Gå til innhold

Skifte om på hard diskene, formatere og installere windows..


Anbefalte innlegg

Hei! Trenger litt hjelp...

 

Etter litt frem og tilbake har jeg bestemt meg for å formatere harddisken og installere alt på nytt.

Nå har det seg slik at system disken min er på 200 Gb. I tillegg har jeg en ekstra disk på 80 Gb med musikk, film og bilder.

Det jeg ønsker å gjøre er å bytte om på dette, slik at den minste harddisken blir den som windows og alle de andre programmene er på. Slik at jeg har størst plass til alle de uavhengige musikk-, film- og bildefilene. Føler dette er best for meg hvis ting skulle skjære seg igjen i fremtiden. Da ligger jo alt jeg ønsker å ta vare på på den disken med størst plass. Regner med det ikke vil bli behov for å formatere den på nytt på lang tid.

Spørsmålet mitt er da hvordan jeg skal gå frem for å gjennomføre dette skifte? Hadde vært snillt om noen kunne gi meg en lite guide? :)

(jeg bruker Win XP pro og begge diskene er for tiden NTFS-volumer)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte egentlig litt mer på hvordan en gjør det i praksis...

 

kan jeg gjøre det slik??? :o

 

1. Flytte alt som ligger på 80 Gb disken over til 200 Gb disken. (har god plass der)

2. Formatere den da tomme 80 Gb disken.

3. Skifte om på jumperne, slik at den nyformaterte 80 Gb blir master og den andre slave.

4. Installere windows på 80 Gb Disken

5. Flytte alt jeg vil ta vare på tilbake til 80 Gb disken. (Tror det er akkurat plass etter at windows er installert.

6. Formatere 200 Gb disken (som er full av Drit).

7. Flytte tilbake alt jeg flyttet over.

 

Er vel kanskje litt tungvint og kommer nok til å ta litt tid, men det går fint.

 

Men vil det bli noen konflikter i og med at widows vil ligge på begge diskene før jeg får formatert 200 Gb disken. Hvordan blir det med tilordnig av bokstaver? Vil windows kjøre fra slave-disken med en nyformatert disk som master?

Lenke til kommentar

ja, det blir jo å bjuke Ghost eller Drive Image da. disse programmene tar et Image av disken din. når du har laget disse imagene å hvis du brenner ut Imagene på cd så kan du bare boote fra Plata å sette tilbake imagene på den nye disken din, alt som lå på 200 GB disken din ligger nå på 80 GB harddisken din, så formaterer du 200 GB partisjonen din, å du er på nett.

 

ikke verre enn det skjønner du. det er det du gjør i parksis det.

si ifra hvis ikke dette er rett da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...