Gå til innhold

De fleste av dagens kristne er falske.


Anbefalte innlegg

Ifølge Jesus så skal kristne leve av jorden og ikke ha materielle utstyr.

 

Dere kristne som påstår at dere kristne har huset deres fullt av materiale utstyr. Det eneste dere bryr dere om er penger og makt. Dere følger ikke kristent lære.

 

Jeg er ateist, men etter å ha sett filmen til Jesus. Har jeg nå innsett at 90% kristne er ikke kristne mennesker, men kun falske kristne og ikke ekte. Dagens kristne er drittsekker og kristne damer drikker, raper og røyker. Kristne damer puler også altfor mange menn. Det er ikke mulig at kristne mennesker er kristne i dagens samfunn.

 

Denne filmen må dere se på. Følger dere religion så skal dere ikke ha materiale utstyr. Kun mat, drikke og klær skal dere ha.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Så du har sett på en film, og ut fra den dømmer du utallige troende. Det er forøvrig helt nytt for meg at Jesus har lagd en film, trodde faktisk ikke det ble mulig før rundt 1800 tallet, men så feil kan man altså ta ;)

Lenke til kommentar

Ifølge Jesus så skal kristne leve av jorden og ikke ha materielle utstyr.

Er dette noe du har bestemt?

 

Dagens kristne er drittsekker og kristne damer drikker, raper og røyker. Kristne damer puler også altfor mange menn. Det er ikke mulig at kristne mennesker er kristne i dagens samfunn.

Når har kristne ikke vært drittsekker?

 

Hvorfor er det relevant om damer drikker, raper og røyker for å være kristne? Er det noe du har bestemt?

 

Hvorfor kan ikke damer pule alt for mange menn? Er det noe du har bestemt?

 

Hvorfor er det ikke mulig at kristne mennesker er kristne i dagens samfunn? Er det noe du har bestemt?

Følger dere religion så skal dere ikke ha materiale utstyr. Kun mat, drikke og klær skal dere ha.

Hvorfor kan ikke kristne ha materielle ting? Er det noe du har bestemt? Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ifølge Jesus så skal kristne leve av jorden og ikke ha materielle utstyr.

 

Det er ganske mye de skal forholde seg til. Sånn blir det når man følger til tider motsiende bøker.

 

 

 

Dere kristne som påstår at dere kristne har huset deres fullt av materiale utstyr.

 

 

Ja, det virker som en fornuftig antakelse.

 

 

 

Det eneste dere bryr dere om er penger og makt.

 

 

Dette virker ikke som en fornuftig antakelse.

 

 

 

Dere følger ikke kristent lære.

 

 

Det kan godt hende, og jeg vil tro de fleste er fornøyde med det.

 

 

 

Jeg er ateist

 

 

Så fint!

 

 

 

men etter å ha sett filmen til Jesus.

 

 

Jesus lagde antakeligvis ikke noen film. Han lagde antakeligvis heller ikke noen bøker som har overlevd til de dag.

 

[uote]Har jeg nå innsett at 90% kristne er ikke kristne mennesker

 

Hvordan kan man være kristen uten å være kristen? Det gir ikke mening!

 

 

 

men kun falske kristne og ikke ekte.

 

 

Jeg er temmelig sikker på at du ikke har definisjonsmakten på det.

 

 

 

Dagens kristne er drittsekker

 

 

Jeg kjenner flere kristne personer som ikke er drittsekker, og som vitner om at den påstanden der er regelrett feil. Beklager.

 

 

 

og kristne damer drikker, raper og røyker.

 

 

Det varierer nok litt, men jeg tror de fleste av oss både raper og drikker fra tid til annen. Mange røyker nok også, men ikke alle - igjen, du tar feil.

 

 

 

Kristne damer puler også altfor mange menn.

 

 

Dette er en generalisering. Jeg er temmelig sikker på at du finner kristne kvinner som aldri har hatt seksuell omgang med menn. I tillegg så er du veldig dømmende nå - jeg kjenner ikke til en øvre grense for hvor mange menn kvinner kan ha sex med.

 

Jeg kjenner forresten ei kristen jente som er bifil. Kan hun ha sex med så mange kvinner hun vil?

 

 

 

Det er ikke mulig at kristne mennesker er kristne i dagens samfunn.

 

 

Igjen, dette er det ikke opp til deg å definere.

 

 

 

Denne filmen må dere se på.

 

 

Nei. Nei, det må vi ikke.

 

 

 

Følger dere religion så skal dere ikke ha materiale utstyr.

 

 

Hvorfor ikke?

 

 

 

Kun mat, drikke og klær skal dere ha.

 

 

Mat, drikke og klær er alt materielt, og kan regnes som utstyr.

 

Ha en ellers fin dag.

Endret av Imlekk
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mulig litt avsporing, men mener dette kan sammenlignes.

 

 

På vei hjem fra julaften i taxi, spør sjåføren oss om hvordan vi feirer jul. H*n var muslim.

Kort fortalt, forklarte jeg forskjellen på julen som barn og som voksen. H*n nikket på hodet og spurte videre om vi var kristne. Her følte jeg diskusjonen ble en annen.

 

Jeg svarte noe forsiktig om at jeg ikke var 100% kristen (mildt sagt), men at det handlet om mer enn å være kristen for å feire jul i Norge. Dette var tradisjon, kultur også religion, i den rekkefølgen for min del.

Sjåføren mente de fleste kristne i Norge var "dårlige" kristne og at h*n hadde rett til å diskutere dette med meg på nettopp, julaften.

 

Nåde meg om jeg hadde stilt spørsmål til vedkommendes religion og alle dens tilhørere, på en av deres helligdager. Dobbeltmoral som bare en minoritet kan utnytte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og jeg har flere andre motsatte opplevelser med muslimer - har til og med feiret jul sammen med en større gruppe muslimer. Har intet å klage på, og de kan man fint diskutere med, men siden all tro er en meget personlig greie, skal man så klart ikke oppføre seg som en elefant i glassmagasinet

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan Kristus egentlig så på dette at folk hadde familie og fast bostad? Både han og Displene forlot jo alt og bare gikk ene seg med en kjortel og bodde der det ba seg mulighet.

Så for ikke lenge siden en annen Kristus film som heter "The Greatest story ever told" med Max von Sydow i rollen som Kristus. Der var de gjester hos Lazarus, han som han senere vekket opp fra de døde.

Lazarus spurte om han kunne få være med dem, Kristus og Disiplene og dra på vandring sammen med dem. Men Kristus sa han ikke kunne det, fordi han var velstående. Om han kunne forlate alt, inkludert familen og sine kjære døtre? Nei det kunne ikke Lazarus. Så han var ikke kvalifiseret til å få være med dem, og Kristus brukte også der noen tid på å forklare Lazarus at han ikke kunne komme inn i Himmeriket sånn som han hadde det nå. Han måtte gi slipp på alt for at det kunne være chans for det.
Men sånn jeg forstår det, ble Lazarus likevel en personlig venn av Kristus, og at det var årsaken til at han ble bragt til live etter sin død ved et miracel.

Lenke til kommentar

Den samtalen med Lasarus er vel ikke fra Bibelen. Men tror det står om en som egentlig skulle reise sammen med Paulus, men at han fikk verden kjær og trakk seg fra oppdraget.

 

Men samtidig hadde jo apostlene en masse stedbundne menigheter som de reiste rundt for å oppmuntre og innskjerpe på ting, eller som Paulus sendte brev til.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan Kristus egentlig så på dette at folk hadde familie og fast bostad? Både han og Displene forlot jo alt og bare gikk ene seg med en kjortel og bodde der det ba seg mulighet.

 

Så for ikke lenge siden en annen Kristus film som heter "The Greatest story ever told" med Max von Sydow i rollen som Kristus. Der var de gjester hos Lazarus, han som han senere vekket opp fra de døde.

Lazarus spurte om han kunne få være med dem, Kristus og Disiplene og dra på vandring sammen med dem. Men Kristus sa han ikke kunne det, fordi han var velstående. Om han kunne forlate alt, inkludert familen og sine kjære døtre? Nei det kunne ikke Lazarus. Så han var ikke kvalifiseret til å få være med dem, og Kristus brukte også der noen tid på å forklare Lazarus at han ikke kunne komme inn i Himmeriket sånn som han hadde det nå. Han måtte gi slipp på alt for at det kunne være chans for det.

Men sånn jeg forstår det, ble Lazarus likevel en personlig venn av Kristus, og at det var årsaken til at han ble bragt til live etter sin død ved et miracel.

Det som står om Lasarus (iflg. Bibelen Ressurs 2007 bror av Martha og Maria), er dette (Norsk Bibel 2007 (mindre omhyggelig rettskrevet enn 1988)) (har ordnet avsnittene på min egen måte) (med forbehold om skrivefeil, tankestreker ikke rettet):

 

Det var en mann som var syk, Lasarus fra Betania, byen som Maria og hennes søster Marta bodde i. Det var Maria som salvet Herren med salve og tørket føttene hans med sitt hår. Det var hennes bror, Lasarus, som var syk. Søstrene sendte nå bud til ham og sa: Herre! se, han som du elsker, er syk. Men da Jesus hørte det, sa han: Denne sykdommen er ikke til døden, men til Guds ære, for at Guds Sønn skal bli æret ved den. Jesus elsket Marta og hennes søster og Lasarus. Da han nå hørte at han var syk, ble han likevel enda to dager på det stedet der han var. Da først sier han til disiplene: La oss dra tilbake til Judea. Disiplene sa til ham: Rabbi, nylig prøvde judeerne å steine deg, og du drar dit igjen? Jesus svarte: Er det ikke tolv timer i en dag? Den som vandrer om dagen, snubler ikke, for han ser denne verdens lys. Men den som vandrer om natten, han snubler, fordi lyset ikke er i ham. Dette talte han. Deretter sier han til dem: Vår venn Lasarus er sovnet inn, men jeg går for å vekke ham. Disiplene sa da til ham: Herre, hvis han er sovnet, da blir han frisk igjen. Jesus hadde talt om hans død, men de tenkte at han talte om vanlig søvn. Da sa Jesus rett ut til dem: Lasarus er død! Og for deres skyld er jeg glad at jeg ikke var der, for at dere skal tro. Men la oss gå til ham! Tomas, han som ble kalt tvilling, sa da til sine med-disipler: La oss gå med, også vi, så vi kan dø sammen med ham! Da nå Jesus kom fram, fant han at Lasarus allerede hadde ligget fire dager i graven. Betania ligger nær ved Jerusalem, omtrent femten stadier borte. Og mange av jødene var kommet til Marta og Maria for å trøste dem i sorgen over deres bror. Da Marta nå fikk høre at Jesus kom, gikk hun for å møte ham. Men Maria satt hjemme i huset. Marta sa da til Jesus: Herre, hadde du vært her, da var min bror ikke død! Men også nå vet jeg at alt det du ber Gud om, vil Gud gi deg. Jesus sier til henne: Din bror skal stå opp! Marta sier til ham: Jeg vet at han skal stå opp i oppstandelsen på den siste dag. Jesus sa til henne: Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette? Hun sier til ham: Ja, Herre! Jeg tror at du er Messias, Guds Sønn, han som skal komme til verden. Da hun hadde sagt dette, gikk hun og kalte i stillhet på sin søster Maria, og sa: Mesteren er her og kaller på deg. Da hun hørte det, sto hun fort opp og gikk til ham. Jesus var ennå ikke kommet inn i landsbyen, men var på det stedet hvor Marta hadde møtt ham. Da nå de jødene som var hjemme hos Maria for å trøste henne, så at hun brått reiste seg og gikk ut, fulgte de etter. De tenkte at hun ville gå til graven for å gråte der. Da Maria kom dit hvor Jesus var, og fikk se ham, falt hun ned for hans føtter og sa til ham: Herre, hadde du vært her, da var min bror ikke død! Da nå Jesus så henne gråte, og så de jødene gråte som var kommet sammen med henne, ble han opprørt i sin ånd og rystet. Og han sa: Hvor har dere lagt ham? De sier til ham: Herre, kom og se! Jesus gråt. Jødene sa da: Se hvor hun elsket ham! Men noen av dem sa: Kunne ikke han som har åpnet den blindes øyne, også ha gjort det slik at denne mannen ikke var død? Jesus ble da igjen opprørt i sitt indre. Han kom til graven. Det var en hule, og en stein lå foran den. Jesus sier: Ta steinen bort! Marta, den dødes søster, sier til ham: Herre, han stinker allerede, for han har ligget der fire dager. Jesus sier til henne: Sa jeg deg ikke at dersom du tror, skal du se Guds herlighet? De tok da steinen bort, Jesus løftet sine øyne mot himmelen og sa: Far, jeg takker deg fordi du har hørt meg. Jeg visste jo at du alltid hører meg, men for folkets skyld som står omkring meg, sa jeg det, for at de skal tro at du har sendt meg. Og da han hadde sagt dette, ropte han med høy røst: Lasarus, kom ut! Da kom den døde ut, ombundet med liksvøp på føtter og hender, og om hans ansikt var bundet en svetteduk. Jesus sier til dem: Løs ham og la ham gå! Mange av jødene, som var kommet til Maria og hadde sett det han gjorde, trodde da på ham. Men noen av dem gikk av sted til fariseerne og sa til dem hva Jesus hadde gjort.

 

og

 

Men det var en fattig mann ved navn Lasarus, som var lagt ved porten hans. Han var full av verkende sår. Hans ønske var å få mette seg med smulene som falt fra den rikes bord. Men endog hundene kom og slikket sårene hans. Så skjedde det at den fattige døde, og englene bar ham bort til Abrahams fang. Men også den rike døde og ble begravet. Og da han slo sine øyne opp i dødsriket, der han var i pine, da ser han Abraham langt borte og Lasarus i hans fang. Da ropte han og sa: Far Abraham! Forbarm deg over meg og send Lasarus, så han kan dyppe fingertuppen sin i vann og svale min tunge! For jeg lider svær pine i denne ilden. Men Abraham sa: Sønn, husk at du fikk dine goder i din levetid, likesom Lasarus fikk det vonde. Men nå trøstes han her, mens du pines. Dessuten er det festet et stort svelg mellom oss og dere, for at de som måtte ønske å gå herfra over til dere, ikke skal være i stand til det. Heller ikke kan noen komme derfra og over til oss. Da sa han: Så ber jeg deg, far, at du må sende ham til min fars hus - for jeg har fem brødre - for at han kan vitne for dem, så ikke også de skal komme til dette pinens sted. Men Abraham sier til ham: De har Moses og profetene. La dem høre dem! Men han sa: Nei, far Abraham! Men kommer det noen til dem fra de døde, da vil de omvende seg. Men han sa til ham: Hører de ikke Moses og profetene, da vil de heller ikke la seg overbevise om noen står opp fra de døde.

Endret av 29989
Lenke til kommentar

Men det var en fattig mann ved navn Lasarus, som var lagt ved porten hans. Han var full av verkende sår. Hans ønske var å få mette seg med smulene som falt fra den rikes bord. Men endog hundene kom og slikket sårene hans. Så skjedde det at den fattige døde, og englene bar ham bort til Abrahams fang. Men også den rike døde og ble begravet. Og da han slo sine øyne opp i dødsriket, der han var i pine, da ser han Abraham langt borte og Lasarus i hans fang. Da ropte han og sa: Far Abraham! Forbarm deg over meg og send Lasarus, så han kan dyppe fingertuppen sin i vann og svale min tunge! For jeg lider svær pine i denne ilden. Men Abraham sa: Sønn, husk at du fikk dine goder i din levetid, likesom Lasarus fikk det vonde. Men nå trøstes han her, mens du pines. Dessuten er det festet et stort svelg mellom oss og dere, for at de som måtte ønske å gå herfra over til dere, ikke skal være i stand til det. Heller ikke kan noen komme derfra og over til oss. Da sa han: Så ber jeg deg, far, at du må sende ham til min fars hus - for jeg har fem brødre - for at han kan vitne for dem, så ikke også de skal komme til dette pinens sted. Men Abraham sier til ham: De har Moses og profetene. La dem høre dem! Men han sa: Nei, far Abraham! Men kommer det noen til dem fra de døde, da vil de omvende seg. Men han sa til ham: Hører de ikke Moses og profetene, da vil de heller ikke la seg overbevise om noen står opp fra de døde.

Kjempegod gjennomgang av dette her:

http://m.youtube.com/watch?v=JWnsjOL0tQ8

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så for ikke lenge siden en annen Kristus film som heter "The Greatest story ever told" med Max von Sydow i rollen som Kristus.

 

Selv om ikke akkurat dette besøket er hentet fra Bibelen, ser vi at Jesus hadde flere lignende samtaler med andre som lurte på om de skulle bli disipler.

 

Blant annet derfor har man brukt overskriften "Jesus krever alt" et sted i Nye Testamentet.

Jesus sa til fiskerne, Følg meg og jeg vil gjøre dere til menneskefiskere!

 

Jesus sa, Den som legger sin hånd på plogen og ser seg tilbake, er meg ikke verdig.

 

Samtidig ser man disse stedbundne menighetene som utviklet seg. Og man ser også at det kun var menn som var disipler og apostler.

Ikke kvinner eller barn, heller ikke enker.

 

Noe som er verdt å merke seg er at de første kristne ofte (eller alltid?) solgte unna ting og ga pengene til menigheten.

Noen kristne ble straffet fordi de lovet å gi alle pengene til menigheten, men de ble enige om å holde unna en del av summen for seg selv.

Men det er alltid forbundet med straff å love noe til Gud, og ikke oppfylle løftet. I hvert fall hvis man aldri ber om tilgivelse for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilbake til trådtema, etter å ha lest de siste postene her er det vel helt tydelig at ikke alle dagens kristne er falske ihvertfall :p Totalt oppslukt og kan vel bibelen på rams. Har nok brukt mer tid på den enn alle andre bøker tilsammen, i god hjernevask tradisjon.

 

Om de kristne hadde brukt like mye tid og krefter på noe praktisk i samfunnet, noe vi faktisk trenger for å framskynde menneskehetens progresjon og intelligentsia, så hadde vi vært teknologisk 1000 år lenger fram i tid. Dette er også sitert av Neill deGrasse Tyson og må jo være en god grunn til å legge dette ifra seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tilbake til trådtema, etter å ha lest de siste postene her er det vel helt tydelig at ikke alle dagens kristne er falske ihvertfall :p Totalt oppslukt og kan vel bibelen på rams. Har nok brukt mer tid på den enn alle andre bøker tilsammen, i god hjernevask tradisjon.

 

Om de kristne hadde brukt like mye tid og krefter på noe praktisk i samfunnet, noe vi faktisk trenger for å framskynde menneskehetens progresjon og intelligentsia, så hadde vi vært teknologisk 1000 år lenger fram i tid. Dette er også sitert av Neill deGrasse Tyson og må jo være en god grunn til å legge dette ifra seg.

 

Det er ikke sjelden jeg får den innskytelsen; gud fri og bevare meg fra alle disse praktiske dyra :p

 

Var borti ett typisk tilfelle i dag, og det var jo svære greier, du vet sånne som skal styre og årne, der tingene fungerer greit nok, for de fleste

Og når det gjelder den vanlige forståelsen av intelligens, så er den rimelig null verdt, for vi velger fornektelser fremfor de vitenskapelige fakta som holder på å enten drukne oss i tsunamier, steke oss via en hendig liten vulkan, eller får hue blåst av i en relativt sinnsyk sterk kastevind .. fine greier den intelllgensen, du :love:

 

Men for all del, jamre seg nå bare videre :p

Lenke til kommentar

(Oscar Torp gikk for å være ateist (?).)

 

Personer som ikke har hørt evangeliet forkynt rett eller forstått, blir dømt etter naturens lov. Da vi ble født, kom vi rett fra Herren (?) og hadde loven skrevet i våre hjerter. Da vi hørte kristendommen forkynt, forstod vi.

 

Jeg vokste opp i et hjem preget av strid og en barnlig talende mor. Men jeg vokste opp i pinsebevegselsen og har foreldre som var i hver sin menighet. Nettverkskirken og Åge Åleskjærs kirke. Jeg lyttet, men lærte meg ikke å snakke før jeg var ca. 4 år. Alle valg jeg har tatt som jeg angrer på, skyldes ulydighet mot mor. Og at jeg ikke hørte på pappas formaninger.

 

Men det kom da noe godt ut av det likevel.

 

Edit.: Den samme lydighet hadde ikke Adam, sønn av Gud. Og heller ikke Eva, som fikk se at frukten var god (?) å spise av, siden den kunne gi forstand. Dette må sannsynligvis bety at hun spiste frukten først. Men hvis hun ikke gjorde det, er hun klokere enn jeg trodde. Min opplevelse er at morsmålet har følgende egenskap: Mannen blir trett av å tale, og får ikke sagt det han vil. Kvinner snakker uten å tenke først. Men sistnevnte er en forhastet konklusjon i lys av skriftstedet. Jeg har vært bundet til mange ting, men nå tør jeg bruke de barnlige uttrykksformer, verbalt og kroppslig. Nå venter jeg bare på en telefon fra en person hvis navn jeg har fått forståelsen av at jeg ikke har lov til å nevne her.

Endret av 29989
Lenke til kommentar

Dette er også sitert av Neill deGrasse Tyson og må jo være en god grunn til å legge dette ifra seg.

Dersom ikke-kristne flest hadde vært intellektuelle, kjemikere og oppfinnere, kunne jeg ikke sagt så mye om akkurat det. Men faktum er jo at de fleste bruker mye tid på å se på ikke-intellektuelle TV-serier og TV-reklame. For å være "in" her i landet må man liksom kunne uttale seg om hvilken reklame man liker best denne uka, og hvilken man liker minst.

 

Noe annet er at en befolkning full av intelligente oppfinnere, ikke nødvendigvis skaper noen moral eller andre gode verdier. Dersom du har sett noen av de ikke-intellektuelle filmene fra Hollywood, vil du ha sett at det ofte er med onde eller gale vitenskapsmenn.

 

Har ikke sett tidligere at noen tviler på at Eva spiste først. Noe av grunnen til at kvinnen er dårligere stilt enn mannen, er vel at Eva lot seg friste først.

Endret av Frankline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilbake til trådtema, etter å ha lest de siste postene her er det vel helt tydelig at ikke alle dagens kristne er falske ihvertfall :p Totalt oppslukt og kan vel bibelen på rams. Har nok brukt mer tid på den enn alle andre bøker tilsammen, i god hjernevask tradisjon.

 

Om de kristne hadde brukt like mye tid og krefter på noe praktisk i samfunnet, noe vi faktisk trenger for å framskynde menneskehetens progresjon og intelligentsia, så hadde vi vært teknologisk 1000 år lenger fram i tid. Dette er også sitert av Neill deGrasse Tyson og må jo være en god grunn til å legge dette ifra seg.

Jeg har funnet at det er en sammenheng mellom den euklidske logikk og den forståelse man hadde av Bibelen i urkirkens tid (før det hele ble skriftliggjort).

 

Edit.: Det er på grunn av grunnvollen - Jesus - at vi har de egenskapene du tillegger oss.

Endret av 29989
Lenke til kommentar

Så du har sett på en film, og ut fra den dømmer du utallige troende. Det er forøvrig helt nytt for meg at Jesus har lagd en film, trodde faktisk ikke det ble mulig før rundt 1800 tallet, men så feil kan man altså ta ;)

Hun tenker vel på det naturen lærer oss fra vi var barn om skriftstedet i Lukas. Feighet og konformitetspress spiller inn nasjonalt. Jevnfør Johannes' Åpenbaring (kjerneord: feige (fra mitt Google-søk), redde): Se vers 8:

 

Men de redde og vantro og vederstyggelige og manndraperne og horkarlene og trollmennene og avgudsdyrkerne og alle løgnerne, deres del skal være i sjøen som brenner med ild og svovel; det er den annen død.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...