Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vi som har R2-Eksamen 19.mai!


  

22 stemmer

  1. 1. Syns du eksamen var:

    • Enklere enn forventet
      5
    • Som forventet
      7
    • Vanskeligere enn forventet
      10


Anbefalte innlegg

 

 

Hvordan går deres øving? Hva fokuserer dere på?

 

Differensiallikninger, da jeg ikke har gått gjennom dette enda.

 

Ble litt frustrert over noen oppgaver fra Vår 2010 og Høst 2012 - eksamen.

 

Difflikning er ikke så vanskelig. Gå gjennom NDLA om difflikning, både første orden og andre orden. Har merket at det kommer en 2ordensdifflikning hvert år på del 1. Har merket at del1 fra 2010-2012 er vanskeligere enn de siste årene. Mens del 2 er vanskeligere. For min del så frykter jeg del 2 mest, regner med å nesten få fullpott på del 1 og dermed håpe på en lett del 2. Tror det blir for mye å håpe på. Eksamen er allerede på Mandag :p

 

 

Problemet mitt er alle disse IQ-testene som tilsynelatende dukker opp på hver eksamen. Selve pensum har jeg grei kontroll på, føler jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med datamaskin på matteeksamen. Hørte med et par jeg kjenner som tok R2 eksamen i vinter, og de gjennomførte hele del 2 på datamaskin og leverte digitalt?

 

Hvordan gjør dere det? Og hvilke programmer er gode til å skrive mattematikk i? Antar at det selvsagt er en del med utklippsverktøy fra GeoGebra.

Endret av Camorra
Lenke til kommentar

Litt skeptisk til at det går ann å gjøre hele del2 digitalt, har sett at det står ved regning minst en gang. Det er bare å ta printscreen og forklare hvordan du gikk frem, ikke vanskeligere. Men for all del, skriv nøyaktig og pent, du vil sikkert ikke bli trukket ned for tullete ting :p

Lenke til kommentar

Mye går digitalt. Men det er ikke alt CAS er særlig glad i. Spesielt sinus og cosinus funksjoner. Det fines med Del 2 er at man kan bekreftet løsningene grafisk og det krever ikke særlig geogebra kunnskap. Det er vel ikke uten grunn at det blir tre timer uten hjelpmidler og to med fra 2015 av.

Lenke til kommentar

Mattelæreren vår har anbefalt å bruke digitale hjelpemidler når det er mulig. Vi har jobbet med Geogebra og Maxima for det meste. Takk og lov for Maxima når det kommer til difflikninger! :new_woot:

 

Har gjort de fleste oppgavene på tidligere eksamenssett, men sliter enda en god del med trigonometri. Hvordan er det med dere andre og trigonometrien?

Lenke til kommentar

Mattelæreren vår har anbefalt å bruke digitale hjelpemidler når det er mulig. Vi har jobbet med Geogebra og Maxima for det meste. Takk og lov for Maxima når det kommer til difflikninger! :new_woot:

 

Har gjort de fleste oppgavene på tidligere eksamenssett, men sliter enda en god del med trigonometri. Hvordan er det med dere andre og trigonometrien?

Hva kan Maxima gjøre som ikke Geogebra kan med difflikninger?

Lenke til kommentar

FOLKENS: Hvis man regner volumet av et omdresvolum eller hva det heter på matematic, hvordan skal man forklare det? Skal jeg bare ta printscrn og si at jeg putta så og så inn i formelen?

 

Fremgangsmåten må komme tydelig frem. Du kan ta printscreen, skriv så en kommentar helst i tillegg.

Jeg sjekket og geogebra kan fint løse første ordens difflikninger, men maxima klarer andre ordens og. Kjekt å ha som de sier.

Lenke til kommentar

Hadde noen her gidda å gitt et eksempel på hvordan de besvarer en oppgave hvor de har brukt GeoGebra el. Maxima?

 

Skriver du bare "løst med GeoGebra"?

 

Det spør som man har mulighet til å skrive ut. Når vi brukte geogebra i timen på prøver måtte vi ta print screen, overføre bildet til word. Også kopiere over alle kommandoene som ble brukt for å løse oppgaven. Nå vet jeg ikke om sensorer krever det samme. Men hvis de krever like detaljer framgangsmåte om man har brukt geogebra uten mulighet for printing er det nesten enklere å løse det på papiret.

Lenke til kommentar

 

 

Det spør som man har mulighet til å skrive ut.

 

Har man det da?

 

Hvordan dette ordnes er ulikt fra fylkeskommune til fylkeskommune. I Hordaland må man velge bruke av PC når man melder seg opp til eksamen for å ha muligheten til å bruke privat-pc og for at printer skal være tilgjengelig. Erfaringen min tilsier at vanlige VGS som avvikler eksamen har printer tilgjengelig. Hvis ikke er det meningsløst å lære å bruke geogebra egentlig. Dessuten, hvem er det som tegner grafer for hånd?

Endret av Gjakmarrja
Lenke til kommentar

 

Hadde noen her gidda å gitt et eksempel på hvordan de besvarer en oppgave hvor de har brukt GeoGebra el. Maxima?

 

Skriver du bare "løst med GeoGebra"?

 

Det spør som man har mulighet til å skrive ut. Når vi brukte geogebra i timen på prøver måtte vi ta print screen, overføre bildet til word. Også kopiere over alle kommandoene som ble brukt for å løse oppgaven. Nå vet jeg ikke om sensorer krever det samme. Men hvis de krever like detaljer framgangsmåte om man har brukt geogebra uten mulighet for printing er det nesten enklere å løse det på papiret.

 

Hm. Så

1) Løs i GeoGebra

2) Bruk utklippsverktøy (Snipping tool) til å ta bilde av grafer og uttrykk

3) Lim inn i Word-dokument el. Open Office-dokument

4) Skriv kommandoer brukt i GeoGebra under

 

 

 

 

Det spør som man har mulighet til å skrive ut.

 

Har man det da?

 

Hvordan dette ordnes er ulikt fra fylkeskommune til fylkeskommune. I Hordaland må man velge bruke av PC når man melder seg opp til eksamen for å ha muligheten til å bruke privat-pc og for at printer skal være tilgjengelig. Erfaringen min tilsier at vanlige VGS som avvikler eksamen har printer tilgjengelig. Hvis ikke er det meningsløst å lære å bruke geogebra egentlig. Dessuten, hvem er det som tegner grafer for hånd?

 

Skal ha Eksamen arrangert av Hordaland fylkeskommune i morgen, og hukte av PC i tilfelle jeg ville bruke det, så det er jo forsåvidt ganske greit. :)

Lenke til kommentar

I morgen smeller det! Er dere klar?

Føler jeg begynner å få ok kontroll, men man vet aldri hva disse luringene finner på til eksamen.

Føler meg klar, litt småsliten etter hard jobbing. Tenker å slappe av helt til kvelden, så se gjennom induskjosbevis for siste gang. Er du ferdig med å øve?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...