Gå til innhold

Liveblogg kl. 19.00: Nå kommer ny iOS og OS X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det var mye interessant med Yosemite jeg, særlig delene som gikk på samspill med iOs. Utseendet blir man vant til.

 

Sitter forøvrig og leser dokumentasjonen på Swift nå, og det ser ut som et godt gjennomtenkt språk som blir mye bedre å jobbe med en ObjectiveC, som aldri var noe særlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har hoppet av det app-kjøret det siste året. Jeg prøver å være produktive med nye apper, men å researche og lære seg nye apper tar i seg selv mye tid så vinninga går opp i spinninga.

 

Holder med en musikk app, en nettleser, kamera/bildegalleri, mail, notater og stopwatch/timer.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan jo informere deg om at det du etterspør finnes allerede i dag, og ja, det er enge protokoller ute og går, og det er mere åpne protokoller ute og går. (det er sågar varianter som er trådløse og hverken trenger tilkobling til strøm eller batteri)Jeg foreslår at du neste gang setter deg litt inn i ting før du kommer med bastante påstander som at eksisterende systemer har ubrukelig implementasjon. Softwaren er der i dag, men det er sant at den har forbedringspotensial. En fordel med apples fokus er forhåpentligvis litt mere genrell fokus og utvikling av dette, Google lanserte jo ett liknende initiativ, men det har ikke skjedd særlig mye med det.

 

PS: ingen har sagt at det burde være ulovlig for apple å bruke ett propreitært system, vennligst ikke lat som folk sier det.

 

Problemet er jo nettopp at det finnes så mange protokoller at 90% blir butthurt uansett hva man velger. Ikke vet vi om Apple har gått for åpen løsning heller, de har ofte gjort det før når de har kommet med nye løsninger. Ikke alltid, men ofte.

 

Jeg tror ingen mener at det skal være ulovlig å komme med proprietære løsninger eller nye standarder, men dæven som folk (bl.a. du) maser hver gang de gjør det. Det er dét, eller "de er ikke innovative" når de implementerer noe som finnes fra før.

 

Uansett mistenker jeg at dette er en low-end standard som tar for seg enkle kommandoer fra en sentral til distribuerte enheter, og der finnes det ingen god standard som er mye brukt i dag. Alt krever stort sett egen wifi- eller bt-tilkobling og egen app. Om Apple løser dette er jeg happy, så kan de som vil ha fullt smarthus installere det (og gråte når Standard Of The Day endrer seg igjen).

 

(Jeg står forøvrig på mitt om at eksisterende systemer er ubrukelige. Hvorfor? Fordi jeg ikke kan gå på Elkjøp og kjøpe inn et fullt sett elektronikk som prater sammen via felles protokoll. Hva grunnen til det er bryr jeg meg strengt tatt ikke om, jeg vil bare at noen løser problemet.)

 

 

Nei, det er ikke problemet, du later som dette handler om å bli sur fordi ens favorittprotokoll ikke blir valgt, det har ingenting med det å gjøre.

 

Så bra, da slipper vi kanskje tulleargument som "apple står fritt til å implementere det som de vil" da? Og ja, enn så lenge jeg mener noe er en bedre løsning for brukerene enn noe annet, så vil jeg argumentere for det. Andre vil kanskje late som ulemper finnes, andre igjen bryr seg ingenting.

 

Det er ganske lite som går over wifi eller bt. Og standardene som har det du etterspør finnes allerede i dag.

 

Så når apple ikke kunne kjøpes på elkjøp, så var det ett ubrukelig system?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke problemet, du later som dette handler om å bli sur fordi ens favorittprotokoll ikke blir valgt, det har ingenting med det å gjøre.

 

Så bra, da slipper vi kanskje tulleargument som "apple står fritt til å implementere det som de vil" da? Og ja, enn så lenge jeg mener noe er en bedre løsning for brukerene enn noe annet, så vil jeg argumentere for det. Andre vil kanskje late som ulemper finnes, andre igjen bryr seg ingenting.

 

Det er ganske lite som går over wifi eller bt. Og standardene som har det du etterspør finnes allerede i dag.

 

Så når apple ikke kunne kjøpes på elkjøp, så var det ett ubrukelig system?

 

Ja, et system som ikke er utbredt og tilgjengelig er temmelig verdiløst for massemarkedet. Apple har aldri vært ute etter nerdene (som er de som driver med dette i dag, enten for seg selv eller andre). Hva grunnen til at det ikke har kommet noen utbredt og god enkel standard for automasjon ennå aner jeg ikke, og bryr meg heller ikke. Håper dog den vinnende standarden blir åpen, det er alle best tjent med.

 

Du vet forresten at alle kan se hvem som har skrevet innlegg her, sånn at du slipper å signere hvert eneste innlegg? ;)

 

Jeg anser meg ferdig med smarthus nå. Mange andre spennende ting i dag også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har vært fornøyd med android et år nå.

 

Men fy svarte, apple imponerte meg under denne pressekonferansen. OSX ser herlig ut, og oppkoblingen med iPhone/iPad til macen er genialt. Det som er så bra med Apple. Deres ekosystem blir så bra hvis du har flere og flere produkter fra de.

 

Merker jeg er lei av å vente på å få kitkat på min telefon fra android. Så nå blir det ny MAC og ny iPhone :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At noe ikke er utbredt gjør det mindre aktuelt såklart, og det er jo synd når gode systemer ikke blir utbredt, men det er ikke det samme som en "ubrukelig implmentasjon", altså påstanden du forsøkte å ro deg vegg fra. Ellers er det jo fint at du håper den vinnende standarden er åpen, da antar jeg du er enig i at det er dumt om apple ikke velger en åpen standard?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At noe ikke er utbredt gjør det mindre aktuelt såklart, og det er jo synd når gode systemer ikke blir utbredt, men det er ikke det samme som en "ubrukelig implmentasjon", altså påstanden du forsøkte å ro deg vegg fra. Ellers er det jo fint at du håper den vinnende standarden er åpen, da antar jeg du er enig i at det er dumt om apple ikke velger en åpen standard?

 

Jeg synes iallfall det er litt dumt om Apple ikke åpner implementasjonen sin. Om de bruker en eksisterende eller ikke synes jeg er irrelevant iom at ingen av de eksisterende har fått nok fotfeste til å dominere ennå. At et system er godt er ingen garanti for at det blir utbredt, dessverre. Det holder ikke å lage noe, man må få det ut i verden også. Det er det Apple er så fordømt gode på, ikke å nødvendigvis lage det beste og nyeste alltid.

 

("ubrukelig implementasjon" var litt upresist, det skal jeg være med på).

 

Av nysgjerrighet, hvilken Smarthus-standard mener du Apple burde basert seg på?

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forøvrig vil jeg som App-utvikler si at releasen i dag var helt sinnsyk. Ser masse nye muligheter for å få appene mine til å gjøre ting det har vært vanskelig å få til før, på måter som kundene faktisk kan godta (paranoide enterprisekunder).

Takk! En av de første nyttige postene i denne tråden. Interessant å høre fra en som faktisk driver med utvikling! :)

 

Har dessverre ikke tid til å drive med utvikling selv lenger, men Swift ser ganske kult ut! Må få testet dette ved anledning... :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W

 

Streaming video requires Safari 4 or later on OS X v10.6 or later; Safari on iOS 4.2 or later; or QuickTime 7 on Windows.

 

Tingen er at jeg har nyeste QuickTime installert på maskinen min. Men nope, funket ikke.

 

Sjønner du ikke har noe til over for Apple, men det har seg faktisk slik at jeg fikk verken sett keynoten på MacBooken, Windows desktopen eller MacMini. Av en eller annen grunn gikk iPhone og iPad fint, men så hadde jeg ikke noen Android-devices å teste med. Morsomt du plutselig finner deg i en Apple-tråd når du tydeligvis ikke har noe godt å komme med. Og hvorfor i all verden gidder jeg å svare deg når du aldri kommer til å bytte mening :)

Lenke til kommentar

 

 

Streaming video requires Safari 4 or later on OS X v10.6 or later; Safari on iOS 4.2 or later; or QuickTime 7 on Windows.

 

Tingen er at jeg har nyeste QuickTime installert på maskinen min. Men nope, funket ikke.

 

Sjønner du ikke har noe til over for Apple, men det har seg faktisk slik at jeg fikk verken sett keynoten på MacBooken, Windows desktopen eller MacMini. Av en eller annen grunn gikk iPhone og iPad fint, men så hadde jeg ikke noen Android-devices å teste med. Morsomt du plutselig finner deg i en Apple-tråd når du tydeligvis ikke har noe godt å komme med. Og hvorfor i all verden gidder jeg å svare deg når du aldri kommer til å bytte mening :)

 

Noe av det Apple annonserte for OS X 10.10 i dag var ganske bra, men desverre så var mye av det dem også annonserte i dag et klart og tydelig bevis på at Apple fortsatt driver på med catch-up gamet som dem alltid har gjort nå de siste 3-4 årene og har mistet helt teket på hvordan man innoverer eller lager noe som er bedre enn det som allerede eksisterer.

 

Er også mye beviser her på at Apple faktisk er den største produsenten i dag i å kopiere andre i ekstremt nøye detaljer og samtidig faile totalt med å lage noe som er bedre enn det som allerede eksisterer.

 

Dette er noe som er hinsidet latterlig i dimensjoner så store at det må være flaut å være Apple i dag. Dette som er negativt er noe som er lov til å diskutere fra A til Å.

 

Er bare å se på dette så får du kanskje opp øynene på hvorfor det meste med iOS 8 bare er jippo og catch-up for å være relevant i dag: http://thedroideffect.com/apple-hits-and-misses-at-wwdc-keynote/

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Streaming video requires Safari 4 or later on OS X v10.6 or later; Safari on iOS 4.2 or later; or QuickTime 7 on Windows.

Tingen er at jeg har nyeste QuickTime installert på maskinen min. Men nope, funket ikke.

Sjønner du ikke har noe til over for Apple, men det har seg faktisk slik at jeg fikk verken sett keynoten på MacBooken, Windows desktopen eller MacMini. Av en eller annen grunn gikk iPhone og iPad fint, men så hadde jeg ikke noen Android-devices å teste med. Morsomt du plutselig finner deg i en Apple-tråd når du tydeligvis ikke har noe godt å komme med. Og hvorfor i all verden gidder jeg å svare deg når du aldri kommer til å bytte mening :)

Noe av det Apple annonserte for OS X 10.10 i dag var ganske bra, men desverre så var mye av det dem også annonserte i dag et klart og tydelig bevis på at Apple fortsatt driver på med catch-up gamet som dem alltid har gjort nå de siste 3-4 årene og har mistet helt teket på hvordan man innoverer eller lager noe som er bedre enn det som allerede eksisterer.

 

Er også mye beviser her på at Apple faktisk er den største produsenten i dag i å kopiere andre i ekstremt nøye detaljer og samtidig faile totalt med å lage noe som er bedre enn det som allerede eksisterer.

 

Dette er noe som er hinsidet latterlig i dimensjoner så store at det må være flaut å være Apple i dag. Dette som er negativt er noe som er lov til å diskutere fra A til Å.

 

Er bare å se på dette så får du kanskje opp øynene på hvorfor det meste med iOS 8 bare er jippo og catch-up for å være relevant i dag: http://thedroideffect.com/apple-hits-and-misses-at-wwdc-keynote/

Det var en uvanlig dum artikkel. Søtt å beskylde Apple for å herme etter Google og MS på skylagring, for eksempel. Noen som har hørt om Dropbox og hvem som prøvde å kjøpe dem lenge før andre var på banen med sine kopier?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det var en uvanlig dum artikkel. Søtt å beskylde Apple for å herme etter Google og MS på skylagring, for eksempel. Noen som har hørt om Dropbox og hvem som prøvde å kjøpe dem lenge før andre var på banen med sine kopier?

 

Og hvorfor er den dum?

 

Kan det være fordi han snakker negativt om det som faktisk ER negativt som enkelte Apple fans ikke liker?

 

Bare for å ta et eksempel. Hva med dette som han nevner i artikkelen om Spotlight?: At first glance this should be in the “hit” section. A universal search app that finds all the relative information on what you type. Seems like a winner, until you think about it. For the past three years they have been pushing Siri as your personal assistant. You’re supposed to ask Siri what it is you are looking for and she is supposed to give you the answer. Why not just expand Siri’s capabilities as a universal search program? Let’s use a movie as an example. Type in X-Men: Days of Future Past and you get the Wikipedia, show times, apps and iTunes media. But if I’m just looking for show times why not just ask Siri what the showtimes are? How often is it that you would want to have all of this other information on a particular subject? In fact, what is it about Spotlight that makes it better than Google Now? The answer is nothing. Google Now trumps Spotlight because it learns about you, the user, and gives you information you might like without asking for it. It’s Google’s greatest addition to Android and is second to none.

 

Legg merke til det jeg har boldet. Om du faktisk tror at Spotlight er tingen eller veien å gå med å bli diktert på hva jeg skal se av info når jeg søker etter en ting over å faktisk velge selv på hva jeg vil se av info og på hva jeg skal få tilbake som informasjon på det jeg søker på, så tror jeg noen ikke har prøvd Google Now og sett på hvor fantastisk det er. Og legg også merke til det jeg både har boldet og underlinet. Det er alpha omega. Dem som ikke skjønner at det er veien å gå når det kommer til dette, har tydeligvis ikke skjønt hva poenget bak Google Now er.

 

Brian Healy har veldig gode grunner på hvorfor mange av de nye funksjonene i iOS 8 er et halvferdig produkt kopiert i fra andre samtidig som at Apple gjør en ekstremt dårlig jobb i å kopiere andre i det dem kan gjøre allerede. Derfor ser du mye snakk om at iOS 8 er en dårlig kopi av Android Froyo.

 

Når Apple alt kopierer ting i fra andre i stor skala, hvorfor kan dem ikke bare gjøre ting bedre enn det som allerede er ute i stedet for å lage en dårlig jallakopi av det som allerede finnes?

 

Hva tjener dette Apple og hva er det med dette som skulle få en bruker til å gå for iOS over Android når Android gjør de fleste tingene mye bedre allerede?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

 

Det var en uvanlig dum artikkel. Søtt å beskylde Apple for å herme etter Google og MS på skylagring, for eksempel. Noen som har hørt om Dropbox og hvem som prøvde å kjøpe dem lenge før andre var på banen med sine kopier?

 

 

 

Man kan jo mene hva man vil om artikkelen, men de sa ikke at google eller MS var først, men at de (som de to største konkurrentene), har hatt det en stund før apple. "The fact they are featuring a service that MS and Google has had for years shows how little out of the box Apple was willing to think for this years conference. "

 

Det faktumet endres ikke av at det er en lite nyansert bruker som poster lenken, eller av klumsete hersketeknikker.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"The fact they are featuring a service that MS and Google has had for years shows how little out of the box Apple was willing to think for this years conference. "

 

Bare for å kommentere akkurat det: Nei. Det viser at Apple er opptatt av et godt økosystem, selv om andre har hatt det før. Om en ting er fornuftig er det helt greit at den er "innenfor" boksen. Introduserer man noe som kundene har savnet fordi konkurrentene har det, så er det fornuftig å vise det fram.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

"The fact they are featuring a service that MS and Google has had for years shows how little out of the box Apple was willing to think for this years conference. "

 

Bare for å kommentere akkurat det: Nei. Det viser at Apple er opptatt av et godt økosystem, selv om andre har hatt det før. Om en ting er fornuftig er det helt greit at den er "innenfor" boksen. Introduserer man noe som kundene har savnet fordi konkurrentene har det, så er det fornuftig å vise det fram.

 

Geir :)

 

 

Jeg er enig i at det er lurt å implementere gode ideer, selv om de har vært implementert tidligere, men baksiden av det er at det også ikke er særlig bra å være veldig sent ute med å implementere det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo mene hva man vil om artikkelen, men de sa ikke at google eller MS var først, men at de (som de to største konkurrentene), har hatt det en stund før apple. "The fact they are featuring a service that MS and Google has had for years shows how little out of the box Apple was willing to think for this years conference. "

 

Det faktumet endres ikke av at det er en lite nyansert bruker som poster lenken, eller av klumsete hersketeknikker.

 

Artikkelen har absolutt noen gode poenger, det er ikke alt Apple gjør som er bra, og noen steder ligger de etter. Men hele makkverket bærer preg av at den er skrevet av en fyr med litt lite peiling og veldig mye følelser for Android (det er han jo åpen på også, forsåvidt).

 

Forøvrig synes jeg ikke denne "out of the box"-fetishen har så mye for seg. "Nytt" har ingen verdi i seg selv hvis ikke det også er "bedre", og ofte er det beste å ikke innovere på alle fronter samtidig.

 

Når det gjelder Google Now er det helt klart et bedre produkt enn alt annet der ute, og jeg er helt uinteressert i å ha det fordi jeg ikke er happy med hvor mye Google må vite om meg for å få det til å virke. da vil jeg heller ha Apples variant som får til litt mindre, og som tar vare på privatlivet mitt. Men ingen tvil, Google Now er et fantastisk produkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sitter forøvrig og leser dokumentasjonen på Swift nå, og det ser ut som et godt gjennomtenkt språk som blir mye bedre å jobbe med en ObjectiveC, som aldri var noe særlig.

 

Jeg skal i gang med Swift så snart jeg får en ledig stund. Ser ut som de har klart å "modernisere" ting betydelig.

 

 

Jeg er enig i at det er lurt å implementere gode ideer, selv om de har vært implementert tidligere, men baksiden av det er at det også ikke er særlig bra å være veldig sent ute med å implementere det.

 

Konkurransemessig er det en fordel å være tidlig ute, men bedre sent enn aldri. Når det gjelder Apple har de en enorm etablert kunde- og utviklerbase, og disse (spesielt utviklerne) forventer at Apple leverer, siden de har investert i det økosystemet. For dem er det likegyldig om andre hadde det først, de er fortsatt på iOS og trenger det der.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting man ikke må glemme her er jo at Apple med dette gir Applebrukere enda flere grunner til å holde seg til iOS, med den sømløsheten, integreringen kommunikasjonen som nå er mellom iOS (iPod, iPhone og iPad) og Mac (OS X) hvorfor i allverden skulle jeg ønske å gå over til en telefon med Android?

 

At endel av oppdateringene her er ting som har vært tilgjengelig i Android i X-antall måneder eller år forandrer jo fremdeles ikke på det faktum at integreringen og kommunikasjonen på tvers av enheter her trumfer det Android kan skimte med og for de av oss som verdsetter dette så er jo det at iOS får endel funksjonalitet og muligheter som ikke eksisterte tidligere utelukkende positivt.

 

Skal jeg som iOS-bruker være negativ bare fordi Android kanskje har hatt endel av dette fra før av? Det er jo tross alt en grunn til at jeg faktisk sitter med iOS per i dag og disse tingene gjør at ting blir enda bedre for meg som iOS-bruker. Android har ikke vært for meg og har ikke vært spesielt aktuelt før dette, og det blir jo ikke mer aktuelt etter dette for å si det sånn.

 

 

 

Forstår ikke fascinasjonene og behovet folk har for å rakke ned på andre systemer, er det et stort problem for en Androidbruker at iOS får ny funksjonalitet? Du står da fremdeles helt fritt til å fortsette å bruke Android om du ønsker det, akkurat som jeg står fritt til å fortsette med iOS og verdsette disse nye funksjonene og oppdateringene.

 

Men i Vindicator sin verden så er det tydeligvis ikke mulig for folk å ta egne valg å nyte de produktene og løsningene de selv foretrekker, bruker de ikke det han mener er best så er det tydeigvis noe feil med samfunnet og det blir helvete på jord.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...