Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

1. Ett spleiselag vil aldri være gratis for partene, det ligger i ordet.

Der jeg kommer fra så er et spleisalg basert på frivillighet. Men mulig du og jeg har forskjellig oppdatning av ordet. :)

 

2. At du ikke har råd til privat helseforsikring tror jeg ikke du skal skylde andre enn deg selv. Hva skal du foresten med det når du allerede betaler staten en slikk og ingenting for å få tilgang på mer eller mindre samme tjenestene?
Slikk og ingenting? Jeg har betalt mangfoldige millioner i skatt opp gjennom årene, kan ikke akkurat si at jeg føler jeg har fått noe igjen for det. Kunne fått en jævla bra helseforsikring for de pengene. :)
3. Det er jo akkurat dette jeg mener med barnslig (sånn som ungene reagerer når de ikke får det som de vil, så kan du kalle det hva du vil). Altså, jeg vil gjerne, men siden noen sier at jeg må så vil jeg ikke alikevel. Litt som en annen følte om NRK lisensen. NRK er helt topp og jeg kunne gjerne betalt for det, men ikke om jeg må.... Hva er det for en sutre logikk?
Er det barnslig å motsette seg tvang fra andre?

 

 

1. Ett frivillig spleiselag ja, hvor mange av dere anti-sosiale hadde spyttet inn der om dere ikke måtte mon tro? Ikke nok til at det kunne ha blitt bærekraftig ihvertfall.

 

2. Regner med at du skjønner at ikke alle de "millionene" (yeah right) du har betalt inn til staten i skatter ikke kun går til offentlige helsetjenester og at det er ett par andre ting i ett samfunn som ikke burde forsømmes?

 

3. Tvang? Dere Liberalister prater om denne tvangen støtt, men heller ikke her er det noe tvang inn i bildet. Skal man være så jævla sær så får man stå for det også ved da å ikke ha TV eller NRK på nett. Da er det helt gratis og dere kan sitte der å bla i gamle bøker om utopiske liberalistiske samfunn, som forøvrig etter alle solemerker vil knekke under sin egen vekt av egoisme.

 

Takk for meg og velbekomme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Det har du jo da også fått? Samt veier å kjøre på og utdannelse som satt deg i stand til å tjene disse millionene antar jeg?

Jeg føler at jeg har fått middelmålige tjenester tilbake for det jeg har betalt inn. Hadde vært fint å kunne ha litt valgfrihet når det kommer til de tingene i livet som virkelig betyr noe: skole, helse, velferd. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

MDG med sine til sammenligning 79 152 stemmer fikk ett mandat på tinget, så da har man et visst perspektiv på hvilken jobb Liberalistene har foran seg.

Hele valgordningen er rigget i favør av de store partiene. Utjevningsmandater og sperregrenser hører ikke hjemme i et moderne samfunn da disse fører til at stemmene til titusenvis av mennesker aldri blir hørt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

1. Ett frivillig spleiselag ja, hvor mange av dere anti-sosiale hadde spyttet inn der om dere ikke måtte mon tro? Ikke nok til at det kunne ha blitt bærekraftig ihvertfall.

Jeg hjelper gladelig andre mennesker. Dessuten er jeg ikke anti-sosial, jeg er faktisk meget sosial. :)
2. Regner med at du skjønner at ikke alle de "millionene" (yeah right) du har betalt inn til staten i skatter ikke kun går til offentlige helsetjenester og at det er ett par andre ting i ett samfunn som ikke burde forsømmes?

 

Jeg er tilhenger av å betale for det jeg bruker. Om du vil gi bort alle pengene dine til ymse spleiselag så gjør gjerne det, men ikke moraliser over de som ikke ønsker å gjøre det.

3. Tvang? Dere Liberalister prater om denne tvangen støtt, men heller ikke her er det noe tvang inn i bildet. Skal man være så jævla sær så får man stå for det også ved da å ikke ha TV eller NRK på nett. Da er det helt gratis og dere kan sitte der å bla i gamle bøker om utopiske liberalistiske samfunn, som forøvrig etter alle solemerker vil knekke under sin egen vekt av egoisme.
Man kan i ytterste konskvens bli kastet i fengsel om man ikke underkaster seg staten, hva kaller du det da om ikke tvang? Ellers betaler jeg NRK-lisensen. Egoisme anklagene gidder jeg ikke svare på engang. :)
Lenke til kommentar

1. Ett frivillig spleiselag ja, hvor mange av dere anti-sosiale hadde spyttet inn der om dere ikke måtte mon tro? Ikke nok til at det kunne ha blitt bærekraftig ihvertfall.

Spleiselag basert på frivillighet er greit nok, da får man valgt hva man vil spytte inn litt lønn på og ikke ut fra hva man har fordeler av. Det er utvilsomt ting jeg synes er helt greit at det offentlige tar seg av, for eksempel veibygging. Flinke ingeniører som sprenger fjell og borer under havet for å sørge for at jeg kommer meg fra A til B, kjør på. Skulle man hatt et skattesystem, så må det være basert på at folk får fordeler av hver eneste krone de bruker. Eksempelvis kunne man ha fått utdelt et skattekort i plast ved fødsel, med en chip på som registrerer hva du har skattet til og ikke, ut fra et skjema du utfyller en gang i året fra myndighetsalder. Dette kortet må du bruke når du søker advokathjelp, legehjelp, når du kjører på veiene, når du søker om pressestøtte osv. Dersom du ikke har skattet, er du ubeskyttet.

 

Det jeg tenker hadde skjedd da, var at statlig virksomhet ble marginalisert og begrenset til kanskje 4-5 forskjellige områder. Vanskelig for en stat å eksistere når den får konkurranse fra privat næringsliv. :)

Lenke til kommentar

Nå synes jeg det er i overkant autoritært å mene at folk ikke kan eie en monitor uten å betale for en tjeneste de ikke bruker. NRK-ordningen ble rettferdiggjort i en situasjon der det faktisk var prekært å sørge for informasjonstilgang via TV, men i dag finnes det flere informasjons- og underholdningskanaler enn man kan holde styr på og det er helt overflødig med et spleiselag for en statlig kanal. Det er heller ikke vanskelig å unngå lisensen for de som måtte ønske det (google for forskjellige fremgangsmåter). Selv har jeg aldri betalt en krone.

 

 

Det har de gjort. 909 stemmer til DLF ved forrige stortingsvalg. MDG med sine til sammenligning 79 152 stemmer fikk ett mandat på tinget, så da har man et visst perspektiv på hvilken jobb Liberalistene har foran seg.

 

En skam, igrunn. Stort sett mer interessant å høre på minoritetene og utskuddene i samfunnet enn alle de konvensjonelle som har mye å tape. Bedre poenger har de ofte også, sjelden jeg er spesielt enig i det en AP-/Høyre-velger har å si. For mye partipolitisk pjatt og for mye fokus på å unngå å miste ansikt.

 

 

Det er lett å være prinsippfast når man ikke har innflytelse. En ting jeg er sikker på er at Liberalistene på Stortinget ganske snart ville begynt å spille det samme spillet som alle andre partier og inngå akkurat de samme hestehandlene.

Lenke til kommentar

 

Det har du jo da også fått? Samt veier å kjøre på og utdannelse som satt deg i stand til å tjene disse millionene antar jeg?

Jeg føler at jeg har fått middelmålige tjenester tilbake for det jeg har betalt inn. Hadde vært fint å kunne ha litt valgfrihet når det kommer til de tingene i livet som virkelig betyr noe: skole, helse, velferd. :)

 

 

Akkurat som at vi ikke har valgfrihet til å velge både private skoler og helsetjenester i Norge. At du ikke har råd til dette burde vel tilsi at du satt pris på at vi har ett alternativ og være jæskla glad for det offentlige tilbudet.

 

Man får både i pose og sekk av valgfrihet, men mye vil ha mer. Dvs, lite vil ha mye....

Lenke til kommentar

 

Det er lett å være prinsippfast når man ikke har innflytelse. En ting jeg er sikker på er at Liberalistene på Stortinget ganske snart ville begynt å spille det samme spillet som alle andre partier og inngå akkurat de samme hestehandlene.

 

Nemlig. Det skjedde med SV, det skjedde med FRP og det hadde skjedd med DLF... hyklernes tog er langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Akkurat som at vi ikke har valgfrihet til å velge både private skoler og helsetjenester i Norge. At du ikke har råd til dette burde vel tilsi at du satt pris på at vi har ett alternativ og være jæskla glad for det offentlige tilbudet.

 

Man får både i pose og sekk av valgfrihet, men mye vil ha mer. Dvs, lite vil ha mye....

Sukk, ser at poenget går deg hus forbi. Joda jeg kunne sikkert hatt råd til å betale dobbelt opp for en og samme tjeneste, men ville da fått et fattigere liv. Først blir jeg tvunget til å betale for "gratis" offentlige skole og "gratis" velferd, så skal jeg i tillegg måtte betale for private tjenester av egen lomme dersom jeg ønsker den valgfriheten. Jeg kunne kanskje hatt råd til det, men det er mange som ikke har så romslig økonomi at de har råd til å betale dobbelt opp. Ser du den? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nemlig. Det skjedde med SV, det skjedde med FRP og det hadde skjedd med DLF... hyklernes tog er langt.

Hvordan vet du det? DLF har da aldri vært i regjeringsposisjon. Men ja, de måtte nok vært nødt til å forholde seg til andre parti i et evt regjeringssamarbeid. De aller fleste liberalister vil faktisk ikke ty til noen revolusjon, de vil få til endringer innenfor reglene til dagens system.

Lenke til kommentar

 

Akkurat som at vi ikke har valgfrihet til å velge både private skoler og helsetjenester i Norge. At du ikke har råd til dette burde vel tilsi at du satt pris på at vi har ett alternativ og være jæskla glad for det offentlige tilbudet.

 

Man får både i pose og sekk av valgfrihet, men mye vil ha mer. Dvs, lite vil ha mye....

Sukk, ser at poenget går deg hus forbi. Joda jeg kunne sikkert hatt råd til å betale dobbelt opp for en og samme tjeneste, men ville da fått et fattigere liv. Først blir jeg tvunget til å betale for "gratis" offentlige skole og "gratis" velferd, så skal jeg i tillegg måtte betale for private tjenester av egen lomme dersom jeg ønsker den valgfriheten. Jeg kunne kanskje hatt råd til det, men det er mange som ikke har så romslig økonomi at de har råd til å betale dobbelt opp. Ser du den? :)

 

 

Fair enough. Personlig syntes jeg de offentlige tjenestene jeg har benyttet meg av har fungert overraskende godt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fair enough. Personlig syntes jeg de offentlige tjenestene jeg har benyttet meg av har fungert overraskende godt.

Jeg forsøker ikke å svartmale offentlige sektor her altså, ikke misforstå meg. Snarere tvert i mot så synes jeg at mange offentlig ansatte gjør en utmerket jobb, men det jeg bare prøver å få frem er at man må være åpen for at det finnes alternativ til dagens system. :)

Lenke til kommentar

 

Fair enough. Personlig syntes jeg de offentlige tjenestene jeg har benyttet meg av har fungert overraskende godt.

Jeg forsøker ikke å svartmale offentlige sektor her altså, ikke misforstå meg. Snarere tvert i mot så synes jeg at mange offentlig ansatte gjør en utmerket jobb, men det jeg bare prøver å få frem er at man må være åpen for at det finnes alternativ til dagens system. :)

 

 

Ja det er det jeg mener man nettopp har, da Norge ikke er kommunistisk og derfor tillater private aktører.

 

Selv var jeg på Olafiaklinikken her forleden.. :p og ikke en krone kostet det meg å bli dullet med av en søt sykesøster som gav meg full sjekk og vel så det for kr..... wait for it... 0,- Ikke engang en egenandel som hos fastlegen koster det med pisse og blodprøver og what not. Slå den :)

Lenke til kommentar

 

MDG med sine til sammenligning 79 152 stemmer fikk ett mandat på tinget, så da har man et visst perspektiv på hvilken jobb Liberalistene har foran seg.

Hele valgordningen er rigget i favør av de store partiene. Utjevningsmandater og sperregrenser hører ikke hjemme i et moderne samfunn da disse fører til at stemmene til titusenvis av mennesker aldri blir hørt.

 

Akkurat dette er jeg skjønt enig i, demokrati bør praktiseres i mest mulig pur form. Aller helst et velfungerende direktedemokrati.

Lenke til kommentar

Problemet med de offentlige tjenestene er at man aldri vil ha nok penger til å gjøre det skikkelig gjennomført, selv ikke i et så rikt land som Norge, med mindre man vil risikere hollandsk syke. Når man benytter seg av tjenestene vil man alltid være underlagt strenge prioriteringer som er nødvendige for å unngå at budsjettene sprenges. Eksempelvis undersøkte jeg muligheten for å få gjort et kirurgisk inngrep av rent preventive hensyn (heller føre var), men siden dette ikke er prekært så havner man på verdens lengste venteliste (det var snakk om oppimot to år). På Volvat kunne de imidlertid gi meg time neste uke med en prislapp på 16000. Hvis jeg kunne velge ville jeg derfor heller droppet den offentlige helseforsikringen og kun betalt for en forsikring jeg kunne brukt for å kjøpe tjenester hos Volvat, og det ville gitt meg høyere livskvalitet og en større følelse av trygghet enn å være avhengig av å være "syk nok" for å bli prioritert ved Ahus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja det er det jeg mener man nettopp har, da Norge ikke er kommunistisk og derfor tillater private aktører.

 

Selv var jeg på Olafiaklinikken her forleden.. :pog ikke en krone kostet det meg å bli dullet med av en søt sykesøster som gav meg full sjekk og vel så det for kr..... wait for it... 0,- Ikke engang en egenandel som hos fastlegen koster det med pisse og blodprøver og what not. Slå den :)

 

Vokser denne klinikken fritt i naturen? Kan jeg plukke den eller er den fredet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Problemet med de offentlige tjenestene er at man aldri vil ha nok penger til å gjøre det skikkelig gjennomført, selv ikke i et så rikt land som Norge, med mindre man vil risikere hollandsk syke. Når man benytter seg av tjenestene vil man alltid være underlagt strenge prioriteringer som er nødvendige for å unngå at budsjettene sprenges. Eksempelvis undersøkte jeg muligheten for å få gjort et kirurgisk inngrep av rent preventive hensyn (heller føre var), men siden dette ikke er prekært så havner man på verdens lengste venteliste (det var snakk om oppimot to år). På Volvat kunne de imidlertid gi meg time neste uke med en prislapp på 16000. Hvis jeg kunne velge ville jeg derfor heller droppet den offentlige helseforsikringen og kun betalt for en forsikring jeg kunne brukt for å kjøpe tjenester hos Volvat, og det ville gitt meg høyere livskvalitet og en større følelse av trygghet enn å være avhengig av å være "syk nok" for å bli prioritert ved Ahus.

Det du skriver her er helt sentralt i diskusjonen om offentlig vs privat tjenester.
Her vil jeg gjerne trekke frem to private tjenester som ihvertfall jeg er strålende fornøyd med: veterinærer og tannleger. Dersom pus får vondt i poten eller jeg får tannverk da kan jeg ringen til henholdsvis veterinæren/tannlegen og få time bortimot på dagen. Jeg får da god behandling for pus sin pote eller tannen min, og det koster heller ikke skjorta. Den store bonusen er også at om jeg ikke er fornøyd med behandlingen så kan jeg velge noe annet neste gang. Har jeg samme mulighet når det kommer til offentlige tjenester? Hvordan ville det sett ut om også tannleger og veterinærtjenester skulle vært finansiert over skatteseddelen? Måtte pus ventet månedsvis i kø? Måtte jeg gått og hatt det vondt med tannen min i lengre tid i avvente av behandling?
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

Ja det er det jeg mener man nettopp har, da Norge ikke er kommunistisk og derfor tillater private aktører.

 

Selv var jeg på Olafiaklinikken her forleden.. :pog ikke en krone kostet det meg å bli dullet med av en søt sykesøster som gav meg full sjekk og vel så det for kr..... wait for it... 0,- Ikke engang en egenandel som hos fastlegen koster det med pisse og blodprøver og what not. Slå den :)

 

Vokser denne klinikken fritt i naturen? Kan jeg plukke den eller er den fredet?

 

 

Det er ikke det naturlige stedet jeg ville anbefalt noen å gå for og plukke sopp ihvertfall... :p men fredet, ja det håper jeg den er i all uoverskuelig framtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...