Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vi som har R2-Eksamen 19.mai!


  

22 stemmer

  1. 1. Syns du eksamen var:

    • Enklere enn forventet
      5
    • Som forventet
      7
    • Vanskeligere enn forventet
      10


Anbefalte innlegg

 

For å være ærlig skjønner jeg ikke at den oppgave 5 var så vrien. Det eneste som kunne kalles et slags matematisk triks var arealet av sirkelsektoren, men jeg tror det er et par oppgaver som krever det samme resonnementet i lærebøkene (fant hvertfall noen i Sigma R2 da jeg gikk gjennom den). Sånn sett burde tankegangen kanskje være kjent, hvertfall for de flittigere kandidatene som regner de fleste oppgavene.

 

Metoden med å dele opp resten av figuren i trekanter er vel strengt tatt ungdomsskolepensum, og når man så har delt den opp SKRIKER det jo arealsetningen og sinusomskrivning av den :p

 

Sorry hvis jeg "disser" kandidatene i år, men det finnes langt verre ting enn den der som hadde vært innenfor å ta med - spesielt på del to, med et arsenal av hjelpemidler og ressurser til disposisjon.

Selvfølgelig skriker det arealsetningen om du har lært noe om arealsetningen, men min klasse fikk f.eks aldri noen gjennomgang av den, i _hvert_ fall ikke i r2. Det har aldri vært noe lignende på eksamener før tidligere, da jeg har gjort alle av de, og da er vanskelighetsgraden pga. det er noe en ikke har vært borti før, ikke fordi det er vanskelig i seg selv. Kan jo si det samme om alt annet av pensum også, differensiallikninger synes jeg er lett, men hadde vært klin umulig uten å ha gjennomgått teorien. Jeg skulle ønske at jeg klarte å finne på arealsetningen av eget hode på en eksamensdag innen halvannen time, men så velutviklet er dessverre ikke hodet mitt, kanskje det er mitt problem.

 

 

De forventer nok at arealsetningen er kjent, da den er pensum i 1T Med mindre læreren din var helt på jordet burde du ha regnet på den da. Den er nok også vesentlig enklere å regne seg frem til enn de fleste løsninger på diffligninger, men i akkurat den oppgaven kan jeg se at den er litt "kødden" å resonnere seg frem til, da du må snu og vende litt på figuren først. Tegner du en generell trekant med lengste side horisontal er den grei skuring om du kan definisjonen av sinus og trekker en hjelpelinje :)

 

Jeg gidder ikke halshugge alle som ikke fikk den til, men jeg står fast ved at denne ikke krever "fremragende kompetanse i faget", som jo er det karakteren 6 faktisk krever at kandidaten har. Jeg skal gi et LITE unntak hvis man faktisk ikke kan arealsetningen, da er det nok en oppgave som krever et resonnement av topp kvalitet som trengs her for å komem i mål til slutt.

 

Forøvrig er jeg adjunkt med opprykk i matematikk og fysikk, så jeg er ikke en gjennomsnittlig "synser", bare for å ha det klart :) Skal søke om å få være sensor til neste år... he he.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Resultatet var klart nå for meg. Klarte 5. Yey. :D

Hæ, fra hvor?

Gratulerer :)

 

 

Takk. Fikk SMS fra skolen om at resultatene var tilgjengelig på skolearena. Det varierer nok veldig fra skole til skole. De jobbet utover ettermiddag for å få det klart tydeligvis og det er jeg takknemlig for.

 

Skjønner! Om noen får fra flere skoler, vennligst del, da jeg må vite resultatet asap angående skolesøknad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...