Gå til innhold

Nettovervåking, valg av utstyr og design blir eller burde vært storpolitikk.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

1. Krav om universell utforming (uu) gjelder fra 1. juli 2014.

 

 

Nye krav til alle verksemder om universell utforming

Både private og offentlege verksemder, som har nettsider og sjølvbeteningsautomatar, må frå 1. juli 2014 følgje dei nye krava om universell utforming. Krava gjeld i første omgang ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). Tilsynet for universell utforming, i Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), vil starte med kontrollar til hausten. For å lette arbeidet for dei som skal sette seg inn i nye krav, har tilsynet lagt ut rettleiingsmateriale på uu.difi.no.

 

Kilde: http://www.difi.no/artikkel/2014/04/nye-krav-til-alle-verksemder-om-universell-utforming

(I den tråden påstår jeg at den norske nettleseren Opera også er best for svaksynte)

 

Dette er i høyeste grad politikk og kan få større eller mindre økonomiske konsekvenser for privat og offentlig virksomhet som diskueter i denne tråden. Trådens tittel kan virke useriøs, men temaet som ble startet av meg er dønn seriøst ment.

 

2. Hvor mye har andre rett til å vite om min aktivitet på nettet og min bruk av apper og programvare?

 

Nettdemokratiet en illusjon? Storebror ser deg bak et enveisspeil. går nærmere inn på dette viktige temaet. Vi etterlater oss ikke bare kake ("cookie") smuler når vi surfer på nettet. Vi etterlater oss flere digitale spor og fingeravtrykk enn de fleste er klar over. Offentlige myndigheter som overvåker nettet rir også på andre selskapers teknologi. Bare du åpner en nettleser, settes ofte en informasjons (sporings) kapsel som kan idenitifisere, lagre, arkivere og oppdatere din oppførsel på nettet. Mange visste sikkert at alle de søkene du foretar i en søkemotor kan lagres. Men det er bare toppen av isfjellet. Hvorfor skal en nettleser sette en slik identifikator spør du kanskje? Er landenes myndigheter opptatt av hvilke konsekvenser detter har for personvernet?

 

3. Valg av utstyr og standard innstillinger.

 

De fleste har brukt nettlesere som Internet Explorer, FireFox og Opera i årevis. Standard ("default") innstillinger er at vi surfer nettet offentlig og med sporingskapsler slått på. På samme måte som myndighetene stille krav til universell utforming burde det være like naturlig at myndighetene stiller krav til det utstyret vi benytter på nettet. Amerikanske myndigheter har alleredet tatt et initiativ.

 

Jeg vet ikke om våre myndigheter bryr seg. Flere og flere surfer nettet med mobile flater og laster ned apper man har liten eller ingen kontroll på. Bør det stilles krav om at standard innstilling på slikt utstyr er privat surfing og ingen sporing.

I Opera er det lett å få til det:

  1. Privat surfing oppnås ved hurtigtastene CTRL + Shift + N eller ved å skrive opera:private i adressefeltet.
  2. I opera har man full kontroll over sporings kapsler

    CTRL + F12 + Arkfanen Avansert + Menyvalget Infokapsler

    eller

    Verktøy + Instillinger + Arkfanen Avansert + Menyvalget Infokapsler

4. Hva kan norske myndigheter gjøre?

 

De kan begynne med å urformer regler og lover og stille krav til det norske selskapet Opera. I tillegg kan de anbefale norske nettbrukere å bruke Opera, da den lenge har vært den eneste og beste nettleseren på mobile plattformer. Opera har egen utgave for Pc, Mobil og nettbrett. I tillegg er Opera som ovenfor nevnt best for svaksynte. Personlig mener jeg også at det er den sikreste nettleseren. (Det er en klistret tråd i sikkerhets underforumet på det anerkjente nettstedet WebProWorld.com).

 

Til de fra Opera som måtte lese dette. Kom igjen Opera. Lag den nettleseren der brukeren har tilnærmet full kontroll over hvilke spor vedkommende vil etterlate seg. Gjør dette til standard ("default") innstilling. Dermed må du aktivt velge andre innstillinger på nettleseren som automatisk setter informasjonskapsler, offentlig browsing etc.

 

5. Hvor mye har (de norske) myndighetene rett til å vite om min aktivitet på nettet uten den legalitet som følger av lov, dom eller rettslig kjennelse?

 

Man kan undre seg over hvor grundig ulike lands myndigheter har tenkt på dette. Vi kan begynne med å sette krav til våre myndigheter. Rekkevidden av dette går langt utover datalagringsdirektivet. En robot har altså lov å lese ePost, men ikke et menneske uten rettslig kjennelse eller med lov i hånd. Hvor mye har en robot lov til å

  1. Lese?
  2. Indeksere?
  3. Lagre?
  4. Arkivere?
  5. Spore?
  6. Overvåke?

Noen aktuelle nettsteder relatert til dette:

  1. https://www.torproject.org/

    Noen mener TOR ikke er så annonymt
  2. http://www.crawlwall.com/
  3. http://www.cyberwatcher.com/

 

Søk om du vil vite mer:

 

anonymous surfing OR browsing

 

private surfing OR browsing

 

cookie setting

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

En relatert ny artikkel om hva som kan oppnås med javaskript lenker.

 

Noen vil dermed kanskje hevde at javaskript også burde være slått av med standard ("default") innstillinger.

 

Aktuelt tillegg for dem som bruker Opera:

 

CTRL + F12 + Generelt

 

CTRL + F12 + Avansert

 

Der er også en egen utvidelse (som Opera kvalitetssikrer)

 

Kilde: https://addons.opera.com/nb/extensions/details/notscripts/?display=en

 

Beskrivelse

A high quality extension that provides "NoScript" like javascript blocking with the easiest to use interface.

 

Lenke til kommentar

Det at vi så lett kan spores og overvåkes er absolutt ett potensielt problem, og ett annet aspekt som sjokkerte meg er at funksjoner, som kameraet på mobiler, også sporer hvor du er og hvor bildene dine blir tatt. Det vil si at et i utgangspunktet anonymt bilde inneholder informasjon som gjør at det kan spores på meteren. Dette er, som i dine andre eksempler, funksjoner som i utgangspunktet er skrudd på uten at du vet om dette. Tanken på hvor mange andre slike sporingsmuligheter som antagelig finnes, men som vi ikke er klare over, er skremmende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Min datter fortalte om noe på Facebook som er slått på som default. Jeg husker ikke konkret hva det var. Selvsagt er dette nevnt i retningslinjene for bruk av nettstedet. Hvem leser flere sider med retningslinjer og brukerbetingelser.

 

Noen mener at Google er amatører i forhold til Facebook. Google skraper overflaten, mens Facebook går i dybden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Notere meg også at postens ePost tjeneste stadig forbedres. Logget meg inn på digipost i dag og får følgende melding.

 

Nå sendes også bankpapirer og forsikringsdokumenter i Digipost. Dette kan for eksempel være forsikringsbevis, varsel om endring av vilkår, varsel om utmelding, varsel om renteendring, erstatningsoppgjør og lignende viktige dokumenter.

I dag har følgende forsikrings- og finansieringsselskaper avtale som gir dem mulighet til å sende deg dokumenter gjennom Digipost: DNB, Gjensidige, If, KLP, Nordea Liv, Silver Pensjonsforsikring, SpareBank 1 Forsikring, og Storebrand. Tilsvarende gjelder for datterselskaper av de nevnte selskapene. Flere selskaper kan komme til i fremtiden. En uttømmende liste vil til enhver tid være tilgjengelig på digipost.no.

 

I henhold til norsk lov krever denne typen kommunikasjon et særskilt samtykke.

 

 

Greier de også å blokkere digital uadressert reklame blir det glimrende. Den norske posten antar jeg ikke leser din ePost i den hensikt å sende deg tilpasset reklame.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...