Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vi som har R2-Eksamen 19.mai!


  

22 stemmer

  1. 1. Syns du eksamen var:

    • Enklere enn forventet
      5
    • Som forventet
      7
    • Vanskeligere enn forventet
      10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hvor mye tror dere grensen på fire vil være? Jeg vil havne mellom 36-34 poeng.

35 er grensen for firer.

 

Grensen vil altså ikke senkes? Det er tragisk at de gir oss en oppgave som den nest siste som sluket poengene. Håper den senkes til 32 eller noe :p. En treer hadde sunket snittet mitt kraftig

 

Vi får ikke vite om grensen senkes før om et par uker

 

Edit: Interessant observasjon: Mattenerder bruker ikke avatar på forum.

Endret av QBab
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flere enn meg som vil tro poenggrensen blir justert ned et lite hakk pga oppgave 5?

Flere enn deg som håper på det i alle fall :p

Det er tydeligvis en del som ikke har fått til den oppgaven og det vil jo sensorene merke. Jeg er ferdig med videregående så har dessverre ingen faglærer jeg kan spørre om det heller. Noen som har?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke grensene blir nedjustert. Virker som mange klarte mye i år, og at det hovedsaklig var de siste oppgavene på del 2 som skilte mellom karakterene. Jeg håper jo selvfølgelig at poenggrensene nedjusteres. Tror dere at de kan sette opp grensene hvis de ser at "for mange" fikk en høy karakter?

Det er fult mulig, men tviler på det skjer mtp denne eksamenen.

Lenke til kommentar

 

hmmmm, får nok en 5er.. men selv om geometri ikke er en del av pensum, står det klart og tydelig at vi må kunne huske formler fra 1t og r1..

Hvor står det?

 

 

Selv om arealsetningen er direkte 1T pensum, eller brukt i 1T, vil det ikke si at man kan utlede formelen ganske greit selv med vanlig cos,sin,tan kunnskap, og formelen for areal av en trekant. Geometri er kanskje ikke ett eget kapittel, men det er ikke mye som forventes heller sammenliknet med R1 geometri. Med det sagt var jeg ganske irritert selv på eksamen før jeg fikk den til hehe.

Lenke til kommentar

 

 

hmmmm, får nok en 5er.. men selv om geometri ikke er en del av pensum, står det klart og tydelig at vi må kunne huske formler fra 1t og r1..

Hvor står det?

 

Antar da at du ikke har lest eksamensveiledningen 2014.

 

Hmm, ja ser der :) Jeg har forstått det slik fra min forrige lærer at det er læreplanen i R2 som skal testes og ikke kompetansemål fra andre kurs. De kan forvente at vi kan teori som f.eks grunnlengende tangens,sinus og cosinus fra 1T, på samme måte som de forventer at vi vet hva et primtall er, men ikke spesefikke formler som ikke brukes i R2.. vertfall slik jeg forstod det fra han :(

Lenke til kommentar

Etter å ha lest hva folk mener om oppgave 5 er jeg glad for å ikke ha rørt den. Hadde nok fått full panikk. :hm:

 

Kanskje det har blitt nevnt før, men i Aschehoug sin lærebok kan man finne et eksempel som er identisk med oppgave 6. Skjønte ikke helt hva O(a) var (viet ikke oppmerksomhet til bildene), så ble overlykkelig. Er litt redd for at sensor vil merke at jeg brukte eksempelet. Kan det trekke ned?

Lenke til kommentar

 

* Karakteren 6 viser at eleven har ”framifrå” kompetanse i faget. Når elever viser spesiell

modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre
feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter. I år kan en
«strøken» og moden besvarelse der oppgave 5 a og b er mangelfullt besvart, likevel
vurderes til karakteren 6.
Den ligger ute. Skalaen justeres ikke, selv om de mener det var noe stor arbeidsmengde på del 2.
Endret av Gjakmarrja
Lenke til kommentar

 

 

* Karakteren 6 viser at eleven har framifrå kompetanse i faget. Når elever viser spesiell

modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre

feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter. I år kan en

«strøken» og moden besvarelse der oppgave 5 a og b er mangelfullt besvart, likevel

vurderes til karakteren 6.

Den ligger ute. Skalaen justeres ikke, selv om de mener det var noe stor arbeidsmengde på del 2.

Siste setning gir meg håp i hvert fall! Digg!

Lenke til kommentar

 

 

 

* Karakteren 6 viser at eleven har framifrå kompetanse i faget. Når elever viser spesiell

modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre

feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter. I år kan en

«strøken» og moden besvarelse der oppgave 5 a og b er mangelfullt besvart, likevel

vurderes til karakteren 6.

Den ligger ute. Skalaen justeres ikke, selv om de mener det var noe stor arbeidsmengde på del 2.

Siste setning gir meg håp i hvert fall! Digg!

 

Meir håp finst. Eg tilrår å lesa heile førehandssenrurrapporten som kom i dag.

 

I rapporten står den kommentaren som er gjengitt ovanfor. Dette er ein kommentar som står under tabellen med "karaktergrensene" (hugs at på ALLE eksamenar er det uttrykkeleg presisert at det er sensor si totalvurdering som skal vera utslagsgjevande til slutt, slik det også har vore diskutert i denne tråden før. Så du kan få 3 med 22 poeng og 4 med 47 poeng). Denne kommentaren er standard, det som er lagt til er såklart passusen om "I år..." (som difor står med feit skrift).

 

Men så: i ein tabell lenger oppe er ein del enkeltoppgåver kommentert. Ein del av kommentarane fanst allereie i sensorrettleiinga, ein del kommentarar er nye (igjen: feit skrift. Om oppgåve 5 er det lagt til: Oppgavene a og b har vist seg å være vanskelige for mange kandidater. Man kan vurdere fordelingen av poeng på a, b og c hvis sensorene mener at det gir et bedre

bilde av den helhetlige kompetansen.

 

Tilsynelatande litt ullent, men som tidlegare mattelærar seier eg: det er sjeldan det står så tydelege kommentarar om enkeltoppgåver. I sum betyr det at for dykk som Matte-Mathias som vonar på seksaren, så trur eg definitivt at den er rekkjevidde dersom ein har ei solid og feilfri oppgåve (med gode grunngjevingar og som demonstrerer forståing og forstand).

Forhondssensurrapport_REA3024_Matematikk_R2_20.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For å være ærlig skjønner jeg ikke at den oppgave 5 var så vrien. Det eneste som kunne kalles et slags matematisk triks var arealet av sirkelsektoren, men jeg tror det er et par oppgaver som krever det samme resonnementet i lærebøkene (fant hvertfall noen i Sigma R2 da jeg gikk gjennom den). Sånn sett burde tankegangen kanskje være kjent, hvertfall for de flittigere kandidatene som regner de fleste oppgavene.

Metoden med å dele opp resten av figuren i trekanter er vel strengt tatt ungdomsskolepensum, og når man så har delt den opp SKRIKER det jo arealsetningen og sinusomskrivning av den :p

Sorry hvis jeg "disser" kandidatene i år, men det finnes langt verre ting enn den der som hadde vært innenfor å ta med - spesielt på del to, med et arsenal av hjelpemidler og ressurser til disposisjon.

Lenke til kommentar

For å være ærlig skjønner jeg ikke at den oppgave 5 var så vrien. Det eneste som kunne kalles et slags matematisk triks var arealet av sirkelsektoren, men jeg tror det er et par oppgaver som krever det samme resonnementet i lærebøkene (fant hvertfall noen i Sigma R2 da jeg gikk gjennom den). Sånn sett burde tankegangen kanskje være kjent, hvertfall for de flittigere kandidatene som regner de fleste oppgavene.

 

Metoden med å dele opp resten av figuren i trekanter er vel strengt tatt ungdomsskolepensum, og når man så har delt den opp SKRIKER det jo arealsetningen og sinusomskrivning av den :p

 

Sorry hvis jeg "disser" kandidatene i år, men det finnes langt verre ting enn den der som hadde vært innenfor å ta med - spesielt på del to, med et arsenal av hjelpemidler og ressurser til disposisjon.

Selvfølgelig skriker det arealsetningen om du har lært noe om arealsetningen, men min klasse fikk f.eks aldri noen gjennomgang av den, i _hvert_ fall ikke i r2. Det har aldri vært noe lignende på eksamener før tidligere, da jeg har gjort alle av de, og da er vanskelighetsgraden pga. det er noe en ikke har vært borti før, ikke fordi det er vanskelig i seg selv. Kan jo si det samme om alt annet av pensum også, differensiallikninger synes jeg er lett, men hadde vært klin umulig uten å ha gjennomgått teorien. Jeg skulle ønske at jeg klarte å finne på arealsetningen av eget hode på en eksamensdag innen halvannen time, men så velutviklet er dessverre ikke hodet mitt, kanskje det er mitt problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...