Gå til innhold

Backpacking i Asia!


Anbefalte innlegg

Heeey! :)

 

Jeg er en 22 år gammel kar som tenker på og dra på en backpacker-tur alene til Asia i enten august, september eller oktober. Til da har jeg forhåpentligvis oppspart nok midler til å kunne oppfylle drømmen min! ;) Bestiller enveis-billett og reiser rundt der nede i ca. 1 måned eller lengre hvis jeg virkelig trives. Har en bekjent som gjorde det samme med dama si og han anbefalte det på det sterkeste!

 

Blir å reise lett, derfor drasser jeg ikke med meg en stor koffert, men heller en liten ryggsekk/håndbagasje med alt jeg trenger. Tenker at jeg kjøper klær osv. når jeg kommer ned.

 

Er det noen som har generelle anbefalinger av reiserute/reisemål i Asia?

I tillegg til reiserute/reisemål i Asia trenger jeg også litt tips fra erfarne reisefolk om hva jeg bør pakke. Trenger også en sekk som jeg kan bruke som håndbagasje med stort volum! Tips der?

 

Hittil har jeg skrevet opp:

 

- Pass, Bankkort, Førerkort, Kontanter

- Mobil + Universal-lader/Mobil-lader + 2 ekstra batteri

- Ett par ørepropper for å få sove godt om natta

- Headset for musikk

- Tannbørst, deo? (Er ikke sikker på om det er lov å ha med på flyet?)

- 4 par sokker

- 4 par boxere

- 4 t-skjorter

- 3 shorts/badebukse

- Solbriller

- Penn og post-it lapper (Fint å ha!)

 

Hva med sko? Joggesko? Sandaler?

Noen vaksiner jeg bør ta før avreise?

Ting jeg tenker å fikse før jeg eventuelt drar er reiseforsikring.

 

 

Ble mange spørsmål her men vil være godt forberedt før jeg drar. Hvis noen skal dra rundt i Asia i samme tidsrom så hyl ut. Gleder meg til å oppleve natur, kultur å møte nye herlige mennesker! :D

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smartmobil, helst vanntett er greit å ha på reise, google maps og finne informasjon på nettet! Jeg er helt avhengig av det på reise.

Kjøp sko, klær og sandaler der nede, billigere.

Deodorant er lov på flyet om den ikke er håndbagasje. Men kan ha den med som håndbagasje om den er mindre enn 50ml eller noe.

Istedenfor postit lapper ville jeg kjøpt en vannfast dagbok/notatbok (norli har det sikkert)

Eller du kan bruke smartmobil notat app som syncer, om det er god tilgang på 3G eller wifi iallefall.

Ta med eller kjøp kamera og ta masse bilder så du har minner.

Sikkert endel videoer på youtube om hvordan du kan forberede en slik reise, med pakketips.

Lenke til kommentar

Du kan ha flytende ting i håndbagasjen så lenge alt du har av det får plass i én av de små posene man får på flyplassen. Beholdere kan heller ikke romme mer enn 100ml. Sjekk avinor for en komplett sjekkliste av hva du har lov og ikke lov til å ha med.

Anbefaler at du heller holder deg til fysiske kart og legger igjen mesteparten av elektronikken hjemme. Mp3-spiller og en simpel telefon er ok; min erfaring er at det meste annet fjerner oppmerksomheten fra det som er viktig på en slik tur. Ta med deg det du tror du trenger fra Norge, og skulle du mangle noe, så kan det også kjøpes der. Om du, som meg, har litt sære føtter så bør du i hvertfall satse på å ta med deg sandaler fra Norge. Jeg ble rådet til å kjøpe alt slikt der nede, men utvalget av alt innen sko i størrelser over 42 var heller dårlig (Indonesia).

Kamera: Opp til deg. Jeg hadde med et enkelt kompaktkamera og undervannshus på min tur.

Reiseforsikring: Sørg for at dette er i boks; sjekk gjerne tester.

Vaksiner: Hør med din lokale helsestasjon og ha litt peiling på hvor og hva du skal. Hepatitt A/B (3 doser) er greit å ha i allefall.

$$$: Ta ut det du tror du trenger av kontanter når du ankommer siste flyplass. Du tar ut kontanter med debitkortet og betaler andre ting med kredittkort. Forsiktig kortbruk gjelder uansett hvor du er i verden. Ikke oppbevar de to kortene sammen. Ha gjerne en liten sum med kontanter bortgjemt.

Antibac, gnagsårplaster, imodium, paracet, antimalaria (avhengig av hvor du skal), myggspray (DEET).

Lesestoff til stunder med venting. Jeg bruker kindle, men pockets er billig og ålreit det også.

Lenke til kommentar

Jeg blir mest sannsynlig å ha med meg en reservetelefon fordi telefonen er min eneste redning om noe skulle gå galt på turen som ran eller lignende. Som hovedtelefon blir jeg å bruke en Xperia Z1 Compact som er vanntett. Det er ingen fare for at elektronikken blir å ta vekk fokuset fra det som er viktig, telefonen er der bare som en nødløsning og når jeg trenger å finne fram på google maps, eller at jeg vil finne nærmeste resturant.

 

Får se om jeg også må investere i et kompaktkamera med undervannshus. Blir sikkert å ta bilder under vann så! :)

Nå har jeg bare et vanlig debetkort fra min bank. Litt skeptisk til kredittkort da disse kan være svindyre.. Men har lest det er lurt med et annet kort med penger på.

 

 

Hvordan er været og temperaturen i Asia rundt august, september og oktober?

Er fortsatt interessert i en reiserute som viser hvilke land og steder jeg bør oppleve! :D

Også svært interessert i linker til en god rykksekk!

Lenke til kommentar

Asia er et stort kontinent, vet du sånn cirka hvor i Asia du vil reise? Saudi-Arabia er ganske varmt i oktober, ikke like så i Kamtsjatka. Er vel Sørøst-Asia som er mest populært blant førstegangsbackpackere, så går ut ifra det er dette som ligger i tankene dine. Si for all del fra om du har andre land i kikkerten!

 

Singapore eller Bangkok er et godt utgangspunkt, mange og billige flyvninger dit fra Europa, bl.a. Norwegian flyr Oslo-Bangkok direkte for en ganske pen pris (om du tør tar sjansen med Dreamliner). Selve Bangkok er en ganske uinteressant by spør du meg, du trenger maks to-tre dager der. Derfra er alle naboland aktuelle og tildels meget gode å backpacke i. Visum er en liten hindring, da kun Malaysia og Singapore er de landene i området som er visumfrie for nordmenn. Vietnam, Kambodsja, Laos og Burma krever alle visum, men det bør ikke være noe problem da du har god tid på deg. Mitt tips er dog: Begynn nå. Du kan aldri ha for god tid når det kommer til å skaffe visum. Sitter selv og venter på å få passet mitt tilbake fra en ambassade i Finland til en tur som starter om tre uker...

 

Når det gjelder selve reisemålene, så har jeg kun vært i Thailand. Ayutthaya, Thailands tidligere hovedstad, er en nydelig ruinby et par timer nord for Bangkok som er verdt en dags utforskning. Lei en tuk-tuk til å kjøre deg rundt så du kan få sett alt, det er så billig at det er vanskelig for nordmenn å forestille seg (jeg tror jeg betalte ca. 100 NOK for en privatsjåfør som kjørte meg rundt til samtlige ruiner...). Videre nord har du Chiang Mai, Thailands nest største by og et utrolig sjarmerende sted. Også flott som base for videre utforsking av andre steder i nord, Chiang Rai enda lengre nord har et helt fantastisk tempel (Wat Rong Khun, aka. The White Temple), og du har også den lille byen Pai som visstnok er veldig populær blant backpackere. Var aldri i Pai selv så kan ikke si så mye om den. Grensene mot Laos og Burma er også innenfor rekkevidde.

 

En måned er mer enn nok til å få sett og opplevd en hel del, men samtidig ikke allverdens med tid. Fire uker går fort. Du må selv vurdere hvilke land du vil se og hvor lenge du vil være der, personlig mener jeg at du ikke har nok tid til å besøke hele Sørøst-Asia, men det er opp til enhver hvor lang tid de vil bruke på ett sted.

Lenke til kommentar

malaysia/singapore mener jeg at man ikke trenger for. Indonesia kjøper man på flyplassen.

Kredittkort: Betaler du det du skylder innen forfall så er du sikret (sett opp e-faktura til full innfrielse, men logg gjerne inn og sjekk underveis på reisen); da kommer det ikke gebyrer eller rente. Siden du er i studentalder så kan du åpne studentkonto hos DNB. Da får du gratis visa og mastercard uten årsavgift.

Jeg og dama besøkte i løpet av 6 uker (totalt kom dette på 21500 pr pers inkl alt)
Malaysia: Kuala lumpur, Penang (digg mat), Langkawi (ikke dra hit) og Tioman (øde)
Singapore (boring)
Indonesia: Yogyakarta m/ Prambanan og Bodubodur, Ubud på Bali, Gili Air (anbefales sterkt om du dykker), Sengigi på Lombok, Labuan Bajo og Rinca på Floress.

Mye flyging og fine boplasser, så det hadde nok gått helt fint å fått det billigere.
Skulle jeg reist igjen hadde jeg sikkert utvidet med Timor siden vi allerede var ganske langt ute i Indonesia.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding! :)

 

Jeg har begrenset meg ned til Burma, Thailand, Laos og Kambodsja. Med mindre dere mener jeg bør droppe noen land for et annet? Om jeg besøker alle i den rekkefølgen vet jeg ikke enda. Må snakke med noen som har reist innom disse landene eller finne info på nettet. Har dere forresten noen gode nettsteder hvor backpackere forteller om reisene sine? Tror det hadde vært veldig nyttig for meg.

Vil oppleve strandliv men også gamle templer og kulturhistorie.

 

Har våte drømmer om naturen i Burma så det er nesten et must! Utrolig fint der! Veldig lyst å dra til Koh Phi Phi også!

 

 

Kan det stemme at jeg må ha et eget visum for alle disse landene?

 

 

Du kan aldri ha for god tid når det kommer til å skaffe visum. Sitter selv og venter på å få passet mitt tilbake fra en ambassade i Finland til en tur som starter om tre uker...

 

 

Hvordan fungerer det med visum? Sender jeg bare passet mitt inn til ambassaden via posten så får jeg det returnert når visumet er innvilget?

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Et siste tips fra meg, om enn noe opplagt:

Pass veldig godt på det du drikker om du skal ut på byen/bar. Hold deg til flaskepils om du kan. En bekjent og kameraten hans ble dopet, voldtatt og ranet i vår. Det endte med HIV for han ene. Lite kult for å si det sånn!

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding! :)

 

Jeg har begrenset meg ned til Burma, Thailand, Laos og Kambodsja. Med mindre dere mener jeg bør droppe noen land for et annet? Om jeg besøker alle i den rekkefølgen vet jeg ikke enda. Må snakke med noen som har reist innom disse landene eller finne info på nettet. Har dere forresten noen gode nettsteder hvor backpackere forteller om reisene sine? Tror det hadde vært veldig nyttig for meg.

Vil oppleve strandliv men også gamle templer og kulturhistorie.

 

Har våte drømmer om naturen i Burma så det er nesten et must! Utrolig fint der! Veldig lyst å dra til Koh Phi Phi også!

 

 

Kan det stemme at jeg må ha et eget visum for alle disse landene?

 

 

Du kan aldri ha for god tid når det kommer til å skaffe visum. Sitter selv og venter på å få passet mitt tilbake fra en ambassade i Finland til en tur som starter om tre uker...

 

 

Hvordan fungerer det med visum? Sender jeg bare passet mitt inn til ambassaden via posten så får jeg det returnert når visumet er innvilget?

Til Myanmar må du ha visum. De har ingen ambassade i Norge så det sikreste og enkleste er å henvende deg til et visumbyrå (f.eks.visumservice) som ordner alt. Men det er dyrt! Det gjorde jeg før jeg dro til Myanmar sist høst.

Et rimeligere alternativ, ettersom du skal til Thailand også, er å møte opp på Myanmars ambassade i Bangkok.

 

Dersom du kommer med fly til til Laos og Kambodsja kan du ordne visum ved ankomst. (Litt usikker på hvordan det er ved grenseoverganger) Ta med passbilder. Vet ikke hvor lenge du kan være i disse landene på dette visumet, men det pleier å være rundt 30 dager. Det er fort gjort å finne ut...

(jeg skal for øvrig også til Laos og Kambodsja i høst)

 

For sikkerhets skyld bør du alltid sjekke slike ting ved å sjekke ambassadenes offisielle websider og aldri stole på svar (inkludert mitt) du får i dette eller andre fora.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer det med visum? Sender jeg bare passet mitt inn til ambassaden via posten så får jeg det returnert når visumet er innvilget?

 

Du leverer passet på ambassaden sammed med diverse følgedokumenter. Vanlige dokumenter er søknadsskjema, passfoto, reiseforsikringsbevis, hotellbooking, flybilletter, invitasjoner, etc, og hvis du har gjort alt riktig, så får du det tilbake med et visum.

 

Av landene du vil besøke er Thailand visumfritt i 30 dager, mens Kambodjsa har et E-visum som du søker om her. Burma og Laos er mer tricky, ingen av dem har ambassade i Norge, som betyr at du må sende passet ditt utenlands. Du kan, som nevnt over, betale andre for å gjøre det for deg, men det koster ofte mer enn det smaker (Visumservice tar f.eks. 950 kroner for å ordne visum til Myanmar, som i utgangspunktet kun koster 140 kroner). Laos sin nærmeste ambassade ligger i Stockholm, Burma sin i London. Det er også er mulig å søke om visum ved de respektive land sine ambassader i Bangkok, men personlig har jeg alltid ordnet med visum før avreise, så det får noen andre gi råd om.

Lenke til kommentar

Ordnet visum på den Myanmarske ambassaden i Bangkok. Ikke noe stress, møtte opp i 10-tiden, tok alt jeg trengte av bilder hos en liten bil på utsiden og så var det bare å vente en halvtimes tid eller noe i kø. Hentet igjen to dager etterpå, og betalte hyggelige 150 kroner. Kan også få det gjort til dagen etter, eller til og med samme dag hvis du betaler mer.

Selve hentingen tok også litt tid; de har oppe for innlevering på morgenen og henting på ettermiddagen, og er fort litt kø der. Imidlertid lett å komme i kontakt med andre backpackere der hvis du vil det, det er plenty av backpackere i køen der.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Av landene du vil besøke er Thailand visumfritt i 30 dager, mens Kambodjsa har et E-visum som du søker om her. Burma og Laos er mer tricky,

 

Når det gjelder Laos og Kambodsja er det altså ingen grunn til å styre med ambassader og visumsøknader før du reiser. Dersom du har norsk pass får du lett visum ved ankomst på flyplassen og ved en del grenseoverganger.

http://www.laosvisas.com/to-get-laos-visa/how-to-get-laos-visa-on-arrival/

http://www.embassyofcambodia.org/faq.html

Lenke til kommentar
Når det gjelder Laos og Kambodsja er det altså ingen grunn til å styre med ambassader og visumsøknader før du reiser. Dersom du har norsk pass får du lett visum ved ankomst på flyplassen og ved en del grenseoverganger.

http://www.laosvisas.com/to-get-laos-visa/how-to-get-laos-visa-on-arrival/

http://www.embassyofcambodia.org/faq.html

 

 

Du er mer bereist enn meg, så jeg tror deg hvis du sier det. Når jeg skulle til Thailand ble jeg imidlertid advart om at hvis jeg skulle ta en avstikker til Laos og Kambodsja, så ville jeg spare masse tid, penger og frustrasjon på å ha visum klart på forhånd. Endte dog opp med å ikke dra dit, så hvordan det gjøres i praksis vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen! Utrolig mye til hjelp for en som aldri har vært der nede. Tror jeg har litt bedre kontroll hva angår visum nå. :)

 

 

Ordnet visum på den Myanmarske ambassaden i Bangkok. Ikke noe stress, møtte opp i 10-tiden, tok alt jeg trengte av bilder hos en liten bil på utsiden og så var det bare å vente en halvtimes tid eller noe i kø. Hentet igjen to dager etterpå, og betalte hyggelige 150 kroner. Kan også få det gjort til dagen etter, eller til og med samme dag hvis du betaler mer.

Selve hentingen tok også litt tid; de har oppe for innlevering på morgenen og henting på ettermiddagen, og er fort litt kø der. Imidlertid lett å komme i kontakt med andre backpackere der hvis du vil det, det er plenty av backpackere i køen der.

 

Det hørtes jo kjekt ut! Hvor i Asia reiste du? Vil du anbefale Myanmar (Burma) som reisemål? Vet jo at landet nylig har åpnet opp. Hører også de er litt paranoid hvis man drar dit.. Risikerer jeg å bli mistenkt for å være spion eller bli fotfulgt av politi/militærfolk? :p Har lest om tilfeller hvor folk har blitt fratatt mobiltelefoner ved ankomst på flyplassen.. Hvor sant det er, er jo en annen sak.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

På akkurat den turen var jeg bare i Myanmar. (+noen dager i Bangkok i begge ender av turen) Ja, jeg vil absolutt anbefale Myanmar. Jeg ble ikke fotfulgt av noen som helst og jeg kunne reise fritt i de områdene som er åpne for turister. Folk var vennlige og hjelpsomme og jeg følte meg helt trygg over alt. Har faktisk ikke vært i noe land hvor jeg har følt meg tryggere. (det måtte i så fallvære Nord-Korea...)

 

 

Lenke til kommentar

www.travbuddy.com

 

Veldig bra reiseforum,litt som facebook for folk som liker å reise. Du lager ein profil, blir venner med folk legger ut bilder, skriver blog, anbefaler, hotel/hostel, restauranter +++, formune er veldig aktive og mangen svarer

 

 

Burma er eit helt fantastisk og som Eflatjan skreiv er det heit trygt å reise der. Folk er vennlige og nysgjerrige, dei vil gjerne snakke med tursiter. Mobilen får du beholde

Pass kan du lett fikse i Bangkok. Anbefaler dette hostell http://www.saphaipae.com/ 5 minutter fra den Burmesiske ambassaden


Har dere forresten noen gode nettsteder hvor backpackere forteller om reisene sine? Tror det hadde vært veldig nyttig for meg.

 

 

 

 


 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...