Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, tusen takk for svarene!

 

Tror ikke jeg går for en HP PC til tross for bedre speccs. Har tenkt til å holde på med litt YouTube/Video-redigering, og da er jo Mac det bedre valget. Får vel bare lære meg OS X og evt. laste ned W8 på den.

 

Vet noen om de nøyaktige speccsene til MacBook Pro? i5? i7? 120/250 GB SSD?

 

NB: Enda et par uker til jeg bestiller :)

 

I følge nettsiden så skal det være en i5 2,4 ghz, 128 gb ssd og 4 gb ram.

 

http://eplehuset.no/gruppe/elevmac-rogaland-fylkeskommune

Lenke til kommentar

128GB SSD holder til skolerelaterte ting, men det blir fort alt for lite dersom du skal putte inn film-filer, spill eller annet som tar mye plass. Personlig ville jeg gått for Macbooken jeg også, mest på grunn av muligheten til å få prøve en Macbook til så lav pris. Har ikke hatt en selv, men min mening er at man bør prøve ulike systemer så man ikke ser seg blind på det ene eller det andre.

Endret av Battaman
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

128GB SSD holder til skolerelaterte ting, men det blir fort alt for lite dersom du skal putte inn film-filer, spill eller annet som tar mye plass. Personlig ville jeg godt for Macbooken jeg også, mest på grunn av muligheten til å få prøve en Macbook til så lav pris. Har ikke hatt en selv, min mening er at man bør prøve ulike systemer så man ikke ser seg blind på det ene eller det andre.

 

Og det gjør man jo, spesielt når man har en bærbar med så god batterilevetid :)

Lenke til kommentar

Hmm, 128 GB er ikke så gale, ettersom jeg kan bruke Dropbox osv... Kan nok også få en ekstern hardisk med Thunderbolt (?) inngang etterhvert.
SSD blir bare billigere og billigere, og kan investere 2000,- +- for en 250++ GB SSD hvis jeg trenger det.

Hvordan funker dualboot? Kan jeg switche mellom OS X og Windows med ett tastetrykk, eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville uansett gått for en pc med windows. Jeg har selv mac til skolebruk, og pc med windows hjemme. Jeg har et generelt inntrykk av at svært mange skolerelaterte programmer(Word, Powerpoint, Excel, Geogebra, osv) har flere funksjoner til windows. Det er også en del programmer som ikke finnes til mac, men som regel finnes det en erstatning for det.

 

Uansett, virker som om du allerede har bestemt deg for macbook pro. Jeg tror det er et valg du blir fornøyd med, men jeg tror du kan glemme å ha to operativsystem på den.

 

Hvor har du fra at lærerne bruker OSX på sine maskiner? Jeg vet ikke hvilken skole du skal begynne på, men det virker som om den er fylkeskommunal. Der er i hvert fall vanlig praksis å bruke pcer med windows.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg ville uansett gått for en pc med windows. Jeg har selv mac til skolebruk, og pc med windows hjemme. Jeg har et generelt inntrykk av at svært mange skolerelaterte programmer(Word, Powerpoint, Excel, Geogebra, osv) har flere funksjoner til windows. Det er også en del programmer som ikke finnes til mac, men som regel finnes det en erstatning for det.

 

Uansett, virker som om du allerede har bestemt deg for macbook pro. Jeg tror det er et valg du blir fornøyd med, men jeg tror du kan glemme å ha to operativsystem på den.

 

Hvor har du fra at lærerne bruker OSX på sine maskiner? Jeg vet ikke hvilken skole du skal begynne på, men det virker som om den er fylkeskommunal. Der er i hvert fall vanlig praksis å bruke pcer med windows.

NTNU

Lenke til kommentar

 

Jeg ville uansett gått for en pc med windows. Jeg har selv mac til skolebruk, og pc med windows hjemme. Jeg har et generelt inntrykk av at svært mange skolerelaterte programmer(Word, Powerpoint, Excel, Geogebra, osv) har flere funksjoner til windows. Det er også en del programmer som ikke finnes til mac, men som regel finnes det en erstatning for det.

 

Uansett, virker som om du allerede har bestemt deg for macbook pro. Jeg tror det er et valg du blir fornøyd med, men jeg tror du kan glemme å ha to operativsystem på den.

 

Hvor har du fra at lærerne bruker OSX på sine maskiner? Jeg vet ikke hvilken skole du skal begynne på, men det virker som om den er fylkeskommunal. Der er i hvert fall vanlig praksis å bruke pcer med windows.

NTNU

 

Står på papiret han tok bilde av at han skal begynne på Vg1, så nei.

Lenke til kommentar

Noe kjapp lesing på sidene til RFK viser at det er fult lov og ha to operativsystem på Macene. (se punkt 3 under pc ordningen i Rogaland)
Valget mellom Mac og HP laptop er en helt annen ting.

Jeg ville anbefalt og vente litt og se på infoen Telehuset skulle poste i løpet av dagen i dag. Det kan godt hende at HP maskinene har ganske bra utstyr som gjør de til meget gode kjøp.

 

Som andre har nevnt er det ikke mulig og ettermontere en ny harddisk i mac maskina så der må du over på Ekstern lagring og der kan jeg si at 128GB ser mye ut for noen, men ting fyller seg fort opp.

Forøvrig kan jeg nevne at HP maskiner varierer ekstremt mye i kvalitet! Så et godt tips her blir at HP sine ProBook og EliteBook maskiner er i den høyere prisklassen og er meget gode maskiner. Selv har jeg en 3 år gammel ProBook jeg bruker daglig som holder stand dag etter dag. Har ikke hatt noen problem med den maskina heller. Kan og nevne enda en fin ting med topp maskinenen til HP; De er skremmende lett og reparere selv da alt av ut byttbar maskinvare kan byttes gjennom ei stor luke under maskina, så på den kan du lett bytte harddisk ved ønske.

 

Så som sagt: Mitt tips er at du venter litt og ser/spør etter mer info om HP maskinene da de er av HP bedre produkter. Liker du ikke det du ser etter at mer info har blitt lagt ut går du bare for Macen da den er ei meget god maskin.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...