Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Du mener rettferdiggjøring av skattetrekk? Enkelt: Du bruker statstjenester fra du blir født, og du bruker resten av livet på å betale for dem. Noen betaler mer enn de bruker, men fra det jeg leser i denne tråden så er det ingen her som trenger å bekymre seg for det.

Med andre ord: vi blir født inn i et slaveri det er umulig å flykte fra. Det systemet du forsvarer er et system der vi som borgere alltid vil skylde vår arbeidskraft og våre verdier til denne mystiske entiteten kallt "staten" og "fellesskapet". Vi kan aldri bli kvitt vår gjeld til staten uansett hvor hardt vi jobber, og hele livet må vi jobbe for å tilfredsstille andre. Jeg vet ikke med andre her inne men for meg høres dette ut som et føydalsamfunn. Under dagen system kan vi aldri få full frihet over vår egen økonomi uansett hva vi måtte finne på, med mindre man velger å bli kriminell. Ironisk nok så kan det virke som om de kriminelle som står utenfor samfunnet som er de som er virkelig frie. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Du er så søt når du finner på bullshit :)

Pussig, jeg synes ikke du er søt når du ikke klarer å komme med et bedre svar på det Skatteflykting skriver; for han har faktisk helt rett.

Lenke til kommentar

Du mener rettferdiggjøring av skattetrekk? Enkelt: Du bruker statstjenester fra du blir født, og du bruker resten av livet på å betale for dem. Noen betaler mer enn de bruker, men fra det jeg leser i denne tråden så er det ingen her som trenger å bekymre seg for det.

 

Helt riktig: Vi kommer til verden som umælende gjeldsslaver, nødvendigvis uten vårt samtykke. Nå sier vel vergemålsloven at våre foresatte heller ikke har lov til å stifte gjeld på våre vegne. Men hvem spikker fliser om slike bagateller? Loven sier også at staten (fylkesmannen) kan godkjenne slik gjeld, så da så.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det kan vel knapt defineres som gjeld så lenge man kan slutte å betale når som helst(flytte). Leie eller medlemsskapsavgift vil være mer korrekt sammenligning. En faktisk gjeld ville fulgt etter deg når du flyttet til Burundi.

Det å flytte er ikke et reelt valg for de aller fleste. Ellers er ikke sammenligningen med leie/medlemsavgift riktig heller. Et leieforhold kan man si opp når man vil, men man kan ikke velge å ikke betale skatt.

Lenke til kommentar

 

Du mener rettferdiggjøring av skattetrekk? Enkelt: Du bruker statstjenester fra du blir født, og du bruker resten av livet på å betale for dem. Noen betaler mer enn de bruker, men fra det jeg leser i denne tråden så er det ingen her som trenger å bekymre seg for det.

Tja, det bekymret meg tilstrekkelig til å rømme landet.

 

Dog, om ingen her i denne diskusjonen trenger å bekymre seg lenger for dette hvordan rettferdiggjør det at at noen blir tvunget til å betale mer enn de bruker (ie tvunget til å betale andres regninger)?

 

Følger det f.eks. samme logikk som at vi ikker trenger å bry oss med tiggerforbud fordi ingen i denne diskusjonen er tiggere? Eller at vi ikke bør bry oss med deportasjon av asylbarna fordi ingen av oss er asylbarn? Eller klimadebatten ettersom man i Norge bor så langt nord at man faktisk vil imøtese en oppvarming med glede?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Du mener rettferdiggjøring av skattetrekk? Enkelt: Du bruker statstjenester fra du blir født, og du bruker resten av livet på å betale for dem. Noen betaler mer enn de bruker, men fra det jeg leser i denne tråden så er det ingen her som trenger å bekymre seg for det.

Tja, det bekymret meg tilstrekkelig til å rømme landet.

 

men slutte å syte, det klarer du ikke! Burde ikke du heller prøve å omforme det paradiset du bor i nå?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Shruggie: det er en vesentlig forskjell på det å bli født i et land og det å velge å kjøpe et hus. Det er ikke frivillig å bli født inn i gjeld til staten, men det er frivillig å velge hvorvidt man vil ta opp boliglån/tegne leiekontrakt/etc,etc. Du ser vel det? Det går ikke an å ro seg bort i fra at dagens system bygger på trussel om voldsmakt fra staten mot de som ikke føyer seg. Dersom man ikke erkjenner dette så går det ikke an å ha en rasjonell debatt om temaet.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Shruggie: det er en vesentlig forskjell på det å bli født i et land og det å velge å kjøpe et hus. Det er ikke frivillig å bli født inn i gjeld til staten, men det er frivillig å velge hvorvidt man vil ta opp boliglån/tegne leiekontrakt/etc,etc. Du ser vel det? Det går ikke an å ro seg bort i fra at dagens system bygger på trussel om voldsmakt fra staten mot de som ikke føyer seg. Dersom man ikke erkjenner dette så går det ikke an å ha en rasjonell debatt om temaet.

Hva så? Gjør som skattesyteren, og flytt! Vi andre har jobbet jævlig hardt siden tidenes morgen for å gjøre dette til det beste landet i verden å bo i, og hvis ikke dere er fornøyd, så kan dere enten flytte eller ti stille! Dere har ingenting å komme med - ingen alternativer. Alt dere ønsker å gjøre er å ødelegge! Mer utakknemlige folk enn dere i denne tråden har jeg aldri møtt!

 

Dere har det bare i munnen. Enten flytter dere, eller så aksepterer dere at dere bor i et demokrati hvor folk prøver å hjelpe hverandre - inkludert dere!

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

men slutte å syte, det klarer du ikke! Burde ikke du heller prøve å omforme det paradiset du bor i nå?

Omforme til hva da?

 

Jeg vet da faen, jeg vet ikke hvor han bor? Jeg vet bare at å sitte i et land og prøve å forandre et annet er sånn utallige kriger har startet!

Lenke til kommentar

 

Det kan vel knapt defineres som gjeld så lenge man kan slutte å betale når som helst(flytte). Leie eller medlemsskapsavgift vil være mer korrekt sammenligning. En faktisk gjeld ville fulgt etter deg når du flyttet til Burundi.

Det å flytte er ikke et reelt valg for de aller fleste. Ellers er ikke sammenligningen med leie/medlemsavgift riktig heller. Et leieforhold kan man si opp når man vil, men man kan ikke velge å ikke betale skatt.

 

Selvsagt er det en reell valgmulighet, vi har åpne grenser og mange land har flotte ordninger for å ta imot ny arbeidskraft. At du personlig finner det upraktisk betyr ikke at det ikke er reelt, you can't have your cake and eat it too.

For de fleste er det ikke et konstant realistisk valg å flytte heller, men valgmuligheten er fortsatt like reell. Liker du ikke prisen på lokalavisen mer så si opp abonnementet ditt, du må da selvsagt leve med at du ikke får noen avis.

 

Hvorfor skal forbrukermakt være annerledes når det kommer til landegrenser enn produsenter? Det er ikke et reelt valg for de fleste å slutte med melk, men det er en reell valgfrihet å gå over til Q-meieriene.

Lenke til kommentar

Hva så? Gjør som skattesyteren, og flytt! Vi andre har jobbet jævlig hardt siden tidenes morgen for å gjøre dette til det beste landet i verden å bo i, og hvis ikke dere er fornøyd, så kan dere enten flytte eller ti stille! Dere har ingenting å komme med - ingen alternativer. Alt dere ønsker å gjøre er å ødelegge! Mer utakknemlige folk enn dere i denne tråden har jeg aldri møtt!

 

Dere har det bare i munnen. Enten flytter dere, eller så aksepterer dere at dere bor i et demokrati hvor folk prøver å hjelpe hverandre - inkludert dere!

 

Haha, hvor moraliserende og nedlatende går det an å bli.

 

Du har ikke jobbet jævlig hardt for å gjøre Norge til et bedre land å bo i. Jeg tipper du har jobbet jævlig hardt for å tjene masse penger så du kunne kjøpe deg frihet. Egoisme, kaller man det. Det plasserer deg også i samme bås som Skatteflyktning og meg, lykkejegere som bare gjør det som er det beste for oss selv. Om det er å gi 30-40% av lønna di til finansieringen av pressestøtte, trygdere, narkisser, menigheter, offentlig ineffektivt helsevesen og dårlige skoler, eller om det er å ønske at alt privatiseres, det driter jeg faktisk i. Men hva du vil, stem hva du vil, pul hva du vil, men ikke kom her og prøv å heve deg over oss andre bare fordi du synes det er greit med begrenset frihet til å gjøre akkurat hva faen du vil.

Endret av LimeCanes
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva så? Gjør som skattesyteren, og flytt! Vi andre har jobbet jævlig hardt siden tidenes morgen for å gjøre dette til det beste landet i verden å bo i, og hvis ikke dere er fornøyd, så kan dere enten flytte eller ti stille! Dere har ingenting å komme med - ingen alternativer. Alt dere ønsker å gjøre er å ødelegge! Mer utakknemlige folk enn dere i denne tråden har jeg aldri møtt!

 

Dere har det bare i munnen. Enten flytter dere, eller så aksepterer dere at dere bor i et demokrati hvor folk prøver å hjelpe hverandre - inkludert dere!

Det er meget ufint å be alle som man ikke er enige med om å flytte, da blir det ihvertfall umulig å ha er fornuftig diskusjon. Lurer også på hvorfor du blir så hissig, spesielt når alt vi gjør bare er å påpeke hvordan dagens system fungerer. Blir du kanskje hissig fordi at du ikke klarer å rettferdiggjøre dagens tvangsbaserte system, eller fordi at folk her inne er uenige med deg? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Selvsagt er det en reell valgmulighet, vi har åpne grenser og mange land har flotte ordninger for å ta imot ny arbeidskraft. At du personlig finner det upraktisk betyr ikke at det ikke er reelt, you can't have your cake and eat it too.

For de fleste er det ikke et konstant realistisk valg å flytte heller, men valgmuligheten er fortsatt like reell. Liker du ikke prisen på lokalavisen mer så si opp abonnementet ditt, du må da selvsagt leve med at du ikke får noen avis.

 

Hvorfor skal forbrukermakt være annerledes når det kommer til landegrenser enn produsenter? Det er ikke et reelt valg for de fleste å slutte med melk, men det er en reell valgfrihet å gå over til Q-meieriene.

Ja man KAN flytte, men skal alle som er uenige med sosialistene flytte; eller skal vi prøve å omforme dette fantastiske landet vi bor i til noe enda bedre? :)

Lenke til kommentar

 

Hva så? Gjør som skattesyteren, og flytt! Vi andre har jobbet jævlig hardt siden tidenes morgen for å gjøre dette til det beste landet i verden å bo i, og hvis ikke dere er fornøyd, så kan dere enten flytte eller ti stille! Dere har ingenting å komme med - ingen alternativer. Alt dere ønsker å gjøre er å ødelegge! Mer utakknemlige folk enn dere i denne tråden har jeg aldri møtt!

 

Dere har det bare i munnen. Enten flytter dere, eller så aksepterer dere at dere bor i et demokrati hvor folk prøver å hjelpe hverandre - inkludert dere!

Det er meget ufint å be alle som man ikke er enige med om å flytte, da blir det ihvertfall umulig å ha er fornuftig diskusjon. Lurer også på hvorfor du blir så hissig, spesielt når alt vi gjør bare er å påpeke hvordan dagens system fungerer. Blir du kanskje hissig fordi at du ikke klarer å rettferdiggjøre dagens tvangsbaserte system, eller fordi at folk her inne er uenige med deg? :)

 

Du kan syntes det er så ufint du bare vil, men det er faktisk det eneste realistiske alternativet du har.

Og jeg blir hissig fordi dere finner på nye uttrykk og definisjoner når dere vil, i stedet for å jobbe på samme premisser som oss annet. Voldsmonopol, my ass! Jeg har faktisk blitt utsatt for et voldsmonopol, og hvis du sammenligner staten med det å bli fanget i en blindgate og bli utsatt for så mye vold at du ikke klarer å bevege deg etterpå, så håper jeg VIRKELIG at du får nøyaktig samme sammenligningsgrunnlag som meg veldig snart!

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...