Gå til innhold

Religion; et alternativ til psykolog ved psykiske plager?


Anbefalte innlegg

Gå til Jesus og gi alt til Gud:)

Fordi Gud er pappan din Og noen bedre pappa kan du ikke få :) Han vet alt som er til beste for deg...Og sorgene er for noe godt de også. Og du har ingen grunn til mindreverdighetsfølelse...Fordi Gud har skapt deg akkurat sånn du skal være og tankene som er onde er ikke sanne, men gjør alt for å ta deg vekk fra sannheten. Gud elsker deg enormt! Og det er sant. Stol på Gud. Du er virkelig nydelig! Og Gud trenger deg også ;)

"RULE 29- Destiny doesn’t mean that our lives are already decided. It is a stupidity to accept everything and say “It is destiny”. Destiny doesn’t show the whole life, only the end of some roads. We are not completely masters but surely not victims."

Salmene er fine å lese til trøst og oppbyggelse:)
Gud vil vise veien om du må til psykolog eller ikke. Jeg vil be for deg jeg også :)

Dessuten er du på rett vei og har tatt et kjempe steg nå :)


Moderatormelding

 

 

Denne tråden er splittet ut fra følgende tråd:
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1583468&page=0
Innlegg må sees i sammenheng med dette

mvh Lars

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Gå til Jesus og gi alt til Gud:)

 

Fordi Gud er pappan din Og noen bedre pappa kan du ikke få :) Han vet alt som er til beste for deg...Og sorgene er for noe godt de også. Og du har ingen grunn til mindreverdighetsfølelse...Fordi Gud har skapt deg akkurat sånn du skal være og tankene som er onde er ikke sanne, men gjør alt for å ta deg vekk fra sannheten. Gud elsker deg enormt! Og det er sant. Stol på Gud. Du er virkelig nydelig! Og Gud trenger deg også ;)

 

"RULE 29- Destiny doesn’t mean that our lives are already decided. It is a stupidity to accept everything and say “It is destiny”. Destiny doesn’t show the whole life, only the end of some roads. We are not completely masters but surely not victims."

 

Salmene er fine å lese til trøst og oppbyggelse:)

Gud vil vise veien om du må til psykolog eller ikke. Jeg vil be for deg jeg også :)

 

Dessuten er du på rett vei og har tatt et kjempe steg nå :)

Kan vi forby religiøs forkynning innenfor denne kategorien på forumet? Skjønner ikke hvordan det har relevans, med mindre trådstarter har bedt om det. Så en lignende tråd det en fyr maste om islam.

 

Nå er det flere millioner mennesker som har forstått at Gud er redningen og Jesus er veien. Og det var ment for til hjelp for en som er i ane vanskelig situasjon og ikke vet hvilken vei han skal ta med å gå til psykolog eller ikke og spørr mange av oss som har nok med oss selv mange og ikke vet best hva som er løsningen alltid, men Jesus er løsningen healeren og legen og hva mer en kan be om.Og blant jesus er vi alle søsken som vil hjelpe hverandre å gi kjærlighet til hverandre, men ikke prøve å forkynne annet enn å komme med det som vi tror er til hjelp og støtte og til vårt aller beste :) Og om jeg ber han gå til psykolog, så kan det være akkurat like mye verdt som å ville hjelpe med jesus.

 

Også bad jeg tyrker om litt hjelp etterpå i kveld for denne gutten om han kunne finne noe vers for de som er i sorg og smerte og han fant dette...

 

. On no soul doth Allah place a burden greater than it can bear. It gets every good that it earns, and it suffers every ill that it earns. (Pray:) "Our Lord! Condemn us not if we forget or fall into error; our Lord! Lay not on us a burden like that which Thou didst lay on those before us; Our Lord! Lay not on us a burden greater than we have strength to bear. Blot out our sins, and grant us forgiveness. Have mercy on us. Thou art our Protector; Grant us victory over the unbelievers."

 

Og det er mye styrke å hente for den som ønsker visdommen til legning i blant religionene.

 

Men kjærlighet er mer viktig...Og Jesus kan lære oss det også ;)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Får inntrykk av at dem som bruker religion til å dempe psykiske plager ofte ikke kommer seg noen vei. Det blir en patologisk form for tro når folk vier livet sitt til religion etter min mening, isteden for å få god psykologisk behandling. Først er det best å bruke det som vi vet kan ha god effekt.

Endret av jadaimorgen
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Får inntrykk av at dem som bruker religion til å dempe psykiske plager ofte ikke kommer seg noen vei. Det blir en patologisk form for tro når folk vier livet sitt til religion etter min mening, isteden for å få god psykologisk behandling. Først er det best å bruke det som vi vet kan ha god effekt.

 

Det kommer til å bli mye lettere å snakke om problemene dine når du blir kjent med terapeuten, det kommer nok til å gå bra. Synes du har god grunn til å gå til psykolog og jeg tror du kan ha god nytte av det.

 

Ikke utelukk noe som helst, du vet ikke hva som kan være til hjelp for den andre. Noen går til psykologen, andre går til presten, mens noen går inn i seg selv og finner lykken. Poenget er at man vil hjelpes, og det er det viktigste.

 

Jeg foreslår den metoden jeg kjenner best og vet virker best (altså da VET jeg fordi jeg har personlig erfaring, og ikke fordi jeg tror på andres erfaringer og ord, eller misjonerer egen religion), som er å lære seg helt basic meditasjon, og øve litt på den typen egenbehandling. Kan jo alltids bryte av hvis virkningene ikke møter behovet

Lenke til kommentar

 

Får inntrykk av at dem som bruker religion til å dempe psykiske plager ofte ikke kommer seg noen vei. Det blir en patologisk form for tro når folk vier livet sitt til religion etter min mening, isteden for å få god psykologisk behandling. Først er det best å bruke det som vi vet kan ha god effekt.

Det kommer til å bli mye lettere å snakke om problemene dine når du blir kjent med terapeuten, det kommer nok til å gå bra. Synes du har god grunn til å gå til psykolog og jeg tror du kan ha god nytte av det.

 

Ikke utelukk noe som helst, du vet ikke hva som kan være til hjelp for den andre. Noen går til psykologen, andre går til presten, mens noen går inn i seg selv og finner lykken. Poenget er at man vil hjelpes, og det er det viktigste.

 

Jeg foreslår den metoden jeg kjenner best og vet virker best (altså da VET jeg fordi jeg har personlig erfaring, og ikke fordi jeg tror på andres erfaringer og ord, eller misjonerer egen religion), som er å lære seg helt basic meditasjon, og øve litt på den typen egenbehandling. Kan jo alltids bryte av hvis virkningene ikke møter behovet

Det er sant det. Buddhisme tror jeg nok er den beste religionen med tanke på angst, stress og andre plager. Det er bare litt synn hvis noen tror at gud kan løse alt og går glipp av annen behandling som kan funke, også er det synn hvis folk tror psykolog kan hjelpe med alt og går glipp av metoder du nevner som kan hjelpe. Men så er det lagt en del forskning i psykologien, og er derfor lurt å prioritere. Endret av jadaimorgen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Det er sant det. Buddhisme tror jeg nok er den beste religionen med tanke på angst, stress og andre plager.

 

 

Jeg vil ikke si at "ismen" er noe bedre enn andre "ismer", men er helt enig i at læren om hvordan stress oppstår og hvordan stress forsvinner, som var det den læreren kalt "Buddha" gav oss, er den beste for det forannevnte. Ismen i seg selv inneholder alt mulig rart som vi mennesker kan finne på, så den er ikke å tro på.

Det som er litt fortærende for en som praktiserer og vet litt om hva som kan oppnåes, er at de fleste av oss skjønner metoden og aksepterer på ett intellektuelt plan at den er dyp og virkningsfull, men fordi vi er så låst fast til vanetenking, og den ignorante troen på at "selvet" vårt er noe å stole på i det hele tatt, vil vi ikke gi oss selv den muligheten til å bli frie vesener

 

Det er bare litt synn hvis noen tror at gud kan løse alt og går glipp av annen behandling som kan funke,

 

 

Og her er jeg uenig med deg, fordi at skal man ta ondet ved roten må man innlemme alt i denne verden - det går ikke an å fjerne noe, for så å tro at man nå sitter med selve "sannheten" .. Jeg har møtt folk som har funnet roen ved å "gå til Gud", jeg har også møtt de som ikke fant. Og hva er nå "Gud" for noe? Ikke vet jeg, men jeg tror personlig at alle søkende mennesker kan finne samme sannhet, fordi det finnes bare en sannhet, og det som skiller oss er at vi tror og bruker forskjellige "søkemotorer" - min kalles "Buddhismen", som altså er bare 1 variant av flere.

 

også er det synn hvis folk tror psykolog kan hjelpe med alt og går glipp av metoder du nevner som kan hjelpe. Men så er det lagt en del forskning i psykologien, og er derfor lurt å prioritere.

 

 

Psykologi kan være svaret, og det kan også være helt feil, saken er at man vet ikke .. Jeg for min del synes all psykologi egentlig er bortkastet, fordi det tar ikke ondet ved roten, og det finnes de som blir helt avhengig av nettopp slike samtalepartnere, og går til nye samtaler gjennom hele livet, uten å få det endelige svaret. Og hva er nå bra med det?

 

:)

Lenke til kommentar

Mangt og mye i denne verden handler om penger og makt. En ganske vanlig måte å skaffe seg penger og makt på er såkalte religiøse trossamfunn.

 

Sterke religiøse (vrang)forestillinger er ellers nokså vanlige i forbindelse med alvorlige sinnssykdommer. (Uten at man behøver å være sinssyk for å ha religiøse opplevelser.)

 

http://www.sykepleien.no/fagutvikling/fagartikkel/120833/psykotisk-og-religios

 

Hvis man velger å bruke en offentlig godkjent psykolog eller en prest i statskirken, så har man vel en rimelig god sannsynlighet for at vedkommende er ved sine fulle fem og at vedkommende ikke er på jakt etter ofre som skal innlemmes i sitt reiligiøse makthiarki, eller at framtidig økonomisk vinning er et bakenforliggende motiv for all "godhet" og all "hjelp". Slik er det selvfølgelig ikke bestandig, men kanskje noen ganger.

 

Typisk for den som er forretningsdrivende innenfor religiøs tro og dogmatikk, det er jo at det man selger er en slags "endelig sannhet" og at det man betaler med en underordnet posisjon, eventuelt gratisarbeid i "meningheten" og/eller penger.

 

Her vil man vel kanskje ofte komme best ut av det ved å benytte den offentlige helsetjenesten.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg tror at man skal prøve åndene en stund før man vet hva som er til det bedre.

 

Om en psykolog er veien. Er Jesus en vei også...Og det er ikke for ingen ting at mange blir reddet fra sine lidelser med å ha Gud i nærheten. Fordi alle trenger denne talsmannnen. Og man kan jo heller ikke si at det er vrangforestillinger. Nå er det prester og pastorer rundt om kring som kanskje tenker med det på å tjene penger. Men vi har også de som tjener Gud og gjennom ånden hjelper andre mennesker fordi de tror sterkt på en Gud og vet at med våre hjerter kan få til mirakler i livet fordi vi blir Guds barn...Og derfor tror sterkt på at vi også kan hjelpe andre...

 

Selvom vi faller vi også...Men det er bare det onde som prøver å få oss til å falle...Og der har vi Jesus som et godt eksempel...Tenk på alt han fikk i mot seg allikeve stod sterk i ånden og sin tro på at han var Guds sønn. Og med det har også hjulpet flere å bli lik han...Fordi det er den veien Gud vil at vi skal gå...

 

Og heller ingen tvinger noen til å betale noe for å komme til Gud. Det er vårt eget valg om vi vil støtte opp med penger til forskjellige.

 

Men vi gir vårt liv som vi har fått tilbake... Så vi slipper å gå i disse fellene ;) Og Gud vil oss bare godt. Så da er det utrolig at vi går lov til å velge å få det bare godt :)

 

Men det kan være fint å prøve å avlede det vonde med noe annet godt uansett og det har Gud gitt oss det også :)

 

Og det finnes egentlig ikke noe bedre enn at Gud er virkelig den som vil noe med livet ens. Og virkelig bryr seg. Og der kan vi finne den kjærligheten som mangler i våre liv. Slik at vi ikke lider...Men forstår og gir oss selv det vi mangler ved hjelp fra vår pappa:)

 

Og Gud er allerede å hjelper denne gutten også :) Om han tror det eller ikke. Men jeg vet at Gud er der :) Han var der før han skrev her t.o.m

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Jeg tror at man skal prøve åndene en stund før man vet hva som er til det bedre.

 

Om en psykolog er veien. Er Jesus en vei også...Og det er ikke for ingen ting at mange blir reddet fra sine lidelser med å ha Gud i nærheten. Fordi alle trenger denne talsmannnen. Og man kan jo heller ikke si at det er vrangforestillinger. Nå er det prester og pastorer rundt om kring som kanskje tenker med det på å tjene penger. Men vi har også de som tjener Gud og gjennom ånden hjelper andre mennesker fordi de tror sterkt på en Gud og vet at med våre hjerter kan få til mirakler i livet fordi vi blir Guds barn...Og derfor tror sterkt på at vi også kan hjelpe andre...

 

Selvom vi faller vi også...Men det er bare det onde som prøver å få oss til å falle...Og der har vi Jesus som et godt eksempel...Tenk på alt han fikk i mot seg allikeve stod sterk i ånden og sin tro på at han var Guds sønn. Og med det har også hjulpet flere å bli lik han...Fordi det er den veien Gud vil at vi skal gå...

 

Og heller ingen tvinger noen til å betale noe for å komme til Gud. Det er vårt eget valg om vi vil støtte opp med penger til forskjellige.

 

Men vi gir vårt liv som vi har fått tilbake... Så vi slipper å gå i disse fellene ;) Og Gud vil oss bare godt. Så da er det utrolig at vi går lov til å velge å få det bare godt :)

 

Men det kan være fint å prøve å avlede det vonde med noe annet godt uansett og det har Gud gitt oss det også :)

 

Og det finnes egentlig ikke noe bedre enn at Gud er virkelig den vil noe med livet ens. Og virkelig bryr seg. Og der kan vi finne den kjærligheten som mangler i våre liv. Slik at vi ikke lider...Men forstår og gir oss selv det vi mangler ved hjelp fra vår pappa:)

Det interessante er at du faktisk tror dette, selv om det kun er din egen hjerne og ingenting annet som overbeviser deg selv om guds eksistens. Hvis du gjør noe bra i "guds" navn er det kun din egen hjerne som har funnet ut at det er det lureste å gjøre. Og hvis "gud" elsker deg er det kun deg selv som har overbevist deg om at noe som ikke eksisterer "elsker" deg.

 

I fremtiden kommer vi til å se på religiøse mennesker som sære mennesker med fantasivenner som antagelig trenger psykolog hjelp.

 

Hater å ta denne diskusjonen her, men kan ikke la være når andre mennesker utnytter sårbarheten til andre ved å forkynne sin usanne tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det interessante er at du faktisk tror dette, selv om det kun er din egen hjerne og ingenting annet som overbeviser deg selv om guds eksistens. Hvis du gjør noe bra i "guds" navn er det kun din egen hjerne som har funnet ut at det er det lureste å gjøre. Og hvis "gud" elsker deg er det kun deg selv som har overbevist deg om at noe som ikke eksisterer "elsker" deg.

 

I fremtiden kommer vi til å se på religiøse mennesker som sære mennesker med fantasivenner som antagelig trenger psykolog hjelp.

 

Hater å ta denne diskusjonen her, men kan ikke la være når andre mennesker utnytter sårbarheten til andre ved å forkynne sin usanne tro.

 

Jeg vet at det er vanskelig for deg å tro. Men om så denne fantasi vennen er en del av vårt indre og befinner seg på et åndelig plan så er det ingen ting som kan motbevise at det faktisk eksisterer. Det er ikke uten grunn at vi er oppfinnsomme, fordi vi har vår behov som danderer veien. Hvem styrer maurene til å holde liv i dronningen i en maurtue. Er det da også kanskje fantasivennene deres ? ;) Men vi har våre og vi er connected til vår himmelske far. Om vi velger å tro det eller ikke. Men det gir oss liv:) Og selvom psykologen sitter der og tror han kan hjelpe så er han også fortsatt connected til sin fantasivenn han/hun også...Om han hun tror på en Gud eller ikke også. Fordi vi er skapt med tro :) Og det skal vi bare være glade for :)

 

Og hvis du ikke har fått med deg det så var einstein Buddha Jesus Shakespeare o.fl Genier På sitt plan med en religiøs tro Og hjalp flere millioner mennesker. Og fortsatt gjør det den dag i dag. Og vi bygger videre på vår tro til å faktisk lære av våre mestere..Om det så er new age bhavwagita sokrates Ole Brumm eller Mona Lisa... ;)Men hjelpen kommer fra Guds rike :)

 

Og når barna får lov til å være blant engler så blir det nok mindre psykologer også.

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar

Hvis vi er skapt med tro hvorfor tror ikke jeg? Og de fleste nordmenn er jo ikke religiøse heller. Det er ikke vanskelig for meg å tro, det er umulig. Du kan ikke motbevise at ikke julenissen eksisterer heller, eller at en flygende tekopp er kilden til vår eksistens eller åndelige plan. Like sannsynlig som at gud eksisterer. Men som skrevet i en annen tråd så er dette ikke stedet å ta en slik diskusjon og jeg håper det blir forbudt her. Ta diskusjonen heller et annet sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi er skapt med tro hvorfor tror ikke jeg? Og de fleste nordmenn er jo ikke religiøse heller. Det er ikke vanskelig for meg å tro, det er umulig. Du kan ikke motbevise at ikke julenissen eksisterer heller, eller at en flygende tekopp er kilden til vår eksistens eller åndelige plan. Like sannsynlig som at gud eksisterer. Men som skrevet i en annen tråd så er dette ikke stedet å ta en slik diskusjon og jeg håper det blir forbudt her. Ta diskusjonen heller et annet sted.

Fordi du velger selv om du vil tro på noe eller ikke.

Men tror du at en psykolog kan feks hjelpe denne Gutten da? siden vi fløy litt ut av diskusjonen;)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Jeg tror at psykologer faktisk kan rydde opp i enkelte menneskers tanker i motsetning til religion. Jeg har, under ingen omstendigheter, noen tro på at religion kan erstatte psykologer.

 

Religion har en slags placebo-effekt på sinnstilstanden vår, og man må ikke glemme at religion ofte forsøkte å forklare det man ikke kunne forklare på den aktuelle tiden.

For eksempel var en svært utbredt tanke på 1300-tallet at svartedauden hadde en sammenheng med Gud.

 

Religion har nok også sine positive sider for dem som føler seg lykkelig grunnet den, men religion bærer ingenting forbi det du selv gjør den til.

Endret av Raxzer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det jeg snakker om er kompetente samtalepartnere, og der behøver man ikke holde på å utelukke troende, fordi en god del av det som folk sliter med er eksistensielle spørsmål og problemstillinger, og da kan nettopp en mer spirituell samtalepartner være mest nyttig

 

snakker rett og slett om å ikke utelukke basert på fordom

Lenke til kommentar

Jeg tror at psykologer faktisk kan rydde opp i enkelte menneskers tanker i motsetning til religion. Jeg har, under ingen omstendigheter, noen tro på at religion kan erstatte psykologer.

 

Religion har en slags placebo-effekt på sinnstilstanden vår, og man må ikke glemme at religion ofte forsøkte å forklare det man ikke kunne forklare på den aktuelle tiden.

For eksempel var en svært utbredt tanke på 1300-tallet at svartedauden hadde en sammenheng med Gud.

 

Religion har nok også sine positive sider for dem som føler seg lykkelig grunnet den, men religion bærer ingenting forbi det du selv gjør den til.

Jeg tror at alle kan være med å rydde opp i andres menneskers problemer :) Men at det først og fremst kommer an på vår vilje og viten til også å søke hjelp og ta tak i problemene. Religioner vil være til hjelp også. Men jeg tror ikke religion er Gud :)Men at religioner er skapt p.g.a at Gud bor i oss :)

 

Leser man nyetestamente kan man lese det til vår tid. Fordi den er skrevet tidløst. Hvis noen liker å lovsynge å prise Gud og de blir lykkelige med det så trenger det ikke være en palceboeffekt av den etter min mening så lenge det er oppbyggende og til godt for dem.

 

Jeg liker feks å høre folk snakke gjennom ånden å gi av sin gave til oss, og noen er helt utrolige på det :) At det treffer rett i hjertet på en. Og da får jeg sånn glad lykkerus inni meg fordi det gav så mye bra :) Og om det er presten eller naboen som gjør det er det ikke placebo av den grunn. Og jeg mener Gud kan erstatte det meste når vi åpner opp for det;) Men det er ikke gjort av seg selv...Mens samtidig kan jeg forstå ditt syn. Fordi det er veldig vanskelig å tro på noe man ikke selv helt har opplevd og lar seg kjenne ved også.

 

Men jeg har en fin salme til deg siden mitt indre ville gi deg det :)

Salme 32 Salig er den som får synden tilgitt

"Jeg vil gjøre deg vis og lære deg

den veien du skal gå,

jeg vil la mitt øye hvile på deg

og gi deg råd."

Og det kommer fra ånden Gud har gitt oss. Slik at vi med tro går riktig vei tror jeg.

 

Rop av fryd for Herren,

dere rettferdige!

Det er rett at de oppriktige

synger lovsang.

 

2 Pris Herren til lyre,

spill for ham på tistrenget harpe!

 

3 Syng en ny sang for ham,

spill vakkert og rop med jubel!

 

4 For Herrens ord er sant,

alt han gjør, kan en stole på.

 

5 Han elsker rettferdighet og rett,

jorden er full av Herrens godhet.

 

6 Ved Herrens ord ble himmelen skapt,

hele himmelens hær ved pusten fra hans munn.

 

7 Han samlet havets vann som i et kar,

la havets dyp i forråd.

 

8 Hele verden må frykte Herren,

alle som bor på jorden, må skjelve for ham.

 

9 Han talte, og det skjedde,

han befalte, og det sto der.

 

10 Herren forstyrrer folkenes råd,

bryter planene folkeslag tenker ut.

 

11 Herrens råd står fast for alltid,

hans hjertes planer fra slekt til slekt.

 

12 Salig er det folk som har Herren til Gud,

det folk han har valgt til sin eiendom!

 

13 Herren skuer ned fra himmelen,

han ser alle mennesker.

 

14 Fra sin bolig ser han ned

på alle som bor på jorden.

 

15 Han har formet deres hjerte,

alle deres gjerninger kjenner han.

 

16 Kongen blir ikke reddet av stor styrke,

krigeren berges ikke av sin store kraft.

 

17 Hesten gir falske håp om redning,

med sin store styrke berger den ingen.

 

18 Men Herrens øye hviler på dem

som frykter ham og venter på hans miskunn,

 

19 så han kan fri dem fra døden

og holde dem i live gjennom hungersnød.

 

20 Vår sjel venter på Herren;

han er vår hjelp og vårt skjold.

 

21 Vårt hjerte gleder seg i ham,

vi setter vår lit til hans hellige navn.

 

22 La din miskunn være over oss, Herre!

Det er deg vi venter på.

 

:)

 

"Og du skal elske Herren din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din makt. 6Og disse ord som jeg byder dig idag, skal du gjemme i ditt hjerte. …"

Endret av Sabell
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vel, så er jo trådtittelen litt mer enn bare "styrt"

Utgangspunktet for diskusjonen startet i en annen tråd, og der handlet det om å bruke eller finne gode samtalepartnere, uavhengig av sånne ting som livssyn ol. Altså, benytte seg av tilgjengelige psykologiske ressurser. Så trådtittel burde heller vært: Kan livssyns coacher være ett alternativ til psykologer, som gode samtalepartnere?

 

Ingen snakker vel med "religioner" ..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

ufaglærte og hjernevaskede mennesker møter man hele tiden, og noen av dem er troende, mens andre har en annen tro eller sier at de ikke tror, men henviser til andre personer som er mer populær og gjerne berømte for å fornuftsforklare egne valg. Den ene bruker Gud som sin størrelse, mens den andre bruker en sekulær størrelse "valgfritt navn" .. for å "bevise" egen tro - alle snakker bare om hva eller hvem de tror på, så for meg er de rimelig like, og like lite høre på.

Lenke til kommentar

ufaglærte og hjernevaskede mennesker møter man hele tiden, og noen av dem er troende, mens andre har en annen tro eller sier at de ikke tror, men henviser til andre personer som er mer populær og gjerne berømte for å fornuftsforklare egne valg. Den ene bruker Gud som sin størrelse, mens den andre bruker en sekulær størrelse "valgfritt navn" .. for å "bevise" egen tro - alle snakker bare om hva eller hvem de tror på, så for meg er de rimelig like, og like lite høre på.

 

Det spørs vel helt om den personen som henvises til er profesjonell i feltet det gjelder, er han ikke det så er blir det akkurat like ille ja.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

ufaglærte og hjernevaskede mennesker møter man hele tiden, og noen av dem er troende, mens andre har en annen tro eller sier at de ikke tror, men henviser til andre personer som er mer populær og gjerne berømte for å fornuftsforklare egne valg. Den ene bruker Gud som sin størrelse, mens den andre bruker en sekulær størrelse "valgfritt navn" .. for å "bevise" egen tro - alle snakker bare om hva eller hvem de tror på, så for meg er de rimelig like, og like lite høre på.

 

Det spørs vel helt om den personen som henvises til er profesjonell i feltet det gjelder, er han ikke det så er blir det akkurat like ille ja.

 

 

Jeg byttet ut egne samtalepartnere, og det var egentlig tilfeldig at jeg havnet opp med såkalte "troende" som de beste "psykologer". Det som var skillet mitt var rett å slett å se på aktuell "samtalepartner", og legge merke til om vedkommende levde ett balansert liv selv og var sånn noenlunde lykkelige, fordi det ville si at den visdommen de sa at de hadde var en kunnskap som var troverdig. Jeg fant ingen sekulære som levde etter egen filosofi, men fant mange slike levende filosofer innenfor valgt trosretning, og dermed visste jeg forskjellen på å snakke vakre og "fornuftige" ord, og å leve i samsvar med ordene

 

Det var viktig for meg, fordi hadde jeg holdt meg til skolemedisinen, så hadde jeg kun vært en blind troende, og det er ikke det jeg ønsker meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...