Gå til innhold

[Løst] Kjøp av Spill-pc, GeForce, pris rundt 20k, Trenger veiledning


Anbefalte innlegg

Vil først si at jeg setter stor pris på hjelp fra dere her inne. Jeg har lest meg litt frem her og der, å har kommet til et punkt hvor det er på tide å gjør et kjøp!

 

Meningen med denne PC'n er gaming.

 

Jeg er litt NOOB når det gjelder å finne ut hva som er et bra set-up til en grei pris (i min verden er det snakk om 20.000kr +/-)

 

Deler jeg evt. vurderer å bestille ved ok tilbakemelding fra dere er:

 

Hovedkort: ASUS Z97-DELUXE Z97 S-1150 ATX HRF

 

Prosessor: INTEL CORE I7 4770K 3.5GHZ 8MB S-1150

 

PSU: SEASONIC X-1250 1250W MODULAR PSU

(Grunnen til stor PSU er at jeg vurderer 2x Skjermkort)

 

GPU: MSI GeForce GTX 780Ti Gaming 3GB physX

https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-780ti-gaming-3gb-physx/804030

 

RAM: KINGSTON 16GB 1600MHZ DDR3 CL10 XMP HYPERX BLU (2X8GB)

 

HDD: KINGSTON HYPERX 3K 240GB SATA SSD MLC

 

Kabinett: COOLERMASTER CM Storm Stryker Gaming Big Tower ATX, mATX, xl-ATX, USB 3.0 (SGC-5000W-KWN1)

 

CPU-kjøling: SILVERSTONE SILVERSTONE Tundra 02 278mm radiator (SST-TD02)

(kanskje bortkastet, eller ikke?)

 

Vil dette set-up'et passe sammen når jeg setter meg ned for å skru det sammen? Håper på tilbakemeldeinger, så jeg kan gjøre fordandringer. Om dere anbefaler meg å bytte ut forskjellige komponenter med andre som evt vil være bedre for meg.

 

Skjermene jeg for tiden bruker er ASUS PB278Q 27" WIDE TFT LED BLACK

og en 55" samsung LED (2 år gammel, brukt til gamepad spilling)

 

Takker og bukker dypt for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare så du er advart: 780 Classified leverer 780 Ti-ytelse for en tusenlapp mindre, og GTX 780 leverer 80% av ytelsen til 780 Ti for 60% av prisen.

Nei, det er ikke fremtidssikring å velge den dyreste modellen bare fordi det leverer best ytelse. Når et 780 begynner å slite er det mer enn 20% ekstra ytelse du trenger, da snakker man om en økning på minst 60% for at det skal være merkbart.

Eneste gyldige valget blant 780 Ti er Classified-utgaven, alle andre varianter av 780 Ti er for folk som ikke gjør research av komponentene de skal kjøpe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stiller litt spørsmål ved valg av hovedkort også... 2100kr for et hovedkort?? Hvilke magiske funksjoner har det over et hovedkort til 1500? Eller 1100 for den saks skyld?

 

Og 2300kr for en strømforsyning? Ifølge Hardware sin test av Gigabyte GTX 780Ti GHz Edition trakk den pc'n 374W ved full load, alle komponenter inkludert...

 

Prismessig syns jeg også 5300kr for et skjermkort er noe stivt. Jeg er mer tilhenger av å kjøpe et litt billigere kort, og heller ha en utbyttesyklus på 12 mnd. Da får man generelt sett bedre ytelse over tid...

Lenke til kommentar

For 20K klarer du Asus Z97 Ranger, 4670K, 780 Classy, 2*4 GB 1600mhz ram, 250 GB 840 Evo, Seasonic Platinum 1000W, 2 TB HDD, Obisdian 750D, Win 8.1 OEM, 3*120 mm EK rad, 2*120 mm EK rad, 5,25" reservoir inkl D5 pumpe, EK blokk til CPU og GPU, 10 nipler, 2 meter slange, vanntilsetning, 5 corsair SP120 vifter og 5,25" viftestyring. Potensialet til å bli en sprek sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig forstår jeg ikke helt at man velger å kjøpe et Titanium kort til den prisen når man kan få et bedre kort som er billigere : https://www.komplett.no/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-oc/805885 , Her er det snakk om 1000kr forskjell og kortet yter bedre i forhold til hva man betaler for det.

 

Er man utelukkende kun ute etter et Nvidia kort bør man som andre her har påpekt gå for 780 ( https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-780-gaming-3gb-physx/790483 ) , personlig av 780 kortet hadde jeg personlig anbefalt Asus sitt kort siden jeg har dårlig erfaring med MSI generelt : https://www.komplett.no/asus-geforce-gtx-780-3gb-physx-cuda/790757

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stiller litt spørsmål ved valg av hovedkort også... 2100kr for et hovedkort?? Hvilke magiske funksjoner har det over et hovedkort til 1500? Eller 1100 for den saks skyld?

 

Og 2300kr for en strømforsyning? Ifølge Hardware sin test av Gigabyte GTX 780Ti GHz Edition trakk den pc'n 374W ved full load, alle komponenter inkludert...

 

Prismessig syns jeg også 5300kr for et skjermkort er noe stivt. Jeg er mer tilhenger av å kjøpe et litt billigere kort, og heller ha en utbyttesyklus på 12 mnd. Da får man generelt sett bedre ytelse over tid...

Han nevner han dimensjonerer PSUen etter to skjermkort, og da er en Seasonic (høy kvalitet) og 1250W nødvendig om man skal overklokke en del. Kanskje aller mest nødvendig om man velger GTX 780 Classified, som noreng nevnte. :)

 

Angående hovedkort så må jeg si meg delvis enig. 2100kr på en budsjett/middelklasse platform er muligens overkill og underkill på samme tiden. Da ville jeg heller vurdert sokkel 2011... Kanskje til og med ventet på x99.

 

Nå vet jeg ike hva TS mer nøyaktig er ute etter her, men det er som regel ikke bare magiske forskjeller på HK. Som oftest er det snakk om kraftigere spennignsregulator, bedre kjøling, flere tilkoblingsmuligheter, og flere forskjellige funksjoner.

 

Prismessig syns jeg også 5300kr for et skjermkort er noe stivt. Jeg er mer tilhenger av å kjøpe et litt billigere kort, og heller ha en utbyttesyklus på 12 mnd. Da får man generelt sett bedre ytelse over tid...

Eller bare konstant "dårlig ytelse"? Er jo ikke sikkert han har noe lavere oppgraderingssyklus, bare mer kravstor. ;) Høres også ut som om planen er å oppgradere til et ekstra skjermkort etter hvert som han får bruk for det. Så da holder jo ytelsen høyt over en lengre tid. :)

 

Og med mindre man er en reser på bruktmarkedet, så er det ikke sikkert slike hurtige oppgraderinger er særlig lønnsomt.

 

Edit: Generelt til TS så synes jeg lista virket grei den, men kan nok muligens se noen små endringer som jeg og flere andre har nevnt over.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som N o r e n g, Andrull og andre nevnte ang. skjermkort, gjor at jeg gikk for 780 Classified istedet for det jeg selv hadde pønska på.

Vil gi en takk til alle for svar, forslag og veiledning.

Siden jeg ikke er en aktiv bruker av Diskusjon ble jeg positivt overrasket over hvor behjelpelig dette forumet er.

Kommer til å bruke den plassen her en god del fremover.

 

Takker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...