vil faktisk si at for mannen i gata er WP veien å gå bare pga prisen og kvaliteten på de lavprisfly mobilene deres. De er gode på ringing, sms, YouTube, facebook, mail, og slik basic funksjon som de fleste bruker mobilene til.

Ser liksom ikke poenget med å kaste inn flerfoldige tusen for en flaggskipmobil når man vil være fornøyd med en Nokia til under tusenlappen.

 

Det folk da tror er ikke objektivt, men subjektivt. Da har man blandet inn følelsene sine, og rasjonalisert ut i fra dem. Da er objektiviteten en illusjon. Objektivitet er kun et mål, og veldig vanskelig å oppnå. Man kan ikke sette brukervennlighet opp som tall, og lage et regnestykke ut av det som viser om det er faktisk brukervennlig eller ikke. Det er tross alt opplevelsen og følelsen av brukervennlighet som bestemmer hva individet selv synes.

 

Det stopper dem ikke fra å legge ut meningene sine som fakta.

 

Og man kan vel alltid argumentere for at alt er subjektivt om man vil.

 

Og jeg garanterer at det er mulig å lage et "regnestykke" ut fra hva som er brukervennlig og ikke, og komme frem til et objektivt svar.

Men det stemmer aldri for alle, sånnsett. Noen kan jo fortsatt mene brevduer er det mest brukervennlige i verden.

Endret av Slai
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Generell Sikkerhet? Der har versert noen historier på nettet om manglende sikkerhet i Android.

 

Vil Google overvåke deg med AdId eller smarte sporingskapsler?

 

Fikk du med deg denne

 

http://tv.nrk.no/program/KOID23005114/selskapene-bak-usas-avlytting

 

som er tilgjengelig på nettet til torsdag?

Hmkay. Nei, ikke spesielt bekymret for det så har ikke helt satt med inn i det. Så knox feks og alt dette styret er ikke like godt?

Og denne sikkerheten veier opp for det en androidmobil kan gjøre som en WP mobil ikke kan, når vi snakker kommunikasjon mot win8?

 

 

 

Ok, men det kan gjelde andre som mener at valg av utstyr er meget viktig til sikker nettsurfing.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det er mange spennende innlegg å lese her, men det er litt slitsomt når de samme argumentene dukker opp i sitater side opp og side ned.

Jeg har byttet mobil 137 ganger de siste 6 årene og har prøvd det meste, alt fra enkle Nokia med symbian til Huawei og iPhone.

 

Når jeg tenker litt tilbake på Nokia var det spesielt en gammel og god modell jeg fremdeles har i tankene, det er 5800, dere husker den med Symbian, 3,5 touch skjerm, resistiv skjerm osv.

Dette var en mobil alle skulle ha, den var enkel å bruke, hadde godt kamera, tiden tatt i betraktning da, wifi og ellers alle de mest vanlige muligheter de fleste brukere har behov for i dag.

 

Nå til sakens on-topic, hvorfor tenker jeg på denne når jeg bruker min iphone 5 tro?

Er det fordi begge for meg føles gammeldags?
Er det fordi systemet føles låst og begrenset?

Er det fordi innstillinger er tildels uryddig?
Er det fordi skjermen er liten?

Er det fordi synkronisering er tungvindt og tar lang tid?

 

iPhonen er lekker å se på, men OS-et er fremdeles den samme, som Symbian også var i alt for mange år. At folk elsker den forstår jeg. Den er enkel å bruke, alle kan hjelpe deg med den, du vet hva du får når du oppgraderer til ny iphone osv.

 

For min del er kalenderfunksjonen den delen jeg bruker mest og er viktig for meg, den er så overlegen på android at iphonen ble liggende på nattbordet i dag også.......

 

Som en kuriositet tok jeg frem min gamle Nokia N8 i går kveld for å sammenlikne litt med både iphone og samsung s5 før jeg stupte inn i denne tråden med begge bena først, tenk litt tilbake, kast inn noen nye argumenter i stedet for å krangle om det samme hver dag........

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

For min del er kalenderfunksjonen den delen jeg bruker mest og er viktig for meg, den er så overlegen på android at iphonen ble liggende på nattbordet i dag også.

Ikke fordi jeg er uenig. Men hvorfor mener du det? Jeg er ikke en storbrukar av kalender og kalenderfunksjoner. Men organiserer det lille jeg trenger gjennom google kalender. Og dette funker strålende på både Android, iOS og wp. Så jeg lurer mest på hva som er bedre på Android kalenderen :-).

Lenke til kommentar

Jeg bruker Google Calendar ganske mye for meg selv, kona og ungene. I tillegg har jeg et par "nytte"-kalendere for diverse. På min Android vises hver kalender i de farger jeg har valgt på en oversiktlig og fin måte. Jeg er aldri i tvil om hvilken kalender hvert enkelt innslag tilhører.

 

På kona sin iPhone 5S klarer jeg ikke å få dette veldig oversiktig. Fargen for hver kalender stemmer ikke overens med farge hos Google, men det største problemet er at fargekoden ikke er mer enn én piksel i bredde (ikke en overdrivelse), så det er helt håpløst å se forskjell på fargene.

 

Er det mulig å gjøre noe med dette på iPhone?

Lenke til kommentar

 

 

For min del er kalenderfunksjonen den delen jeg bruker mest og er viktig for meg, den er så overlegen på android at iphonen ble liggende på nattbordet i dag også.

Ikke fordi jeg er uenig. Men hvorfor mener du det? Jeg er ikke en storbrukar av kalender og kalenderfunksjoner. Men organiserer det lille jeg trenger gjennom google kalender. Og dette funker strålende på både Android, iOS og wp. Så jeg lurer mest på hva som er bedre på Android kalenderen :-).

 

 

Prøv å åpne kalender med innhold på en standard iOS kalender og en samsung kalender. HTC kalenderen er like håpløs som iOS, den viser ikke noe tekst direkte i kalenderen noen av dem.

Det finnes apper som gjør jobben bedre enn standardkalendere, men samsung sin originale er helt gull og bruke.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...