Gå til innhold

NRK vil øke lisensen


Anbefalte innlegg

 

Hvis NRK har noen som helst fremtid så må den kommersielle aktiviteten skilles fra selskapet og kun en liten kulturpakke være igjen. Programmet bør være av samfunnets interesse men ikke være politisk motivert. Dette kan bestå av cirka én TV-kanal, litt radio og nettsider, da kan det være fullfinansiert av staten og budsjettet bør naturligvis være betraktelig mindre enn dagens. Hele lisenstullet kan da avskaffes.

Litt av utfordringen vil være distriktkontorer etc. som må vedlikeholdes for å kunne gjøre jobben med "liten kulturpakke" (regionale nyheter etc). Disse utgjør mye av kostnadene.

En annen ting er sendenettet, "Liten kulturpakke" vil jo fortsatt kreve distribusjonen.

Tredje greia er om evnen til å dekke store nasjonale arrangement skal vedlikeholdes, det koster en del å ha kapasiteteten.

 

Altså; Nettsider, 3 tv-kanaler og 20 radiokanaler koster ikke spesielt mye mer enn en av hver.

 

Alt av sport, underholdning, drama-serier og arrangementer bør skilles ut i et eget selskap, slik at NRK i seg selv står igjen med kun "kulturforvaltning". Det er helt unødvendig å ha redaksjoner rundt i alle distriktene. Innholdet bør være sentrert rundt ting som kultur, språk og historie, hvor kultur bør legge mer vekt på ting a la "Norge rundt" enn høykultur som teater og opera(du forstår om du vil). Kostnadene av et slikt programinnhold vil ikke være enormt som du antyder, vi har mengder av små TV- og radio-kanaler som klarer seg med svært lite ressurser.

 

Merk at jeg ikke vil være imot om de kommersielle aspektene flyttes over i et selskap som er selvfinansiert gjennom abonnement. Det jeg er imot er at noen får sløse med skattepenger og/eller kreve utrettmessig lisens fra folk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den Norske befolkning tjener nok til å kunne betale 2800 kr for lisens. Det er ikke som at vi er et fattig land. Dersom en ikke vil betale, er det som sagt bare å plombere.

 

Hvordan skal en ellers finne disse pengene? Det er da ikke gratis å drive en statskanal.

Hvem er den norske befolkning? Røkke og Bjørn Dælie? Studenter, alenemødre og pensjonister? Og alle disse skjærer du over én kam?

 

NRK må splittes opp. NRK Samfunnsnyttig og NRK Underholdning.

 

Alle bør betale for Nyheter på Tegnspråk og da er det naturlig å fianansiere dette over skatteseddelen. Import-serier som Boardwalk Empire derimot får det frie markedet bestemme. Om NRK leverer kvalitet så vil markedet være villig til å betale.

 

Godt poeng, men jeg skjønner ikke hvorfor NRK Underholdning bør ha livets rett som statskanal. Det bør bli en rent kommersiell kanal på linje med alle andre. Eller hvorfor ikke la de eksisterende kommersielle kanalene gjøre den jobben? Jeg synes ikke NRK Underholdning bør få bruke det statlige rikskringkastings-navnet heller.

 

NRK bør konsentrere seg om samfunnsnyttige tilbud som kommersielle kanaler ikke fyller. Ikke bare på TV, men også på nett og radio.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men noen få untak ( som var peonget med NRK en gang i tiden ) så driver de jo med akkurat det samme som alle konkurentene .

 

Hvorfor skal det da ikke være frivillig å betale for alle ekstra skiten ?

med untak av de sære programmene og enkelte tilrettelagte programmer så har de mye annerledes , hvorfor skal man da tvinges til betale for alle dritten på bekostning av mer entresange programmer

 

Pussig nok så er tilbudet hos NRK svekket kvalitsmessig i forhold til før

 

og hvorfor skal de rote bort så mye av lisenspengene på gigant arangementer , som Grandprix , OL o.s.v

 

NRK må jo også lære seg at det går en grense man ikke kan bryte

 

Hvorfor skal man tvinges til å betale for nyhessendinger når mange andre kanaler har det

 

Det NRK driver emd er jo skjev konkuranse i forhold til alle andre , det bør de kutte helt ut

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvem er den norske befolkning? Røkke og Bjørn Dælie? Studenter, alenemødre og pensjonister? Og alle disse skjærer du over én kam?

 

I Norge har vi blant verdens best betale arbeidere. Dersom folk ikke vil ha NRK er det som sagt å plombere.

 

Det er dog morsomt at du sier pensjonister, da dem som oftest også har godt med penger som dem kan betale en lisens med.

 

Du har fremdeles ikke svart på hvordan du vil finansiere NRK uten lisens. Det er ingenting som er gratis.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Tja, de kunne jo kanskje bare drite i å legge om til det der jalla DAB greiene, hadde spart noen kroner der, men jada, alt som er fancy, nytt og ikke funker, det skal vi ha.
Skjønner faen ikke hvorfor de skal bytte når det man har fungerer aldeles utmerket.

Men en del av lisens pengene går vel også til nrk nett tv også, og det er da greit, bruker egentlig den nett tven ett par ganger i uka, ser liksom ikke så mye på nrk på tven, men gud fader jeg skulle likt å kald kvele de som fant på reklame, både på tv og internet og alle andre steder, måtte deres eget kropps fett antenne.
Man må betale f.eks lisens, så betale canal digital(eller noen andre) og oppå det igjen, reklame, så du har betalt det å se på tv minst 3 ganger.

De kan forøvrig begynne å lage barne-tv(ikke at jeg ser på det lengre), som man ikke blir helt psykedelisk i hode av å se på, selv som "voksen" så lurer man på hvordan folk på Gaustad har fått lov til å lage dagens barne-tv, kanskje de kan bruke de ekstra pengene på å bare putte de mindre gode i hode tilbake på lukket celle å heller lage noe ordentlig.
10min med hotten knotten og vennene hans eller hva det heter, så er det jo bare å belage seg på 1år i terapi.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi burde være stolte over å ha kanaler som er uavhengige av sponsorer! Og til dere som ikke ønsker å betale lisensen, selg TV'n. TV2 får du inn via sumo uansett ;)

 

NRK har like mye reklame som andre kanaler

"Denne sendingen er sponset av....."

Da er det virkelig noe galt med din oppfattning av tid hvis du mener NRK har like mye reklame som f.eks. TV2. NRK viser maks 10 sekunder statisk reklame når du kutter til studio etter sportsendingen er over eller bytter til noe annet. TV2 viser 8 minutter reklame og egenreklame hvert 20 minutt igjennom hele Tour de France. Under fotballkamper så viser de ca 14 minutter reklame og egenreklame i pausen i kampen.

 

Vi så jo også hvor interissert TV2 var i å vise Paraolympics, den måtte NRK sende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange klager over lisensen til NRK. Men tenker ikke over at man faktsik betaler for å se TV2 også, og det ikke bare ved å se på reklamen hos dem. TV2 tar betalt for å la kabel-TV og parabol distrubitørene kan vise kanalen hos dem. Bare husk bråket som var når Canal Digital Kabel ikke ville betale det forhøyede beløpet TV2 ønsket.

 

TVNorge ønsket å sende sine kanaler gratis over Riks-TV slik som NRK gjør, men ble nektet av 2 grunner. Riks-TV ville tape mer penger, da ferre ville abonnere, og TV2 muligens kunne bli tvunget til det samme hvis for mange valgte kun gratis løsningen.

 

Grunnen til at abonnent på kabel-TV osv er såpass dyrt, er fordi kanaler som TV2 krever mye for å vises der. Selve driftingen er ikke så ekstremt dyr.

 

Og bare se på nettet. TV2 krever betaling for å kunne se Sumo, og samtdig vises reklame under det man ser. Hos TV3 kan man se deres egenprodusert materiale gratis (TV3 Play), inkludert alle gamle sesonger. Men hvis man ønsker full tilgang så kan man abonnere på Viaplay og få med resten som de viser. Noe som er en meget god løsning.

 

Husk Internett er heller ikke gratis, det er også fullt av reklame. Det krever ett abonnent for å få. Hvis man ikke vil bo på en Statoil stasjon, eller hjemme hos Mor hele livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
I Norge har vi blant verdens best betale arbeidere. Dersom folk ikke vil ha NRK er det som sagt å plombere.

 

 

 

Dersom folk ikke vil ha NRK er de tvunget til også å si nei til alle andre TV-kanaler. Plombering er mao ikke et reelt alternativ. I alle andre sammenhenger er det forbudt å påtvinge forbrukere ekstraprodukter som dette.

 

 

Mange klager over lisensen til NRK. Men tenker ikke over at man faktsik betaler for å se TV2 også, og det ikke bare ved å se på reklamen hos dem. TV2 tar betalt for å la kabel-TV og parabol distrubitørene kan vise kanalen hos dem. Bare husk bråket som var når Canal Digital Kabel ikke ville betale det forhøyede beløpet TV2 ønsket.

 

Konkurransen på TV-markedet er selvsagt ikke optimal, men her velger jo faktisk forbrukeren å kjøpe et produkt.

 

Det finnes ikke noe tilsvarende NRK.

Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med NRK og den jobben de gjør. Har ikke noe problem med å betale lisensen. Men jeg synes beløpet burde være differensiert etter inntekt. 2800 kr er lommerusk for folk i full jobb, men for studenter og andre med liten inntekt merkes dette godt i lommeboka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvem er den norske befolkning? Røkke og Bjørn Dælie? Studenter, alenemødre og pensjonister? Og alle disse skjærer du over én kam?

I Norge har vi blant verdens best betale arbeidere. Dersom folk ikke vil ha NRK er det som sagt å plombere.

 

Det er dog morsomt at du sier pensjonister, da dem som oftest også har godt med penger som dem kan betale en lisens med.

 

Du har fremdeles ikke svart på hvordan du vil finansiere NRK uten lisens. Det er ingenting som er gratis.

 

Har jeg ikke det? Les innlegg nr 39.

 

Er pensjonister og studenter arbeidere? Norge er en rekke ganger kåret til verdens dyreste land å bo i, så den rikdommen er i så fall bare på papiret. En annen ting er at du ikke evner å se at det er store økonomiske forskjeller innad i landet slik at en flat skatt på 2800 kr for statsfjernsyn ikke rammer alle like skånsomt. Sammenlign gjerne med for eksempel inntektskatt eller merverdiavgift. Begge disse skattene er sterkt korrelert til hver enkelts personlige økonomi. En flat skatt som NRK-lisensen rammer mye mer usosialt og skjevt enn for eksempel inntektskatt.

 

En annen ting du ikke kommenterer på er NRK sine mye kritiserte innkrevingsmetoder. De krever inn lisens fra etterkommere av døde personer i 19 år etter dødsfallet og fordeling av dødsboet fordi de glemte å melde fra om utmelding til NRK. De krever inn lisens fra oppløste hybelkollektiv i årevis der den avkrevde ikke en gang eide TV-en i kollektivet. De har dør til dør -aksjoner og setter skoene i døråpninga og krever å få komme inn, kikker gjennom vinduene, oppfører seg fysisk truende osv. Selv skattefuten driver ikke på den måten. Dette er bare toppen av isberget av saker som har kommet frem i media.

 

Finansieringen bør soleklart legges om til en bedre metode med sosial profil. Jeg ser bare to reelle muligheter for det: enten reklamefinansiering eller over statsbudsjettet. Reklamekanaler har vi nok av med de følgende det gir, så da står vi reelt bare igjen med én mulighet: over statsbudsjettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

En annen ting du ikke kommenterer på er NRK sine mye kritiserte innkrevingsmetoder. De krever inn lisens fra etterkommere av døde personer i 19 år etter dødsfallet og fordeling av dødsboet fordi de glemte å melde fra om utmelding til NRK. De krever inn lisens fra oppløste hybelkollektiv i årevis der den avkrevde ikke en gang eide TV-en i kollektivet. De har dør til dør -aksjoner og setter skoene i døråpninga og krever å få komme inn, kikker gjennom vinduene, oppfører seg fysisk truende osv. Selv skattefuten driver ikke på den måten. Dette er bare toppen av isberget av saker som har kommet frem i media.

 

Først og fremst har jeg ikke vist støtte til NRKs metoder når det kommer til innkreving av penger. Dersom det stemmer at de gjør slik som du beskriver vil jeg faktisk tro det er ulovlig, da en skal ha ransaksordre for å i det hele tatt gå inn i en bolig uten tillatelse.

 

Er pensjonister og studenter arbeidere? Norge er en rekke ganger kåret til verdens dyreste land å bo i, så den rikdommen er i så fall bare på papiret. En annen ting er at du ikke evner å se at det er store økonomiske forskjeller innad i landet slik at en flat skatt på 2800 kr for statsfjernsyn ikke rammer alle like skånsomt. Sammenlign gjerne med for eksempel inntektskatt eller merverdiavgift. Begge disse skattene er sterkt korrelert til hver enkelts personlige økonomi. En flat skatt som NRK-lisensen rammer mye mer usosialt og skjevt enn for eksempel inntektskatt.

 

Nei, men pensjonister har som oftest godt med penger til å betale med. Studenter er annen sak.

 

Finansieringen bør soleklart legges om til en bedre metode med sosial profil. Jeg ser bare to reelle muligheter for det: enten reklamefinansiering eller over statsbudsjettet. Reklamekanaler har vi nok av med de følgende det gir, så da står vi reelt bare igjen med én mulighet: over statsbudsjettet.

 

Mener du ved å legge lisensen i skatten? Hadde vært en ide ja.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

I Norge har vi blant verdens best betale arbeidere. Dersom folk ikke vil ha NRK er det som sagt å plombere.

 

 

 

 

Dersom folk ikke vil ha NRK er de tvunget til også å si nei til alle andre TV-kanaler. Plombering er mao ikke et reelt alternativ. I alle andre sammenhenger er det forbudt å påtvinge forbrukere ekstraprodukter som dette.

 

Mange klager over lisensen til NRK. Men tenker ikke over at man faktsik betaler for å se TV2 også, og det ikke bare ved å se på reklamen hos dem. TV2 tar betalt for å la kabel-TV og parabol distrubitørene kan vise kanalen hos dem. Bare husk bråket som var når Canal Digital Kabel ikke ville betale det forhøyede beløpet TV2 ønsket.

Konkurransen på TV-markedet er selvsagt ikke optimal, men her velger jo faktisk forbrukeren å kjøpe et produkt.

 

Det finnes ikke noe tilsvarende NRK.

Det er vel ikke helt sant. Konflikten mellom Canal Digital og TV2 avslørte jo at kabelselskapene Canal Digital og Get ikke fikk lov til å kutte ut hovedkanalen til TV2 på grunn av dens status som allmenkringkaster, og dermed i praksis bare hadde å godta TV2s ensidige prisøkning på distribusjonen av seg selv. Det betyr også at jeg som Canal Digital TV kunde ikke kan velge å IKKE få levert, eller betale for, TV2.

 

Det jeg derimot ikke har klart å finne ut er hvorfor jeg på hytta kan velge å ikke betale for og få levert TV2 gjennom RiksTV der TV2 er deleier.

 

Hele systemet henger ikke på greip, men det er altså ikke bare NRK som er i en særstilling her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det virkelige store problemet er at folk ikke ikke gidder å gjøre stort mere en å skrive her å klage om det. Vis vi rett og slett sa nok er nok så ville forbrukerne tvinge NRK til å hente pengene andre steder. Fakta er at det er vi forbrukere som har den virkelig store politiske makten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Morsomt hvordan folk skriver at de betaler med glede, og vil tvinge fredelige medmennesker til å betale for at de skal få se på NRK. NRK er enkelt å greit udemokratisk. Tvinge mennesker til å betale for noe som burde vært frivillig. Ikke rart det er krig i verden når naboen skal tvinge meg til å betale for at han skal ha noe å se på om dagene.

Og jeg betaler indirekte for røykere jeg ikke har noe til overs for som får kols. Prisen for reklamen på TV er innbakt i prisen man betaler for varer i matbutikken enten man ser på reklamene for et produkt eller ei. I Norge betaler alle for noe de strengt tatt ikke har noe med å gjøre, og jeg ser virkelig ikke hvorfor NRK-lisensen er noe som gang på gang får folk til å bli sure.

- Du betaler ikke indirekte for noen ting som har med røykere som får kols, du betaler demokratisk penger over skatteseddelen for å ha et helsenorge uten dyre forsikringer som de f.eks har i i USA. for en dag så trenger du denne tjenesten på lik line med kolspasienter osv, btw tror du ikke kolspasienter har betalt skatt ?

 

- Vi har en Statskanal som leverer godt innhold, å en diversitet i TV tilbudet andre kan misunne, det skal jeg ikke si noe på, å ja, jeg betaler for tjenester jeg trenger uten problemer, men problemet blir da NRK vil kreve inn penger som jeg ikke ønsker å MÅTTE bruke på dette tilbudet 2 ganger pr år, å da blir det å oppfatte som en ond-nødvendighet fordi vi MÅ ha en statskanal, om jeg ønsker NRK i mitt TV tilbud så burde jeg fått muligheten til å betale for det på måneds basis på lik linje med andre tilbydere, så får de bruke noe av pengene på å finne på en ny å bedre forettnings model som passer MEG bedre å som gjør at de kan drive som de allerede gjør.

Lenke til kommentar

Det heter en eller annen plass at NRK skal leve et godt og variert tilbud tilpasset alle.

Den regelen bryter det ganske så klart

 

Når det gjelder nett-tv og egnet produsert innhold så er det noe får prosenter av det som aldri kommer på nett-tv , på grunn av manglende rettigheter .

 

jeg liker å se scrødingers katt , noe NRK vanligvis også legger ut på nett-tv

men jeg har blir forbannet på dem noen ganger

en gang fordi de nektet å legge ut en episode av en serie under scrødinges katt logoen .

begrunnelsen var rettigheter selv om det var egenprodusert materiale.

i etter tid er det sagt at alle videoene som ble bruk lå fritt tilgjengelig på nettet

 

En annen gang ble det påstått at det var trøbbel med system som gjorde at det ikke kom på nett-tv

 

 

for kunne se på tv så må man vanligvis ha en mottaker ( tv skjermen har ikke så mye å si i denne sammenhengen )

Så må man ha noe å vise bildene på

 

Så må man betale for de kanalene man ønsker

Der er ikke NRK , selv om det inngår i kanallisten

i stede skal man betale til NRK gjennom å eie en elle flere mottakerer ( dekodere i dag )

 

 

hvorfor er ikke Nrk under de samme betingelsene er det mange som lurer på ?

Det er fordi staten skal ha en propaganda kanal .

 

De lurer jeg på hvor man ikke skiller det ute i en egen kanal også lar man alle underholdningen til NRK komme under samme betalings betingelser som konkurrentene.?

 

 

så heter deg seg at alle over 18 år regnes som selvforsørgende og skal pr definisjon betale for egen dekoder selv om de hører til samme husstand.

Bor det flere voksne mennesker under felles tak så vil det føre til att de flest bryter disse reglene

 

 

for å ta en sammenligning.

er det riktig av et firma ( eller selskap) å nekte en bruker å bruke andre firmaer bare fordi man ikke betaler til gjellende firma ?

Lenke til kommentar

det virkelige store problemet er at folk ikke ikke gidder å gjøre stort mere en å skrive her å klage om det. Vis vi rett og slett sa nok er nok så ville forbrukerne tvinge NRK til å hente pengene andre steder. Fakta er at det er vi forbrukere som har den virkelig store politiske makten.

 

NRK lisensen har du ikke så mye du skulle sagt som forbruker imot, nekter du å betale så tar de det fra lønningen du får til slutt pluss litt ekstra.

Ringer du og klager så får du ikke så mye ut av det, med andre ord du har svært få valgmuligheter.

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...