Gå til innhold

Trenger hjelp til å kjøpe stasjonær PC til max 13.000.


Anbefalte innlegg

Hello!

 

Jeg er på jakt etter en stasjonær PC. Planen er at den skal stå i stuen min og kun være koblet opp mot min samsung TV via HDMI. Det vil si at jeg kun skal kjøpe selve pcen uten skjerm. Mus og tastatur har jeg fra før. Ser for meg at dette vil bli brukt til typisk surfing, film litt enkel foto og videoredigering, men også spilling. Noe som gjør at når jeg først kjøper, så vil jeg den skal ha litt kraft i seg, og derfor tenker jeg at et tak på 13.000 vil dekke mitt behov mer en nok.

 

Nivået mitt på dette området er noe rustent og ikke så veldig høyt, så fikling med maskinen utover det å koble den til tven blir det nok ikke. Går for en plug and play løsning som er stødig og stabil (og rolig)!

 

Har sett litt rundt på forumet her, samt komplett sine sider. Og der fant jeg en PC som en del allerede har nevnt her inne, nemlig Komplett Gamer Premium - GTX770 Edition https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-gtx770-edition/10796

 

Jeg har ikke forandret noe på standard oppsettet utover det å legge til en ekstra harddisk (seagate barracuda 2TB) og bytte fra Windows 8.1 til Windows 7 Professional 64 bit. Da endte jeg opp med dette:

 

nVIDIA's WATCH_DOGS (Voucher)
Støtsikker PC-eske
ROCCAT Siru - Cryptic Blue - KPC
Fractal Design Define R4 Black Pearl
Corsair CX 750M, 750W PSU
Intel Core i5-4670K
MSI Z87-G55, Socket-1150
Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB
MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX
Crucial M500 SSD 2.5" 240GB
Seagate Barracuda® 2TB
Samsung DVD Writer, SH-224DB
MS COA Label Windows Pro 7
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit
MS ROYALTY Win Pro 7 Nordic
Garanti 3 år - Sende inn

 

Og prisen kommer på 12.733.

 

Så da kommer det litt spørsmål fra meg. Er dette et bra kjøp? Kan den bli gjort billigere men beholde ytelsen? Er det ting som burde bli byttet ut/ lagt til med en gang?

 

Som sagt, mitt nivå på det tekniske er ikke imponerende, så jeg setter utrolig stor pris på litt hjelp her!

 

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du interessert i å bygge selv? Du får mer for pengene. Hvorfor Windows 7?

Nja, jeg var innom tanken på å bygge selv. Det virker spennende og tipper at jeg sparer litt penger på det. Men går for den enkle løsningen og får det ferdigbygd.

 

Er vell bare vanesak at jeg vil ha Windows 7 i grunnen Det har jeg allerede hatt på 2 laptoper. Er selvfølgelig åpen for Windows 8 om det like bra, men føler ikke det er det jeg hører rundt om?

Lenke til kommentar

Windows 8 er bedre enn Windows 7. Diskusjonen omkring Windows 8 går i all hovedsak omkring brukergrensesnitt. Ved å installere eksempelvis Classic Shell (http://www.classicshell.net/) som er gratis, vil Windows 8 i all hovedsak oppleves som Windows 7.

 

Oppsettet ditt er fint. Du kunne med fordel ha valgt en bedre strømforsyning, men alt i alt OK for en ferdigmaskin.

 

Hvilke spill ser du for deg å spille?

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Windows 8 er bedre enn Windows 7. Diskusjonen omkring Windows 8 går i all hovedsak omkring brukergrensesnitt. Ved å installere eksempelvis Classic Shell (http://www.classicshell.net/) som er gratis, vil Windows 8 i all hovedsak oppleves som Windows 7.

 

Oppsettet ditt er fint. Du kunne med fordel ha valgt en bedre strømforsyning, men alt i alt OK for en ferdigmaskin.

 

Hvilke spill ser du for deg å spille?

Det går vell i det meste igrunnen. Steam kontoen min er rimelig godt brukt for å si det slik. Det at watch dog følger med skjermkortet gjør meg absolutt ingenting.. Jeg har som sagt ingen spesiell grunn til å velge Windows 7 utover personlige preferanser, gjerne jeg rett og slett skal gi Windows 8 en sjanse.

 

Cooler Master V750S, 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 6x Molex, 1x FD [info] +280.83
Cooler Master V700, 700W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 9x SATA, 4x Molex, 1x FD [info] +384.83
Cooler Master V1000, 1000W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular, 8x 6+2pin PCIe, 9x SATA, 4x Molex, 1x FD [info] +1030.83
Corsair CX 750M, 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 4x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 6x Molex [info]
Corsair CX 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 4x Molex [info] +60.83
Corsair CS 750M, 750W PSU ATX 12V v2.4, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 7x Molex, 2x FD [info] +284.83
Corsair RM750, 750W PSU ATX 12V V2.4, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 7x Molex, 2x FD [info] +380.83
Corsair AX 760 PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Platinum, Modular, 6x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 8x Molex [info] +680.83
Corsair RM1000, 1000W PSU ATX 12V V2.4, 80 Plus Gold, Modular, 8x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 11x Molex, 2x FD [info] +1030.83
XFX ProSeries Black Edition 1250W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular, 8x 6+2pin PCIe, 11x SATA, 8x Molex [info] +1284.83

 

 

 

Ut i fra denne listen jeg har å velge i av strømforsyninger, er det et åpenbart bedre valg i forhold til pris? Ved å gå tilbake til windows 8, som var litt billigere, havner jeg på totaltpris 12419. Så har litt å gå på enda.

 

Jeg må bare spør .. Du sier den skal stå i stua, men du har allikevel satt opp et standard tårnkabinett. Imo ser dette stygt ut sammen med en TV.

 

Har du receiver i stua (surround) eller andre standard hifi komponenter?

Har receiver og surround i stua ja. Har en ganske grei plass mellom tv-benken og fronthøyttaleren hvor den ville være ganske godt "gjemt". Dette er en PC jeg ser for meg at jeg skal ha en stund samt gjør oppgraderinger på når det trengs. Og med tiden skal den inn på eget rom med pc skjermer. Må bare få plass til det først, men inntil videre var stuen planen. Har du noen bedre forslag?

Endret av Northland
Lenke til kommentar

Har receiver og surround i stua ja. Har en ganske grei plass mellom tv-benken og fronthøyttaleren hvor den ville være ganske godt "gjemt". Dette er en PC jeg ser for meg at jeg skal ha en stund samt gjør oppgraderinger på når det trengs. Og med tiden skal den inn på eget rom med pc skjermer. Må bare få plass til det først, men inntil videre var stuen planen. Har du noen bedre forslag?

 

Nja ... Jeg er litt WAF hue når det kommer til ting som skal stå i stua. For meg hører ikke et tower hjemme der. Hadde du i tillegg planer om å sette den på gulvet? Tsk tsk .. :)

 

Jeg skal ikke blande meg for mye opp i ordningen din, hvis du har funnet noe som fungerer. Men når jeg tenker PC til stua tenker jeg HTPC med en gang. Det er veldig mye mer elegant, og passer inn sammen med receiver, blu ray spiller og what not. Man får riktignok ikke like mange 2,5"/3,5" brønner med en HTPC, og man bør nok droppe ting som overclocking (pga varmeutviklingen), men man vil få mer en nok kraft til å dra spill. Sitter du i tillegg med en 40-50 tommers skjerm, så er det vel ikke hardcore FPS spill du er ute etter uansett (?). Hvis du har planer om å spille BF4 på høy FPS i mange timer kommer muligens en HTPC til kort ..

 

Bare en tanke. Du kan jo vurdere det om ikke annet. Jeg hadde bygd meg rundt noe slikt.

 

fd-ca-node-605-bl11000x1000.jpg

 

 

Og som du sier ... Du skal bare ha en midlertidig "TV PC" så da blir det jo selvsagt en helt annen sak.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 

Har receiver og surround i stua ja. Har en ganske grei plass mellom tv-benken og fronthøyttaleren hvor den ville være ganske godt "gjemt". Dette er en PC jeg ser for meg at jeg skal ha en stund samt gjør oppgraderinger på når det trengs. Og med tiden skal den inn på eget rom med pc skjermer. Må bare få plass til det først, men inntil videre var stuen planen. Har du noen bedre forslag?

 

Nja ... Jeg er litt WAF hue når det kommer til ting som skal stå i stua. For meg hører ikke et tower hjemme der. Hadde du i tillegg planer om å sette den på gulvet? Tsk tsk .. :)

 

Jeg skal ikke blande meg for mye opp i ordningen din, hvis du har funnet noe som fungerer. Men når jeg tenker PC til stua tenker jeg HTPC med en gang. Det er veldig mye mer elegant, og passer inn sammen med receiver, blu ray spiller og what not. Man får riktignok ikke like mange 2,5"/3,5" brønner med en HTPC, og man bør nok droppe ting som overclocking (pga varmeutviklingen), men man vil få mer en nok kraft til å dra spill. Sitter du i tillegg med en 40-50 tommers skjerm, så er det vel ikke hardcore FPS spill du er ute etter uansett (?). Hvis du har planer om å spille BF4 på høy FPS i mange timer kommer muligens en HTPC til kort ..

 

Bare en tanke. Du kan jo vurdere det om ikke annet. Jeg hadde bygd meg rundt noe slikt.

 

fd-ca-node-605-bl11000x1000.jpg

 

 

Og som du sier ... Du skal bare ha en midlertidig "TV PC" så da blir det jo selvsagt en helt annen sak.

 

Jeg er enig i det du sier og skal ikke nekte for at den der så veldig, veldig bra ut! Men som sagt, på ett eller annet tidspunkt skal dette vekk fra stuen, så kompromisset mitt er at jeg får ha et tårnkabinett stående enn så lenge. Jeg ser for meg at det ikke komme til å se helt j***ig ut slik jeg tenker, så håper at jeg tenker rett! Setter veldig pris på gode forslag uansett. Er jo en del penger å bruke dette, så greit å se alternativer. Angående spilling funker det veldig bra å spille på min 55" skjerm syns jeg.. Nå er det ikke slik at jeg akkurat konkurrerer på toppnivå i noe som helst, bare generelt glad i spill!

 

 

Jeg byttet ut til nevnte strømforsyning også byttet jeg ut SSD`en (Crucial M500 SSD 2.5" 240GB) til fordel for Crucial M550 256GB 2.5” SSD.

 

Da ser handlelisten slik ut:

 

nVIDIA's WATCH_DOGS (Voucher)

Støtsikker PC-eske

ROCCAT Siru - Cryptic Blue - KPC

Fractal Design Define R4 Black Pearl

Cooler Master V700, 700W PSU

Intel Core i5-4670K

MSI Z87-G55, Socket-1150

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB

MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX

Crucial M550 256GB 2.5” SSD 7mm

Seagate Barracuda® 2TB

Samsung DVD Writer, SH-224DB

MS ROYALTY Windows 8.1 Nordic

MS COA Win 8.1 Nordic

Garanti 3 år - Sende inn

 

Og jeg havner på en totalpris på 13.058kr (og budsjettet mitt er sprengt med hele 58 kr).. Noen som har noe mer jeg bør bytte ut/forandre på? Alt i alt så håper jeg at dette vil være en solid, stillegående og forholdsvis kraftig PC?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...