Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vi som har R2-Eksamen 19.mai!


  

22 stemmer

  1. 1. Syns du eksamen var:

    • Enklere enn forventet
      5
    • Som forventet
      7
    • Vanskeligere enn forventet
      10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener at jeg klarte alt på del 2. Nøkkelen til det tror jeg var at jeg fikk litt tid på slutten av del 1 til å tenke over de vanskelige oppgavene på del 2, da jeg ble ferdig veldig tidlig med den første delen.

 

Dog overså jeg oppgaven hvor man skulle finne v-verdien der arealet av det fargelagte oppgaven var størst. Jeg tenkte da jeg så den at jeg kunne løse den ved å se på figuren, men hoppet over den da jeg ikke umiddelbart skjønte hvordan.

 

Jeg antar at fremgangsmåten var å løse den ved å finne toppunktet i GeoGebra, og derav formuleringen "Grafisk"? Det var iallefall dette jeg gjorde 30 sekunder før eksamen var over.

Endret av eivind955
Lenke til kommentar

Oppgave 5a)

 

Arealet av en kule er gitt ved pi*3^2. R var i dette tilfellet 10, og vi får dermed at arealet av hele sirkelen er 100*pi. Når v måles i absolutt vinkelmål (slik som i denne oppgaven), vil arealet av en sirkelsektor være gitt ved v/2*pi x 100*pi <-> = 50*v

 

b fikk jeg ikke til.

Lenke til kommentar

Oppgave 5a)

 

Arealet av en kule er gitt ved pi*3^2. R var i dette tilfellet 10, og vi får dermed at arealet av hele sirkelen er 100*pi. Når v måles i absolutt vinkelmål (slik som i denne oppgaven), vil arealet av en sirkelsektor være gitt ved v/2*pi x 100*pi <-> = 50*v

 

b fikk jeg ikke til.

 

Du deler opp i fire trekanter.

 

Arealet av trekantene oppe og nede er 1/2 sin(v)*10*10 =50 sin(v)

Arealene av trekantene til høyre og venstre er 1/2 sin(PI-v)*10*10 = 50 sin(PI-v)

 

Vi bruker at sin(PI-v) = sin(v)

 

Den øverste trekanten glemmer vi naturligvis, for den inngår i sirkelsektoren som vi vet har arealet 50v

 

Det samlede arealet er da

 

3*50 sin(v)+50v

=

150 sin(v)+50v

=

50(v+3sin(v))

 

 

Lenke til kommentar

 

Normalvektor for l og a er den samme siden de står vinkelrett på hverandre. [2,1,-2] (les av likningen til planet).

l går gjennom P(3,4,2)

Da får du parameter:

x=3+2t

y=4+t

z=2-2t

godt å høre. Hva ble vendepunktet? Litt tricy oppgave der

 

ja, jeg følte jeg kanskje fikk litt feil.

Men endte opp med (0,-3)

Lenke til kommentar

 

 

Normalvektor for l og a er den samme siden de står vinkelrett på hverandre. [2,1,-2] (les av likningen til planet).

l går gjennom P(3,4,2)

Da får du parameter:

x=3+2t

y=4+t

z=2-2t

godt å høre. Hva ble vendepunktet? Litt tricy oppgave der

 

ja, jeg følte jeg kanskje fikk litt feil.

Men endte opp med (0,-3)

 

Men du fikk x verdien som bare Null ikke sant? Regnet med at jeg tok feil på denne, men ser ut som jeg gjorde det riktig allikevel. Da regner jeg med full pott på nesten hele del 1, regner med 20 poeng, kanskje mer, men del 2 sluket for mye poeng av meg. Satser på 4er, men frykter treer. Min føring vil trekke meg ned som bare det, skreiv som hest og problemet oppstår når de ber oss om å bruke penn.

Lenke til kommentar

Jeg bommet på å tegne grafen, sørgelig tror jeg. Men regner med et poeng der, siden jeg fant topp og bunn punkt og nullpunkter. Hva fikk dere t som i oppgave 4 tror jeg på del 1. vi skulle i hvert fall putte parameterfremstillingen inn i planlikningen som jeg skjønte, men fikk brøk på alle tre punktene, flere som fikk?


Hvordan forklarte dere oppgave 1 del 2. Jeg sa at de ikke ligger i rett linje pga at de ikke står rettvinklet på hverandre. Stemmer dette eller skulle man gjøre noe helt annet?

Lenke til kommentar

Jeg bommet på å tegne grafen, sørgelig tror jeg. Men regner med et poeng der, siden jeg fant topp og bunn punkt og nullpunkter. Hva fikk dere t som i oppgave 4 tror jeg på del 1. vi skulle i hvert fall putte parameterfremstillingen inn i planlikningen som jeg skjønte, men fikk brøk på alle tre punktene, flere som fikk?

Hvordan forklarte dere oppgave 1 del 2. Jeg sa at de ikke ligger i rett linje pga at de ikke står rettvinklet på hverandre. Stemmer dette eller skulle man gjøre noe helt annet?

Visst punktene ligger på samme linje er vektorene mellom dem like. Vektorene kan dog ha forskjellig størrelser. Du kan for eksempel si at at AC er " t "ganger større enn AB. Så visst ABvektor= t*ACvektor, hvor t er et random tall, så ligger de på linje.

 

Du må med andre ord vise at AB vektor IKKE er lik t*AC vektor.

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...