Gå til innhold

Internettmobbing (Cyber bullying)


Anbefalte innlegg

Vil spørre hva dere synes om mobbing på internett. Er det et problem, eller er det de som tar seg nær av 'cyber bullying' som er problemet?

 

Vil lufte denne halvveis satiriske videoen. Den er gammel, men han har mange gode poeng som faktisk kanskje gjelder mer i dag enn det gjorde da den ble publisert.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom offeret tar seg nær av det mobberen skriver, kanskje det er offeret som har et problem?

Det finnes så klart unntak, der offeret kjenner mobberen personlig for eksempel, men generelt, når offeret og mobberen aldri har møtt hverandre andre steder enn youtube, skype, fb eller lignende. Er det da mobberen som er problemet, eller er det offeret som har et underliggende problem?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på mobbing der mobberne i tillegg til å mobbe i f.eks. skolegården, også mobber på f.eks. facebook og andre sosiale medier.

 

Det blir så klart noe helt annet, og burde selvfølgelig slås ned på.

Endret av Pinng
Lenke til kommentar

Det er en rekke tullinger på nettet som føler for å oppføre seg som oppblåste hissigpropper som spytter ut eder og galle fordi ingen tør å ta det opp med de i virkeligheten. Jeg kan garantere at mesteparten av hissigproppene hadde sunket sammen som en pinlig fjert om noen hadde møtt opp i ansiktet deres og konfrontert deres hatske meldinger.

 

Mener det var Sverige som hadde et program hvor nettmobbere ble jaktet ned og konfrontert i virkeligheten, og var langt mer ydmyke og forsiktige enn deres hissige tonefall skulle tilsi.

Lenke til kommentar

Det er en rekke tullinger på nettet som føler for å oppføre seg som oppblåste hissigpropper som spytter ut eder og galle fordi ingen tør å ta det opp med de i virkeligheten. Jeg kan garantere at mesteparten av hissigproppene hadde sunket sammen som en pinlig fjert om noen hadde møtt opp i ansiktet deres og konfrontert deres hatske meldinger.

 

Mener det var Sverige som hadde et program hvor nettmobbere ble jaktet ned og konfrontert i virkeligheten, og var langt mer ydmyke og forsiktige enn deres hissige tonefall skulle tilsi.

 

Jeg har sett utdrag fra disse programmene, men de er jo selvfølgelig klippet slik at man av den kollektive samvittigheten skal velge en side av en sak. Men er det virkelig slik det foregår i det virkelige liv eller er det klippet?

 

Er mobbing på internett en forbrytelse eller er det en forseelse?

Lenke til kommentar

 

Det er en rekke tullinger på nettet som føler for å oppføre seg som oppblåste hissigpropper som spytter ut eder og galle fordi ingen tør å ta det opp med de i virkeligheten. Jeg kan garantere at mesteparten av hissigproppene hadde sunket sammen som en pinlig fjert om noen hadde møtt opp i ansiktet deres og konfrontert deres hatske meldinger.

 

Mener det var Sverige som hadde et program hvor nettmobbere ble jaktet ned og konfrontert i virkeligheten, og var langt mer ydmyke og forsiktige enn deres hissige tonefall skulle tilsi.

 

 

Er mobbing på internett en forbrytelse eller er det en forseelse?

 

 

Alvorlighetsgraden varierer kanskje etter hva som har blitt skrevet ?

Lenke til kommentar

 

 

Det er en rekke tullinger på nettet som føler for å oppføre seg som oppblåste hissigpropper som spytter ut eder og galle fordi ingen tør å ta det opp med de i virkeligheten. Jeg kan garantere at mesteparten av hissigproppene hadde sunket sammen som en pinlig fjert om noen hadde møtt opp i ansiktet deres og konfrontert deres hatske meldinger.

 

Mener det var Sverige som hadde et program hvor nettmobbere ble jaktet ned og konfrontert i virkeligheten, og var langt mer ydmyke og forsiktige enn deres hissige tonefall skulle tilsi.

 

 

Er mobbing på internett en forbrytelse eller er det en forseelse?

 

 

Alvorlighetsgraden varierer kanskje etter hva som har blitt skrevet ?

 

 

Jeg er enig i at det finnes forskjellige grader av alvorlighet. Men det er faktisk opp til offeret å lese det som sies mot dem. De MÅ ikke lese det andre mener om dem. De VELGER å lese det, og de VELGER å ta seg nær av det som blir sagt.

Lenke til kommentar

Nei. Det som kjennetegner nettmobbing er nettopp at man ikke "velger" å lese det. Fordi den møter en konsekvent og den eneste måten å unngå den på er å ikke være på nett. Det er ikke det samme som å bli kalt idiot og bedt om å gå i skogen og dø i en tilfeldig diskusjon her.

 

Det er - uten sammenligning forøvrig - som å si at voldsoffere kunne holdt seg hjemme, og aldri blitt overfalt.

 

Nå er jeg stor tilhenger av ytringsfrihet, men jeg ser forskjellen mellom kollektive karakteristikker og personforfølgelse. Det sistnevnte er aldri offerets feil. Og å forvente at 14 år ganle jenter skal være like hardhudete som gamle krigere er tåpelig. Mennesket er ikke skapt med panserhud, heller ikke intellektuelt, og det skal ikke være et krav for å kunne delta i den offentlige debatten at man kan være på 4chan/b i mer enn 5 minutter uten å vemmes.

 

"This is the internet" sier amatørkomikeren i førsteposten. (Noen som ville satt penger på hvor tøff han er i virkeligheten?) Akkurat som det gjør at tyngdekraften ikke gjelder.

 

Internett er et samfunn i samfunnet, og kan ikke folk lære å omgås noenlunde sivilisert, så vil politikerne gjøre det for oss, med lover og regler og overvåkning. Den sivilisasjonen starter med at vi innser at vold - også i digital forstand - ikke er offerets feil.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker vi må skille mellom forskjellige tilfeller her. Å plage eller terrorisere og true noen er selvfølgelig ikke greit, men jeg har samtidig inntrykk av at det er en del som vil også annen form for kritikk til livs.

 

Om du er eksempelvis er blogger, og velger å brette ut hele livet ditt og dine meninger om halvpolitiske ting må man nesten regne med at man kan få negative reaksjoner på dette, og dessverre en del negative og utrivelige tilbakemeldinger. Det samme tenker jeg at gjelder andre som velger å delta i den offentlige debatten. Trussler og hets er selvfølgelig ikke greit, men jeg tror også mange gjemmer seg for kritikk ved å si at ale er trussler og kommentarfelt-søppel.

 

For en stund siden var det en dame som drev med alternativ medisin som hevdet å ha fått drapstrusler. Det viste seg å ikke være noe trussel, men at ett ønske om at hun selv skulle rammes av de sykdommene hun oppfordret folk til å ikke vaksinere seg mot.

http://tjomlid.com/2011/03/15/trine-grung-drapstruet-pa-twitter-selvsagt-ikke/

 

Jeg har en misstanke om at det samme er tilfelle oftere enn man tror, fordi det er en effektiv måte å stilne kritikken på, slik det gjorde for Norheim etter debatten på trygdekontoret.

http://www.nrk.no/kultur/heftig-krangel-pa-trygdekontoret-1.11616150

 

Nå har det til dels gått politikk i dette, ved at man har lagt veldig stor vekt på hets av kvinner som uttaler seg offentlig, uten at jeg kan si jeg har sett noen statistikk på at kvinner er mer utsatt enn menn.

Lenke til kommentar

Mobbing skal tas alvorlig, enten det er online eller offline.

Et kritisk innlegg, eller litt par stygge ord under en Youtube video er derimot ikke nødvendigvis mobbing.

Mobbing er grove uttalelser rettet mot enkeltpersoner, ryktespredning, publisering av stjålne/lekkede bilder, trusler og utpressing.

 

Vi trenger ikke egne lover for dette, lovene vi allerede har "offline" fungerer også på internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For noen få år siden var internett en oppfinnelse hvor man kunne uttale seg om hva som helst og være hvem man ønsket å være. Et fristed rett og slett.

Etter at de konservative, kristne og 'eldrebølgen' inntok www, har vi ikke lengre den friheten vi hadde til å uttrykke våre meninger om hva det måtte være.

Jeg mener også at personangrep som foregår over lengre tid er ugreit, men at noen slibrige kommentarer burde tolereres uansett medium. Om det er FB, skype eller 4chan.

 

Vi trenger ikke å bli overvåket 24/7 på nettet av politi og Kripos. Det er dårlig bruk av ressurser. I dag blir vi påpasset uansett hvor vi går, eller hva vi sier, og det mener jeg er mye verre enn å ha frihet til å uttale seg, og frihet til å velge om man skal ta seg nær av det som sies.

Lenke til kommentar

For noen få år siden var internett en oppfinnelse hvor man kunne uttale seg om hva som helst og være hvem man ønsket å være. Et fristed rett og slett.

 

Var det? Jeg er gammel nok til å ha vært på internett siden før www, og opplever det ikke slik. Internett har aldri vært et anarki, men derimot en serie mindre og større "samfunn" med høyst varierende interne regler.

 

Etter at de konservative, kristne og 'eldrebølgen' inntok www, har vi ikke lengre den friheten vi hadde til å uttrykke våre meninger om hva det måtte være.

 

Og den friheten mener du at du hadde? Dette forumet hadde strengere regler før jeg begynte her for 10 år siden enn idag. Ytringsfriheten kan du takke folk som Dotten for. Før vi skrev om reglene, het det i retningslinjene noe sånt som at "om det du mener er kontroversielt, bør du holde det for deg selv." Og man modererte deretter.

 

Jeg sier tvert om: Ytringsfriheten står sterkere når ikke folk får true andre til taushet, ikke svakere. Derfor var mitt slagord i min tid som admin her "Du kan si hva du vil, men ikke hvordan du vil."

 

Jeg mener også at personangrep som foregår over lengre tid er ugreit, men at noen slibrige kommentarer burde tolereres uansett medium. Om det er FB, skype eller 4chan.

 

Min "regel" er enkel: I mitt hjem gjelder mine regler. I ditt hjem må du gjerne ha andre. Om en smart 20-åring bruker sin tid og krefter på å lage et stort hus der han inviterer alle (facebook), er det fortsatt opp til ham å bestemme reglene der. At døra står åpen betyr ikke at du har rett til å dekorere veggene med sprayboks. (Det betyr heller ikke at vertskapet har lov til å trampe på dine rettigheter, men det blir en annen diskusjon.)

 

Nå handlet ikke førsteposten din om "noen slibrige kommentarer", men om cyber bullying. Og selv om man kan diskutere grader her, så er det to forskjellige ting. Og mitt enkle og absolutte standpunkt i saken er: Uavhengig av om offeret tar seg nær av det eller ikke, så er det mobberen som har/er et problem.

 

Vi trenger ikke å bli overvåket 24/7 på nettet av politi og Kripos. Det er dårlig bruk av ressurser. I dag blir vi påpasset uansett hvor vi går, eller hva vi sier, og det mener jeg er mye verre enn å ha frihet til å uttale seg, og frihet til å velge om man skal ta seg nær av det som sies.

 

 

Jeg er enig i første halvdel av det avsnittet. Vi trenger ikke internett-"politi", vi trenger folkeskikk. Men jeg kjøper ikke andre del. Greit nok, jeg valgte selv tidlig å ikke ta mobbing og trusler på alvor. Men jeg angrer litt på at jeg ikke anmeldte kommentarer av typen "Vi vet hvilken skole barna dine går på, og hvis du ikke ..., så ..." eller "Kikk ut av vinduet om ti minutter, så får jeg noe å sikte på" som jeg fikk min dose av som administrator her. Fordi selv om jeg "tålte" det, så er det ikke selvsagt at vi ønsker et samfunn hvor alle skal måtte tåle det.

 

Vil du har et fristed på internett, så må du for all del lage det. Men skal det brukes til å plage andre er det hyklersk å forlange at du selv skal få være i fred. Da synes jeg det er helt greit at noen sender Robert Aschberg på deg.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

For noen få år siden var internett en oppfinnelse hvor man kunne uttale seg om hva som helst og være hvem man ønsket å være. Et fristed rett og slett.

 

Var det?

 

Ja, det var det.

 

Jeg også synes det at en verden der alle er snille og lever i harmoni høres bra ut.

Derfor mener jeg at vi må kunne yttrykke oss fritt om det vi mener.

Frihet er ansvar. Dersom du sier noe må du så klart ta det ansvaret det innebærer, og jo mer kontroversielt det er, desto større blir ansvaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...