Gå til innhold

PS4 "sprengte"


ep1

Anbefalte innlegg

Hei, igår var det endel lynnedslag her jeg bor og div. utstyr i huset har blitt ødelagt (internettutstyr og dekoder). Koblet selvsagt ikke ut PS4'en min heller, når jeg skulle slå den på idag smalt det kraftig fra den og den slo seg selvsagt ikke på etter dette. Luktet svidd av den og når jeg snudde den opp ned hørte jeg små deler ligge løst inni den, så det er tydeligvis noe som har knust. Har noen opplevd lignende? Mulig å fikse? Kjøpte den på Elkjøp for ca 6 mnd. siden, uten noe spesiell forsikring, men er dette fortsatt noe jeg får refundert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En PS4 er ikke designet for å tåle lynnedslag, og dekkes følgelig ikke av reklamasjon eller garanti.

Et lynnedslag kan ødelegge alt fra noen få ting, til ganske mye/alt. At den røk da du prøvde å skru den på, betyr nok ganske sikkert at det er en annen feil/kortslutning et sted, og ikke bare noe så lite som en sikring. Det vil fort koste et par hundrelapper/tusenlapp å bare få noen til å åpne den opp for å se hvordan skadeomfanget er, og i aller beste tilfelle så er det strømforsyningen til PS4 som har gått adundas. Dette er vel typisk maskinvare til en 5-600kr, samt en ekstra tusenlapp å bytte. Du er nå raskt oppe i en 2500-3500kr i reperasjonskostnader, og nå har jeg bare dekket "beste fall".

 

For om lynet kom seg i gjennom isolasjonen til trafoen, eller at kondensatorene sprengte så voldsomt at andre deler ble berørt, ja da er det bare å kaste den. For å bytte hovedkortet med sine respektive komponenter i tillegg, vil nok bli vesentlig dyrere totalt sett enn en ny PS4.

 

Her burde du hatt forsikringene fra elkjøp (ja, det er jo nettopp slike ting de er laget for), men om man har en god innboforsikring så kanskje man kan redde ut noen kroner her. Dog er det ikke uvanlig at vanlige/rimelige forsikringer har en egenandel på 4-5000kr. Og da hjelper det lite gitt.

 

Da ville jeg heller prøvd å solgt PS4en som defekt på bruktmarkedet, men forklaringen din av hva som har skjedd. Du kan sikkert få noen hundrelapper for den da.


Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Oy... :eek: Hva er vitsen med elektriske hjelpemidler om man bruker mer tid på å koble de til/tilbake hver dag?

 

Ellers finnes det måter å unngå slikt på lang vei uten å trekke ut stikkontakten. :wee:

Et grovt overspenningsvern i sikringsskapet er vel i disse dager rimelig påkrevd, men langt fra alle som har.
Ellers kan man alltids ha finere overspenningsvern, UPS, eller kanskje en skilletrafo til det mest fine utstyret.

Aner ikke hvor mye utstyr som er koblet til på en gang, men estimerer 50+ enheter i en middels/liten leilighet på 60 kvm.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

snippsnapp

 

 

Jeg får dekket sånt med min innboforsikring. Stemmer det er egenandel, men det var jo flere ting som gikk her så da lønner det seg sikkert. Forsikringer fra Elkjøp er ihvertfall å kaste penger i dass spør du meg, bare unødvendig dyrt lureprodukt. De fleste selskapene har en plussforsikring som dekker uhell, litt dyrere enn vanlig innbo, men billigere enn en elkjøp-forsikring som bare dekker ps4...

Lenke til kommentar

 

snippsnapp

 

 

Jeg får dekket sånt med min innboforsikring. Stemmer det er egenandel, men det var jo flere ting som gikk her så da lønner det seg sikkert. Forsikringer fra Elkjøp er ihvertfall å kaste penger i dass spør du meg, bare unødvendig dyrt lureprodukt. De fleste selskapene har en plussforsikring som dekker uhell, litt dyrere enn vanlig innbo, men billigere enn en elkjøp-forsikring som bare dekker ps4...

 

Lureforsikring? Du får jo nøyaktig det du betaler for da. Noen ting er det kanskje verdt å ha på, andre ikke. Det er lov å tenke selv.

 

Pluss litt til. I og med at forsikringene som regel dekker mer enn folk forventer. F.eks at en forsikring på PS4en i dette tilfellet ville dekket hele/det meste av egenandelen på innboforsikringen, slik at resten av produktene tjener på det.

 

For de som har gode forsikringer så er det ikke nødvendig, men dette er ikke i nærheten av kundebruppen slike forsikringer er ment for. Jeg noen få enheter som er verdt å ha forsikring på, hvor telefon er den viktigste, og har spart i hvert fall 12 000-15000kr på det i løpet av de årene jeg har hatt forsikring. Mens resten er utstyr jeg ikke bryr meg stort om, og har følgelig ikke innboforsikring en gang. Ytterligere penger spart.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

snippsnapp

 

 

Jeg får dekket sånt med min innboforsikring. Stemmer det er egenandel, men det var jo flere ting som gikk her så da lønner det seg sikkert. Forsikringer fra Elkjøp er ihvertfall å kaste penger i dass spør du meg, bare unødvendig dyrt lureprodukt. De fleste selskapene har en plussforsikring som dekker uhell, litt dyrere enn vanlig innbo, men billigere enn en elkjøp-forsikring som bare dekker ps4...

 

Lureforsikring? Du får jo nøyaktig det du betaler for da. Noen ting er det kanskje verdt å ha på, andre ikke. Det er lov å tenke selv.

 

Pluss litt til. I og med at forsikringene som regel dekker mer enn folk forventer. F.eks at en forsikring på PS4en i dette tilfellet ville dekket hele/det meste av egenandelen på innboforsikringen, slik at resten av produktene tjener på det.

 

For de som har gode forsikringer så er det ikke nødvendig, men dette er ikke i nærheten av kundebruppen slike forsikringer er ment for. Jeg noen få enheter som er verdt å ha forsikring på, hvor telefon er den viktigste, og har spart i hvert fall 12 000-15000kr på det i løpet av de årene jeg har hatt forsikring. Mens resten er utstyr jeg ikke bryr meg stort om, og har følgelig ikke innboforsikring en gang. Ytterligere penger spart.

 

 

Ja jeg mener de selger lureforsikringer. De er veldig dyre, og folk får som regel aldri bruk for de eller de er allerede forsikret gjennom innbo/reise. Dersom du ikke har forsikringer i det hele tatt stiller det seg selvfølgelig annerledes, men jeg tror de fleste har det..

Bra/synd for deg at du har spart så mye, men jeg prøver å ta vare på tingene mine og har ikke hatt et eneste behov for slik forsikring siden jeg begynte å kjøpe egne ting for rundt 15-16 år siden.

 

http://www.vg.no/forbruker/teknologi/se-saa-glad-selgeren-blir-naar-du-kjoeper-trygghetsavtale/a/10090679/

http://www.dinepenger.no/spare/solgte-meg-raatten-forsikring/10091895

http://www.klikk.no/bolig/article491721.ece

 

Men gjør som du vil, det er som du sier lov å tenke selv

Endret av major_stuen
Lenke til kommentar

Trådstarter bør gå gjennom alt teknisk utstyr og få oversikt over skadeomfang, titte litt ekstra godt i sikringsskap og stikk bak tv'n for å se etter sot og annet som ikke hører hjemme på stikkontakter.

Så er det bare å sende skademelding til forsikringsselskap. Vanlig innboforsikring tar som regel lynnedslag, avhengig av selskap og dekningsgrad.

Og til alle andre: Sjekk forsikringen deres og hvilke vilkår som gjelder! Innboforsikring er generelt sett ganske billig, men egenandel varierer veldig. Noen har ingen egenandel, andre opererer med opptil 12'000 ved naturskade.

 

Å kjøpe tilleggsforsikring på Elkjøp/Lefdal på enkeltprodukter er i de fleste tilfeller rent tullball. De dekker kun ett produkt og koster mye i forhold til potensielt tap. 450kr for en Trygghetsavtale for PS4 som koster 4000 kr er jo galskap. Det blir alvorlig mange tusenlapper i året hvis man forsikrer kjøleskap, komfyr, mobil, kamera, ps3, ps4, støvsuger osv. Ihvertfall når alt innenfor husets fire vegger er dekket fra før i innboforsikringen. Samt endel utenfor husets vegger også (sykkel, gressklipper, hagemøbler +++)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

snippsnapp

 

 

Jeg får dekket sånt med min innboforsikring. Stemmer det er egenandel, men det var jo flere ting som gikk her så da lønner det seg sikkert. Forsikringer fra Elkjøp er ihvertfall å kaste penger i dass spør du meg, bare unødvendig dyrt lureprodukt. De fleste selskapene har en plussforsikring som dekker uhell, litt dyrere enn vanlig innbo, men billigere enn en elkjøp-forsikring som bare dekker ps4...

 

Lureforsikring? Du får jo nøyaktig det du betaler for da. Noen ting er det kanskje verdt å ha på, andre ikke. Det er lov å tenke selv.

 

Pluss litt til. I og med at forsikringene som regel dekker mer enn folk forventer. F.eks at en forsikring på PS4en i dette tilfellet ville dekket hele/det meste av egenandelen på innboforsikringen, slik at resten av produktene tjener på det.

 

For de som har gode forsikringer så er det ikke nødvendig, men dette er ikke i nærheten av kundebruppen slike forsikringer er ment for. Jeg noen få enheter som er verdt å ha forsikring på, hvor telefon er den viktigste, og har spart i hvert fall 12 000-15000kr på det i løpet av de årene jeg har hatt forsikring. Mens resten er utstyr jeg ikke bryr meg stort om, og har følgelig ikke innboforsikring en gang. Ytterligere penger spart.

 

 

Ja jeg mener de selger lureforsikringer. De er veldig dyre, og folk får som regel aldri bruk for de eller de er allerede forsikret gjennom innbo/reise. Dersom du ikke har forsikringer i det hele tatt stiller det seg selvfølgelig annerledes, men jeg tror de fleste har det..

Bra/synd for deg at du har spart så mye, men jeg prøver å ta vare på tingene mine og har ikke hatt et eneste behov for slik forsikring siden jeg begynte å kjøpe egne ting for rundt 15-16 år siden.

 

http://www.vg.no/forbruker/teknologi/se-saa-glad-selgeren-blir-naar-du-kjoeper-trygghetsavtale/a/10090679/

http://www.dinepenger.no/spare/solgte-meg-raatten-forsikring/10091895

http://www.klikk.no/bolig/article491721.ece

 

Men gjør som du vil, det er som du sier lov å tenke selv

Det er fullt mulig å mene det, og når du snakker så generelt som en avis er nødt til, så kommer man naturlig nok til at det å kjøpe haugevis av småforsikringer er lite lurt. Da kjøper du heller en strålende en, helt klart.

 

Å ikke ha innbo forsikring er direkte idioti. Forsikring en får ifra Elkjøp er bare tull.

 

Om PS4 er blitt tatt av overspenning så er det stor sansynlighet for at flere ting er påvirket også. Sjekk alt og kontakt forsikrings selskapet ditt.

Det kan være idioti. Ja. Men trenger ikke å være det. Folks liv er forskjellig, og har forskjellige situasjoner.

 

Jeg sitter å vurderer å skaffe meg innboforsikring, da bosituasjonen endrer seg. Men de jeg har sett på har vært alt for dyre til å lønne seg alene, spesielt når en allerede har en topp ulykke og reiseforsikring fra et annet sted.

 

Man kan si hva man vil, men når man har erfaring med at man i sin situasjon har tjent mest på forsikring av enkeltprodukter, da blir det for dumt å påstå at det enten er lureforsikring, eller at man er idiot fordi man ikke har innboforsikring.

 

Har vært student i flere år, og sparer fortsatt til å kjøpe et sted å bo. Mens jeg var student så var det få ting jeg eide overhode, og det ville aldri lønne seg å ha innboforsikring. Ikke kostet det ganske mye å ha, men egenandelen var langt over verdien på noe som helst. Og det jeg eide som var dyrt, det var mobil, og ville ikke vært godt dekket av en innboforsikring.

 

I dag er jeg ikke lengre student, men har fortsatt ikke noen stor bruk for innboforsikring (dog er den økende). Mesteparten i huset er det min bedre halvdel som eier og har innboforsikring på, eller så er det bare noe gratis vi har fått.

 

Edit:

Joda, selgere liker å selge forsikring. Ikke så rart i og med at det ikke er et fysisk produkt, som igjen betyr grei avanse, sikkert noe skryt av sjefen, samt at de slipper å få sure og triste kunder som har ødelagt utstyret sitt.

 

Tips:

Men god avanse for selgeren er ikke nødvendigvis dårlig for kunden. Mye lettere å prute hvis du tar med en forsikring. Ja, forleden uke fikk jeg prutet 1600kr på en kjøkkenmaskin (som jeg visste selger hadde nesten null avanse på) ved å ta med en forsikring til 400kr for tre år. Pruting uten forsikring kom jeg ikke noen vei med den gangen. Kan være verdt å prøve som grunn når selger ikke ser noen grunn til å gi deg noe rabatt.

 

Det var uansett helt greit, i og med at jeg måtte bære den flere km på ryggen + ta buss for å få den hjem. :p

 

Jeg har som sagt hatt forsikring på mobil og har blitt både ranet i utlandet, og falt i sjøen, samt ødelagt den med kondens. Dette ville kostet meg minst 5-6000 kroner i egenandel med reiseforsikring (eller 15000kr uten), men kostet meg i løpet av de to årene bare 1500kr i forsikringsum og egenandel. Jay.

 

 

 

 

Å kjøpe tilleggsforsikring på Elkjøp/Lefdal på enkeltprodukter er i de fleste tilfeller rent tullball. De dekker kun ett produkt og koster mye i forhold til potensielt tap. 450kr for en Trygghetsavtale for PS4 som koster 4000 kr er jo galskap. Det blir alvorlig mange tusenlapper i året hvis man forsikrer kjøleskap, komfyr, mobil, kamera, ps3, ps4, støvsuger osv. Ihvertfall når alt innenfor husets fire vegger er dekket fra før i innboforsikringen. Samt endel utenfor husets vegger også (sykkel, gressklipper, hagemøbler +++)

Du tar bare de ting som er utsatte i ditt tilfelle. Det er ikke helt naturlig å forsikre en PS4 i mine øyne, men Wii'en hvor folk slang dyre kontrollere alle veier var grei å bruke det på. Selv om kanskje TVen er mer utsatt. Det kommer dog helt opp til en hver å vurdere risikoen. Husk at forsikringen kan brukes til å betale egenandel på innboforsikring.

 

Det er ikke noe jeg anbefaler til venner og bekjente på generell basis, kun om jeg vet de virkelig trenger det.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det eneste tilfellet som gjør at det kan lønne seg å ha forsikring fra forhandler er hvis du er en skikkelig kløne.

 

Ellers: Er nok ikke mye å gå på mtp. reklamasjon når det kommer til overspenning. Som andre har sagt, gå gjennom huset, finn ut av hva som har blitt skadet/ødelagt, og ta kontakt med forsikringsselskapet ditt.

Lenke til kommentar

En innboforsikring dekker ikke bare tv og elektronisk utstyr, men alt annet du har. Et godt eksempel er brann i hus/leilighet. Greit nok at man kanskje får ny mobil og tv fra Elkjøp, men det er absurd mye mer enn det i en leilighet. Bare noe så banalt som sokker, tskjorter og sokker koster mer å erstatte enn en kjøkkenmaskin. I tillegg til det kommer alt det andre i klesskapet, kommoden og skuffer. Tilogmed skolebøker...

Tipper at en standard student har ca 100'000 i verdier i en liten leilighet/hybel.

Når studenter får innboforsikring til rett over 500 kr pr år for dekning opp til 500K, er det rett og slett idioti å ikke ha slikt i orden.

 

Har man samboer er det dog ikke nødvendig med flere innboforsikringer. En standard innbo dekker alle i husstanden

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bare noe så banalt som sokker, tskjorter og sokker koster mer å erstatte enn en kjøkkenmaskin. I tillegg til det kommer alt det andre i klesskapet, kommoden og skuffer. Tilogmed skolebøker...

Da ville i hvert fall kjerringa blitt glad. Alt er visst utgått på mote. :p

 

 

 

3-4 hvite t-skjorter og et par random/fargede og et par svarte, mens sokker er jo rene forbruksvaren og kan alltids bytte ut. Alt kunne utmerket blitt erstattet av to 5-pakk + en 10 pakk sokker. Blir vel fort en tusenlapp-1500kr. Kjøkkenmaskinen kostet 8000kr (6800kr med rabatt og forsikring), så den var nok mye dyrere.

 

Men har jo blitt et par skjorter opp gjennom årene, men de er visst stygge som fy, så er bare 3-4 som blir brukt. La oss si 800kr verdi, og hadde vel da 2-3 bokser. Ja, la oss si totalt rundt 4000kr i klær.

 

Natt-kommode tror jeg kostet noe ala 300kr på Ikea, mens senga var det dyreste til 1500kr.

 

Og som studenter flest så leide jeg (gjør det i og for seg fortsatt), og da var det i alle stedene jeg bodde huseier/andre i bokollektiver som eier alt av hvitevarer, klesskap, bokhylle, sofa, middag/stuebord, TV, kjøkkenhyller osv..

Mener DNB-dama mente at huseier sitt utstyr er dekket av hans egen forsikring?

Og bortsett fra en 100kr pute, noe 200kr sengetrekk fra Ikea, en ubrukelig sovepose, så var vel det alt. Ja, samt en haug med random kabler og ødelagt utstyr som blir brukt til eksperimentering, som jeg ikke tror kan slå ut på en forsikring? (aner ikke hvor jeg skaffet det, akkurat hva det er, hvor mye eller hva det koster) Var jo noen kilo med kobber jeg kunne fått noen kroner for å pante?

Hadde noe gammelt PC-utstyr og noe prosjektorgreier som jeg oppbevarte andre steder.

 

I løpet av 4 år (ville da kostet 2000kr) så anså jeg ikke faren for at ALT brant ned som stor nok til at det var verdt det. Ja, med en normal egenandel på 4-5000kr så oversteg dette summen av den totale verdien. Verditap er vel kanskje også noe som teller inn?

 

Joda, det var tyver i nabolaget, men hva skulle de med en seng, noen sure sokker etc.. Nei, ikke visste de heller. De var innom et par ganger, men rørte ikke noe av utstyret mitt, eller noe innboforsikring hjelper mot.

 

 

Men 100 000kr for en vanlig student? Høres veldig mye ut... Selv om man slenger inn godviljen og multipliserer med to. Men blir vel rimelig off-topic. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

seriøst er det ikke overspenningsvern i PS4?! det er jo latterlig.

til ts. strømforsyningen din på ps4 er kapput, gjorde det samme igår men en billig USB lader fra asia, alle sikringene gikk og det smalt noe jævlig, svidd og skrangla i power adaptern etter på.

Lenke til kommentar

seriøst er det ikke overspenningsvern i PS4?! det er jo latterlig.

til ts. strømforsyningen din på ps4 er kapput, gjorde det samme igår men en billig USB lader fra asia, alle sikringene gikk og det smalt noe jævlig, svidd og skrangla i power adaptern etter på.

Det er nok overspenningsvern i trafoen til PS4, men tviler på at den er dimensjonert for lynnedslag. I utgangspunktet skulle vel egentlig grovvern i sikringsskapet tatt det, men det spørs om det var montert dette i det aktuelle sikringsskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...